مکمل بنزین
گوناگونخبر

سایپا آریا با پیشرانه GDI (تزریق مستقیم سوخت) به بازار عرضه می‌شود

هرچند هنوز دقیقاً مشخص نیست که در سینه محصول جدید سایپا آریا چه پیشرانه‌ای قرار خواهد گرفت، مدیرعامل این شرکت «محمدعلی تیموری» بدون اشاره به جزئیات خاصی گفته است آریا با پیشرانه GDI یا تزریق مستقیم سوخت به بازار عرضه خواهد شد. بااین‌حال، هنوز نمی‌دانیم پیشرانه‌ای که مدیرعامل سایپا به آن اشاره کرده همان موتور M15 توربوشارژ شاهین است یا موتور ME16 که نسخه سایپا از موتور TU5 پلاس محسوب می‌شود. درهرحال، استفاده از تکنولوژی GDI برای اولین بار در خودروسازی کشور حرکت مثبتی تلقی می‌شود و می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور شود.

تیموری در ادامه اظهارت خود گفت: یکی از سیاست‌های گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر ایجاد زیرساخت برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز است که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر خواهد داشت. تولید 100 هزار دستگاه ساینا دوگانه‌سوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد که با توجه به پتانسیل و منابع گازی کشور تولید خودروهای CNG نقش مهمی در کاهش آلایندگی خواهد داشت. در سال آینده نیز ساخت 65 هزار دستگاه نیسان دوگانه‌سوز در برنامه تولید سایپا قرار دارد. همچنین نیسان‌هایی با ظرفیت حجمی بزرگ‌تر و دوگانه‌سوز به‌منظور حمل بار بیشتر طراحی و در دست ساخت است که با تعبیه دو کپسول گازی CNG روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارد.

او افزود: پلتفرم دیگری هم که سال بعد عرضه خواهد شد، ون ۱۴ نفره دوگانه‌سوز دو کپسوله با 400 کیلومتر پیمایش در سطح شهر است که برای مسیرهای شهری ساخته شده و می‌توان برخی از مسیرهای اتوبوس را با این ون‌ها جایگزین کرد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه تصریح کرد: کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس (نسخه ارتقاءیافته پیشرانه خانواده تیبا، ساینا و کوییک که قرار است در مدل‌های سهند و اطلس استفاده شود) در شرکت مگا موتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد.

همچنین موتور M24 جدید (نسخهٔ ارتقاءیافته پیشرانه وانت نیسان) نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کمتر دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد. تیموری تأکید کرد: خودروی جدید آریا با موتور GDI و گارانتی 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد و تلاش خواهیم کرد که کیفیت را در محصولات جدید به نحوی بالا ببریم که بتوانند همه استانداردها را دریافت کنند. او افزود: در یک سال گذشته به لحاظ کیفی روی محصولات اقدامات خوبی صورت گرفته به‌نحوی‌که مراجعه مشتریان سایپا به نمایندگی‌ها 400 درصد کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. جناب تیموری در جایی، از موتور 2 لیتری میتسوبیشی گفته! احتمالا شرکای چینی میتسوبیشی، موتوری در نظر گرفته باشن برای ایران! وگرنه؛ ژاپنی ها جون به عزرائیل نمیدن! موتور با ما بدن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا