Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه تیگارد X35 با ام‌وی‌ام X55، کراس‌اوورهای 900 میلیون تومانی

در بازه قیمتی حدود یک میلیارد تومان بازار خودروی کشورمان این روزها شاسی‌بلندهای چینی زیادی برای خرید وجود دارد که این می‌تواند انتخاب را دشوار کند. حال نیز به‌زودی فروش کراس‌اوور جدیدی آغاز خواهد شد که تیگارد X35 نام دارد. این خودرو در آخرین روزهای فروردین امسال در کشورمان رونمایی شد و قرار است تا پایان سال راهی بازار شود. اصلی‌ترین رقیب X35 در بازار خودروی ایران، ام‌وی‌ام X55 پرو از مدیران خودرو است و بنابراین در ادامه قصد داریم این دو کراس‌اوور چینی را باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

پیشینه تیگارد X35 به نمایشگاه خودروی پکن سال 2016 بازمی‌گردد یعنی جایی که برند سنووا متعلق به گروه بایک، کراس‌اوور کامپکت جدیدی بنام X35 را رونمایی کرد. سپس در نمایشگاه خودروی شانگهای 2019 نسل دوم این خودرو معرفی شد اما این درواقع فیس‌لیفتی روی همان نسل اول بود که تغییرات بزرگی را خصوصاً در قسمت دماغه به دنبال داشت. این خودرو قرار است به‌عنوان اولین محصول برند تیگارد که جوینت ونچری بین دیار خودرو و بایک است در ایران عرضه شود.

نام اصلی ام‌وی‌ام X55 نیز چری تیگو 5x است. این خودرو در نیمه دوم سال 2017 به‌عنوان مدلی بین تیگو 3x (همان ام‌وی‌ام X22) و تیگو 3 راهی بازار چین شد. سپس تیگو 5x در سال 2019 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که شامل بازطراحی کامل دماغه خودرو می‌شد. همین نسخه برای مدتی با نام X55 در کشورمان عرضه شد اما این پایان ماجرا نبود و کراس‌اوور چری بار دیگر در سال 2020 زیر تیغ جراحی رفت و این نسخه فیس‌لیفت دوم با نام X55 پرو راهی بازار ایران شد.

طراحی بیرونی

این دو کراس‌اوور تقریباً هم سن و سال یکدیگر هستند و بنابراین، هردو خودرو از طراحی مدرنی بهره می‌برند. بااین‌حال، X55 پرو به لطف تجربه دومین فیس‌لیفت در سال 2020 که جلوپنجره جدید چری موسوم به کهکشانی را برای آن به همراه داشت، ظاهر هماهنگ‌تر و جذاب‌تری دارد. همچنین این کراس‌اوور چری به لطف تریم قرمزرنگ در سپر جلو و پایین درها، طراحی جذاب رینگ‌ها و کالیپرهای ترمز قرمزرنگ، اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، ظاهر تیگارد X35 با جلوپنجره بسیار بزرگی که بخش عمده‌ای از دماغه خودرو را پوشانده به همراه چراغ‌های باریکی در بالا، سنتی‌تر به نظر می‌رسد. این خودرو در عقب نیز با چراغ‌هایی که تا حدودی از محصولات پژو الهام گرفته‌اند، هرچند نمای قابل‌قبولی دارد اما در برابر X55 حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت؛ بنابراین، در بخش طراحی بیرونی باید X55 را کمی برتر از رقیب تازه‌وارد دانست.

داخل

در داخل نیز تقریباً همان داستان بیرون جریان دارد زیرا X55 پرو با صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر بزرگ ایستاده بالای داشبورد، طراحی مدرن کنسول مرکزی، دسته‌دنده الکترونیکی و کنترل‌های لمسی سیستم تهویه، کابین کاملاً مدرن و بروزی دارد. این طراحی جدید داخل X55 پرو در زمان فیس‌لیفت سال 2020 ارائه شده و کاملاً با X55 معمولی متفاوت است. در مقابل، هرچند کابین تیگارد X35 حتی در سال 2022 هم از نمای قابل‌قبولی برخوردار است ولی در برابر کراس‌اوور مدیران خودرو خیلی نمی‌تواند عرض‌اندام کند. بااین‌حال، طراحی زاویه‌دار کنسول میانی به سمت راننده ویژگی جالبی است که کمتر در خودروهای داخل کشور دیده‌ایم. از لحاظ کیفیت متریال نیز به لطف تریم چرم روی داشبورد، برتری با X55 است و حس لوکس‌تری دارد درحالی‌که تریم قرمزرنگ هم حال و هوای جوان‌پسندی به آن بخشیده است.

تجهیزات

در جدول زیر تجهیزات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

ام‌وی‌ام X55 پرو

تیگارد X35

نمایشگر 10.25 اینچی 8.0 اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی آنالوگ
سیستم صوتی 6 بلندگو ؟
کروز کنترل دارد دارد
ایربگ 6 عدد 2 عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده برقی 6 جهته دستی
صندلی سرنشین جلو دستی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد ندارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
تودوزی چرمی مشکی و قرمز چرم و پارچه
فرمان برقی برقی
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد ندارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور پارک عقب عقب
استارت از راه دور دارد ندارد
دوربین 360 درجه دارد ندارد
کول باکس دارد ندارد
سانروف دارد برقی دو حالته دارد پانورامیک
سنسور نور و باران دارد ندارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد
نورپردازی داخلی دارد هفت‌رنگ ندارد

 

با توجه جدول فوق، در بخش تجهیزات کاملاً برتری با X55 پرو است و X35 برای کراس‌اووری در این بازه قیمتی از لحاظ امکانات خودروی نسبتاً فقیری است. فقدان گرم‌کن صندلی‌های جلو، صفحه آمپر دیجیتالی، اتوهلد، دوربین 360 درجه و نورپردازی داخلی در کنار نمایشگر لمسی کوچک‌تر و وجود تنها دو ایربگ باعث می‌شود کراس‌اوور تیگارد در این بخش هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد. همچنین، به‌تازگی تیپ جدیدی از X55 پرو بنام IE با دو ایربگ پرده‌ای (مجموعاً شش ایربگ) و شارژر بی‌سیم گوشی هم ارائه شده که اوضاع را برای X35 سخت‌تر می‌کند.

پیشرانه و گیربکس

مثل اکثر کراس‌اوورهای چینی بازار ایران، این خودروها نیز هردو از پیشرانه‌های 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کنند اما درحالی‌که پیشرانه تیگارد 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، پیشرانه X55 پرو با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور کمی قوی‌تر است. گیربکس هردو خودرو نیز از نوع CVT است اما این گیربکس در ام‌وی‌ام از 9 دنده مجازی بهره می‌برد. وزن خالص هردو ماشین هم دقیقاً یکسان و برابر با 1340 کیلوگرم است ولی بااین‌حال، به لطف حدود 10 اسب بخار قدرت و 20 نیوتن متر گشتاور بیشتر و همین‌طور گیربکس مدرن‌تر، انتظار می‌رود X55 پرو کمی چابک‌تر باشد.

قیمت و جمع‌بندی

تیگارد موتور هنوز قیمت دقیق و رسمی X35 را اعلام نکرده است اما طبق گفته مسئولان این شرکت در نمایشگاه خودروی اصفهان، این کراس‌اوور قیمتی در حدود 900 میلیون تومان خواهد داشت. از سوی دیگر، قیمت X55 پرو از 933 میلیون تومان در تیپ اکسلنت آغاز شده و در تیپ جدید IE که در دو نسخه معمولی و اسپرت ارائه می‌شود به ترتیب به 948 و 968 میلیون تومان می‌رسد. این خودرو در بازار نیز بسته به تیپ، بین یک میلیارد تا یک میلیارد و 50 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، با توجه به نزدیکی قیمت کارخانه‌ای دو خودرو، X35 با آپشن‌های کمتر، پیشرانه کمی ضعیف‌تر و کابین نه‌چندان بروز، کار بسیار سختی در برابر رقیب پیشرو خواهد داشت. علاوه بر این، سابقه بیشتر و گستردگی نمایندگی‌های مدیران خودرو نیز برگ برنده دیگری برای X55 پرو خواهد بود. این در حالی است که اگر تیگارد موتور به‌عنوان یک برند نوپا برای اولین محصول خود قیمت پایین‌تری را در نظر میگرفت می‌توانست رقیب قدرتمندی برای مدل‌هایی مثل جک S3 و ام‌وی‌ام X22 پرو باشد.

مشخصات فنی

ام‌وی‌ام X55 پرو

تیگارد X35

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 156 اسب بخار 147 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر 210 نیوتن متر
گیربکس CVT CVT
محور محرک جلو جلو
ظرفیت باک 51 لیتر 46 لیتر
وزن 1340 کیلوگرم 1610 کیلوگرم
حجم صندوق بار 370 لیتر ؟
طول 4,318 میلی‌متر 4,325 میلی‌متر
عرض 1,830 میلی‌متر 1,830 میلی‌متر
ارتفاع 1,662 میلی‌متر 1,640 میلی‌متر
فاصله محوری 2,610 میلی‌متر 2,570 میلی‌متر
ظرفیت سرنشین 7 نفر 5 نفر
قیمت کارخانه 948 میلیون تومان حدود 900 میلیون تومان
5 دیدگاه
  1. ابوالفضل می گوید

    قطعا x55 بهتر و زیباتره!!!

  2. اصغر می گوید

    تا اونجا که من میدونم ایکس۵۵ سنسور نور و باران نداره!

  3. میاب می گوید

    ظاهرا نویسنده از طرف x55مدیران خودرو شارژ مالی شده
    اولا بقول دوستونن سنسور نور نداره
    دوما ظرفیت سرنشین ۵نفره هست
    سوما از نظر کیفیت فنی و کلاس جهانی تیگارد یه سر و گردن بالاتره
    ویه موضوع دیگه تمام قطعات تیگارد اصل چین بوده و فقط در ایران مونتاژ میشه
    ولی x55بدنش در ایران ساخته میشه و از نظر ایمنی ضعیفتره
    فقط مثل عروس خانما بزک کرده اند

  4. حسن می گوید

    ظاهرا نویسنده از طرف x55مدیران خودرو شارژ مالی شده
    اولا بقول دوستونن سنسور نور نداره
    دوما ظرفیت سرنشین ۵نفره هست
    سوما از نظر کیفیت فنی و کلاس جهانی تیگارد یه سر و گردن بالاتره
    ویه موضوع دیگه تمام قطعات تیگارد اصل چین بوده و فقط در ایران مونتاژ میشه
    ولی x55بدنش در ایران ساخته میشه و از نظر ایمنی ضعیفتره
    فقط مثل عروس خانما بزک کرده اند

  5. ناشناس می گوید

    کیفیت و شتاب و هماهنگی گیربوکس و موتور و حتی ظاهر با توجه به تست و بررسی خودروها همگی تیگارد رو برتر معرفی میکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.