مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه اطلس و کوییک، بررسی تغییرات جدیدترین کراس هاچ‌بک سایپا!

در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در اوایل شهریور امسال برگزار شد، برای اولین بار رسماً دو محصول جدید سایپا بنام‌های اطلس و سهند دیده شدند. این خودروها اما در اصل نسخه فیس‌لیفتی روی کوییک و ساینا هستند که قرار است با طراحی مدرن‌تر، کابین جذاب‌تر و تجهیزات بیشتر تا پایان امسال یا اوایل سال آینده راهی بازار شوند؛ بنابراین، بد نیست مقایسه‌ای بین کوییک و اطلس داشته باشیم و به تغییرات این کراس هاچ‌بک جدید سایپا نسبت به سلف آن بپردازیم.

مقایسه طراحی بیرونی اطلس و کوییک

یکی از تغییرات مهم اطلس، بازطراحی کامل نمای جلو و عقب آن است. نمای جلویی اطلس با جلوپنجره شش‌ضلعی با خطوط عمودی کرومی شباهت زیادی به برخی محصولات کیا مثل K3 و همین‌طور جک A5 دارد درحالی‌که فرم کلی چراغ‌ها، ورودی هوای پایین سپر و قاب مه شکن‌ها کاملاً با الهام از فورد کا پلاس اکتیو طراحی شده‌اند. بااین‌حال، این تغییرات به بخش جلویی خودرو نمای لوکس‌تری نسبت به کوییک بخشیده‌اند. در عقب نیز با چراغ‌های C شکل جدیدی که تا روی درب صندوق کشیده شده است، شاهد الهام گیری کامل از رنو کپچر هستیم که البته انصافاً خوب از کار درآمده و طراحان سایپا نشان داده‌اند که راه کپی‌برداری را خیلی خوب یاد گرفته‌اند.

این چراغ‌های جدید به همراه انتقال جا پلاک به روی سپر باعث شده نمای عقبی اطلس ساده‌تر از کوییک به نظر برسد ولی درعین‌حال ظاهر بسیار مدرن‌تری را هم به نمایش گذاشته است. یکی دیگر از نکات مثبت نمای عقبی اطلس نیز اضافه شدن اسپویلری به بالای شیشه عقب است. این اسپویلر که مثل سقف خودرو مشکی‌رنگ است، در کنار آنتن کوسه‌ای توانسته اطلس را خودرویی مدرن‌تر و گران‌تر از کوییک جلوه دهد. بااین‌حال، در پروفیل جانبی خودرو بجز آینه‌های جانبی جدید که اتفاقاً فرم بسیار زیباتری نسبت به آینه‌های کوییک دارند و مشکی‌رنگ هستند، هیچ تغییر قابل‌ذکر دیگری رخ نداده که این یعنی متأسفانه رینگ‌ها همچنان 14 اینچی هستند.

اگر سایپا رینگ‌های حتی یک سایز بزرگ‌تر را برای اطلس در نظر می‌گرفت می‌توانست تأثیر بسزایی در بهبود هماهنگی و جذابیت نمای جانبی آن داشته باشد.

سایپا قصد دارد مثل کوییک R، نسخه دورنگ اطلس را هم ارائه کند که رنگ برخی قسمت‌های آن مثل قاب مه شکن‌های جلو و آینه‌های جانبی با بدنه متفاوت خواهد بود. در این نسخه بسته به رنگ بدنه، سقف خودرو مشکی یا سفید خواهد بود. بااین‌حال، نسخه ساده با سقف و آینه‌های مشکی جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

به‌طورکلی، هرچند کوییک در زمان معرفی برای یک خودروی ارزان‌قیمت ایرانی طراحی قابل‌قبول داشت اما سایپا در اطلس توانسته ظاهر این خودرو را چند پله ارتقاء داده و مدرن‌تر، لوکس‌تر و زیباتر کند؛ بنابراین، اطلس را باید یکی از معدود فیس‌لیفت‌های موفق داخلی دانست هرچند که کپی‌برداری از خودروهای خارجی در آن مشهود است.

طراحی داخلی اطلس

سهند و اطلس در داخل هم یک خانه‌تکانی اساسی را تجربه کرده و از داشبورد کاملاً جدیدی بهره‌مند شده‌اند که در سهند با تریم دورنگ مشکی قرمز و در اطلس مشکی کرم دیده می‌شود. این داشبورد جدید که با دریچه‌های تهویهٔ کرومی دایره‌ای، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد تا حدودی از محصولات داچیا الهام گرفته است، در کنارتریم دورنگ فضایی بسیار شاداب‌تر و مدرن‌تری را نسبت به کابین کسل‌کننده کوییک ایجاد کرده است.

بااین‌حال، بهتر بود بخش پایینی کنسول میانی اطلس مشکی‌رنگ طراحی می‌شد درحالی‌که روکش صندلی‌های چرم و پارچه‌ای مشکی و خاکستری هم با بی‌سلیقگی انتخاب شده و هیچ هماهنگی با تریم دورنگ داخلی ندارند. خیلی بهتر می‌شد اگر بخش پارچه‌ای این روکش‌ها هم مشکی‌رنگ می‌بود.

مقایسه اطلس و کوییک

اما از این مشکلات که بگذریم، یکی از نکات مثبت داخل اطلس صفحه آمپر کاملاً جدید است که با الهام از محصولات ب‌ام‌و طراحی شده و بسیار جذاب به نظر می‌رسد. علاوه بر این، سایپا سرانجام دسته‌راهنما و برف‌پاک‌کن پراید را کنار گذاشته و در از اطلس در نمونه‌های متعلق به شاهین استفاده کرده که در کنار دستگیره کرومی درها تأثیر قابل‌توجهی در لوکس‌تر و گران‌تر به نظر رسیدن داخل خودرو داشته است. غربیلک فرمان نیز هرچند تغییری نداشته و همان نمونه مورداستفاده در کوییک اتوماتیک است اما ظاهر مدرن و هماهنگی با داشبورد اطلس دارد. درمجموع، اطلس در داخل نمای بسیار مدرن‌تری پیدا کرده و فقط امیدواریم سایپا روی بهبود کیفیت متریال داخلی هم کار کرده باشد تا کوییک شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت نباشیم.

مقایسه کوییک و اطلس

تجهیزات اطلس و کوییک

اطلس در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که شامل دو تیپ ساده و آپشنال دستی و دو تیپ ساده و آپشنال اتوماتیک می‌شود. تیپ پایه دستی این خودرو در تجهیزات ارتقاء چندانی را نسبت به کوییک تجربه نکرده و صرفاً کامپیوتر سفری و سیستم پایش باد تایرها به آن اضافه شده است اما در بالاترین تیپ اطلس یعنی اتوماتیک آپشنال شاهد تجهیزات زیادی مثل صندلی‌های برقی، سانروف، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور نور و احتمالاً باران، گرم‌کن صندلی راننده، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، نمایشگر لمسی 7 اینچی و دوربین دید عقب خواهیم بود.

علاوه بر این، مقامات سایپا حتی خبر از ارائه سیستم کنترل پایداری و سیستم پایش نقاط کور را هم داده‌اند که در تصورت تحقق، می‌تواند اطلس را از لحاظ تجهیزات یک سر و گردن بالاتر از رقیبی مثل پژو 207 قرار دهد.

پیشرانه و گیربکس اطلس

اطلس همچنان از همان پیشرانه 1.5 لیتری M15 چهار سیلندر خانواده تیبا استفاده می‌کنند که کماکان هشت سوپاپ است اما حالا ارتقاءهایی را تجربه کرده است که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ است. نسخه جدید این موتور که GSI نام دارد، همچنین بهبودهایی را هم در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت تجربه کرده که باعث شده بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. همچنین به لطف این تغییرات، خروجی موتور به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده که 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر افزایش را نسبت به کوییک نشان می‌دهد.

این پیشرانه هرچند در مقایسه با نمونه‌های مدرن خروجی بالایی ندارد اما روی محصولات خانواده X200 سایپا عملکرد قابل‌قبولی از خود نشان داده و این ارتقاءها نیز باید شرایط آن را بهبود ببخشند. در بخش گیربکس اما تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد ارائه همان گیربکس‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT هستیم که در کوییک دیده بودیم. هنوز قیمت اطلس مشخص نیست ولی با توجه به قیمت 168 میلیون تومانی کوییک معمولی که در کوییک S به 184 میلیون و در کوییک اتوماتیک به 287 میلیون تومان می‌رسد، برای این مدل جدید باید انتظار قیمتی بیش از 200 میلیون تومان را در ارزان‌ترین مدل داشته باشیم که این رقم در تیپ اتوماتیک فول می‌تواند به حدود 300 میلیون تومان برسد.

به نظر شما در مقایسه اطلس و کوییک کدام خودرو ارزش بالاتری دارد؟ آیا اطلس میتواند همچون کوییک در بازار موفق شود؟

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. هرچقدر هم که تغییر شکلش بدن ما تا وقتی نمای کناری بدنه رو می بینیم که جیغ میزنه همون پلتفرم تیبا هست هیچ حس پیشرفتی نمی کنیم البته اینم بگم موتور همون موتور پرایده فقط کمی تغییرش دادن! پس میشه گفت تنها پیشرفت در فیس لیفت کردن تیبا به ساینا به کوئیک و به اطلس هست.

  2. اطاقش تیباست با موتورش مفت نمیرزه کلاه بردار ها ی دزد

  3. تا وقتی روی موتور و گیر بکس های مدرن تر و قویتر روی فنی ماشین نتوانند کار کنند بقیه اش فقط گول زنک و هر صافکاری می تواند این کارها را بکند و احتیاج به کارخانه نیست

    1. نسبت به قبل پیشرفتهای خوبی کردیم…انشاالله هر سال بهتر و بهتر شویم

  4. تا روی فنی ماشین نتوانند کارکنند و موتور و گیربکس های نسل جدیدتر طراحی کنند با تعویض چراغ وتو دوزی و دکور هیج کاری انجام نشده و احتیاج به کارخانه نیست و هر کارگاه و صافکاری می تواند این کارها را بکند و این تغییرات ظاهری کلک پول درآوردن بیشتر

    1. نسبت به قبل پیشرفتهای خوبی کردیم…انشاالله هر سال بهتر و بهتر شویم

  5. باید روی موتور با قدرت بیشتر و مصرف کمتر و صدای کمتر تولید شود .با ظاهر خالی از ماشین لذت نمی برد .در سر بالایی‌ها می مانند .

دکمه بازگشت به بالا