مکمل بنزین
یادداشتگوناگون

روس‌ها به خودروهای ایرانی نه گفتند

اخیرا ایلنا خبری را منتشر کرده است مبنی بر این‌که روابط عمومی وزارت صنایع و بازرگانی روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران تاکید کرد که یکی از شرایط اصلی واردات خودرو از هر کشوری از جمله ایران، آن است که این خودروها مورد تایید وزارت صنایع باشند و تاکنون خودروهای تولید ایران از این تایید برخوردار نشده‌اند.

این خبر پس از آن منتشر شده که قبل از این، سفیر روسیه در ایران اعلام کرده بود که ایران‌خودرو تا پایان ماه مارس ۲ هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر خواهد کرد.

این‌که حتی روسیه با آن صنعت نسبتا عقب مانده‌اش در خودرو‌سازی این‌چنین به ایران نه می‌گوید را در کنار اخبار زیر قرار دهیم تا بیشتر به علل وقوع مسائلی از این دست پی ببریم.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد در طول سال، ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر دچار مصدومیت می‌شوند که حداقل ۳۰۰۰۰ نفر از آن‌ها با معلولیت‌های جسمی و حرکتی، به خانواده‌هایشان تحمیل می‌گردند.

این خودروها که این‌چنین در تصادفات قربانی می‌گیرند همان چهار‌چرخ‌هایی هستند که مافیای خودرو‌سازی، مردم را مجبور می‌کند برای تهیه‌شان مدت‌های طولانی در صف بمانند و یا با قیمت‌های نجومی از بازار آزاد تهیه کنند. مافیایی که با ایجاد یک بازار انحصاری، منافع مادی و قدرتی خود را بر جان و مال مردم ترجیح می‌دهد و این‌چنین در مسابقه‌ای بی‌رقیب، از پیش برنده است و عجیب این‌که به این برنده بودن خود می‌بالد بدون این‌که وجدانش ذره‌ای از تحمیل این‌همه هزینه مالی و جانی(حتی بیشتر از جنگ) به‌درد آید.

هر از چند گاهی هم برای بستن دهان منتقدانش،‌ خودروهایی با تکنولوژی‌های قدیمی،‌ از رده‌خارج و زوار در رفته را با عنوان تولید ملی رونمائی می‌کنند تا بیشتر به مردم بفهمانند که در بحث به‌روز بودن و کیفیت، به گرد پای خودروهای چینی که هیچ، به پای خودروهای روسی هم نمی‌ٰرسند.

این‌چنین است که باید به مقامات روس، حق داد که علی‌ٰرغم نبود قوانین سخت‌گیرانه در این کشور برای واردات خودرو، اجازه ورود خودروهای تولید ایران را ندهند تا ثابت کنند حداقل در این بخش، بیشتر از مسئولان ایرانی برای جان و مال شهروندانشان ارزش قائلند.

در پایان باید گفت که راه بهبود صنعت خودرو در ایران، نه توجیه وضعیت آشفته آن با دلایلی چون تحریم‌های ظالمانه‌ی!!!!!!! عالم و آدم است که در کوتاه کردن دست مافیای قدرتمند نفوذ کرده در این صنعت، حذف دولت و واگذاری خودرو‌سازی به بخش خصوصی واقعی، البته در بازار کاملا رقابتی با حضور رقبای خارجی می‌باشد. در غیر این‌صورت، هر مدت زمانی هم که طول بِکِشَد، شرایط تغییر نخواهد کرد و در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام،تاکنون که مسئولان مملکتی در صنعت خودروسازی بفکر جان مردم نبوده اند .چرا شما دنبال جوان سازی جامعه و زاد ولد هستید و برای آن به مادران ازطریق قرعه کشی خودرو می دهید از طف دیگر صنعت خودرو سازی با تولید خودروهای بنجل به تعداد افراد متولد شده در تصادفات جاده ای نفرات از دست می دهیم با این تفاوت عمده که در تصادفات افراد تحصیل کرده مانند دکتر مهندس،،افراد نخبه،افراد متخصص در اموردفاعی،صنعتی،هسته ای و…غیره را که برای تربیت آنها میلیادرها تومان و وقت صرف شده از دست بدهیم .لطفا مسیولان تراز اول مملکت به فکر جان مردم باشند نه به دنبال منافع شخصی و حزبی خود .بدون مردم شما موفق نخواهید شد.

  2. گوش اگر گوش منو
    ناله اگه ناله توست
    البته آنکس به جایی
    نرسد فریاد است

    1. چی مینویسی داداش؟ مجبوری وقتی چیزی رو بلد نیستی بنویسی؟ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست. آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

  3. اولا که “هنوز” این اتفاق نیافتاده و ممکنه اصلا درخواستی برای این موضوع ثبت نشده باشه.
    دوما من سایت چرخان رو خیلی وقته که دنبال می کنم. این خبرنگار تازه‌کار که به مجموعه چرخان اضافه شده، فقط خبر منفی کار می کنه و آسمون ریسمون های عجیب میبافه به هم. کلا تصوری از اطلاع رسانی بی طرفانه نداره و میخاد که نظریات خودشو به مخاطب تحمیل کنه. 🙂

  4. روس ها خودروی ۴۰ سال پیش رو هنوز تولید میکنن
    این جدیدا هم ایربگ . ترمز ABS . فرمان هیدرولیک رو از برخی محصولاتشون حذف کردند

  5. این بهانه احمقانه تحریم های ظالمانه را بذاریم کنار قبول کنیم اگه تویوتا و بنز و … بیان به ما التماس هم بکنند اقایون اجازه واردات نخواهند داد بنا به دلایلی

  6. چی مینویسی داداش؟ مجبوری وقتی چیزی رو بلد نیستی بنویسی؟ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست. آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا