مکمل بنزین
رپورتاژ

مراحل خرید و تمدید بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای رانندگان می باشد و تمام افراد موظف هستند که وسائل نقلیه خود را بیمه کنند. از این رو انتخاب بیمه شخص ثالث یکی از اصلی ترین دغدغه های مالکان خودرو و رانندگان می باشد. به همین دلیل بهتر است افراد قبل از خرید این بیمه، تحقیقات لازم را انجام داده و با استعلام قیمت و مقایسه بیمه های ارائه شده توسط شرکت های مختلف، بهترین بیمه شخص ثالث را خریداری نمایند.

شخص ثالث به فردی گفته می شود که در تصادف رانندگی خسارت جانی و یا مالی می بیند. در واقع همه اشخاصی که در حادثه رانندگی آسیب دیده اند به جز راننده مقصر، شخص ثالث محسوب می شوند و می توانند از طریق بیمه شخص ثالث خسارت های متحمل شده را دریافت نمایند. نا گفته نماند که رانندگان مقصر نیز می توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند، برای این کار لازم است افراد هنگام خریداری بیمه شخص ثالث، این پوشش را نیز خریداری کنند تا هنگام بروز خسارت، بتوانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

قیمت بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می شود؟

خرید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث از مرسوم ترین و پر طرفدار ترین نوع بیمه های موجود برای خودرو به محسوب می شوند. شرکت های بیمه برای محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث یک سری فاکتور ها را در نظر می گیرند. یکی از این فاکتور ها دیه یک انسان در ماه های حرام می باشد. مبلغ دیه هر ساله از سووی بیمه مرکزی مشخص می شود، که این مبلغ برای سال 1401 در ماه های حرام (ذی القعده، ذی الحجه، رجب و محرم) 800 میلیون تومان و در ماه های غیر حرام 600 میلیون تومان تعیین شده است. سایر عوامل تعیین کننده قیمت بیمه شخص ثالث در ادامه آورده شده است:

  • جریمه دیر کرد تمدید بیمه نامه شخص ثالث
  • درصد تخفیف به سابقه مالک خودرو
  • تاریخ انقضای بیمه قبلی
  • تعداد سیلندر ها و کاربری خودرو
  • تخفیف برای عدم خسارت بیمه شخص ثالث
  • سال تولید خودرو
  • مدت اعتبار بیمه نامه (یک ساله یا کوتاه مدت)
  • میزان پوشش مالی بیمه نامه شخص ثالث

خرید بیمه شخص ثالث چه مراحلی دارد؟

بیمه شخص ثالث از بیمه های پرطرفدار می باشد که اکثر افراد آشنایی خوبی با این بیمه نامه دارند. شاید علت این مسئله اجباری بودن این بیمه می باشد که افراد برای وسیله نقلیه خود از آن استفاده می کنند. از این رو اکثر افراد هر ساله برای یک بار هم که شده، زمان تمدید بیمه نامه خود با انواع و پوشش های این بیمه نامه و محاسبه قیمت آن درگیر می شوند. افراد برای خرید بیمه نامه شخص ثالث باید یک سری مراحل را طی کنند که در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. در مرحله اول باید اطلاعات و مشخصات وسیله نقلیه خود را به درستی وارد کنید.
  2. استعلام قیمت بگیرید و با مقایسه قیمت بیمه شخص ثالث در بهترین شرکت های بیمه، مناسب ترین بیمه را انتخاب کنید.
  3. پس از انتخاب بیمه مناسب، مدارک مورد نیاز خودرو از جمله گواهینامه، کارت ماشین و بیمه نامه قبلی خود را جمع آوری کرده و تصاویر آن ها را بارگزاری نمایید.
  4. پس از بررسی مدارک توسط کارشناسان بیمه بازار، می توانید بیمه نامه صادر شده را همان روز تحویل بگیرید.

تمدید بیمه شخص ثالث

همان طور که به آن اشاره شد، بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای خودرو می باشد و یکی از مدارک خودرو محسوب می شود. از این رو باید به موقع آن را تمدید کرد و در صورتی که تمدید این بیمه نامه به تعویق بیفتد، شخص بیمه گذار جریمه خواهد شد. به این صورت که به ازای هر روز دیر کرد تمدید بیمه نامه، باید علاوه بر حق بیمه، مبلغی را نیز به عنوان جریمه پرداخت کند. از این رو به افراد توصیه می شود به تاریخ انقضای بیمه نامه خود توجه داشته باشند و چند روز قبل از انقضای تاریخ بیمه، به نمایندگی مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تمدید بیمه اقدام نمایند. این مسئله اهمیت به سزایی دارد، چرا که ممکن است در همان روز هایی که رانندگان اقدام به تمدید بیمه نامه خود ننموده اند، تصادفی رخ دهد که در این حالت تمام خسارت های تصادف بر عهده شخص راننده خواهد بود.

شرکت bimebazar  خدمات متنوعی را در انواع بیمه ها ارائه می دهد که از این میان می توان به بیمه زنان خانه دار اشاره کرد. بانوان خانه دار می توانند با پرداخت حق بیمه مشخصی، از این بیمه بهره مند شوند و پشتوانه ای امن برای خود ایجاد کنند.

تمدید بیمه شخص ثالث چه مراحلی دارد؟

برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث، رانندگان باید مراحلی که در ادامه آورده شده است را پشت سر بگذارند:

  1. با در دست داشتن بیمه نامه و مدارک شخصی به نمایندگی مورد نظر مراجعه کنید.
  2. شرایط جدید بیمه نامه را بررسی کرده و تغییراتی که در قرارداد تازه لحاظ شده است را ارزیابی نمایید.
  3. پس از بررسی موارد لازم فرم مربوط به تمدید بیمه نامه را تکمیل نمایید.

لازم به ذکر است که بیمه گذاران علاوه بر مراجعه حضوری، می توانند به صورت اینترنتی هم نسبت به تمدید بیمه شخص ثالث خود اقدام نمایند. در این صورت پس از ثبت درخواست نهایی در سیستم، درخواست افراد توسط کارشناسان بیمه بررسی شده و در نهایت بیمه نامه جدید به آدرس ذکر شده در سایت ارسال می گردد. افراد برای تمدید بیمه نامه خود، هم می توانند به شرکت بیمه فعلی رفته و هم اگر مایل به خرید بیمه از شرکت دیگری بودند می توانند با انتقال بیمه شخص ثالث به این شرکت، تمدید بیمه نامه خود را در نمایندگی جدید انجام دهند.

برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث چه معیار هایی وجود دارد؟

افراد برای انتخاب بیمه شخص ثالث باید اولویت های خود را در نظر داشته باشند و با مقایسه بیمه های شرکت های مختلف، بهترین انتخاب را انجام دهند. معیار هایی که برای خرید بهترین بیمه شخص ثالث باید در نظر گرفت به شرح زیر می باشند:

  • توانگری مالی شرکت و در واقع توانایی عمل به تعهدات یک شرکت بیمه، یکی از اصلی ترین معیار های انتخاب بیمه شخص ثالث می باشد.
  • رتبه رضایت مندی از مبلغ پرداختی شرکت بیمه برای خسارات که در سامانه بیمه مرکزی ثبت می شود نیز یکی از موارد تاثیر گذار در انتخاب بیمه نامه می باشد.
  • زمان پاسخ گویی شرکت ها و این که شرکت بیمه چند روز پس از ثبت شکایت، به مشتری خود پاسخ گو خواهد بود از دیگر معیار های انتخاب بیمه محسوب می شود.
  • تعداد شعب موجود از شرکت بیمه مورد نظر در سراسر کشور نیز یکی دیگر از فاکتور های پر اهمیت برای بیمه شخص ثالث شمرده می شود.

در مجموع افراد با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده و همچنین اولویت های شخصی خود، می توانند بهترین انتخاب را داشته باشند و مناسب ترین بیمه شخص ثالث را خریداری نمایند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا