مکمل بنزین
گوناگونخبر

وزارت صنعت واردات خودروهای فرانسوی را ممنوع کرد

بدون شک، فرانسوی‌ها نقش بسیار پررنگی در تاریخ صنعت خودروسازی کشورمان داشته‌اند. به هر دوره از تاریخچه این صنعت که نگاه کنیم، از زمانی که پیشرانه پژو 504 در سینه پیکان قرار گرفت و سپس سمند به‌عنوان اولین خودروی ملی ایران پر پایه پلت‌فرم پژو 405 ساخته شد تا همین امروز که خودروهای تارا و ری‌را بر اساس پلت‌فرم پژو ساخته شده‌اند، ردپای خودروسازان این کشور و به‌خصوص پژو را می‌بینیم. ولی بااین‌حال، همین فرانسوی‌ها در برهه‌های مختلفی، به شرکای ایرانی خود پشت کرده و کشورمان را ترک کردند.

به همین دلیل، حالا که بحث واردات خودرو به کشور مطرح شده است، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده که واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده است. امید قالیباف تأکید کرد که وزارت صمت و دولت ایران خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده است و دیگر نمی‌گذارد تا آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت‌فشار بگذارند. قالیباف در ادامه گفته است:

به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم. در این چند وقته هم هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده‌ایم و تمرکزمان برای واردات، صرفاً بر روی خودروهای ژاپنی، کره‌ای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است

 اما در حالی وزارت صمت خبر از تحریم خودروسازان فرانسوی می‌دهد که علاوه بر تارا و ری‌را که از پلت‌فرم PF1 پژو-سیتروئن استفاده می‌کنند، سایپا هم قصد تولید دوباره تندر 90 و همین‌طور ساخت کراس‌اوور سیتروئن C3 XR را دارد. در همین حال، صنعت خودروسازی ما هنوز هم بشدت وابسته به فرانسوی‌ها است و پیشرانه TU5 یکی از اصلی‌ترین موتورها برای نیرو دادن به خیل عظیمی از خودروهای داخلی محسوب می‌شود!

حال باید دید وزارت صمت اینبار برای این تصمیم عجولانه و تا حدودی بی نتیجه چه خواهد کرد؟

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. بهترين كاري كه ميشد انجام داد. در مورد اون دسته خودرو هاي ايراني و قطعاتشون كه برگرفته از شركت هاي فرانسوي هستن هم بنظرم اكثر قطعاتش توي ايران ساخته ميشه، اونايي هم كه نميشه از چين. بعيد ميدونم هنوزم ايران از فرانسه قطعه بگيره.

  2. چرا عجولانه؟ فرانسوي ها چند ميليارد چندميليارد دلار از ايران پول درآوردند هر وقت هركاري دلشون ميخواست هم انجام ميدادن از قضيه موتور پيكان بگير تا توي 89 90 رفتن و دوباره توي برجام اومدن و بعد دوباره رفتن.

  3. بنظرم باید به کل واردات رو کنسل کرد،و فقط خودرو های ملی که ساخت ایران باشه توی بازار باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا