مکمل بنزین
گوناگون

سهول (سی‌هائو)؛ جایگزین جک S5 تازه وارد جدیدی در بازار کشور!

یکی از محصولات جدیدی که به تازگی رویت شده است، کراس‌اوور جدید سهول یا سهول X6 است. محصولی که به احتمال زیاد جایگزین جک اس 5 کرمان موتور خواهد شد. در ادامه بیشتر با سهول X6 آشنا خواهیم شد.

برند سهول یا سی‌هائو

در اوایل سال 2018، جک با فولکس‌واگن جوینت ونچری را با نام Sol تشکیل داد. این برند جدید که بعداً به Sehol (که در چینی سی‌هائو تلفظ می‌شود) تغییر نام داد، در ابتدا برای عرضه نسخه الکتریکی از محصولات جک در نظر گرفته شده بود اما در سال 2020 استراتژی جک تغییر کرد و محصولات سری Refine و Jiayue این شرکت توسط سهول به بازار عرضه شدند. با این استراتژی جدید، همه سدان‌ها و کراس‌اوورهای در حال تولید جک به برند سهول منتقل شدند. سدان جدیدی که با نام KMC J7 به‌تازگی راهی بازار ایران شده نیز درواقع سهول A5 نام دارد که فیس‌لیفتی از جک A5 محسوب می‌شود.

معرفی کلی سهول X6

جدیدترین خودرویی که از برند جک به سهول منتقل شده، همین کراس‌اوور قدیمی S5 است که به سهول X5 تغییر نام داده است؛ بنابراین، درواقع سهول X6 نسخه فیس‌لیفت جک S5 محسوب می‌شود که مثل دیگر محصولات جک، حالا از طریق برند سهول در بازار چین به فروش می‌رسد. این خودرو قرار بود در ابتدا X5 نام داشته باشد اما بعداً به X6 تغییر نام داد. سهول X6 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال 2022 رونمایی شد و بنابراین، هرچند بر اساس خودرویی قدیمی شکل گرفته ولی مدل جدیدی به‌حساب می‌آید.

طراحی بیرونی سهول X6

جک S5 هم‌زمان با تغییر برند به سهول، فیس‌لیفت بزرگی را هم تجربه کرده است تا ظاهر قدیمی و سالخورده آن مدرن‌تر شود. در قسمت جلویی خودرو با جلوپنجره بسیار بزرگ و چراغ‌های T شکل، شاهد نمای کاملاً جدیدی هستیم تا جایی که در نگاه اول هرگز به نظر نمی‌رسد این یک جک S5 باشد. از این نما خودرو کاملاً مدرن و تهاجمی به نظر می‌رسد اما هرچه به سمت عقب حرکت می‌کنیم اوضاع تغییر کرده و ذات قدیمی خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا سهول X5 در پروفیل جانبی تقریباً هیچ تغییر بزرگی نسبت به قبل تجربه نکرده و دماغه کاملاً جدید و اغراق‌شده در پیوند با پروفیل جانبی ساده و قدیمی، عدم هماهنگی عجیب و ناخوشایندی را ایجاد کرده است.

تنها نکات قابل‌توجه در این قسمت رینگ‌های جدید دورنگ و زه زردرنگ در پایین درها هستند. در عقب نیز حجم تغییرات به‌اندازه جلو زیاد نیست زیرا بخش عمده‌ای از چراغ‌ها تقریباً دست‌نخورده باقیمانده و فقط حالا توسط نواری باریک به هم متصل شده‌اند. علاوه بر این، سپر هم از نو طراحی شده و جا پلاک از روی درب صندوق به اینجا انتقال یافته است تا نمای متفاوتی نسبت به قبل ایجاد شود اما با این کار حالا درب صندوق بیش‌ازحد ساده و خالی به نظر می‌رسد. در این فیس‌لیفت، طول خودرو با 95 میلی‌متر افزایش به 4,505 میلی‌متر و عرض آن با 50 میلی‌متر افزایش به 1,850 میلی‌متر رسیده است.

داخل سهول X6

سهول X6 در داخل از داشبورد کاملاً جدیدی که به‌طور کامل از نو طراحی شده و هیچ شباهتی با کابین قدیمی و از مد افتاده S5 ندارد. در اینجا طبق رویه این روزهای طراحی خودروها شاهد نمایشگر لمسی بزرگ 12.8 اینچی در بالای داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی (در تیپ‌های بالاتر)، غربیلک فرمان چهار پره، کنسول مرکزی جدید با شیفتر الکترونیکی گیربکس و طرح افقی داشبورد هستیم که فضای بسیار مدرن‌تری را ایجاد کرده‌اند. همچنین تزئینات رنگی روی داشبورد، پانل درها و کنسول میانی هم حال و هوایی شاداب و سرزنده به کابین خودرو بخشیده‌اند. به‌طورکلی، X6 با این کابین قطعاً در برابر رقبای مدرن‌تر خود حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

تجهیزات و امکانات سهول X6

تجهیزات و امکانات استاندارد در تیپ پایه سهول X6 نسبتاً اندک بوده و به مواردی مثل صفحه آمپر آنالوگ با نمایشگر 3.5 اینچی LCD در وسط، نمایشگر 12.3 اینچی لمسی اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم صوتی با هشت بلندگو، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سنسور دنده‌عقب و سیستم پایش باد تایرها محدود می‌شود اما در تیپ‌های بالاتر موارد بسیار بیشتری مثل سانروف پانورامیک، صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی، دوربین 360 درجه، سیستم صوتی با 11 بلندگو، شش ایربگ، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری و تنظیم برقی صندلی راننده هم ارائه می‌شود. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که کرمان خودرو X6 را در کدام تیپ و با چه سطح تجهیزاتی در کشورمان عرضه خواهد کرد. البته ازآنجایی‌که در بازه قیمتی حدود یک میلیارد تومان وجود برخی آپشن‌ها از دید خریداران ایرانی ضروری است، انتظار می‌رود شاهد عرضه تیپ‌های میانی با تجهیزاتی مثل سانروف، صفحه آمپر دیجیتالی و دوربین 360 درجه باشیم.

پیشرانه و گیربکس سهول X6

سهول X6 در چین فقط با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا شش سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. این در حالی است که جک S5 قبلاً با یک پیشرانه 2 لیتری توربو در ایران عرضه می‌شد که 174 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور داشت. در نسخه فیس‌لیفت که با نام S5 II شناخته می‌شود اما موتور 2 لیتری قبلی جای خود را به یک نمونه 1.5 لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت یا GDI داده است که 171 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، پیشرانه سهول X6 از جک S5 ضعیف‌تر است و هنوز نمی‌دانیم که کرمان خودرو این کراس‌اوور جدید را با همان پیشرانه اصلی 147 اسب بخاری تولید خواهد کرد یا پیشرانه 1.5 لیتری 171 اسب بخاری جدید S5 را در سینه آن قرار خواهد داد.

قیمت و رقبای سهول X6

قیمت سهول X6 در چین برای تیپ پایه از 79,900 یوآن معادل 11,450 دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ به 114,900 یوآن معادل 16,450 دلار می‌رسد. ازآنجایی‌که شرکت وارد کننده احتمالاً تیپ میانی این کراس‌اوور چینی را برای تولید انتخاب خواهد کرد، باید قیمتی در حدود 15 هزار دلار را در نظر بگیریم که معادل حدود 600 میلیون تومان خواهد بود اما با توجه به قیمت یک میلیارد تومانی جک S5 II، به‌احتمال‌زیاد X6 با قیمتی بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد. با این قیمت، خودروهایی مثل فردا T5، تیگارد X35، هایما S7 و مکث تیارا را می‌توان ازجمله رقبای سهول X6 دانست. البته هنوز مشخص نیست که شرکت مذکور، این محصول قصد دارد X6 را جایگزین محصول دیگری  کند یا به‌عنوان مدلی گران‌تر و جدیدتر در کنار آن به بازار عرضه کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا