مکمل بنزین
رپورتاژ

نهال گردو اصلاح شده چه مزایایی نسبت به ارقام بذری دارد؟

نهال‌های گردو به دو طریق پیوندی و بذری تکثیر میشوند. که روش تکثیر در هریک متفاوت بوده و مزایا و معایبی دارد. باغداران حرفه ای همواره به دنبال خرید نهال گردو پیوندی و اصلاح شده دارای شناسنامه معتبر در باغشان است. شاید برای شما نیز سوال پیش بیاید که علت این انتخاب باغداران حرفه ای چیست؟ در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین دلایل توجه باغداران حرفه ای به خرید و کاشت نهال گردو اصلاح شده را مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه نهال گردو اصلاح شده و بذری

مهم ترین تفاوت نهال‌های گردو پیوندی و بذری در واقع همانطور که از نام آنها پیداست؛ روش تکثیر درختان است. ارقام بذری از طریق بذر و به روش سنتی کشت و تکثیر میابند. در حالیکه ارقام پیوندی توسط باغداران حرفه ای و به روش‌های متعددی اصلاح و تکثیر میشوند. انجام پیوند در واقع تغییرات ژنتیکی در نهال به وجود میاورد. در حالیکه درختان بذری؛ ویژگی‌های ژنتیکی اجداد خود را به ارث میبرند.

با استفاده از روش پیوندی میتوان ویژگی‌های مثبت را در درخت تقویت نموده و ویژگی‌های منفی را بهبود داد. مهم ترین تفاوت‌های ارقام نهال گردو پیوندی نسبت به بذری :

افزایش محصول دهی : محصول دهی درختان گردو پیوندی معمولا تا 2 برابر بیشتر از ارقام بذری است.

سن بلوغ کمتر : سن بلوغ درختان یعنی رسیدن به محصول دهی حداکثری در ارقام پیوندی اصلاح شده بین 3 تا 4 سال است. در حالیکه ارقام بذری در بهترین حالت در سن 6 تا 7 سالگی باردهی خود را آغاز میکنند.

محصول دهی هرساله : محصول دهی ارقام بذری مانند نیاکانشان یک سال در میان کاهش میابد. ارقام اصلاح شده و پیوندی به علت تغییرات ژنتیکی قادرند هرساله محصول دهی حداکثری و باکیفیت داشته باشند.

تحمل بیشتر درخت : محصول دهی ارقام بذری تحت تاثیر شرایط محیطی و اب وهوایی ممکن است بی کیفیت و یا با کاهش همراه باشد. در حالیکه ارقام پیوندی به خوبی قادرند حتی در شرایط نامطلوب نیز رشد کنند.

عمر اقتصادی بیشتر : عمر اقتصادی درختان یعنی حداکثر عمر مفید که درخت در آن محصول دهی حداکثری دارد. در ارقام پیوندی تا 2 برابر بیشتر از ارقام بذری است.

قدرت رشد درخت : قدرت رشد درختان گردو اصلاح شده با پایه پیوندی تقویت شده و درختان به سرعت رشد نموده و محصول دهی حداکثری خود را آغاز میکنند.

مقاومت در برابر بیماری و آفت : درختان پیوندی مقاومت بسیار بالاتری در برابر بیماری و آفت از خود نشان میدهند.

مقاومت در برابر سرما و گرمای شدید : در برابر سرما و گرمای شدید محصول درختان ضعیف به سرعت میسوزند. محصول دهی این درختان کاهش یافته و یا حتی به طور کامل میمیرند. با انجام اصلاحات توسط باغداران حرفه ای برروی ارقام نهال گردو پیوندی اصلاح شده؛ بیشترین سازگاری پذیری را از خود به نمایش میگذارند.

مقاومت در برابر رطوبت و خشکی : درختان پایه پیوندی قارند شرایط رطوبتی و یا حتی خشکی خاک را به خوبی تحمل نمایند.

سازگاری با شرایط خاکی مختلف: این درختان حتی در خاک های نامناسب و یا ضعیف نیز قادر به رشد خواهند بود. درحالیکه اگر درخت گردو بذری را در خاک ضعیف بکارید ممکن است رشد نکند.

قیمت نهال گردو پیوندی : اگرچه قیمت نهال گردو پیوندی نسبت به خرید بذر بیشتر است. اما با توجه به مزایای خرید نهال گردو اصلاح شده با پایه پیوندی؛ این رقم برای باغداران مقرون به صرفه تر میباشد.

قیمت نهال گردو پیوندی

احتمال گیرایی بالاتر : در هر چاله کاشت بذر باید چند بذر قرار دهید. و پس از رشد، یکی از آنها که قدرت بیشتری دارد را انتخاب و بقیه را ببرید. درحالیکه ارقام نهال گردو پیوندی دارای شناسنامه معتبر بوده و احتمال گیرایی نهال بسیار بالاست.

سازگاری پذیری با ارتفاع از سطح دریا : به علت تغییرات ژنتیکی مثبت و افزایش سازگاری پذیری درختان، نهال گردو اصلاح شده قادر است در بیش از 90 درصد باغ‌های کشور به خوبی رشد نمایید. یعنی در هر ارتفاعی از سطح دریا؛ شما میتوانید نهال گردو اصلاح شده بکارید. این درحالیست که نهال گردو بذری مانند نیاکان خود با محدودیت‌های زیادی همراه خواهد بود.

سازگاری با شرایط آب وهوایی : هریک از ارقام نهال گردو اصلاح شده برای کاشت در شرایط آب وهوایی و اقلیمی خاصی تولید و عرضه میشوند. این موضوع نشان میدهد. حتی اگر در منطقه بسیار سردسیری و یا گرمسیری قرار دارید؛ با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی در منطقه باغتان میتوانید بهترین نهال گردو اصلاح شده را خریداری نمایید.

کیفیت محصول بالاتر : مغز میوه گردو پیوندی از بذری درشت تر؛ چرب تر و سنگین تر است. رنگ آن روشن بوده و پوسته نازک دارد.

دیرگل : گلدهی دیرتر به درختان کمک میکند که در اثر سرمای ناگهانی در فصل بهار؛ جوانه های تازه روییده آن نسوزند.

بهترین نهال گردو اصلاح شده کدام است؟

با انتخاب و خرید بهترین نهال گردو سازگار با شرایط آب وهوایی و اقلیمی در شهرتان؛ بیشترین محصول دهی و سودآوری را برای باغ خود به ارمغان بیاورید.

  • نهال گردو چندلر پیوندی

  • نهال گردو فرنور پیوندی

  • نهال گردو اسرائیلی

  • نهال گردو تویسرکان

  • نهال گردو ژنوتیپ برتر

  • نهال گردو کانادایی تیپ 4 معتدل

  • نهال گردو کانادایی تیپ 5 خشک و نیمه خشک

  • نهال گردو کانادایی تیپ 6 گرمسیری

  • نهال گردو کانادایی تیپ 7 سردسیری

  • نهال گردو کانادایی تیپ 8 سردسیری دوبار گل

  • نهال گردو کانادایی تیپ 9 کوهستانی

این ارقام بهترین نهال های گردو اصلاح شده پیوندی میباشند. باردهی این ارقام خوشه ای بوده و بیشترین محصول دهی؛ عمر اقتصادی و کیفیت محصول را برای شما به همراه خواهند داشت.

اطلاعات کامل درباره هریک از ارقام معرفی شده در سایت پالیز نهال قرار دارد.

پالیز نهال

پالیز نهال معتبرترین مرکز تولید و عرضه انواع ارقام نهال گردو  کنار شماشت

نهال گردو اصلاح شده پیوندی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باغداران محترم در هر شهری میباشد.

نکته مهم و قابل توجه در انجام اصلاحات برروی نهال گردو؛ ایجاد تغییرات ژنتیکی به صورت حرفه ای و با توجه به علم روز باغداری میباشد. نهالستان‌های معتبر و تخصصی گردو که دارای مدارک معتبر و رسمی از سوی جهاد کشاورزی و موسسه ثبت نهال و بذر میباشند. با به کار گیری دانش تخصصی باغداران حرفه ای بهترین نهال گردو را تولید و اصلاح مینمایند. این نهال‌ها از سوی نهالستان معتبر گردو شناسنامه معتبر؛ گواهی سلامت؛ گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه و گارانتی معتبر 2 ساله دریافت مینمایند.

برای کسب اطلاع بیشتر درباره ویژگی‌ها و نحوه سازگاری پذیری هریک از نهال‌های گردو؛ به سایت پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ مراجعه فرمایید. همچنین از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری از مشاوره رایگان متخصصین ما بهره مند شوید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز رسمی و تخصصی نهال گردو واقع در شمال غربی کشور؛ همه روزه آماده ارائه خدمات به شما باغداران محترم میباشد.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا