مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

جای خالی یک شاسی بلند AWD صفر در بازار کی پر می‌شود؟

پس از آنکه درهای واردات خودرو در سال 96 بسته شد، به مرور زمان خلاء خودروهای خاص در بازار ایران بیش از پیش دیده شد. محصولات صفر ژاپنی و کره ای دیگر در بازار حضور نداشتند و البته روز به روز بر قیمت‌های آن نیز افزوده می‌شد. محصولاتی که روزی با قیمت‌هایی نظیر 200 میلیون تومان قابل خرید بودند، این روزها با 3میلیارد تومان هم به زور پیدا می‌شوند.؛ تازه آنهم نه به صورت صفر کیلومتر و نه با کارکردهای پایین!

در این 5 سال، عدم واردات خودرو باعث شد تا روز به روز قیمت محصولات بعضا بی‌کیفیت داخلی افزایش یافته و حسرت خرید محصولات روز دنیا به دل مردم بماند. حال بماند که اصلا در بین محصولات فوق ملی کشورمان، اصلا خودرو دودیفرانسیلی دیده نمی شود و باید با پژو و پراید سر کرد!

تنها نقطه امید در این سالها، عرضه خودروهای چینی در کشور بوده و انصافا اگر همان‌ها هم نبودند، این روزها باید همگی برای وجود پراید یا 206 در کشور خدا را شکر کرده و با استفاده از آنها به دیار باقی می‌شتافتیم. البته بماند که محصولات چینی حاضر در بازار ایران بعضا همگی خوب و با کیفیت نبوده و برخی از آنان در خود چین هم خریداری ندارند؛ اما خب با توجه به سیاست های موجود در کشورمان، آنها فروش عجیبی را در ایران تجربه کرده و خلاصه ذوق میکنند!

Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-2020- TRD offroad تویوتا راو4

حسرت خرید یک AWD صفر!

یکی از بزرگترین حسرت‌های علاقه مندان به خودرو طی این سالها، عدم حضور شاسی بلند یا کراس اوورهای 7 نفره با قابلیت AWD بوده است. البته 7 نفره که هیج، 5 نفره هم نیست و جز یک سری پیکاپ دیگر گزینه ای نبوده است!

اما محصولات حال حاضر بازار همگی نمونه هایی قدیمی و با کارکردهای بالا و البته آسیب دیده ای هستند که با قیمت‌هایی عجیب غریب در حال معامله بوده و گزینه دیگری نیز در اختیار علاقه مندان به این حوزه نیست. مثلا با چرخی در بازار میبینید که یک محصول 2015 بازار با کارکردی چندصدهزار کیلومتری ناگهان بیش از 3میلیارد قیمت دارد و فروشنده آن معتقد است که این خودرو مرگ نداشته و مثلا چون ژاپنی است تا 1میلیون کیلومتر هم براحتی از کوه بالا می‌رود!

همه میدانیم که علاقه مندان به خودروهای آفرود در کشور ما کم نیستند، افرادی که طی سالهای گذشته نیازهای خودررا با محصولات قدیمی و تاریخ گذشته و یا نهایتا گرانقیمت کره ای و ژاپنی برطرف کرده اند.

در بازار چه هست و چه نیست؟

اما اگر بخواهیم به دنبال محصولی با قابلیت‌های گفته شده در بازار بگردیم چه انتخاب‌هایی پیش‌روی ماست؟

بگذارید به صورت تیتروار محصولاتی تقریبا به روز با قابلیت نسبتا آفرودی را بررسی کنیم.

هیوندای سانتافه

نیسان ایکس تریل

کیا سورنتو

تویوتا Rav4

فولکس واگن تیگوان

میتسوبیشی اوتلندر

والبته لکسوس NX

پر واضح است که محصولاتی که نام برده شد، سال ساختشان همگی بیش از 5 سال بوده و البته قیمت‌های عجیب وغریبی دارند. شاید ذکر رقم 3میلیارد تومانی برای برخی از این محصولات موضوعی بسیار ساده باشد. آنهم برای محصولاتی که هم ایمنی و هم امکاناتشان مربوط به سالهای گذشته است و نسخه های جدید و به روز آنها هیچ گاه وارد کشور نشده است.

در این بازار عجیب و غریب حضور یک کراس اوور یا شاسی بند فول سایز 7 نفره آنهم با ایمنی کامل، تولید روز و صفر کلیومتر در بازار می تواند جذابیت های زیادی را برای علاقه مندان به این حوزه فراهم کند.

طبیعی است که محصولی که در این شرایط بتواند وارد بازار شود، خواهد توانست به یک رقیب قدر برای محصولات کار کرده و گرانقیمت کره ای و ژاپنی فعلی بازار تبدیل شود. در شرایط فعلی بازار که کم کم واردات آغاز شده و هر از گاهی نام محصولات و برندهای مختلفی برای ورود به بازار ایران مطرح می شود، باید دید که کدام شرکت می‌تواند برگ برنده خود را رو کرده وطیف وسیعی از علاقه مندان به خودروهای دو دیفرانسیل و آفرود باز را با خود همراه کند.

بدیهی است خودروهای برندهای مختلف با ویژگی‌های ذکر شده امنیتی و امکاناتی قیمتی بیش از 20 هزار دلار داشته باشند. آیا مجموعه ای می‌تواند خودرویی با این ویژگی و به صورت صفر کیلومتر را به علاقه مندان این حوزه عرضه کند؟

نظرشما چیست؟

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. عزیزم مدت هاست این جای خالی با رکستون ها پر شده شما کم اطلاعی

  2. این ماشینا هیچکدام شاسی بلند با قابلیت آفرودی نیستند چون اساسا کراس اور هستن البته میشه باهاشون آفرود کنی ولی بعدش قراضه میشن،شاسی بلند واقعی با شاسی مستقل امثال پرادو و ویتارا و… جاش خالیه وگرنه تو ایران هیچکی با کراس اور awd نمیره آفرود . پس علنا کراس اورهای دو دیفرانسیل عملا استفاده ای ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا