مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل جدید تویوتا پریوس با پیشرانه قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر معرفی شد

تویوتا پریوس یکی از اولین خودروهای هیبریدی جهان بود اما طی سال‌های اخیر به خاطر عرضه گسترده خودروهای تمام الکتریکی، به حاشیه رانده شد. تویوتا اما حالا با رونمایی از نسل جدید پریوس در نمایشگاه لس‌آنجلس قصد دارد دوباره توجهات را به این خودرو جلب کند. پریوس در دو نسخه هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی به بازار عرضه خواهد شد. مدل اول که از نسل پنجم قوای محرکه هیبریدی تویوتا استفاده می‌کند، بجای پیشرانه 1.8 لیتری قبلی حالا به یک موتور 2 لیتری مجهز شده است. به این پیشرانه یک پکیج باطری لیتیوم یونی جدید هم ملحق شده که هرچند کوچک‌تر و سبک‌تر از قبل است اما 15 درصد قوی‌تر شده است.

به لطف این قوای محرکه جدید، پریوس حالا 194 اسب بخار قدرت دارد که افزایش 73 اسب بخاری را نسبت به نسل قبلی نشان می‌دهد و خودرو را ظرف 7.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند که 2.6 ثانیه سریع‌تر از قبل است؛ اما خبرهای خوب به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا تویوتا حالا یک نسخهٔ چهارچرخ محرک را هم برای پریوس ارائه کرده است که به یک موتور الکتریکی اضافی برای نیرو دادن به چرخ‌های عقب مجهز است و ظرف 7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نسل جدید پریوس همچنین علیرغم قدرت و سرعت بیشتر، کم‌مصرف‌تر هم شده است. تویوتا مصرف ترکیبی این خودرو را 4.1 لیتر در هر صد کیلومتر تخمین زده که کاهش جزئی 0.1 لیتری را نشان می‌دهد اما وقتی قدرت بیشتر آن را در نظر بگیریم بهبود قابل‌توجهی خواهد بود.

نسخه پلاگین‌هیبریدی پریوس جدید هم از همان پیشرانه 2 لیتری استفاده می‌کند که در کنار موتور الکتریکی قوی‌تر و باطری بزرگ‌تری قرار می‌گیرد و مجموعاً 220 اسب بخار قدرت دارد. این نسخه ظرف 6.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. به گفته تویوتا، برد تمام الکتریکی پریوس پلاگین‌هیبریدی 50 درصد بیشتر از نسل قبلی خواهد بود ولی هنوز عدد مشخصی در این رابطه اعلام نشده است. پریوس جدید همچنین به سیستم شارژ خورشیدی هم مجهز است که در هرسال انرژی کافی برای پیمودن 1250 کیلومتر را فراهم می‌کند. این سیستم برق موردنیاز سیستم تهویه و دیگر عملکردهای خودرو را تأمین می‌کند و در هنگام پارک بودن نیز به شارژ باطری‌ها می‌پردازد.

پریوس جدید روی نسل دوم پلت‌فرم TNGA تویوتا ساخته شده که مستحکم‌تر از پلت‌فرم نسل قبلی بوده و سیستم تعلیق آن در جلو مک‌فرسون و در عقب دو جناقی است. به گفتهٔ تویوتا، نسل دوم پلت‌فرم TNGA موجب بهبود عملکرد خودرو در پیچ‌ها و پایداری بهتر در رانندگی‌های مستقیم می‌شود. این خودرو در سه تیپ مختلف بنام‌های LE، XLE و لیمیتد به بازار عرضه خواهد شد که بالاترین تیپ آن از گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن غربیلک فرمان، نمایشگر بزرگ‌تر 12.3 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم صوتی پریمیوم JBL با هشت بلندگو، شارژر بی‌سیم گوشی و درب صندوق برقی بهره می‌برد.

در بخش ایمنی، تمام تیپ‌ها و مدل‌ها با پکیج کمک‌راننده Safety Sense 3.0 تویوتا ارائه خواهند شد که شامل سیستم پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابرین پیاده، هشدار خروج از خط با دستیار فرمان، کروز کنترل راداری پویا، دستیار دنبال کننده خطوط، دستیار تشخیص علائم جاده، چراغ‌های جلوی خودکار، پایش نقاط کور و هشدار ترافیک عقب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا