مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

تصاویر جدیدی از سایپا اطلس دیده شد؛ مجهز به سانروف و سامانه کنترل پایداری

داستان از تیزرها و کلیپ‌هایی شروع شد که روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا از مرکز تحقیق و توسعه منتشر کرد. همان زمان بود که با برخی ریزبینی‌ها، باعث شد تا پایگاه خبری چرخان برای اولین بار از محصولی ارتقاء یافته براساس کوییک خبر دهد.
با انتشار خبر فوق و اعلام این خبر توسط مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، عملا شاهد مهر تاییدی بر ادعای سایت چرخان بودیم. اطلس که درنهایت نام نسخه فیس لیفت و لوکس‌تر کوییک است، به صورت غیررسمی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد.
همانطور که مستحضرید، رونمایی و به نمایش درآوردن نسخه پروتوتایپ و ایراددار محصولات جدید در کشورمان، عادی شده و دیگر مسئله خاصی به شمار نمی‌آید. اما در خودرو اطلاس که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش درآمد، گویا سایپا تصمیم گرفته بود تا آن را با باگ و ایراد کمتری در معرض عموم بگذارد. گرچه که اگر ایرادی هم داشت، نمی‌توان برروی آن موج رسانه‌ای ایجاد کرد؛ زیرا نسخه تجاری سازی شده نبود.

در روزهای گذشته نیز از ادامه دار بودن روند تولید آزمایشی اطلس خبر دادیم؛ جهت اطلاعات بیشتر، برروی این جمله کلیک فرمایید

اما در جدیدترین اتفاقات، شاهد این هستیم که یکی از مخاطبین سایت چرخان، تصاویری از اولین نمونه‌های مونتاژی سایپا اطلس را ارسال نمود. با مشاهده این نسخه از اطلس، به این نتیجه می‌رسیم که احتمالا برخی امکانات و ویژگی‌ها برای این خودرو قطعی شده است.

سایپا اطلس – SAIPA ATLAS

نمای خارجی

در سایپا اطلس، شاهد استفاده از چراغ‌های لنزدار (عدسی) هستیم که این مورد را می‌توان اولین ویژگی در محصولات اختصاصی سایپا محسوب کرد. همچنین دی لایت‌ها نیز در ساختار چراغ‌های اصلی قرار گرفته و فضای شلوغی را در چراغ‌ها ایجاد کرده است.
اما در نسخه مذکور، سقف خودرو به رنگ مشکی بوده و از همه مهم‌تر، شاهد نصب سانروف هستیم. نصب سانروف در پلتفرم سری X200، می‌تواند تا این خبر را مخابره کند که سقف خودرو نیز مورد بازبینی قرار گرفته و نسبت به قبل، ایمن‌تر شده است.
در ادامه به آینه‌های بغل می‌رسیم. جدا از رنگ متفاوتی که دارد، شاهد این هستیم که طراحی آن با آینه بغل‌های خودروهای سری SP100 یکسان بوده و صرفا قسمت محل نصب آنان تغییر کرده است. البته هنوز از نصب گرمکن در آینه‌ها اطلاعی نداریم؛ متاسفانه این مورد در شاهین‌های تحویلی به مشتریان وجود ندارد.

سایپا اطلس – SAIPA ATLAS

از جمله تغییرات دیگر در قسمت جانبی و بغل خودرو، می‌توان به پلاستیک تزئینی روی گلگیر اشاره کرد که قبلا در کوییک، محل نصب چراغ‌های کوچک راهنما بود. رکاب پلاستیکی را نیز در اطلس می‌بینیم.
اما در قسمت عقب خودرو، با اینکه طراحی چراغ‌های اصلی و درب صندوق مناسب است؛ ولی به نظر می‌رسد که محل نصب چراغ‌های مه‌شکن اگر در قسمت بالاتری نصب و طراحی می‌شد، خروجی بسیار بهتری را نسبت به نسخه موجود داشت. در همینجا هم لازم است تا اشاره شود که همچنان سایز و عرض تایرها کوچک به نظر می‌رسد و نمای جالبی را رقم نزده است. این انتقاد به تمامی محصولات اختصاصی سایپا از جمله شاهین نیز وارد است.
در قسمت عقب، خوشبختانه شاهد رقم خوردن خلاقیت‌هایی هستیم. از جمله اسپویلر که همرنگ سقف شده و رنگ متفاوتی نسبت به رنگ غالب بدنه دارد. آنتن کوسه‌ای و دوربین عقب نیز از ویژگی‌های جدید اطلس است.

یکی از نکات مثبت اطلس، استفاده از سنسورهای هشدار موانع بدون فریم در سپر عقب است. شاید ویژگی خاصی نباشد؛ اما توجه کنید که این مورد در خودرو میلیاردی چون فونیکس آریزو6 پرو رعایت نشده است!

سایپا اطلس – SAIPA ATLAS

اما بهتر است به این نکته اشاره شود که متاسفانه هنوز در بسیاری از خودروهای داخلیمان، شاهد استفاده از برف پاک‌کن‌هایی با طراحی قدیمی هستیم و خبری از برف پاک‌کن‌های اصطلاحا ژله‌ای و هیبریدی نیست. در اطلس، با اینکه در قسمت عقب خودرو از نسخه بهتری استفاده شده؛ اما در قسمت جلو، همچنان برف پاک‌کن‌ها از مدل‌های قدیمی تبعیت می‌کنند.

نمای داخلی

درنهایت، به قسمت داخلی و کابین اطلس می‌رسیم؛ قسمتی که حاکی از نکات مهم و بسیار خوبیست. البته قبل از پرداختن به آن ویژگی‌ها، بهتر است تا به تریم و طراحی جدید داشبورد بپردازیم.
همانطور که از تصویر مشاهده می‌کنید، طراحی داشبورد و کابین سایپا اطلس نسبت به کوییک به کلی تغییر کرده و طراحی مشابهی نسبت به کابین محصولات رنو-داچیا پیدا کرده است.

تریم رنگی استفاده شده در کابین و داشبورد اطلس، مشکی-کرمی است. با اینکه استفاده سایپا از این رنگ‌ها اقدام مثبتی است؛ اما دیگر دستش به کم نیامده و قسمت پایینی که باید مشکی رنگ می‌بود نیز به رنگ کرم درآمده است. درصورتی که قسمت پایین داشبورد، رنگ مشکی پیدا می‌کرد، علاوه بر اینکه با سایر قسمت‌های کابین متناسب می‌شد، زمانی هم که پا با آنها برخورد می‌کرد، کثیفی کمتر مشخص می‌بود.

سایپا اطلس – SAIPA ATLAS

در همین حال که با داشبورد و رودرهای مشکی-کرم مواجه هستیم، ناگهان صندلی‌های چرمی-پارچه ای که ترفند مورد استفاده ایران خودرو است، به رنگ مشکی- طوسی تغییر کرده است! واقعا چه اتفاقی می‌افتاد تا آن قسمت پارچه‌ای، رنگی مشکی داشت؟!
در پشت فرمان هم شاهد استفاده آز کلاسترهای مشابه به طراحی محصولات بی ام و و چه بسا ام وی ام ایکس22 روبرو هستیم. از نکات مثبت دیگر، استفاده از دسته راهنما و برف پاک‌کن‌های شاهین در اطلس هستیم. این مورد یعنی علاوه بر اینکه طراحی بروزی پیدا کرده، می‌توان به معنای افزوده شدن سنسور نور نیز باشد. البته قبلا گفته می‌شد تا سنسور باران نیز قرار است نصب شود؛ گرچه که فعلا از نصب آن اطلاعی نداریم.
اما سایر قسمت‌ها را خودتان ارزیابی کنید و دیگر وقت آن است تا به سامانه کنترل پایداری اشاره کنیم. هنوز اطلاعی از نصب سامانه کنترل پایداری در نسخه‌های قابل تحویل به مشتریان، نداریم؛ اما قبلا وعده آن را مقامات سایپا داده بودند و در نسخه مذکور نیز دکمه فعال/غیرفعال‌سازی آن قابل مشاهده است.

درصورت نصب این سامانه، ایمنی اطلس چند پله‌ای بالاتر از کوییک و پژو 207 و 206 قرار می‌گیرد. در نسخه موجود در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، رادار نقطه کور نیز مشاهده می‌شد؛ اما دکمه فعالسازی آن در نسخه موجود در تصاویر فوق وجود ندارد.

مشخصات سایپا اطلس

تیپ فول سایپا اطلس به امکانات جدیدی چون سانروف، صندلی راننده با تنظیمات برقی زوایا همراه با گرمکن، رادار نقطه کور (BSD)، آنتن کوسه‌ای، سنسور نور (احتمال نصب سنسور باران نیز وجود دارد)، آینه‌های تاشو برقی همراه با گرمکن و… مجهز شده‌ است.

سایپا اطلس به سری ارتقاء یافته موتور M15 یعنی M15 GSI مجهز خواهد شد که تغییراتی در بخش‌هایی چون سرسیلندر، هدرز و… داشته و سیستم هایی نظیر دریچه گاز برقی، سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها و… نیز به این موتور افزوده شده است. اما هم‌چنان این موتور 8 سوپاپه بوده و درکل توانایی تولید بین 89 اسب بخار، قدرت و 135 نیوتن متر، گشتاور را دارد. این موتور با اینکه مشخصات بالایی در روی کاغذ ندارد؛ اما باتوجه به وزن خودروهای سری X200، عملکرد خوبی را در عمل از خود نشان داده است.

در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی به جز موارد گفته شد، به نظر می‌رسد مواردی مانند فرمان کمکی برقی، چراغ‌های روز، مانیتور لمسی 7 اینچی به همراه دوربین دید عقب، سیستم کروزکنترل (در نسخه اتوماتیک)، تهویه مطبوع الکتریکی، فرمان D-CUT با غربلیک چرمی، دو ایربگ ایمنی، اتصال هوشمند خودرو، سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب خودرو، رینگ‌های آلومینیومی، سیستم GSI، سیستم TPMS و… را داشته باشد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫81 دیدگاه ها

  1. خیلی خوشگله،واقعا بهش میاد محصول اسپرت باشه،برخلاف کوییک نکبت

    1. بنظرم حرکت مثبت و رو به جلویی محسوب میشه منتها باید موتور قویتر باشه و برقی… دیگه به صرفه نیست بنزین… خاهشا برین سمت برقی… ممنون

      1. اتفاقا تو کشور ما، بنزین به صرفه‌تر از خودرو برقیه!

      2. خدا یه ه۸ریشتری بفرست تا صنعت خودرو ایران /محل رانت و کثافت کاری از ریشه نابود بشه

    2. عالیه اگه موتورm16 بزاره روش
      واینکه تایر هاش واقعا کوچیکه یکم بزرگتر بشه
      حرفی برای گفتن نمیمونه

      1. تایرهاش بزرگتر شه هه نمیدونم چیش چیکار شه.برو بچه دوچرخه سوار شو

    3. تویی که کوییک سوار نشدی حرف الکی نزن کوییک انقدر ماشین خوب و اسپرتی هستش مخصوصا نسخه rسقف مشکی کوییک خیلی موتور قوی و پرشتابی داره و خیلی هم عالیه و بی سر و صدا هست موتورش و خیلی کوییک ماشین خوشگل و اسپرتیه.

  2. طراحی خوبی داره البته جلوشو نمی‌پسندم و انتقادات نویسنده واقعا درسته

  3. با نصب سانروف،کنترل پایداری،رادار نقطه کور واقعا جذابتر شده.کاشکی که هم تو موتور جدیدش صدای کمتری تولید بشه و ماشینو هم خوب دمپینگ کنن

    1. سلام کوییک یکم شکل وشمایلشو عوض کردم به اسم ماشین جدید دارن تو پاچه مردم میکنن.اگه شما کاری هستین رو موتور ماشین ها کار کنین تقویت کنین

  4. سلام به همه. ظاهرش که خوبه. طراحی داشبورد هم خوبه. امیدوارم کیفیتش هم خوب باشه. بویژه موتورش! چراغ و آینه بغلش هم که ماله شاهینه! ولی قدمی رو به جلو حساب میشه

  5. نمای عقب که افتضاح شده مثل اتفاقی که برای تارا افتاد
    کاش سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک و صندلی برقی شاگرد هم داشت واقعا تو دوره زمونه ای که 6 ایربگ هم شده استاندارد خواسته زیادی نیست

    1. عزیزم نظرت کاملاً محترم
      ولی ایرکاندیشن نه سامانه تحویه هوا

      1. تهويه البته. و اينكه به كسي ميگن نظرت محترم، كه نظرش رو محترمانه بگه و نه با دروغ و توهين. استاندارد مورد نظرشون 6 ايربگ هست در حالي كه خودو هاي ارزوني كه تاتا و سوزوكي و هيوندا توي هند ميفروشن توي نسخه پايه حتي بدون ايربگ هستن. چون توي هند و حتي چين اجباري به رعايت اينها نيست

      2. بنظرم فاصله لاستیک به رینگ چرخ نزدیک بشه کمی بزرگتر هم بشه خودروی خوش فرمی میشه دیگه کسی بچشم ماکت نگاش نمیکنه

  6. دقیقاازبغل همون کوییکه،تنها فرقش جلوپنجره،ازجلو باچراغها،ازنمای پشتم هم،همینطور،والا کوییکه،موتورم همون کوییکه،داخلم ی مانیتوراضافه کردن،رنگ داشبورد روشن کردن

    1. فیس لیفت کردن دقیقا همینه. در ضمن، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اپشن نصب شده، سامانه کنترل پایداری هست.

      1. ممنون بابت این گزارش

        لطفا در مورد قیمت گذاری و تاریخ عرضه اون و همینطور نسخه های مورد عرضه (دنده ای یا اتومات ) یه پیگیری نمیکنید ؟!

        1. قیمت که بر اساس دلار احتمالا در حد ۷_۸هزار داره.زمان عرضه را هم تابستان ۱۴۰۲ اعلام کردن و نیز گفتن که دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک داره که در دو نوع معمولی و آپشنال عرضه میشن…

        2. فعلا گفته شده که چهار تیپ داره. دو تیپ با گیربکس دستی و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک. به نظر میاد، اطلس زودتر از تابستون سال آینده وارد بازار بشه

  7. متاسفانه اتاق همون اتاق کوئیک هست . موتور هم که همونه فقط یکم ماشینو بزک کردن.
    متاسفانه همچنان کیفیت تولیدات حتی به نسبت چینی ها بسیار پایینه

  8. طراحی جانبی همون تیبا هست شبیه کله شتر

    جلو عقب قابل تحمل

  9. این ماشین فیس لیفت شده
    همان کوییک است همان پلت فرم و همان سایز و ابعاد اتاق و مشخصات کوییک با انداکی تغییرات و اضافه شدن چند آپشن روز دنیا که متاسفانه برای این ۲ خودرو ساز این آپشن جدید میباشد که برای اضافه کردن آن مبالغ زیادی از مشتری دریافت می‌کنند .. ولی باید دید که کیفیت و قیمت تمام شده این خودرو چقدر خواهد بود

  10. اگراونائی که ازمهرماه ۱۴۰۱ثبت نام کردن ونصف پولشونوبحساب سایپاواریزکردن وقراره آخراردیبهشت ۱۴۰۲جهت تسویه وتحویل خودروکوئیک Sازاین مدل تحویل بدن چقدرخوبه نهایتاقیمت اضافشو پرداخت میکنن متشکرم

  11. ظاهراقشنگ ولی صدای موتر داخل کابین نیاد مثل تیبا وقیمتش ازهمه مهم ترهست که چقدر باشه ۲۰۰تا۲۵۰ میلیون خوبه وگرنه بیشتر ازاین باشه اونم قیمت بازار نه کارخانه خوبه وگرنه نه

  12. خدایا مارو از دست خودروسازهای صهیونیست مون نجات بده

  13. تا حالا هیچ ماشین ایرانی خوبی نداشتیم .کوییک با گیربکس فوق العاده ضعیف و جای اینکه موتور و گیربکس تقویت کنن میان دو تا اپشن میذارن و جالب قیمت اپشن دوبرابر سه برابر حساب میشه وقتی میتونن قیمت کارخونه تحویل مردم بدن پس این امکان وجود داره و نیاز نداره نود میلیون گرون تر و ایران خودرو تا دو برابر گرون تر بدن .کاش موتور تیبا مدل نود پنج به پایین روی همین فیس لیفت میگذاشتن و قیمت اقتصادی تحویل مردم میدادن

  14. وقتی دیدن ساینا و تیبا سیبیل چرب کن نیست خودشون گفتن محصولاتمون قابلیت ارتقا نداره و باید از تولید متوقف بشه.خب کوییک هم همون ساینا معمولیه چرا تولیدش متوقف نشد؟ و حالا همون ساینا و تیبا هایی که قیمت کارخانه شون ۱۲۰ الی۱۳۰تومن بود تبدیل به اطلس و سهند کردن و به قیمت گزاف قالب ملت میکنن.باید تاسف خورد

    1. دلیل اصلی ش،بسته بودن بازار و نبود رقابت است که اگر در هرجای دنیا حتی ایالات متحده و آلمان و انگلیس و فرانسه هم چنین باشد،وضع همین خواهد بود…

  15. یه نگاه به پلاستیک پشت مانیتور بندازید .
    همین اول کاری از جاش کنده شده.
    خدا به بقیش رحم کنه .
    بیچاره ما که باید جون خودمون و زن و بچمونو تو چه چیزهایی بزاریم .
    کاش حقمون یکم بیشتر بود.
    الان دنیا داره از موتور ۳ سیلندر با نصف مصرف بنزین این بنجلها ۱۲۰ اسب بخار قدرت میگیره. و این هنوز ۸ سوپاپ داره و ۸۹ اسب بخار قدرت ارائه میده.
    تازه کسی تابحال اسب بخار خودروهای داخلی رو اندازه نگرفته که ببینه همین هفتاد هشتاد اسبی که ادعا میکنند واقعی هست یا نه.

    1. لامصب ماشین تولید انبوه نیست که.خیلی هم ایراد داره.تو تولید انبوه درست میشه

  16. کاش در خط شانه و خط شخصیت نمای جانبی را هم تجدیدنظر کنند…

  17. افغانستان از ما پیشی گرفت ..در صنعت خودرو سازی..واقعا جای تأسف داره..

    1. صنعت خودرو به کنار؛ برای سواد رسانه‌ایمون باید تاسف خورد. تو افغانستان یه پروژه‌ای کار کردن و قرار نیست به تولید خاصی برسه و عملا چیز خاصی نیست. خوبه که بدونید تو کشورمون چند ده برابر این پروژه‌ها کار و ساخته شده، ولی دشمن خوب میدونه تا کار دیگران رو چطور جلوه بده تا ما احساس بدبختی کنیم
      بقولی، مرغ همسایه غازه..
      این کار افغانستان چیزی نیست. اونا حتی نمیتونن ماشینی در حد پراید رو به تولید انبوه برسون؛ ساخت خودرو هایپرکار به کنار…

      1. دقیقا اقای سید هاشمی ادم واقعا اعصبانی میشه وقتی میبینه مردم چقدر زود باورن..
        افغانستان قدرت ساخت پیکانم نداره
        فقط اتاق یه ماشینو یه دستی سرو روش کشیدن

  18. سر هم کردن این پلاستیک های خشک بدرد عمتون میخوره,,,,
    چراااا صندلی مشکی توسیه با کجای ماشین ست شده ؟!پر از ایراد برقیه مطمنم

    1. اگه منظور از پلاستیک های خشک، متریال استفاده شده در داشبورد و کابین هست، باید به عرضتون برسونم که توجیهی نداره تو خودرویی اقتصادی، از پلاستیک های نرم و… استفاده بشه.

  19. همون کوییک هستش و چراغهای جلو هم چراغ برلیانس ۲۲۰ و جلو پنجره هم پژو ۲۰۰۸

  20. خودتون قضاوت کنید . این جای شگفتی داره آخه …؟

    1. خدایی کسی فکر میکرد روی سری ایکس 200 سایپا، سانروف و سامانه کنترل پایداری نصب بشه؟! این پس چیه…

      1. جناب آقای سید هاشمی احیاناً شما پسر جناب میرسلیم نیستی؟! لگن های داخلی نیازی به تعریف بیخود ندارن تو برو یه سری بزن نگاه کن همین لگن ها توی تصادفات چند خانواده رو داغدار کردن خجالت بکش پسر میرسلیم!

        1. من مگه تعریف کردم؟! چرا همه چیو به هم ربط می دین! اطلاع رسانی میکنم که سانروف و کنترل پایداری نصب کردن. این اطلاع رسانی حمایته؟!

  21. مشکل این جاست که اصل اتاق همون کوئیک و تیبا ست، فقط رنگ و لعابش بهتر شده

  22. چرا اینقدر زحمت میکشن و مردم رو شرمنده میکنن؟!!! آخه چرا؟! بنز هم اینقدر تنوع تولید نداره! من که باورم نمیشه این همان کوییک که قبلا تیبا 2 بود باشه! با همان موتور 8 سوپاپ پراید قدیم که کپی برداری بود. تورو خدا خودتون رو اینقدر بخاطر ما به زحمت نیاندازید.

  23. والا کوییک داخلش خوشگلتر و هماهنگتر از این ماشینه، رنگ مناسبی هم واسه تریم داخلی درنظرگرفته نشده ، ای کاش واسه طراحی حداقل از ام وی ام کپی برداری میکردن

  24. چه رنگ قهوه ایه زشتی داره چقدر هم ماشالا ست شده با صندلیاش!حداقل یه ذره سلیقه داشته باشین

  25. چرا سقف ماشین از رنگ متفاوت استفاده میکنید دلیل خواسی دارد سقف رنگی بعداز دوسال استفاده افتاب سوخته میشود اگر کامل رنگی بودصاحب ماشین بیشتر حساسیت نشان میداد تا از افتاب سوختگی جلوگیری کند وقتی رنگ سفید باشد زیاد حساس نیست بعد دوسال باید سقف رنگ بخورد

  26. دو فرزند شاهین و کوییک.

    به نام اطلس و سهند متولد شدند.تولدشان مبارک باد

  27. قربونت پراید برم،از بغل موتورش یه عالم ماشین جدید متولد شد

  28. اینا چیه آخه خدای بلد نیستین ماشین تولید نکنید با دو تا چراغ عوض کردن که ماشین دید نیست که

  29. قیمت ها ی خودرو بسیار گران است این خودرو هم موتور قدیمی دارد و به جای چند تغییر ظاهری ببینید آیا این خودرو تست تصادف از یورنکاپ اتحادیه اروپا می گیرد یا خیر ؟ قیمت هم بسیار بسیار بالا می باشد .

  30. کیفیت قطعات و مونتاژ افتضاح نیست آشغاله فقط کافیه پشت مدیا یا همون مانیتور تا کاملا متوجه بشین ماشین رونمایی به سوار واضح ایراد مونتاژ داره

  31. والا من میگم اینا ساینا،کوییک،اطلس،سهند
    جلیل،اسماعیل و….. کنار بزارن همون ریوls برگردونن خط تولید

  32. بنظرم فاصله لاستیک به رینگ چرخ نزدیک بشه کمی بزرگتر هم بشه خودروی خوش فرمی میشه دیگه کسی بچشم ماکت نگاش نمیکنه

  33. چیکار کردن قیمت نجومی فایده ش چیه آلوده کردن هوا با موتور عهد بوق

  34. با سلام و تشکر از نظرات علمی ارایه شده دوستان خصوصا آقا سید بزرگوار که علمی و متقن نظر دادند نشون دادند که در مورد خودرو ها علاقمندی و مطالعه دارند امیدوارم در آینده از مهندسان و طراحان خودرو در کشورمان ایران عزیز باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا