مکمل بنزین
گوناگونخبر

معرفی EX90، شاسی‌بلند پرچمدار جدید ولوو، برادر برقی XC90

ولوو از جدیدترین شاسی‌بلند خود با نام EX90 پرده‌برداری کرده است. این خودرو که پرچم‌دار جدید این برند سوئدی خواهد بود، یک شاسی‌بلند سه ردیفه تمام الکتریکی با پلت‌فرم جدید است.

EX90 که برادر الکتریکی XC90 محسوب می‌شود، اولین مدل از محصولات الکتریکی متعددی به‌حساب می‌آید که ولوو وعده داده هرسال معرفی کند تا اینکه در پایان دهه جاری به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود.

ولوو

این شاسی‌بلند برقی جدید همان‌طور که از یک ولوو انتظار می‌رود، خودرویی مدرن، جسورانه و نه‌چندان هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد زیرا ولوو همچنان به استفاده از زبان طراحی قبلی خود ادامه می‌دهد. هرچند EX90 در ظاهر هنوز هم کمی به XC90 کنونی شبیه است اما از پلت‌فرم کاملاً جدیدی بنام SPA2 استفاده می‌کند.

مثل همه محصولات ولوو، این کراس‌اوور جدید هم تمرکز زیادی روی ایمنی دارد و به گفته سازنده، ایمن‌ترین ولووی تاریخ محسوب می‌شود. EX90 همچنین از طریق به‌روزرسانی و دریافت داده‌های جدید می‌تواند در طول زمان هوشمندتر و ایمن‌تر شود.

volvo

برآمدگی که روی سقف درست بالای شیشه جلوی خودرو می‌بینید محل نصب سنسورها، دوربین و رادارها هستند. به گفته ولوو، این سنسورها هرگز خسته یا دچار حواس‌پرتی نمی‌شوند. کل سیستم یک دید 360 درجه از دنیای اطراف خودرو فراهم می‌کند که حتی می‌تواند اجسام کوچک صدها متر جلوتر را ببیند و به راننده زمان بیشتری برای واکنش بدهد.

EX90 همچنین اولین محصول ولوو است که به‌صورت کارخانه‌ای به تمام سخت‌افزارهای لازم برای رانندگی کاملاً خودکار در آینده مجهز شده است.

volvo

EX90 در ابتدا با یک قوای محرکه الکتریکی دو موتوره عرضه می‌شود که شامل یک موتور روی هر محور است و در دو نسخه قابل انتخاب خواهد بود. مدل پایه 414 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این اعداد در نسخه قوی‌تر به 517 اسب بخار و 910 نیوتن متر می‌رسند. این نسخه که 2818 کیلوگرم وزن دارد، ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هردو نسخه به یک پکیج باطری بزرگ 111 کیلووات ساعتی مجهز هستند که گفته شده بردی 480 کیلومتری فراهم می‌کنند. ولوو حداکثر ظرفیت شارژ این باطری‌ها را اعلام نکرده اما گفته است که با استفاده از شارژرهای سریع 250 کیلوواتی می‌توان از 10 تا 80 درصد آن‌ها را ظرف حدود 30 دقیقه شارژ کرد.

ex90
ex90

به گفته ولوو، این ماشین درواقع یک کامپیوتر بسیار پیشرفته روی چرخ است. به‌عنوان‌مثال، راننده می‌تواند گوشی هوشمند خود را به کلید خودرو تبدیل کند و وقتی گوشی در جیبش باشد و به خودرو نزدیک شود، قفل درها به‌طور خودکار باز شده و تنظیمات قبلی برای صندلی، سیستم تهویه و… اعمال خواهد شد.

برای داخل EX90 هم طراحی ساده‌ای با یک نمایشگر لمسی عمودی بزرگ 14.5 اینچی در کنسول مرکزی به همراه یک نمایشگر افقی باریک به‌عنوان صفحه آمپر مقابل راننده در نظر گرفته شده و دکمه‌های فیزیکی آن بسیار کم هستند.

ولوو ex90

قیمت ولوو ex90

در حال حاضر امکان پیش‌خرید ولوو EX90 در ایالات‌متحده وجود دارد اما قیمت آن هنوز مشخص نیست. البته به گفته ولوو، نمونه فول آپشن این خودرو زیر 80 هزار دلار قیمت خواهد داشت. کراس‌اوور برقی جدید ولوو برای بازار آمریکا در کارخانه آیت شرکت در کارولینای جنوبی تولید می‌شود و تحویل آن به خریداران در اوایل سال 2024 آغاز خواهد شد.

ولوو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا