مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی BAC X3 Pro؛ تاریخچه، ویژگی‌ها و مشخصات

شرکت خودروسازان بم که سابقه همکاری با جیلی را دارد، در نمایشگاه خودروی کرمان که اواخر دی‌ماه کار خود را آغاز کرد، برای اولین بار رسماً محصول جدید خود را با نام BAC X3 Pro رونمایی کرد؛ اما این خودرو ساخت چه شرکتی است و چه تاریخچه و ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

انگلون SC5

تاریخچه بک X3 پرو

این خودرو درواقع محصولی از شرکت جیلی با نام ویژن X3 است که پیشینه آن به هاچ‌بک جیلی انگلون SC5 سال 2011 بازمی‌گردد. ویژن X3 درواقع فیس‌لیفتی روی انگلون SC5 است که حال و هوایی کراس‌اوور مانند به خود گرفته و در سال 2017 معرفی شد. سپس در اوایل سال 2021 نیز جیلی نسخه فیس‌لیفت این خودرو را با نام ویژن X3 پرو و تغییراتی در طراحی سپرها و جلوپنجره معرفی کرد.

نسخه برقی X3 پرو با نام 30X

اما برای بیشتر پرداختن به تاریخچه این خودرو باید با برند می‌پل (Maple) هم آشنا شویم. این یکی از برندهای زیرمجموعه جیلی بود که به عرضه محصولات اقتصادی این شرکت می‌پرداخت و از سال 2010 به‌تدریج کنار گذاشته شد. سپس از سال 2020، جیلی دوباره می‌پل را برای ساخت و عرضه خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت احیا کرد. اولین محصول دوران جدید می‌پل، کراس‌اوور الکتریکی 30X بود که درواقع نسخه برقی همان جیلی ویژن X3 محسوب می‌شد.

X3 پرو پیش از فیس‌لیفت سال 2021

سپس در سال 2022، جوینت ونچری بین برند می‌پل و لیفان شکل گرفت تا دو شرکت جیلی و لیفان از طریق همکاری با یکدیگر اقدام به عرضه خودروهای الکتریکی بیشتری کنند. این جوینت ونچر رولیان نام گرفت که در انگلیسی لیوان نامیده می‌شود. هرچند هدف اصلی این برند عرضه خودروهای الکتریکی بود اما رویلان تصمیم گرفته یک مدل بنزینی هم به سبد محصولات خود اضافه کند.

بدین ترتیب، می‌پل X3 Pro متولد شد یعنی همین خودرویی که قرار است توسط خودروسازان بم در کشورمان عرضه شود. این خودرو درواقع همان جیلی ویژن X3 است که در ماه می سال 2022 با برند می‌پل معرفی شد. در ایران نیز این خودرو به بک (BAC) تغییر برند داده و لوگویی جدید برای آن طراحی شده است.

X3 پرو پس از فیس‌لیفت سال 2021 با برند جیلی

طراحی ظاهری بک X3 پرو

ازآنجایی‌که X3 پرو بر اساس هاچ‌بکی متعلق به سال 2011 ساخته شده، اصلاً خودروی جدیدی نیست اما جیلی با چند بار فیس‌لیفت سعی کرده ظاهر آن را همچنان مدرن نگه دارد. زمانی که انگلون SC5 در سال 2017 به جیلی ویژن X3 تبدیل شد، جلو و عقب آن به‌طور کامل بازطراحی شده و ظاهر کاملاً متفاوتی نسبت به هاچ‌بک انگلون به خود گرفت اما پروفیل جانبی خودرو همچنان با SC5 یکسان است.

این تغییرات دقیقاً مثل تبدیل تیبا 2 به کوییک توسط سایپا بود! یعنی ساخت خودرویی کراس‌اوور مانند بر اساس یک هاچ‌بک قدیمی. سپس همان‌طور که اشاره شد، جیلی در اوایل سال 2021 فیس‌لیفتی روی این خودرو انجام داد و آن را با نام ویژن X3 پرو به بازار فرستاد.

نمای جانبی X3 پرو که کاملاً با انگلون SC5 یکسان است

در این فیس‌لیفت، جلوپنجره جدیدی برای X3 طراحی شد و سپرها هم تغییراتی جزئی را تجربه کردند. در انتقال این خودرو به برند می‌پل هم شاهد هیچ تغییری در ظاهر X3 پرو نیستیم و صرفاً لوگوی جیلی روی جلوپنجره با لوگوی می‌پل در لبه کاپوت جایگزین شده است. به‌طورکلی، هرچند این مهمان جدید بازار کشورمان زیرساختی قدیمی دارد اما به لطف فیس‌لیفت‌هایی که روی آن صورت گرفته، به لطف ویژگی‌هایی مثل خطوط عمودی جلوپنجره با قاب کرومی، دی‌لایت‌های عمودی در طرفین سپر جلو و چراغ‌های چندضلعی عقب، هنوز هم می‌توان ظاهر آن را برای یک کراس‌اوور اقتصادی قابل‌قبول دانست.

X3 پرو با برند می‌پل

داخل و امکانات بک X3 پرو

هرچند تغییرات X3 پرو در فیس‌لیفت سال 2021 جزئی بودند اما جیلی در داخل داشبورد کاملاً جدیدی را برای این کراس‌اوور کوچک طراحی کرد که بسیار مدرن‌تر از قبل به نظر می‌رسد. طرح افقی داشبورد با خطی کرونی که دریچه‌های تهویه را به هم متصل کرده، نمایشگر عریض ایستاده در بالای داشبورد و غربیلک فرمان D شکل ازجمله ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه این کراس‌اوور چینی هستند. ازجمله تجهیزات و امکانات X3 پرو هم می‌توان به سیستم کنترل پایداری، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب، سنسور نور، تودوزی چرم مصنوعی، کروز کنترل، دو ایربگ، سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی 8 اینچی، سیستم پایش باد تایرها، فرمان برقی و… اشاره کرد.

پیشرانه و گیربکس بک X3 پرو

بک X3 پرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که حدود 110 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو نیز در چین دو گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT قابل انتخاب است که خودروسازان بم برای بازار کشورمان نمونه اتوماتیک را در نظر گرفته است. این خودرو با 4,005 میلی‌متر طول، 1,760 میلی‌متر عرض و 1,575 میلی‌متر ارتفاع، کراس‌اوور کوچکی با وزنی در حدود 1200 کیلوگرم است و قدرت نه‌چندان زیادی پیشرانه برای آن کافی به نظر می‌رسد. همچنین این موتور مصرف سوخت بسیار مناسبی داشته و در هر صد کیلومتر تنها 6.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند. برای کاهش مصرف سوخت نیز در این خودرو حالت رانندگی اکو تعبیه شده است. صندوق بار X3 پرو 400 لیتر ظرفیت دارد که برای کراس‌اووری با این ابعاد مناسب به نظر می‌رسد.

قیمت و زمان عرضه بک X3 پرو

خودروسازان بم هنوز قیمت و زمان عرضه کراس‌اوور جدید خود را اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود X3 پرو اوایل سال آینده راهی بازار شود. قیمت این خودرو در چین از حدود 7 هزار دلار آغاز شده و در بالاترین تیپ به نزدیک 10 هزار دلار می‌رسد و بنابراین با توجه به نرخ کنونی ارز و به‌شرط ثبات، می‌توان انتظار قیمتی در حدود 750 تا 800 میلیون تومان را برای آن داشت. بک X3 پرو با این قیمت به رقیبی برای جک S3 و تا حدودی ام‌وی‌ام X22 تبدیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا