مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبر

تارا اتوماتیک ایران خودرو، به‌طرز مشکوکی در نمایندگی رنو روسیه دیده شد!

اواخر مردادماه امسال بود که گروه صنعتی ایران خودرو در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم یدکی و صنایع وابسته مسکو که به سری نمایشگاه‌های MIMS اتومبیلیتی مشهور است، شرکت کرد. در آن نمایشگاه، نسخه‌ای از خودرو تارا اتوماتیک که دستخوش تغییرات شرکت آپکو قرار گرفته و از اصلی‌ترین گزینه‌های صادراتی ایران خودرو به روسیه است نیز حضور داشت.

موضوع حضور گسترده تارا در بازار روسیه را ایران خودرو همچنان پیگیر بوده و قرار است تا به صورت مونتاژی در کشور مذکور عرضه شود. اما در نزدیکی روسیه و بنا به گفته مدیران ایران خودرو، ارمنستان، دیگر مقصد محصولات ایران خودرو خواهد بود. این شرکت، تاکنون دو محموله حاوی خودروهای تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک را به ارمنستان صادر کرده است. اما هیچ رسانه ارمنی، تصویری از حضور این خودروها را در ارمنستان منتشر نکرده و داستان از این حیث، عجیب به نظر می‌رسد.

داستان اما از زمانی عجیب‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم یک دستگاه خودرو تارا اتوماتیک سر از نمایندگی رنو در یکی از شهرهای نزدیک به پایتخت روسیه یعنی مسکو در آورده است!

اینگونه که گفته می‌شود، خودرو تارا اتوماتیک مورد بحث، ربطی به فرآیند حضور ایران خودرو در روسیه نداشته و این نسخه به صورت شخصی وارد روسیه شده است. هم اکنون نیز در نمایندگی رنو شهر دزرژینسکی برای فروش حاضر شده و تاکنون کسی حاضر به خرید آن نشده است.

براساس داده‌های موجود، این خودرو صفر کیلومتر نبوده و تاکنون کارکردی در حدود 2608 کیلومتر داشته است. البته اینکه کسی حاضر به خرید نسخه موجود نشده، طبیعیست؛ زیرا هنوز عرضه رسمی این خودرو در روسیه آغاز نشده و معلوم هم نیست تا در آینده چه اتفاقاتی در مسیر حضور ایران خودرو بیفتد! عامل بعدی، قیمت گذاری بالای آن است. این نسخه کارکرده با قیمتی در حدود 1 میلیون و 770 هزار روبل آگهی شده و واقعا گران به نظر می‌رسد.

جدا از بحث فروش تارا در روسیه، نکته مهم این است که این نسخه چگونه وارد روسیه شده است؟! ایران خودرو تاکنون تارایی را در جهت مونتاژ، به روسیه ارسال نکرده است. از طرفی اگر فرآیند صادرات خودرو کامل به صورت CBU به روسیه انجام می‌شد، قطعا یک دستگاه اکتفا نمی‌کرد؛ همچنین اگر هم با نیت انجام تست‌های تطبیقی-فنی خودرویی را صادر کرده باشد، قاعدتا فروش آن نسخه هم ممنوع است!

پس تنها و محتمل‌ترین گمان، ورود تارا اتوماتیک مذکور از کشور ارمنستان است!

البته ممکن است که این احتمال اشتباه باشد؛ زیرا چرا باید یک نفر در ارمنستان خودرویی را بخرد که تعداد آن از انگشتان دست‌ها کمتر بوده و درنهایت به روسیه رفته و آن را آنجا به فروش بگذارد؟! واقعا عجیب به نظر می‌رسد. البته احتمالات دیگری هم وجود دارد؛ مانند اینکه این تارا به عنوان نمونه توسط ایران خودرو به شرکتی که برای عرضه آن توافق شده بوده، ارسال گردیده و بنا به شرایطی، ادامه راه همکاری با طرف روسی دیگر مهیا نشده و تنها تارا روسیه نیز به فروش گذاشته شده است. این احتمال باتوجه به گفته برخی منابع روسی مبنی بر ورود خودرو مذکور به صورت شخصی به روسیه، باطل به نظر می‌رسد…

مسئله عجیبی است!

ایران خودرو چند وقتیست که در حال برنامه‌ریزی برای صادرات نسخه‌های متفاوتی از تارا است. این موضوع در صورتی اتفاق افتاده می افتد که همچنان تیراژ تولید تارا (دستی و اتوماتیک) عدد بالایی را نشان نمی‌دهد!

مشخصات تارا اتوماتیک V2

نسخه اتوماتیک تارا، مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که ایران خودرو آن را TU5 پلاس می‌نامد. این پیشرانه توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و… در این پیشرانه دیده می‌شود. ایران خودرو مانند دناپلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک را به یک گیربکس 6 سرعته AT مجهز کرده است.

از امکانات تیپ فعلی تارا اتوماتیک می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سانروف
  • سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل
  • سنسورهای نور و باران
  • سامانه کنترل پایداری
  • شیشه بالابرهای برقی هرچهار درب
  • چهار کیسه هوا
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب
  • تهویه دستی همراه با نمایشگر
  • دی لایت (چراغ های روشنایی در روز)
  • سنسورهای اطلاع رسانی میزان فشارهای باد تایرها (TPMS)
  • ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS، EBD و BA
  • تریم چرم و پارچه صندلی‌ها
  • و…

تصاویر تارا اتوماتیک موجود در روسیه

Тара иранская машина

Иран Ходро Тара

Иранские автомобили

Tara իրանական ավտոմեքենա

Իրանական մեքենաներ

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا