مکمل بنزین
رپورتاژ

اکتان بوستر چیست؟

تاکنون به‌احتمال‌زیاد در مورد اکتان بنزین شنیده‌اید و شاید اکتان بوستر هم به گوشتان خورده باشد اما اکتان بنزین چیست و اکتان بوستر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ نقش اکتان بوتسرها در مکمل بنزین چیست؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را به شما خواهیم داد و البته اگر عمر موتور خودروی خود را می‌خواهید افزایش دهید و تا چندین سال بدون مشکل و خرابی از آن استفاده کنید،

عدد اکتان بنزین چیست؟

برای فهمیدن اینکه اکتان بوستر چیست و چه کاری انجام می‌دهد ابتدا بهتر است با عدد اکتان بنزین آشنا شویم.

عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود (بدون جرقه) است.

اکتان بوستر چیست؟ پتروتکس
عدد اکتان بزنین در جایگاه سوخت

هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده احتراق مخرب ناشی از فشار و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و احتراق بهتری خواهد داشت.

درواقع عدد اکتان نشانگر میزان کیفیت و نحوه عملکرد بنزین است و هرچه این عدد بالاتر باشد موتور عملکرد و بهتری خواهد داشت.

پیشرانه خودروهای مدرن به بنزینی با اکتان بالا نیاز دارد زیرا ضریب تراکم این پیشرانه‌ها بالا است و استفاده از بنزین اکتان پایین باعث ناک زدن (احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر زودتر از زمان جرقه زدن شمع) موتور می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی و زیادی را به موتور وارد کند.

اکتان بوستر چیست؟ پتروتکس
موتور توربو ef7

درحالی‌که پیشرانه‌ای مثل EF7 به بنزینی با اکتان 95 نیاز دارد، عدد اکتان بنزین معمولی در ایران 87 و بنزین سوپر بین 93 تا 95 است.

این در حالی است که بنزین سوپر همیشه و همه‌جا در دسترس نیست و همین‌طور قیمت بالاتری هم دارد.

در موتورهای مدرنی که ضریب تراکم بالایی دارند و مخلوط سوخت هوا را خیلی متراکم می‌کنند، اگر از بنزین اکتان پایین استفاده شود، احتمال محترق شدن سوخت به‌صورت خودبه‌خودی و پیش از جرقه زدن شمع وجود خواهد داشت که به این اتفاق ناک زدن می‌گویند.

اکتان بوستر چیست؟ پتروتکس - خرابی پیستون موتور بر اثر احتراق ناقص و نامنظم
خرابی پیستون موتور بر اثر احتراق ناقص و نامنظم

پدیده ناک زدن می‌تواند آسیب‌های زیادی مثل ایجاد خوردگی و خط و خش در بدنه سیلندر، وارد شدن فشار نامتناسب به میل‌لنگ و یاتاقان‌ها، تغییر شکل شاتون‌ها، کاهش قدرت و توان موتور و… را به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این، اگر ناک زدن ادامه‌دار باشد، علاوه بر آسیب‌های بزرگی که به قطعات مختلف پیشرانه وارد می‌کند، باعث خرابی سنسور اکسیژن خودرو هم خواهد شد که قطعهٔ گران‌قیمتی است و می‌تواند هزینه‌های سنگینی روی دست مالک بگذارد.

اکتان بوستر چیست؟ پتروتکس

اکتان بوستر چیست؟

اکتان بوستر یکی از انواع مختلف مکمل‌های سوخت و می‌توان گفت رایج‌ترین نوع مکمل محسوب می‌شود.

با کمک مکمل سوخت که به داخل بنزین باک خودرو اضافه می‌شود، مقدار اکتان آن افزایش می‌یابد. درنتیجه کیفیت بنزین افزایش یافته و باعث احتراق درست آن در موتور خودرو می‌شود.

برای خرید اینترنتی مکمل بنزین می‌توانید با ثبت سفارش در سایت پتروتکس اقدام نمایید.

درواقع، این نوع مکمل برای رساندن کیفیت بنزین به حد مطلوب استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که بنزین ایران کیفیت پایینی دارد، استفاده از اکتان بوستر خصوصاً برای خودروهای مدرن که از پیشرانه‌های حساس و توربوشارژ استفاده می‌کنند ضروری است. همچنین استفاده از اکتان بوستر ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای افزایش کیفیت و اکتان بنزین محسوب می‌شود.

مزیت‌های استفاده از اکتان بوستر

همان‌طور که گفته شد، بنزین توزیع شده در ایران از کیفیت پایینی برخوردار است و شما می‌توانید با استفاده از مکمل یا اکتان بوستر کیفیت آنرا افزایش دهید و از احتراق زودرس که آسیب‌هایی جدی به موتور وارد می‌کند جلوگیری نمایید.

حتی می‌توانید با ترکیب بنزین سوپر با این نوع مکمل‌ها برای افزایش کیفیت سوخت استفاده کنید. اما در بنزین‌های معمولی خصوصاً در خودروهایی با پیشرانه‌های مدرن‌تر و توربو استفاده از اکتان بوستر یا مکمل بنزین توربو ضروری خواهد بود.

اکتان بوستر پترو 2 در 1 پتروتکس چیست؟

با مکمل سوخت پترو 2 در 1 و خاصیت شويندگی Hkمی‌توانید صمغ و دوده ناشی از احتراق ناقص بنزين را در موتور خودرو به حداقل برسانید.

مکمل بنزین پترو 2 در 1 به لطف ترکیبات شیمیایی که دارد پس از اضافه شدن به سوخت، در طی واکنشی سریع، عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهد تا احتراق به شکل بهتری انجام گیرد.

با افزایش اکتان بنزین، مصرف سوخت خودرو نیز تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.

مکمل اکتان بوستر اما علاوه بر بهبود کارکرد پیشرانه و افزایش عمر قطعات، قسمت‌های سیستم سوخت‌رسانی خودرو و همین‌طور محفظه احتراق را هم تمیز می‌کند.

مزیت دیگر این نوع مکمل نیز سهولت استفاده آن است زیرا استفاده از اکتان بوستر به تخصص خاصی نیاز ندارد و کسانی که هیچ تجربه‌ای در زمینه فنی خودرو ندارند نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

فقط کافی است مکمل اکتان بوستر داخل باک خودرو ریخته شود تا با بنزین ترکیب شده و پس از ورود به سیستم سوخت‌رسانی و محفظه احتراق، به وظیفه خود عمل کند.

اکتان بوستر چیست؟ پتروتکس
احتراق درست در مقابل پدیده مخرب ناک زدن

مزیت استفاده از اکتان بوستر چیست؟

به‌طورکلی، موارد زیر را می‌توان ازجمله مزیت‌های استفاده از اکتان بوستر برشمرد:

  • بهبود احتراق سوخت
  • جلوگیری از پدیده مخرب ناک زدن
  • بهبود کارکرد موتور
  • افزایش عمر مفید قطعات موتور
  • تمیز کردن سیستم سوخت‌رسانی و محفظه احتراق
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش آلایندگی
  • افزایش شتاب خودرو
  • سهولت استفاده
  • راه‌حلی ارزان و در دسترس برای افزایش کیفیت سوخت

انواع مکمل‌های اکتان بوستر

مکمل‌های اکتان بوستر برای دو هدف اصلی استفاده می‌شوند. هدف اول همان افزایش کیفیت و اکتان بنزین در خودروهای معمولی است که باعث بهبود کارکرد موتور می‌شود.

برای خودروهای عادی، بنزین اکتان 95 مناسب خواهد بود و اکتان بوستر می‌تواند اکتان بنزین را به این سطح برساند.

کاربرد دیگر اکتان بوسترها اما در خودروهای مسابقه‌ای است زیرا این خودروها از موتورهای قدرتمندی استفاده می‌کنند که ضریب تراکم بسیار بالایی دارند و درنتیجه به سوختی با اکتان بالاتر از 95 نیاز خواهند داشت.

سوخت خودروهای مسابقه‌ای معمولاً باید اکتانی بالاتر از 98 داشته باشد درحالی‌که حتی برخی از این خودروها به بنزین اکتان 100 یا 105 نیاز خواهند داشت و راه رسیدن به چنین اکتان بالایی استفاده از مکمل‌های اکتان بوستر بسیار قدرتمند است.

گران‌ترین مکمل‌های اکتان بوستری که در دنیا ساخته می‌شوند حتی می‌توانتد اکتان بنزین را به عدد غیرقابل‌باور 116 برسانند.

تفاوت اکتان بوستر با مکمل تثبیت‌کننده سوخت

شاید خیلی‌ها تصور کنند که اکتان بوستر همان مکمل تثبیت‌کننده سوخت است اما این مکمل‌ها کاربرد متفاوتی دارند.

اکتان بوستر در درجه اول برای افزایش کیفیت بنزین طراحی شده است درحالی‌که تثبیت‌کننده سوخت عمر و ماندگاری بنزین را افزایش می‌دهد.

این نوع مکمل مناسب خودروهایی است که برای مدت طولانی در پارکینگ می‌مانند و سوخت داخل باک آن‌ها خیلی دیربه‌دیر مصرف می‌شود. مکمل تثبیت‌کننده سوخت از کاهش کیفیت بنزین در طولانی‌مدت جلوگیری می‌کند زیرا بنزین با گذشت زمان به دلیل فرایند اکسیداسیون، کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

اکتان بوستر چیست؟ پتروتکس

شیوه استفاده از اکتان بوسترها

همان‌طور که گفته شد، استفاده از مکمل اکتان بوستر بسیار ساده بوده و تخصص خاصی لازم ندارد.

این مکمل یک مایع افزودنی است که به‌سادگی داخل باک ریخته می‌شود. بااین‌حال در این رابطه می‌توان توصیه‌هایی را مطرح کرد.

بهترین زمان برای استفاده از اکتان بوستر، پیش از بنزین زدن و زمانی است که باک خالی باشد زیرا در این صورت، مکمل به‌خوبی با بنزین ترکیب شده و وارد سیستم سوخت‌رسانی خودرو می‌شود.

هر قوطی اکتان بوستر مقدار بنزین مشخصی را پوشش می‌دهد که این مقدار روی قوطی درج می‌شود؛ بنابراین، پیش از ریختن مکمل داخل باک بهتر است دستورالعمل آن را مطالعه کنید.

همچنین یک قوطی مکمل باید در یک مرتبه به‌طور کامل داخل باک ریخته شود زیرا ازآنجایی‌که اکتان بوستر از مشتقات نفتی است، در صورت تماس با هوای آزاد امکان پریدن خواهد داشت.

اغلب افراد معتقدند که در صورت استفاده از بنزین سوپر دیگر نیازی به اکتان بوستر نخواهد بود زیرا این نوع بنزین به‌خودی‌خود اکتان بالایی دارد.

این موضوع شاید در کشورهایی که بنزین باکیفیت دارند درست باشد اما به دلیل فاصله بسیار زیاد کیفیت بنزین ایران با استانداردهای جهانی، حتی در صورت استفاده از بنزین سوپر هم به اکتان بوستر نیاز خواهد بود تا پیشرانه‌های حساس بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

 

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. درحالیکه تمام متخصصین معتقدند که این گونه مکملها نباید در خودروها مورد استفاده قرار بگیرد، از سایت وزین و تخصصی چرخان بعید بود که تبلیغ این کالا را انجام دهد.

    1. یکی از منابع درامد سایت ها درج رپورتاژ هست چیز عجیبی نیست حالا چرا مکمل مشکل داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا