مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

بررسی ارزش خرید جک S5 کارکرده دستی و اتوماتیک؛ میان سال کرمان موتور همچنان ارزش خرید دارد؟

کرمان موتور پس از عرضه موفق لیفان X60، قصد کرد تا شانس خود را در کلاسی بالاتر، در سگمنت کراس اوور های چینی بیازماید؛ سگمنتی که در آن زمان از کشور اژدهای سرخ، نماینده ای در ایران نبود و تنها کره ای ها در رده های قیمتی بالاتر مشغول جولان دادن بودند.

کرمان موتور جهت انجام این کار، به سراغ شریک تازه جا افتاده خود در بازار ایران، یعنی جک ( JAC ) رفت.

جک S5 در سال 2012 در نمایشگاه گوانگژو در چین رونمایی شد و در سال 2013 وارد بازار  چین شد. این خودرو در ابتدا، با موتورهای 2 لیتری تنفس طبیعی، 1.8 و 2 لیتری توربوشارژر به بازار چین عرضه شد که تنها گیربکس های 5 و 6 سرعته دستی قابل انتخاب بودند.

در سال 1393 کرمان موتور اقدام به رونمایی جک اس فایو با موتور دو لیتری توربو شارژر با گیربکس 6 سرعته دستی نمود. توان خروجی این موتور معادل 174 اسب بخار و 235 نیوتون متر گشتاور بود که همین قدرت خروجی موتور به همراه گیربکس 6 سرعته دستی، در کنار ظاهر معقول، باعث بر سر زبان افتادن این خودرو شد. سپس کرمان موتور دراواخر سال 1394 اقدام به رونمایی نسخه اتوماتیک این خودرو نمود که علاوه بر بهبود در امکانات رفاهی و ایمنی، در بخش فنی هم با یک به روزرسانی، افزایش 30 نیوتون متری گشتاور را شاهد بودیم.

در این سری از بررسی ارزش خرید، اقدام به بررسی دو نمونه دستی و اتوماتیک این خودرو با موتور دو لیتری می‌کنیم.

ارزش خرید نمونه دستی با موتور 2 لیتری:

 

جک اس5 - JAC S5

در آذر ماه سال 1393 اولین پیش فروش این خودرو با موعد تحویل اسفند 1393 تا خرداد 1394 انجام شد؛ پیش پرداخت لازم برای این خودرو در آن زمان 45 میلیون تومان با سود مشارکت 18 درصد بود که برای یک خودروی چینی، رقم بالایی بود؛ قیمت خودرو هم در بخشنامه 73,900,000 تومان قید شده بود که این قیمت بر خلاف زمان حال، قطعی بود؛ پس از ارائه دعوت نامه به خریداران، به علت تغییر در مالیات بر ارزش افزوده، قیمت خودرو به 74,600,000 تغییر یافت. آن زمان، فروش این خودرو به علت استقبال بالا، ظرف حدودا سه روز تکمیل شد که برای یک خودروی چینی عجیب بود (مقایسه شود با زمان کنونی که در ثانیه پر می‌شود )؛ بگذریم.

این خودرو در ظاهر، کاملا قابل قبول ظاهر می‌شود و نسبت به طراحی یازده سال پیش یک شرکت چینی، نمره مثبتی را از آن خود می‌نماید. طراحی این خودرو به صورت ساده و فارغ از حجم دهی های اغراق آمیز است که همین موضوع، در کنار تناسب در طراحی، باعث شده است که خودرو به این زودی، از دید خریداران، کنار نرود. از جمله ویژگی های ظاهر آن می‌توان به، خروجی دوگانه اگزوز، چراغ های LED عقب و شیشه های دودی ردیف عقب اشاره کرد.

جک اس5

این خودرو همانطور که اشاره شد، با موتور دو لیتری توربوشارژر عرضه شد که توانایی تولید 174 اسب بخار و 235 نیوتون متر گشتاور را دارا است. این توان خروجی توسط یک گیربکس 6 سرعته، همانند اکثر برادران چینی اش، به محور جلو منتقل می‌شود. این خودرو که در آن زمان توانست با اعداد جدید در خروجی موتور، ذهنیت مردم را در آن زمان، نسبت به خودرو های چینی که اغلب کم شتاب بودند، عوض کند و بحث شتاب این خودرو، تا ماه ها، نقل محافل خودرویی آن زمان و دوست داران اتومبیل شود؛ همچنین در سال های اولیه عرضه این خودرو، ویدیو های شاخ و شانه کشیدن مالکان این خودرو در بحث شتاب، دست به دست در شبکه های اجتماعی می‌چرخید که به نوبه خود جذاب بود.

این خودرو امکانات قابل توجهی را نسبت به زمان حال ندارد و تنها وجه تمایز آن نسبت به زمان عرضه و سایر هم میهنانش، داشتن امکانات ایمنی همچون: سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایر ها، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل خودرو در سربالایی، ایزوفیکس و… بود؛ همچنین این خودرو همانند اکثر خودرو های مونتاژی در آن زمان، مجهز به دو ایربگ بود.

از لحاظ امکانات رفاهی خودروی دست و دلبازی نیست ولی به هر حال می‌توان به: سانروف، صندلی های چرمی، صندلی دستی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت، صندلی دستی شاگرد با قابلیت تنظیم در چهار جهت، اتولایت، مالتی مدیا، فرمان برقی، کلید های سیستم صوتی روی فرمان، صندلی های تاشو عقب، چراغ های عقب تمام LED، رینگ 17 اینچی، خروجی 12 ولت، آینه های تاشو برقی مجهز به گرمکن، کامپیوتر سفری و… اشاره کرد.

مزایا این خودرو عبارت است از:

  • شتاب مناسب
  • سواری نرم نسبت به کراس اوور بودن و سایر رقبا
  • هندلینگ نسبتا مناسب
  • فضای مناسب کابین
  • زاویه دید به اطراف
  • خدمات پس از فروش
  • وجود قطعات مصرفی و اشتراک با برخی خودرو ها همچون توسان-اسپورتیج

 

معایب جک اس 5 دستی:

  • مصرف سوخت بالا
  • حساسیت به بنزین نامناسب
  • وجود زوزه گیربکس به خصوص در سری های اول
  • ترمز های ضعیف تر از نمونه اتوماتیک
  • استفاده بسیار از پلاستیک خشک در کابین
  • مشکلات توربو این خودرو در بلند مدت

برای این خودرو در آشفته بازار کنونی، از حدود 800 میلیون تومان برای مدل 1394، بسته به تمیزی و کارکرد قیمت داده می‌شود تا قیمت های بالاتر از یک میلیارد برای مدل 1397 که آخرین سری از نسخه دنده ای است.

در این بازه قیمتی جک S5 دنده ای، اگر شخصی قصد خرید کراس اوور داشته باشد، کراس اوور های  در این کلاس، تیگو5 و هایما s7 نسخه تنفس طبیعی با گیربکس اتوماتیک است و نسخه تمیز هایما S7 توربو، کمی سخت گیر می‌آید. همچنین نسخه اتوماتیک جک S5 در مدل 1395 به جای مدل های بالای نسخه دنده ای، قابلیت خرید دارد.

اما اگر شخص قصد خرید کراس اوور چینی و یا به طور کل کراس اوور در این سگمنت را نداشته باشد ، می‌تواند به سراغ رنو داستر در مدل های 2014-2015 برود که یک خودرو اروپایی محسوب می‌شود؛ برادر کوچکتر این خودرو، یعنی جک S3 هم در نسخه های کارکرده با این رنج قیمتی یافت می‌شود. همچنین در کلاس خودرو های سدان نسخه های کارکرده: آریزو 5 توربو، مگان اتوماتیک، رنو فلوئنس دنده ای، تویوتا کمری دنده ای، تویوتا کرولا 2008-2009 قابل خرید است.

 

 

ارزش خرید جک S5 اتوماتیک با موتور دو لیتری:

 

کرمان موتور جک اس5 - JAC S5 جک اس5 اتوماتیک

پس از موفقیت خودروی جک S5 دنده ای در بازار ایران، اواخر سال 1394، کرمان موتور اقدام به رونمایی از جک S5 اتوماتیک در نمایشگاه کرمان، مرکز استان زادگاه کرمان موتور نمود.

کرمان موتور با فاصله چند ماه پس از رونمایی، اقدام به فروش این خودرو در اواخر بهار 1395 نمود. قیمت قطعی در نظر گرفته شده برای این خودرو، 89,500,000 تومان بود که اختلاف قیمت منطقی را با نسخه دنده ای در آن زمان داشت.

این خودرو همانند نسخه دنده ای به یک انجین 2 لیتری با خروجی 174 اسب بخار مجهز شده است با این تفاوت که، خروجی گشتاور آن به 265 نیوتون متر بر گشتاور رسیده است. این نیروی خروجی توسط یک گیربکس 6 سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

جک اس5 - JAC S5

 

تفاوت های نسخه اتوماتیک و دستی تنها به مشخصه های فنی محدود نمی‌شود و در بحث امکانات رفاهی و ایمنی نیز تفاوت های بسیاری را شاهد هستیم که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استارت دکمه ای و ورود بدون کلید
  • رینگ های 18 اینچی
  • سنسور جلو
  • دوربین عقب
  • ترمز پارک برقی
  • چهار ایربگ
  • گرمکن صندلی های جلو
  • صندلی برقی راننده همراه با حافظه
  • تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک
  • ترمز کمکی هیدرولیکی
  • سنسور باران
  • شیشه های رفلکس
  • پشت سری های فعال شونده
  • اضافه شدن دی‌لایت در سری آخر این خودرو  ( مدل 1400 )
  • اضافه شدن کرنر لایت درسری های آخر این خودرو

 

از مزایا و معایب این خودرو می‌توان موارد زیر را برشمرد:

محاسن جک اس 5 اتوماتیک:

 

  • سواری جادار
  • ترمز های قابل قبول
  • سواری نرم
  • امکانات رفاهی مناسب
  • استهلاک قابل قبول

معایب جک اس 5 اتوماتیک:

  • مصرف سوخت بالا
  • مشکل در خنک کن گیربکس
  • مشکل در توربو خودرو
  • افت شتاب نسبت به مدل دنده ای به علت عدم هماهنگی کامل موتور و گیربکس
  • قیمت بالای قطعات
  • نبود کروزکنترل
  • استفاده از پلاستیک خشک در کابین

این خودرو در بازار با قیمت حدود یک میلیارد تومان برای مدل 1395 معامله می‌شود که با توجه به تمیزی و کارکرد، ممکن است کمی تلورانس مثبت و منفی داشته باشد.

این خودرو از مدل 1395 تا مدل 1400 موجود است که پس از آن، نسخه فیس لیفت، جایگزین نمونه دو لیتری شد.

از رقبای این خودرو در این کلاس در بازار می‌توان به: هایما S7 توربو و چری تیگو 5 اشاره کرد.

همچنین در کلاس های پایین تر: ام‌ وی‌ ام X55، هایما S5 و جک S3 از رقبای قیمتی این خودرو محسوب می‌شوند.

در کلاس خودروهای غیر چینی و سدان می‌توان به: کیا اسپورتیج شش سیلندر (2008-2010) ، هیوندای توسان شش سیلندر (2008-2010)، آریزو5، آریزو6، تویوتا کمری، رنو داستر، هیوندای سوناتا (2010-2009) ، تویوتا کمری (2009-2007) ، سراتو مونتاژ ساده و آپشنال اشاره کرد که همگی بسته به نوع نگهداری و تمیزی، ارزش خرید خود را با توجه سلیقه خریدار و همچنین نحوه استفاده و نگهداری خریدار از خودرو را، دارند.

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. دیگه با هشتصد میلیون نمیشه جک اس۵ دنده ای ۹۴ خرید مگه اینکه خودرو چپی یا دوررنگ باشه

  2. حدود سه ساله یه جک اس ۵ دارم. واقعا ماشین خوبیه. کم استهلاک و قوی

  3. میدونم منتشر هم نمیشه، فقط بلدن تبلیغ کنن، اصلا ارزش خرید نداره گول نخرید

  4. من سالی که جک آمد هنوزدنده ای بود خریدم خیلی ازش راضیم گفت:

    عالی۶ من که خیلی رای هستم

  5. سلام
    من حدود چها ماهه که جک اس ۵ اتومات نیوفیس دارم خیلی عالیه

  6. سلام
    شش ساله جک اس فایو اتومات دارم بدون اغراق می گم، ماشین نرم و باشتاب قابل قبول و کم استهلاک و قوی و از نظر ظاهر بسیار شیک هست و خدمات پس از فروش آن بسیار خوبه ، هر چند که ماشین چینی است قبل از این ، اپتیما۲۰۱۴ صفر داشتم هرچند قابل قیاس نیست ولی با توجه به قیمتی که اون موقع خریدم راضی هستم در این شش سال فقط سر اگزوز دو میلیون و هشتصدهزار تومان خرج کردم جز موارد مصرفی، خرجی نداشت

  7. تورا بخدا این خودروهای چینی بی کیفیت را به قیمتهای بالا و نجومی و چند برابر قیمت فروش در کشورهای همسایه نخرید تا قیمتها خودروها کاهش یابد ۰

  8. سلام یک نزدیک ۲سال جک s5 خریدم به جز مصرفی مصرفی هیچ خرجی نداشته فعلا ازش راضیم

  9. من‌ جک اس ۵ دنده داشتم ۲سال متاسفانه فروختم رفتم ۲۰۷ پانا خریدم اصلا نتوانستم سوار بشم رفتم به سمت تیگو ۷ که هر چ مشورت کردم گفتند جک بخر الان جک خریدم خیلی راضی هستم

  10. سلام من با ثبت نامی جک s5 نیوفیس جدیدخریدم و الان چند ماهی است که سوار می شوم..خدا وکیلی توی جاده‌ای ایران سواری با این ماشین عالی است و همچنین جوابگوی نیاز های معمولی یک سواری کراس اور می باشد..عالی است..راضیم.

  11. به نظر من mg gs از نظر مشخصات فنی شتاب و هندلینگ بسیار سرتر از jac s5

    Awd
    227 اسب قدرت و…

  12. من پارسال جک اس۵ نیو فیس صفر گرفتم از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ قابل مقایسه با لگن های ایران خودرو و سایپا نیست.محاسن :شتاب خوب کابین جادار اپشن های قابل قبول(به نسبت قیمت) بازار دست دوم خوب قطعات یدکی در دسترس(نسبت به سایر چینی ها) معایب:حساسیت فوق العاده توربو به سوخت لوازم یدکی گران تاحدودی عدم تعادل از ناحیه عقب ماشین سرپیچ ها

  13. سلام بنده ۹۶ جک s5دستی گرفتم خیلی عالی ازش راضیم همه نوع خودرو ایرانی هم داشتم قابل قیاس نیست.در بسیاری از تصادفات خودرهای چینی امنیت بالایی دارند.

  14. باسلام .نمیشه با داخلیها قیاس کرد .
    از عیبهاش که بگذریم . فقط قیافه اش و قیمتش نسبت به ماشینهای لوکس جدید چینی . ارزش خرید دارد .

  15. با آپدیت نرم افزاری گیربکس در نمایندگی هیچگونه عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس وجود ندارد طی فراخان شرکت تمام مالکین جک باید گیربکس رو بروزرسانی کنند. همچنین مشکل خنک کن گیربکس با تعویض به موقع بعد از ۷۰ ۸۰ هزار کیلومتر رفع میشه. از لحاظ شتاب گیری مدل اتوماتیک شتاب بهتری از دنده ای داره بعلت تعویض دنده به موقع. با انجام به موقع سرویس های خودرو توربو این خودرو هم هیچگونه مشکلی پیدا نمیکنه

  16. از همه این ها بهتر سوزوکی ویتار ۲۴۰۰cc مدل ۸۹ تا ۹۱ در رنج قیمت ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ خیلی خیلی عالیست اولا suv هستش افرود و کمک سبک وسنگین داره با دوام ژاپنی محسوب میشه کمی بیشتر تحقیق و بررسی کنید طراحی با اصالتی هم دار که قابل قبول است

    1. سلام ،فعلا برو پرایدتو سوارشو ،تو رو چه به این حرفا.

  17. جک s5 ازهرلحاظ ازهمه محصولات آشغال ایران‌خودرو و سایپا سرتره

  18. سلام.من مدل۹۶ رو تا الان حدود۵سال و دو ماه دارم. در مقایسه با آشغالهای ایرانی ماشین فوق العاده خوب و عالیه و خوبی هست. اصلا تا الان مشکلی نداشته. ما چون در سال خیلی وقت ها ییلاق تو ارتفاعات میریم فکر میکردیم ماشین با مشکل مواجه بشه ولی هنوز که هنوز ماشین خیلی عالی تو این مسیر تردد میکنه‌.البته این رو هم بگم ماشین اتومات هست و با همون دتده اتومات این مسیر رو طی میکردیم.تا حد دسترس بودن بنزین سوپر حتما ازش استفاده کردیم چون سوخت خوب و تعویض موارد مصرفی ماشین در سالم موندنش خیلی کمک میکنه.

    1. سلام اگرکسی از بزرگواران تیگو۷ یا۸ گرفته وداره استفاده میکنه شرایط وکیفیتش را بفرماید

  19. سلام
    من مدل ۱۴۰۰ جک s5 خریدم و ۲ ساله دارم و در این رنج قیمت بسیار راضی هستم و جک s3 هم دارم این دو خودرو اصلا با ماشینهای ایرانی بی کیفیت قابل قیاس نیست .

  20. من ۶ماهه جک ۵ خریدم واقعا عالی
    قبلش هم اسپورتیج و اپتیما داشتم قابل قیاس نیست ولی در رنج ماشینهای چینی و ایراین جک از همه بهتره .به نسبت قیمت و امکانات ک کیفیت مناسبه

  21. عجب، جک! این خودروها در چین خریدار ندارن ولی ما به کجا رسیدیم

  22. سلام ،فعلا برو پرایدتو سوارشو ،تو رو چه به این حرفا.

  23. سلام من حدود ۳ ماه است جک دنده ای مدل ۹۴ گرفتم دوبار هم مسافرت رفتم خیلی ازش راضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا