مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسیتازه‌ها

ملاقات با چانگان یونی‌تی UNI-T ؛ اولین خودرو وارداتی در راه بورس!

نیمه اول امسال بود که پایگاه خبری چرخان برای اولین بار تصاویری از حضور دو دستگاه خودرو چانگان یونی تی را در سایپا منتشر نمود. تصاویری که حاکی از اخبار امیدوار کننده‌ای برای صنعت و بازار خودرو محسوب شده و فعالان این صنعت، از حضور محصولات چانگان در شرایط ظالمانه تحریمی آمریکا علیه کشورمان، در عجب بودند!

اما پس از آنکه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مونتاژ دو خودرو چانگان خبر داد، ناگهان اتفاقاتی در سطح بین‌المللی افتاد که درنهایت سایپا موفق به عرضه این محصولات به صورت مونتاژی نشد. داستان برای چانگان و سایپا تمام نشد و بالاخره با روزنه امیدی که برای واردات خودرو پدیدار شد، طرف ایرانی تصمیم گرفت تا ماجرا ناتمام را فعلا به صورت وارداتی به سرانجام برساند.

اکنون و باتوجه به نزدیک شدن موعود عرضه رسمی چانگان UNI-T، شرکت سایپا به همین بهانه، شرایطی را مهیا کرده تا نگاهی به این خودرو بیندازیم.

چانگان Uni-t
چانگان یونی تی – CHANGAN UNI-T

 

همانطور که مستحضرید، دو نسخه سفید و مشکی رنگ چانگان UNI-T، نمونه های اولیه هستند که در اوایل تابستان امسال وارد کشور شده‌اند. این دو نمونه جزو نسخه و تیپ‌های فول یونی‌تی نبوده و به همین علت، فعلا نمی‌توان گفت که درنهایت نسخه‌های قابل عرضه به مشتری از چه امکانات رفاهی و ایمنی بهره‌مند خواهند بود.

معرفی چانگان یونی تی (UNI-T)

T اولین عضو سری UNI گروه چانگان است. خودرویی که طراحی آن، یکی از مزایای آن بوده و به تازگی هم پای رقیب مستقیمش یعنی فونیکس FX به بازار ایران باز شده است!

– طراحی خارجی

موضوعی که بیش از همه سری یونی و خودرو یونی‌تی را از دیگر سری محصولات چانگان متمایز می‌کند، طراحی بیرونی چشم‌گیر و پرزرق‌وبرق آن است. در جلوی خودرو بیش از هرچیز، جلوپنجره بدون فریم جلب‌ توجه می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی در این قسمت، چراغ‌های دوقسمتی شامل دی‌لایت‌ها در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین بوده که در قابی به رنگ مشکی پیانو استتار شده‌اند.

یکی از نکات مهم، وجود رادار کروز کنترل تطبیقی در چانگان UNI-T است. با اینکه نمونه اولیه وارداتی سایپا، نسخه فول نیست؛ ولی مجهز به این رادار است. هرچند طی صحبتی با مسئولین سایپا به نظر می‌رسد در نسخه نهایی، خبری از این رادارها نیست!

در قسمت جانبی خودرو، رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی جلب‌توجه می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب یونی‌تی، دستگیره دربها هستند که به صورت مخفی طراحی شده‌اند. دستگیره‌ها در جلو از نوع مخفی برقی بوده که با نزدیک و یا فشردن دکمه روی آن، دستگیره‌ها زاویه‌دار می‌شوند و در عقب نیز، دستگیره‌ها مانند آنچه که در نیسان جوک، تویوتا C-HR و… است، در قسمت ستون جانمایی شده است.

در بخش عقب، اسپویلر مشکی‌رنگ که تا روی سقف پانوراما کشیده شده، چهار سر اگزوز با طراحی جالب و واقعی و همچنین مه شکن وسط سپر، به بخش عقبی خودرو نمای جذابی را بخشیده‌اند.

از نکات عجیب یونی تی، نداشتن برف‌ پاک‌کن عقب است!

با اینکه در چانگان UNI-T خبری از روف‌ریل نیست؛ اما باتوجه به اینکه در رقیب اصلی‌اش یعنی فونیکس FX نیز این مسئله تکرار شده، پس نمی‌توان انتقاد خاصی به آن داشت. البته که نبود روف‌ریل نیز مسئله عجیبی نیست؛ زیرا با کراس‌اوورهایی با طراحی اسپرت روبرو هستیم.

– طراحی داخلی

طراحان چانگان، در داخل یونی‌تی هم از تمام رویه‌های طراحی روز مثل نمایشگر مرکزی و کلاستر متصل‌به‌هم، غربیلک فرمان D شکل و کنترل‌های لمسی سیستم تهویه استفاده کرده‌اند. همچنین چانگان سعی کرده به کابین این خودرو نسبت به سایر کراس‌اوورهای رقیب، سبک و فضای لوکسی ببخشد.

چانگان Uni-t
چانگان یونی تی – CHANGAN UNI-T

هرچند در کابین خودرو پلاستیک‌های خشک هم دیده می‌شود؛ اما در اکثر قسمت‌ها از پلاستیک نرم و خوش لمس استفاده شده است. به‌طورکلی، طراحی داخلی یونی‌تی بسیار زیبا است.

غربیلک فرمان خودرو در عمق و ارتفاع قابل تنظیم است و امکان تنظیم صندلی راننده به صورت برقی در شش جهت وجود دارد. مقابل راننده، یک صفحه آمپر دیجیتالی 10/3 اینچی LCD قرار گرفته که از طریق حالت‌های مختلف رانندگی شامل معمولی، اقتصادی و اسپرت، ترکیب نمایش و رنگ‌های آن قابل تنظیم خواهد بود. به این صفحه آمپر هم یک نمایشگر لمسی 10/8 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی متصل شده که از قابلیت دستور صوتی هم برخوردار است.

ویدئوی بررسی چانگان uni-t

 

مشخصات فنی

به بخش فنی می‌رسیم. در این قسمت، می‌توان گفت که این محصول چانگان پرقدرت ظاهر شده است. یونی تی به یک پیشرانه 1/5 لیتری T-GDI مجهز شده که با اتصال به یک گیربکس 7 سرعته DCT، توانایی تولید 177 اسب بخار، قدرت و 300 نیوتن متر، گشتاور را دارد. نیرو در این خودرو صرفا به چرخ های منتقل می شود. موتور این خودرو در رده استاندارد یورو 6 قرار گرفته است. البته با بروزرسانی های جدید چانگان، اسب بخار موتور مذکور به عدد 184 نیز رسیده است.

نکته عجیب دیگر، این است که چانگان UNI-T مانند تیپ فاز 1 لاماری ایما از حالت تعویض دستی (منوآل) گیربکس بی‌بهره است!

چانگان UNI-T با طول 4515 میلیمتر، عرض 1870 میلی مترو ارتفاع 1565 میلی متر چندان سایز بزرگی ندارد و فاصله محوری در این خودرو نیز 2710 میلی متر است. بنا بر ادعای شرکت سازنده، ابعاد کوچک و وزن کم باعث شده با یک کراس‌اوور نسبتا سریع مواجه باشیم.

نکته عجیب و غریب اینجاست که درب کاپوت مجهز به پمپ یا جک نبوده و می‌بایست همانند پراید با دست آنرا بلند کرده و با میله ای آنرا نگه دارید!

همین شرایط برای درب صندوق عقب هم بوده و خبری از برقی بودن درب صندوق عقب این محصول جذاب نیست!

چانگان یونی تی – CHANGAN UNI-T

امکانات رفاهی و ایمنی

همانطور که در بندهای قبلی نیز اشاره شد، باتوجه به اینکه نسخه‌های موجود در گزارش، نمونه‌های اولیه و نیمه‌فولی هستند که در اوایل تابستان وارد کشور شده‌اند، از وجود برخی ویژگی‌ها بی‌بهره است. پس فعلا نمی‌توان در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی چانگان UNI-T قابل تحویل به مشتری چیزی را به صورت قطعی گفت.

اما در هرحال، حتی این تیپ یونی تی نیز مجهز به امکانات بسیار خوبیست که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

از امکانات رفاهی و ایمنی مهم این خودرو می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
  • شش کیسه هوای ایمنی ده نقطه‌ای
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • تنظیم حالت رانندگی
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • تریم داخلی چرم
  • سنسورهای نور و باران
  • دوربین ثبت وقایع
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • ویس کامند
  • سر دنده الکتریکی
  • سقف شیشه ای
  • دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D
  • تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول همراه با گرمکن صندلی‌ها
  • صندلی راننده دارای مموری سه حالته و تنظیم گودی کمر
  • جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور
  • رانندگی خودران سطح 3
  • و…

تاکنون اطلاعات دقیقی از قیمت‌گذاری این خودرو توسط سایپا منتشر نشده است. باتوجه به اینکه قرار است تا این خودروها در بورس کالا فروخته شوند، انتظار می‌رود تا قیمت پایه آن حدود 1 میلیارد و 250 میلیون تومان اعلام شود…

گالری تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. قطعا چینی گرید ۱ و سطح بالایی است اونم بلطف شراکت طولانی چانگان یا بقول عربها شانجان با فورد ایالات متحده امریکا و انتقال دانش.اما مساله اصلی اینه تو مملکتی که ظرف ده روز ارزش پول رایجش ۲۰درصد ریزش میکنه جوانان و میانسالان و حتی پیران باید دنبال خرید ماشین چینی به سه برابر نرخ کارخونه باشن یا……؟؟!

    1. اینم باید اضافه کنم که خودرو های چینی متاسفانه اصالت ندارن و خودرو های ایده آلی نیستند…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا