Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی جدیدترین وضعیت اجاره خودرو در ایران

شاید شما هم از آن جمله افرادی باشید که تصور می‌کنید برای رانندگی با خودرو دلخواهتان حتماً باید صاحب آن باشید. یا از آن جمله افرادی باشید که افزایش روز افزون قیمت خودرو در سال‌های اخیر باعث شده تا لذت رانندگی با خودرو‌های لوکس و راحت برایشان تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شود.

پس توصیه می‌کنیم مطلب پیش رو را که به موضوع صنعت نو پای اجاره خودرو در ایران می‌پردازد بخوانید.

 اجاره خودرو به صورت روزانه یا هفتگی در دنیا پیشینه ای طولانی دارد. اولین شرکت اجاره خودرو در سال 1906 تاسیس شد و از آن تاریخ تاکنون شرکت های متعددی خصوصاً در آمریکا و اروپا تاسیس شده‌اند که خدمات اجاره خودرو بدون راننده را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

استقبال روز افزون کاربران از خدمات شرکت های اجاره خودرو باعث رشد بی سابقه این صنعت در بسیاری از کشورهای دنیا شده است. بر طبق آمار ها درآمد صنعت اجاره خودرو در دنیا در سال 2022 در حدود 81.32 میلیارد دلار پیش بینی شده است و انتظار میرود با نرخ رشد سالانه 9.38 درصدی به درآمد 116.40 میلیارد دلار و 602  میلیون کاربر در سال 2026 برسد.

این خدمات چندی است که در قالب شرکت های اجاره خودرو بدون راننده به کشور ما نیز راه یافته است و بازار خودرو شاهد رونق روز افزون شرکت‌های اجاره خودرو بوده است. شرکت‌های متعددی پا به عرصه رقابت گذاشته اند و طیف متنوعی از خدمات کرایه ماشین را به مشتریان عرضه می‌کنند.

انواع خودرو های ایرانی و خارجی، از خودرو های اقتصادی گرفته تا خودرو های لوکس این روزها قابل اجاره کردن است؛ با این حال هنوز موانعی بر سر راه گسترش این صنعت در ایران وجود دارد.

موانع گسترش فرهنگ اجاره خودرو: ضمانت‌های دست ‌و پا گیر

روال دست‌ و پا گیر اجاره خودرو و ضمانت‌های سفت و سختی که برای کرایه خودرو لازم است از جمله مهم‌ترین موانع پیش پای این صنعت در ایران است.

کامران مدیر عامل یک شرکت بزرگانی است. او می‌گوید چند باری تلاش کرده برای سفر های بین شهری و همچنین برای میهمانان خارجی اش خودرو بدون راننده اجاره کند؛ اما ضمانت های پردردسر و روال پیچیده اجاره خودرو بعضی از شرکت های اجاره خودرو باعث شده است که منصرف شود:

«وقتی درباره امکان اجاره خودرو شنیدم خیلی ذوق زده شدم. اما یکی از این شرکتها برای اجاره ماشین سند ملکی درخواست کرد. شرکت دیگری از من چک سفید خواست. من هم عطای اجاره خودرو را به لقایش بخشیدم.»

تحویل آسان، نیاز اساسی مشتریان شرکت های اجاره خودرو

مسائل مربوط به بیمه، خسارت های احتمالی وارده به خودرو، مشکلات مربوط به زمان و مکان تحویل خودرو از جمله دیگر مسائلی است که سد راه رونق این کسب و کار در ایران است.

فرزانه مدیر بازرگانی یک شرکت خصوصی است. از او در مورد تجربه استفاده از خدمات یک شرکت اجاره خودرو پرسیدیم. او می‌گوید چند باری سعی کرده در سفر های کاری اش خودرو اجاره کند؛ اما مهم‌ ترین مشکلی که با آن مواجه شده محل تحویل خودرو بوده است:

«شرکت از من خواست برای تحویل گرفتن و تحویل دادن خودرو به دفتر آن‌ها مراجعه کنم و با توجه به برنامه فشرده ام این موضوع برایم مشکل ساز بود. کاش راهی برای این موضوع پیدا کنند تا از این دردسر راحت شویم.»

نو بودن ناوگان خودرو، ضرورت صنعت اجاره خودرو

از دیگر مسائلی که صنعت اجاره خودرو در ایران با آن مواجه است کهنه شدن ناوگان شرکت‌های اجاره خودرو است. بسیاری از مشتریان انتظار دارند خودرو هایی تحویل بگیرند که نو، سالم و تمیز باشند. موضوعی که در اغلب شرکت های کرایه خودرو در ایران رعایت نمی شود و خودرو ها به تدریج دچار مشکلات فنی و استهلاک می‌شوند.

امیررضا، پزشک در این باره می‌گوید:

«وقتی خودرو اجاره می‌کنم انتظار دارم خودرویی نو و بدون مشکل تحویل بگیرم. از اینکه ماشین وسط جاده خراب شود متنفرم. به همین خاطر فقط ماشین نو اجاره می‌کنم»

در سال‌های اخیر اپلیکیشن های متعددی به بازار آمده اند که از طریق آنها به آسانی و با چند کلیک می توان از رستوران یا فروشگاه مورد نظر خرید کرد. بازار اجاره خودرو در ایران نیز برای گسترش و رونق به چنین ساز و کاری نیاز دارد. اجاره خودرو در چند دقیقه بدون ضمانت های دست‌ و پا گیر مرسوم. روال تحویل آسان خودرو در محل مورد نظر مشتری و بروز بودن ناوگان خودرو های اجاره‌ای.

خوشبختانه شرکت‌هایی وجود دارند که بسیاری از مشکلات ذکر شده را حل کرده‌اند و باعث شده‌اند اجاره ماشین به تجربه‌ای آسان و لذت بخش تبدیل شود.

سعید کارمند یک شرکت خصوصی است و ماشین باز قهاری محسوب می‌شود. او به تازگی با شرکت‌های اجاره خودرو در ایران آشنا شده و پیش ‌از این تصور می‌کرده تنها برای ماشین عروس می‌توان خودرو اجاره کرد:

«از طریق یکی از دوستانم با یک شرکت اجاره ماشین در تهران آشنا شدم. اول فکر می‌کردم که روال اجاره خودرو خیلی سخت و پردردسر است؛ اما متوجه شدم که با استفاده از سایت و اپلیکیشن شرکت می‌توانم خیلی راحت ماشین دلخواهم را اجاره کنم و جلوی در خانه‌ام تحویل بگیرم. آن‌قدر ساده و بی‌دردسر این کار انجام شد که هنوز هم باورم نمی‌شود»

در سال‌های اخیر خوشبختانه این صنعت در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته است و شرکت‌های متعددی به ارائه خدمات اجاره خودرو پرداخته‌اند.

استقبال مسافران خطوط هوایی از خدمات اجاره خودرو

سال‌هاست که سفر های هوایی از محبوب ترین سفر ها در میان مسافران به شمار می‌رود؛ به ویژه در میان افرادی که برای تجارت یا سفر های کوتاه توریستی از خدمات شرکت‌های هوایی استفاده می‌کنند. سرعت جابه‌جایی، صرفه‌جویی در زمان و راحتی و رفاه این‌گونه سفر‌ها، آن را به یکی از پرطرفدار ترین روشهای سفر تبدیل کرده است.

در سال‌های اخیر آنچه باعث محبوبیت بیشتر سفرهای هوایی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته شده است امکان استفاده از خودروهای اجاره ای در سفر است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، مترو و اتوبوس از خودروهای اجاره‌ای برای تردد، گشت و گذار و انجام امور تجاری و شخصی خود استفاده کنند.

این الگوی جدید و جذاب سفر دارای مزایای زیادی برای مسافران است. از جمله:

  • رفاه و راحتی بیشتری به همراه دارد و مسافران را از سروکله زدن با سیستم شلوغ و پردردسر حمل و نقل عمومی نجات می‌دهد.
  • در بسیاری از شهر های بزرگ دنیا استفاده از تاکسی بسیار پر هزینه است و استفاده از یک خودروی اجاره ای می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه های سفر شود.

مسافران پروازهای هوایی به مقصد شهر های مهم کشور می‌توانند به صورت آنلاین خودروی مورد نظر خود را از میان انواع خودرو های موجود با قیمت ها و مدل‌های متنوع بسته به بودجه و سلیقه خود انتخاب کنند، آن را در محل مورد نظر خود از جمله فرودگاه بسیاری از شهر های بزرگ کشور تحویل بگیرند، به کار های خود رسیدگی کنند یا به گشت و گذار در شهر مقصد بپردازند و در پایان سفر، خودرو را در هر محلی که بخواهند از جمله فرودگاه تحویل دهند و با پرواز به شهر خود بازگردند.

معیارهای درست انتخاب یک شرکت اجاره خودرو

تا اینجای مطلب به اهمیت و ضرورت استفاده از خودرو های اجاره ای پرداختیم. در ادامه به پاسخ این سؤال بسیاری از خوانندگان خواهیم پرداخت:

چگونه از میان شرکت های موجود اجاره خودرو  بهترین انتخاب را انجام دهیم؟

 

در انتخاب شرکتی که بهترین کیفیت خدمات اجاره خودرو را دارد و به شما ارائه می دهد به نکات زیر توجه کنید:

  • مهم‌ترین نکته داشتن مجوز اجاره خودرو است. حتماً شرکتی را انتخاب کنید که مجوزهای مربوطه را از مراجع قانونی ذی صلاح کسب کرده باشد تا بعداً دچار مشکل نشوید.
  • شرکتی را انتخاب کنید که قرارداد و فاکتور رسمی به شما ارائه کند.
  • بررسی کنید که خودرو های ارائه شده نو یا در حد نو باشد. اگر دلتان نمی‌خواهد در جاده و خیابان بمانید و با خودروبر و تعمیرکار سر و کله بزنید از اجاره کردن خودروهای کارکرده خودداری کنید.
  • دقت کنید شرکت اجاره خودرو مالک خودرو های اجاره‌ای باشد. بسیاری از شرکت های اجاره خودرو به عنوان واسطه‌ای میان مشتریان و مالکان خودروها عمل می‌کنند و گاهی در صورت پیش آمدن مشکل مسئولیت کامل را به عهده نمی‌گیرند. همچنین اضافه شدن یک واسطه بین مشتری و مالک خودرو در عمل باعث افزایش قیمت اجاره خودرو ها می‌شود.
  • شرکتی را انتخاب کنید که ضمانت های دست و پا گیر از شما طلب نکند. از قبیل سند یا چک و ضامن و سفته. یک شرکت استاندارد اجاره خودرو به جای ضمانت های پر دردسر باید تنها مبلغی را به عنوان ودیعه از مشتری دریافت کند. این موضوع باعث می‌شود اجاره خودرو فرایندی راحت و لذت بخش باشد.
  • به سایت و اپلیکیشن شرکت ارائه دهنده دقت کنید. آیا روند انتخاب، رزرو و پرداخت ودیعه کاملاً آنلاین انجام می‌شود یا لازم است برای اجاره خودرو به دفتر شرکت مراجعه کنید؟ از شرکت‌هایی خودرو اجاره کنید که همه فرایند اجاره را طوری آسان کرده‌اند که با چند کلیک و به صورت کاملاً آنلاین انجام شود.

 

5 شرکت برتر اجاره خودرو در ایران بر اساس معیار های انتخابی مشتریان و مردم

چند سالی است که شرکت های حوزه اجاره خودرو در ایران فعالیت خود را شروع کرده و در حال سرویس دهی به مشتریان هستند. شرکت های اجاره خودرو سرویس های مختلفی را به مشتریان خود عرضه می کنند. با وجود مزایای که این شرکت ها در سرویس دهی به مخاطبان دارند، گاهی اوقات قوانین سخت گیرانه و یا عواملی همچون کارکرده بودن خودرو ها و … مشتریان را در انتخاب این شرکت ها مردد می سازد.

در این بخش به بررسی بهترین شرکت های حوزه اجاره خودرو پرداختیم و نقاط ضعف و قوت هرکدام را مشخص کردیم تا در انتخاب شرکت مناسب جهت اجاره خودرو بهترین تصمیم را بگیرید.

 

  1. ناواران

آدرس وبسایت: https://navaran.com

        نقاط قوت        نقاط ضعف
دارای مجوز رسمی عدم سرویس دهی به خارج کشور
بدون درخواست چک و سند
ماشین های خارجی و لوکس
قیمت بسیار مناسب
زمان سریع تحویل خودرو
بیمه اجاره خودرو
اپلیکیشن اجاره خودرو

 

  1. سعادت رنت / 3. رنت کنیم

این دو وبسایت زیر مجموعه یک شرکت هستند.

        نقاط قوت        نقاط ضعف
بدون درخواست چک و سند زمان نسبتا زیاد تحویل خودرو
ماشین های خارجی و لوکس بدون اپلیکیشن اجاره خودرو
قیمت مناسب
بیمه اجاره خودرو

 

  1. کافی رنت
        نقاط قوت        نقاط ضعف
بدون درخواست چک و سند قیمت نسبتا بالا
ماشین های خارجی و لوکس زمان نسبتا زیاد تحویل خودرو
ماشین های نو و جدید بدون اپلیکیشن اجاره خودرو
بیمه اجاره خودرو

 

  1. سپریس
    آدرس وبسایت: https://sepris.com
        نقاط قوت        نقاط ضعف
ماشین های خارجی و لوکس درخواست سند و چک
قیمت مناسب زمان نسبتا زیاد تحویل خودرو
بیمه اجاره خودرو بدون اپلیکیشن اجاره خودرو

 

به نظر می رسد با دستاورد های اخیر شرکت های پیشرو صنعت اجاره خودرو در ایران، دوران پر رونقی پیش‌روی این صنعت باشد. موضوع اجاره خودرو در فرودگاه ها و هتل ها بسیار امر مرسومی است و بسیاری از هتل ها با همکاری شرکت های اجاره خودرو و افزودن این سرویس به خدمات خود سعی در افزایش تعداد مسافران خود دارند. همین نکته گواه این مدعاست که در آینده ای نزدیک زندگی ما با این صنعت بیشتر گره خواهد خورد.

این روزها دیگر اجاره انواع خودرو شبیه آب خوردن به نظر میرسد؛ تنها با چند کلیک و طی چند دقیقه می توانید پشت فرمان ماشین دلخواهتان بنشینید و از رانندگی با آن لذت ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.