مکمل بنزین
گوناگونخبر

خودروی برقی بخریم یا نه؟

با در دسترس قرار گرفتن مدل‌های بیشتر با فناوری پیشرفته و برد طولانی‌تر و نزدیک شدن به پایان فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در سال 2030، افراد بیشتری به سمت خودروهای الکتریکی روی می‌آورند. تعداد خودروهای برقی دست دوم در بازار نیز در حال افزایش است، زیرا دارندگان مدل های قدیمی تر به سراغ مدل‌های جدید می‌روند.

در حالی که یک خودروی الکتریکی برای بسیاری از افراد مناسب خواهد بود، هنوز هم باید در نظر گرفت که چگونه ممکن است با سبک زندگی و عادات رانندگی شما مطابقت داشته باشد. برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه خودروی برقی یا بنزینی بهتر است در ادامه به راهنمایی هایی در مورد مزایا و معایب داشتن یک ماشین الکتریکی می‌پردازیم.

 

محاسن خرید یک خودروی برقی 

هزینه های جاری پایین

به طور کلی، هر خودروی الکتریکی می‌تواند هزینه کمتری نسبت به یک خودروی مشابه بنزینی یا دیزلی داشته باشد. هزینه اصلی روزانه، شارژ مجدد باتری است که با استفاده از یک شارژر خانگی مانند Easee One مقرون به صرفه‌تر است که هزینه برق خانگی را با کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) پرداخت می‌کنید و باید بتوانید به راحتی هزینه به ازای هر کیلووات ساعت خود را پیدا کنید و آن را در ظرفیت باتری یک خودروی الکتریکی ضرب کنید (همچنین بر حسب کیلووات ساعت داده می‌شود) تا تقریباً هزینه شارژ کامل را محاسبه کنید.

استفاده از ایستگاه‌های شارژ عمومی معمولاً بیشتر از شارژ در خانه هزینه دارد و سایر هزینه‌های جاری برای خودروهای الکتریکی معمولاً کمتر است. به عنوان مثال، سرویس می‌تواند هزینه کمتری داشته باشد زیرا قطعات متحرک کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی برای تعمیر یا تعویض وجود دارد.

هزینه های مالیاتی پایین

صرفه‌جویی مالیاتی برای شرکت‌ها و رانندگان خودروهای شرکتی نیز می‌تواند بسیار زیاد باشد، زیرا نرخ‌های مالیات در نوع خودروهای شرکتی به طور قابل توجهی پایین‌تر است.

فواید سلامتی بیشتر 

خودروهای الکتریکی هیچ آلایندگی اگزوز تولید نمی‌کنند، بنابراین به بهبود کیفیت هوا در مناطق مسکونی کمک می‌کنند. موتورهای دیزلی ذرات مضری را تولید می‌کنند که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی جدی مانند آسم در ساکنان مناطق با ترافیک سنگین شود.

برای سیاره بهتر است

عامل اصلی فشار به سمت خودروهای الکتریکی این است که آنها دی اکسید کربن یا آلاینده های مختلف دیگر را در حین رانندگی منتشر نمی‌کنند که می‌تواند به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند.

با این حال، آنها کاملاً بدون انتشار نیستند، زیرا CO2 هنگام ساخت خودروهای الکتریکی و در تولید برق برای تامین انرژی آنها تولید می‌‍شود. اما، بیشتر تولیدکنندگان در طول فرآیند تولید، از جمله اقدامات دیگر، به انرژی‌های تجدیدپذیر سبزتر روی می‌آورند. انرژی‎های تجدیدپذیر بیشتری نیز به شبکه برق عرضه می‌شود. بحث بر سر این است که دقیقاً چه میزان کاهش CO2 را می‌توان از یک خودروی الکتریکی در طول عمر آن داشت، اما می‌تواند بسیار زیاد باشد. که در ادامه به اطلاعات بیشتری در مورد انتشار CO2 خودرو میپردازیم.

خودروهای برقی برای رانندگی عالی هستند

خودروهای برقی کاملاً بی صدا نیستند، اما بیشترین چیزی که احتمالاً می‌شنوید صدای کمی از موتورها، به علاوه صدای لاستیک ها و باد است. خودروهای برقی نیز می‌توانند بسیار جذاب‌تر باشند و در مقایسه با خودروهای بنزینی و دیزلی احساسی نسبتاً گیج‌کننده داشته باشید، زیرا می‌توانند در لحظه فشار دادن پدال گاز، قدرت کامل را در اختیار شما قرار دهند. سریع‌ترین خودروهای الکتریکی حتی از قوی‌ترین خودروهای بنزینی شتاب بیشتری دارند.

عملی هستند

خودروهای برقی اغلب کاربردی‌تر از خودروهای بنزینی یا دیزلی مشابه هستند زیرا موتور، گیربکس یا اگزوز ندارند که فضای زیادی را اشغال می‌کنند و بدون این اجزا  فضای بیشتری برای مسافران و چمدان دارید. برخی حتی فضایی برای چمدان در زیر کاپوت دارند.

معایب خرید خودروی برقی

هزینه بیشتری برای خرید دارند. باتری‌هایی که ماشین های برقی را تامین می‌کنند هزینه زیادی برای تولید دارند، بنابراین حتی باتری‌های مقرون به صرفه می‌توانند هزاران پوند بیشتر از یک ماشین بنزینی یا دیزلی معادل قیمت داشته باشند.

هزینه بیشتری برای بیمه دارند

حق بیمه برای خودروهای برقی عموماً بالاتر است، زیرا قطعاتی مانند بسته‌های باتری ممکن است هزینه زیادی برای تعمیر یا تعویض داشته باشند. انتظار می‌رود در آینده نزدیک، با کاهش قیمت قطعات و درک بهتر ریسک‌های بلندمدت و هزینه‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی، حق بیمه‌ها در آینده نزدیک کاهش یابد.

دقت در برنامه ریزی سفر

اکثر خودروهای الکتریکی در صورت شارژ کامل، بسته به مدلی که مد نظر شماست، بردی بین 150 تا 300 مایل دارند. این برای پاسخگویی به نیازهای اکثر مردم برای یک یا دو هفته بین شارژ باتری کافی است، اما ممکن است در برخی مواقع لازم باشد که بیشتر از آن پیش بروید. در آن سفرها، باید توقف‌‌هایی را در شارژرهای عمومی برنامه ریزی کنید و زمان بیشتری – احتمالاً چند ساعت – برای شارژ مجدد باتری در نظر بگیرید. همچنین باید در نظر داشته باشید که رانندگی در بزرگراه با سرعت بالاتر از برق باتری سریعتر استفاده می‌کند. به طور مفید، بسیاری از خودروهای الکتریکی با ناوبری داخلی، مسیری را بین بهترین ایستگاه‌های شارژ عمومی ترسیم می‌کنند، اگرچه همیشه خوب است که یک طرح پشتیبان داشته باشید فقط در صورت در دسترس نبودن شارژر.

 

مشکل زیر ساخت  شاررژ

بخش‌های بزرگی از کشور، از جمله شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، وجود دارد که در آن‌ ایستگاه های شارژر کمتری وجود دارد.

عدم امکان شارژ در منزل برای همه

اکثر دارندگان خودروهای برقی عمدتاً در خانه شارژ می‌کنند، اما همه نمی‌توانند شارژر دیواری را نصب کنند. شما ممکن است پارکینگی در خیابان داشته باشید، برق خانه شما ممکن است ناسازگار باشد یا ممکن است برای کابل کشی به زمین‌های گران قیمت نیاز داشته باشید. اگر اجاره می‌کنید، صاحبخانه‌تان ممکن است به شما اجازه نصب آن را ندهد، یا ممکن است به سادگی با بودجه شما سازگار نباشد. خبر خوب این است که هم زیرساخت شارژ و هم محدوده باتری خودروهای برقی احتمالاً در سال‌های آینده به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابند، که باعث می‌شود داشتن شارژر خانگی کمتر ضروری باشد. علاوه بر این، نوآوری هایی مانند نقاط شارژ عمومی تعبیه شده در پایه چراغ ها در حال حاضر در حال گسترش هستند و می توانید انتظار داشته باشید که با نزدیک شدن به ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی، راه حل های بیشتری ایجاد شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا