مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی گذرا به ام جی اچ اس؛ حاصل پدر چینی و مادر انگلیسی

زمانی که در سال 1920 شرکت MG احداث شد، هیچ گاه سیسل کیمبر انگلیسی؛ بنیان گذار MG، فکر نمی‌کرد که شرکتش با تجربه چند ورشکستگی، نزدیک به یک قرن بعد توسط چینی ها خریداری شده و توسط آن ها نیز به سود دهی برسد و از تولید خودروهای اسپرت به تولید خودروهای اقتصادی کشیده شود!

ام جی در سال 2018 با عرضه HS، نسخه تولیدی کانسپت X-Motion را که در همان سال 2018 در نمایشگاه پکن رونمایی شده بود را به بازار عرضه کرد. ام جی HS با ورود به بازار، به عنوان جانشین MG GS که در بازار ایران هم سابقه حضور داشت، معرفی شد تا عدم موفقیت GS در بازارهای جهانی را بتواند جبران کند. برخی اسم HS را مخفف High Standards تلقی می‌کنند.  حال با باز شدن واردات و امکان حضور این خودرو در ایران، به بررسی آن می‌پردازیم و نکات مثبت و منفی آن را شرح می‌دهیم.

طراحی:

ام جی HS در رده کراس اوور های متوسط قرار می‌گیرد و در بازارهای جهانی رقبایی از جمله هیوندای توسان، فولکس واگن تیگوآن، پژو 3008 و در چین مهم ترین رقیبش که احتمال حضورش هم در ایران وجود دارد، هاوال H6 است، حضور پیدا کرده است؛ پس در سگمنت پر رقیبی می‌بایست مبارزه کند و آیا توانایی ناک اوت کردن رقبا را دارد؟

ام جی HS ابعادی معادل 4574*1876*1664 میلی متر و فاصله بین دو محور 2720 میلی متر را داراست که بر روی کاغذ باید شاهد کابین جادار در دو ردیف باشیم که در بخش طراحی داخلی به آن می‌پردازیم.

این دو رگه در نمای جلو، چهره سال خورده خود را به نمایش می‌گذارد که از نوع ترکیب LED های دیلایت و نوع طراحی چراغ‌ها که جدا از متد روز چراغ‌های چشم و ابرو کشیده این روز هاست، میتوان فهمید. (به عقیده نگارنده این نوع طراحی بسیار قوی تر از متد روز است و دیر تر چشمان را خسته می‌کند.)

در نمای جلو ترکیب نوار کرومی دور جلو پنجره و  مه شکن، کاپوت با دو خط تیز در طرفین و برآمدگی کاپوت در وسط ، سپر حجم داده شده و جلوپنجره لوزی شکل با قسمت های اتصال کرومی که به جلوپنجره کهکشانی نیز معروف است و دیفیوزر نقره ای، ترکیب زیبایی را پدید آورده است که می‌تواند لحظه ای توجه سایر خودرو ها را به خود جلب کند. مه شکن‌های جلو توسط یک نوار پلاستیک مشکی رنگ به یکدیگر متصل شده اند که احساس ارزان قیمتی خودرو را به بیننده القا می‌کند که با توجه به رده قیمتی انتظار دیگری هم نمی‌رود. چراغ های جلو از ترکیب دیلایت LED و چراغ های روشنایی LED بهره می‌برد.

در نمای جانبی خودرو طراحی سیال مانندی را شاهد هستیم و از خط  و خطوط تیز خبری نیست و جز حجم دهی در قسمت گلگیر عقب که تا ابتدای درب عقب می‌آید، شاهد خطوط عجیب و غریبی نیستیم. بر دور گلگیرها قسمت‌های محافظ لبه گلگیر به رنگ مشکی ساده وجود دارد که در نمای جانبی به یکدیگر متصل شده اند و یک نوار کرومی بر روی اتصال آن ها بر روی قسمت پایینی دو درب کار شده است و این محافظان گلگیر از جلو و عقب به قسمت های پلاستیکی سپر عقب و جلو متصل شده‌اند.

شیشه های خودرو مخصوصا در ردیف عقب وسعت زیادی دارند و ترکیب آن ها با سایر شیشه‌ها ترکیب قشنگی را پدید آورده است و بر خلاف برخی خودرو سازان هنگام استفاده از شیشه‌های با وسعت زیاد، ناهمگون جلوه نمی‌کند. این شیشه‌ها با نوار کرومی در اطراف پوشیده شده‌اند. دستگیره‌های درب خودرو نیز یک خط کرومی بر روی خود دارند و غالب دستگیره همرنگ بدنه در آمده است. این استفاده‌های متعدد از کروم، طراحی سن خورده خودرو را یادآور می‌شود که دیگر در صنعت خودرو استفاده آن کمتر شده و همچنین بیشتر خانوادگی بودن خودرو را یادآور می‌شود و طراح سعی کرده مولفه‌های خانوادگی خودرو را به رخ بکشد.

گلگیرهای خودرو، توسط رینگ نقره ای رنگ پنج پر18 اینچ که توسط لاستیک های 235/50/18 پوشیده شده، پر شده است. این مدل رینگ تنها گزینه انتخاب رینگ برای این خودرو در سایز 18 اینچ می باشد که از معایب این خودرو به شمار می‌رود.

در نمای عقب نیز مانند نمای جلو شاهد یک طراحی معقول با طراحی هماهنگ با جلو و نمای جانبی هستیم که شاهد دو چراغ غیر پیوسته LED، یک اسپویلر و آنتن شارک فین یا کوسه ای هستیم. در قسمت سپر دو خروجی اگزوز بیضی شکل که برخلاف هم میهنان چینی اش، سایز مناسبی دارد، طرف هستیم.

مه شکن عقب، چراغ دنده عقب و شبرنگ نیز مانند بسیاری از کراس اوور ها بر روی  قسمت میانی سپر در طرفین کار شده است. در نمای عقب نیز مانند قسمت جلو از یک دیفیوزر نقره ای رنگ استفاده شده است. نکته منفی نمای عقب استفاده از پلاستیک مشکی ارزان قیمت در سپر عقب است که به نمای عقب لطمه وارد کرده است.

 

طراحی داخلی:

طراحی داخلی این خودرو بر خلاف چهره بیرونی آن که کمی از متد و تکنولوژی روز عقب مانده، همچنان پس از پنج سال جذاب به نظر می‌رسد. دریچه‌های تهویه دوار که اغلب ما را به یاد خودرو های مرسدس بنز می‌اندازد که این روز ها بین اکثر خودرو ها فراگیر شده، ترکیب بسیار زیبایی با داشبورد خودرو ایجاد کرده است. کلاستر خودرو که بر اساس سطح آپشن خودرو به صورت تمام دیجیتال و یا آنالوگ با اسکرین بزرگ بین آن عرضه می‌شود، به جذابیت کابین افزوده است که نمونه آنالوگ با صفحه نمایش دیجیتال طراحی جذاب تری نسبت به یک اسکرین خشک و خالی دارد.

برای نمای داخلی قابلیت انتخاب بین سه تریم بژ، قرمز یا به عبارتی زرشکی رنگ و مشکی وجود دارد که باید منتظر ماند و دید وارد کننده این خودرو به کشور چه تریمی را بر می‌گزیند.

صندلی‌های خودرو به صورت یک تکه است که حال و هوای اسپرت دارد و به نظر نگارنده این صندلی‌های اسپرت با کلیت خودرو که ظاهر یک خودرو خانوادگی را دارد، در تضاد است. اما در کل طراحی جالبی را دارد و می‌تواند مشتری‌هایی را به خود جذب کند که خودرو اسپرت خود را در دوران مجردی رها کرده و اکنون با داشتن همسر و فرزند، همچنان دنبال کمی وجهه اسپرت در کابین خودرو هستند.

البته در برخی از تیپ‌های این خودرو از صندلی‌های دو تکه استفاده شده که تناسب بهتری نسبت به ماهیت کلی خودرو دارد.

در ردیف دوم، صندلی ها ظاهر یک کراس اوور خانوادگی را دارند که با صندلی‌های جلو یک تکه که در برخی تیپ‌ها ارائه شده است، کاملا در تضاد است. یکی از ویژگی‌های مثبتی که برای این خودرو در وب سایت های مختلف نیز ذکر شده، فضای پای مناسب است که از برخی رقبایش بهتر عمل کرده است و این مورد را مدیون فاصله محوری مناسب 2720 میلی متری است که در اکثر رقبایش بین 2680 تا 2700 میلی متر است.

صندوق عقب این خودرو ظرفیتی معادل 463 لیتر در حالت عادی و در حالت خواباندن صندلی ها ظرفیتی معادل 1287 لیتر را دارا است. یکی از مشکلات این خودرو حجم کم صندوق عقب است که به طور مثال در پژو 3008 معادل 520 لیتر، هیوندای توسان نسل جدید 620 لیتر و در هاوال H6 معادل 600 لیتر است که تفاوت معناداری را با رقبای خود دارد که این مورد را می‌توان در این جا یافت که صندوق عقب، فدای جاداری فضای داخل شده است.

 

ایمنی، امکانات و تجهیزات:

 

این خودرو بر اساس تیپ‌های مختلفی که دارد دارای سطح تجهیزات مختلف رفاهی و ایمنی است که برخی از آن ها را در زیر لیست می‌کنیم.

درب صندوق عقب برقی

سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای

چراغ های LED جلو و عقب

تهویه مطبوع دوگانه همراه با دریچه برای سرنشینان عقب و تصفیه تهویه مطبوع

پورت شارژ USB

سقف پانورامیک دو تکه

صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در شش جهت و صندلی برقی شاگرد با قابلبت تنظیم برقی درچهار جهت

گرمکن صندلی‌های جلو

صندلی‌های چرمی و در برخی تیپ‌ها استفاده از چرم آلکانترا

سنسور نور و باران

رادار نقطه کور

رادار باز شدن درب

رادار بین خطوط

شش ایربگ

ESP, HAC, TPMS

کلاستر دیجیتال12.3 اینچی و مانیتور 10.1 اینچی همراه با اپل کارپلی و اندروید اتو+6 اسپیکر+نویگیشن

چراغ‌های روشنایی کابین و…

یکی از مهم‌ترین نکات این خودرو را می‌توان به کسب پنج ستاره ایمنی از یوروانکپ برشمرد که از رقبای چینی خود یک پله جلوتر می‌افتد.

ویژگی‌های فنی:

این خودرو با دو موتور مختلف در بازارهای جهانی و دو پیکربندی تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه شده است که به بررسی آن می‌پردازیم.

موتور 1.5 لیتری توربو با فناوری GDIاین خودرو، تنها با پیکربندی تک دیفرانسیل و با خروجی 169 اسب بخار در دور موتور 5600 RPM و گشتاور 275 نیوتون متر که در بازه 1750 تا 4000 RPM ارائه می‌شود. موتور این خودرو به یک گیربکس شش سرعته دستی و یا 7 سرعته دوال کلاچ یا دوکلاچه متصل شده است. مصرف ترکیبی این خودرو طبق اعلام سازنده 6.8 لیتر بر صد کیلومتر است که با توجه به جثه 1.5 تنی، رقمی کاملا مناسب ارزیابی می‌شود.

یکی از معایب این موتور که تنها در قاره سبز به آن توجه می‌شود و در کشور ما هیچ توجهی به آن نمی‌شود، انتشار دی اکسید کربن است، که با انتشار 168 گرم در هر کیلومتر رقم بالایی نسبت به سایر رقبایش از جمله هیوندای توسان با انتشار 151گرم درهر کیلومتر است.

شتاب صفر تا صد این خودرو با این انجین بین 9.2 تا 9.9 ثانیه بسته به گیربکس گزارش شده است که رقم مطلوبی نسبت به خروجی موتور و وزن است و حد نهایی سرعت آن 190 کیلومتر اعلام شده است. البته رقم صفر تا صد با یک سوخت بی کیفیت مطمئنا فراتر از این صحبت ها خواهد بود.

موتور 2 لیتری این خودرو که  مجهزبه سیستم توربوشارژر و GDI است، قوی ترین موتور این خودرو است که تنها با گیربکس اتوماتیک و پیکربندی‌های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل در دسترس است.

این موتور خروجی 231 اسب بخاری در دور موتور5300 RPM و خروجی گشتاور370 نیوتون بر متر در بازه 2000 تا 4000 RPM ارائه می‌کند که این بازه کم گشتاور و ارائه گشتاور در دور موتورهای بالا، باعث احساس لگ توربو و کندی در شروع حرکت، از بین بردن لذت رانندگی و موجب بالا رفتن مصرف سوخت می‌شود.

این موتور با یک گیربکس شش سرعته دوال کلاچ مچ شده است که با دو پیکربندی دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل قابل خرید است. مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی طبق اعلام سازنده رقم 8.6 لیتر بر هر صد کیلومتر در نسخه دو دیفرانسیل و 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر در نسخه تک دیفرانسیل است. یکی از عوامل بالا رفتن مصرف سوخت تفاوت وزنی با نسخه 1.5 لیتری است که در نسخه تک دیفرانسیل با موتور 2 لیتری شاهد حدود 87 تا 111 کیلوگرم اضافه وزن ( به علت نوع گیربکس ) و در نسخه دو دیفرانسیل شاهد 161 تا 185 کیلوگرم تفاوت وزنی هستیم.

شتاب صفر تا صد این خودرو  حدود 8.6 ثانیه با تاپ اسپید 210 کیلومتر بر ساعت است.

تجربه رانندگی با مدل 2 لیتری:

 

 

اما رانندگی با این خودرو به چه شکل است؟

این خودرو با داشتن حالت‌های رانندگی اکو، کاستوم، اسپرت و سوپر اسپرت که مورد آخر در نمونه دو لیتری یافت می‌شود، حالت‌های مختلفی را برای راننده فراهم می‌کند. سواری خودرو به لطف تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی یا مولتی لینک در عقب، سواری نرمی را ارائه می‌دهد اما همین سواری نرم باعث ایجاد حرکات عرضی و فاصله گرفتن از هندلینگ خوب می‌شود اما در مسیر‌های صاف راحتی بسیار خوبی را فراهم می‌کند که رینگ‌های 18 اینچی و تایر های میشلن هم نقش خوبی را در این سواری نرم سهیم هستند.

همانطور که اشاره شد، با توجه به ارائه پیک گشتاور در دور موتور 2000-4000 RPM، مصرف سوخت خودرو بسیار بالاتر از عدد اعلامی کارخانه است که با باک 55 لیتری این خودرو، می‌بایست آدرس تمامی پمپ بنزین‌ها را در جاده های پیش روی خودتان بلد باشید.

عملکرد خودرو در حالت اکو کمی خنگ می‌زند ولی با تعویض مود رانندگی، تغییرات آن در ECU و گیربکس کاملا محسوس است و لذت رانندگی را همین تغییر مود، بالاتر می برد.

 

نتیجه گیری:

 

از مهم ترین نکات مثبت این خودرو ارائه تجهیزات، کیفیت، ایمنی و قوای محرکه مناسب با قیمت رقابتی در میان رقبا بوده که خود عامل ارزنده ای است.

ام جی برندی است که امتحان خود را در ایران با مدل های 550، 6، 3 و GS پس داده است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه زمانی و با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شود. از رقبای وارداتی آن که تا کنون ورود آن ها قطعی شده می‌توان به اسپورتیج، توسان، اکلیپس کراس اشاره کرد.

قیمت این خودرو در بازار های جهانی از 15800 دلار در نسخه 1.5 لیتری دنده دستی شروع شده و تا حدود 24500 دلار در نسخه دو دیفرانسیل با موتور دو لیتری ادامه پیدا می‌کند که مطمئنا این قیمت برای وارد کننده به علت خرید عمده و عقد قرارداد کاهش پیدا می‌کند و باید منتظر ماند و دید در صورت عرضه این خودرو به بازار، چه قیمتی را برای این خودرو در نظر خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا