مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیتازه‌هاخبر

نگاهی به مکث تیارا 7 نفره؛ اولین کراس‌اوور مونتاژی مکث موتور و گروه ماموت

حدود یکسالی است که از معرفی و ورود شرکت مکث موتور به بازار ایران می‌گذرد. شرکتی که به نوعی محصول محدودیت‌های خارجی و داخلی بوده و امروزه به مونتاژ خودروهای شرقی مشغول است. البته انتظار از شرکتی که زیرمجموعه گروه ماموت است، قطعا بیشتر از اینهاست.

اما در روز گذشته، شرایطی فراهم شد تا با اولین کراس‌اوور مکث موتور، بیشتر آشنا شویم. کراس اووری که تیارا نام داشته و اولین بار، تصاویر حضورش در کشور ایران را پایگاه خبری چرخان منتشر نمود.

شرکت مکث موتور در چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران (شهر آفتاب) از اولین کراس اوور خود با نام تیارا رونمایی کرد. خودرویی که گویا قرار است تا با قیمتی در محدوده زیر یک میلیارد تومان عرضه شود و جزو معدود کراس اوورهای 7 نفره صفر کیلومتر بازار خواهد بود.

مکث تیارا

بایک رویژیانگ X5 یا همان مکث تیارا، خودروییست که در اصل محصول یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین بوده و براساس برخی اخبار تایید نشده، شرایط نامطلوب اقتصادی زوتی باعث شد تا جزئیات برخی محصولات به بایک و شرکت بایک رویژیانگ منتقل شوند. همین عوامل باعث شده تا برای مثال، مشخصات فنی بایک رویژیانگ X5 با برخی محصولات زیرمجموعه زوتی چون ریگان کوپا (بازار ایران) و هن تنگ X5 یکسان باشد. البته گویا برخی ملاحظاتی در برنامه نویسی و آداپته شدن خودرو (مکث تیارا) انجام شده که درنهایت باعث گردیده تا شتاب این خودرو از دو خودرو نام برده شده، پایین‌تر باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی

طراحی خارجی مکث تیارا را می‌توان جزو پارامترهای مثبت این خودرو محسوب کرد. البته اینکه طراحی آن خوب است، نمی‌تواند بدان معنا باشد که ایرادی در طراحی آن وجود ندارد؛ اما از بسیاری از رقبا خود، جلوتر است. کراس اوور خانوادگی که باتوجه به جزئیات، قصد دارد تا خود را لوکس جلوه دهد.

اما در داخل کابین، این موضوع کاملا متضاد بوده و شاهد یک طراحی کابین و داشبورد ساده، کسل کننده و نسبتا قدیمی در مقایسه با سایر کراس‌اوورهای رقیب هستیم.

 

شاید یکی از عواملی که باعث شده تا امکانات و آپشن‌های تیارا آنچنان به چشم نیاید، همین طراحی کابین است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با اصلی‌ترین رقیب قیمتی تیارا یعنی ام وی ام X55 PRO انجام دهیم، می‌توان گفت که در ایکس55 پرو با اینکه از امکانات و آپشن‌هایی زیادی نسبت به تیارا روبرو نیستیم؛ اما زرق و برق طراحی داخلی آن باعث شده تا مخاطب به این نتیجه برسد که از سطح امکاناتی بسیار بالایی بهره‌مند است. یا در بهمن فیدلیتی پرایم که باز از آپشن‌های کمتری نسبت به تیارا برخوردار بوده، همین عامل صحت دارد.

یکی از مهم‌ترین نکات موجود در مکث تیارا، مجهز بودن این خودرو به 6 ایربگ ایمنی است. با اینکه 6 ایربگ، تعداد بسیار بالایی نیست؛ اما چه بسا در بسیاری از کراس اوورهای بازار چون بهمن فیدلیتی پرایم، کی ام سی K7، ام وی ام X55 PRO، دیگنیتی پرایم، دیگنیتی پرستیژ و… شاهد نصب 4 ایریگ هستیم و خبری از ایزبگ‌های پرده‌ای در آنان نیست!

اما به‌طور کلی، از امکانات مهم ایمنی و رفاهی مکث تیارا می‌توان به موارد ذیل، اشاره نمود:

  • سقف پانورامیک
  • کلاستر (پشت آمپر دیجیتالی)
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • ترمز پارک برقی
  • تنظیم برقی صندلی های ردیف اول همراه با گرمکن
  • سنسور نور
  • آینه الکتروکرومیک
  • باز و بسته شدن آینه های جانبی به صورت برقی همراه با گرمکن و چراغ های راهنما
  • 7 نفره (صندلی های سه ردیفه)
  • سیستم کروز کنترل
  • جک برقی صندوق عقب
  • دوربین ثبت وقایع
  • ترمزهای BA و ABS، EBD
  • مولتی مدیا و مانیتور لمسی همراه با دوربین 360 درجه
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • باز و بسته شدن آینه های جانبی به صورت برقی همراه با گرمکن و چراغ های راهنما
  • رینگ‌های آلومینیومی تراش خورده دو رنگ
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • شش کیسه هوای ایمنی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه خروجی برای سرنشینان ردیف دوم
  • رادار نقطه کور
  • تریم چرمی صندلی‌ها
  • و…

تجربه رانندگی

واقعیتش این است که تیارا کلا خودرو متضادی است. یعنی زمانی که مشخصات و پکیج فنی آن را روی کاغذ مشاهده می‌کنید، به این نتیجه خواهید رسید که قطعا عمکرد آن حداقل از قوای فنی این روزهای محصولات چری که مجهز به پیشرانه 1/5 لیتری توربوشارژ و گیربکس 9 سرعته مجازی CVT هستند، بهتر است. اما زمانی که سوار تیارایی با موتور 1/5 لیتری توربوشارژ و مخصوصا گیربکس 6 سرعته اتوماتیک می‌شویم، میفهمیم که نسل جدید گیربکس های CVT، اتفاقا تاخیر در شروع به حرکت بسیار کمتری نسبت به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک خودروهای چینی دارند.

البته طبیعیست که موتور 1/5 لیتری توربوشارژ در خودرویی با وزن 1610 کیلوگرمی، شتاب خاصی را تحویل راننده ندهد؛ اما این موضوع به این معنی نیست که تیارا راه نمی‌رود. ولی لازم است تا برنامه ریزی های کامپیوتری این خودرو ارتقاء پیدا کند. لازم به ذکر است که موتور تیارا توانایی تولید 155 اسب بخار، قدرت و 215 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

در رابطه با مباحثی چون هندلینگ، تعلیق، ترمزها و… نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد؛ زیرا در مسیری که در محوطه شرکت تدارک دیده شده، نمی‌توان تست خاصی را انجام داد. اما طی این تست کوتاه، ترمزها عملکرد خوبی را از خود نشان دادند. باتوجه به وزن و طول خودرو، هندلینگ و در دست بودن خودرو در شرایط عادی قرار داشت. سیستم تعلیق تیارا نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم است.

بهتر است بدانید که این خودرو به ترتیب دارای طول، عرض و ارتفاع 4788، 1875 و 1730 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محوری آن هم 2815 میلی‌متر اعلام گردیده است.

مکث موتور تیارا

 

باتوجه به کمکی برقی بودن سیستم فرمان تیارا، قاعدتا از فرمان نرمی برخوردار هستیم. حس گرفتن فرمان تیارا باتوجه به مشابه بودن طراحی آن به DS 5، بسیار خوب است؛ اما وقتی به لوگو نصب شده وسط فرمان باتوجه به نوع ساخت آن نگاه می‌کنیم، حس خوبی را دریافت نمی‌کنیم. متاسفانه به نظر می‌رسد لوگو مکث موتور با ساده ترین و شاید ارزان‌ترین حالت ممکن ساخته و نصب شده و خبری از کروم کاری و… نیست.

از نکات مهمی که شرکت مکث موتور باید به آن توجه کند، ایجاد نمایندگی‌های فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش بیشتری در کشور باشد. ذکر این نکته لازم است که باتوجه به فروش اقساطی پیکاپ کلوت، به نظر می‌رسد که فروش تیارا نیز به صورت اقساطی انجام شود.

گالری

– نمای خارجی

– نمای داخلی

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. با این پیشرفتی که چینی ها تو صنعت خودرو دارن میکنن
    به نظرم طراحیش قدیمیه و زبان روز طراحی مثل k7
    Kmc رعایت نکرده است.
    جا داشت مکث موتور خودروی بروزتری وارد می‌کرد.

  2. با این پیشرفتی که چینی ها تو صنعت خودرو دارن میکنن
    به نظرم طراحیش قدیمیه و زبان روز طراحی مثل k7
    Kmc رعایت نکرده است.
    جا داشت مکث موتور خودروی بروزتری وارد می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا