مکمل بنزین
رپورتاژ

نگاهی به هاچ‌بک‌های محبوب ایران‌ خودرو

نگاهی به هاچ‌بک‌های محبوب ایران‌ خودرو

ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، از سال 1341 فعالیت دارد و تاکنون محصولات متعددی را، مانند اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، خودرو سواری و … عرضه کرده است.

شرکت ایران خودرو عمدتا با شرکت‌های خارجی همکاری کرده است و محصولات آن‌ها را مونتاژ می‌کند. پژو یکی از قدیمی‌ترین شرکای ایران خودروست که همچنان محصولات آن در خطوط تولید ایران خودرو حضور دارند. ایران خودرو با رنو فرانسه نیز همکاری کرد و محصول اقتصادی ال90 را به بازار ایران آورد. این خودرو نیز با استقبال مشتریان رو به رو شد و همچنان یکی از محصولات باکیفیت ایران خودرو تلقی می‌شود.

ایران خودرو چند محصول بومی را نیز تولید کرده که اولین آن‌ سمند است. سمند لقب اولین خودروی ملی را یدک می‌کشد و پس از آن دنا و تارا نیز به جمع خودروهای ملی اضافه شدند. ایران خودرو اکنون با شرکت‌های چینی همانند هایما همکاری می‌کند. این خودروهای چینی مونتاژی نیز در بازار ایران به جایگاه خوبی رسیده‌اند و توجه مشتریان را جلب کرده‌اند.

با وجود تنوع بالا در محصولات، همچنان پرطرفدارترین خودروهای ایران خودرو پژو 206 و پژو 207 محسوب می‌شوند. با این که چندین سال از طراحی این دو خودرو می‌گذرد، اما هنوز هم مشتریان ایرانی آن‌ها را انتخاب می‌کنند. به ویژه برای شهر شلوغ و پرترافیکی مانند پایتخت، خودرو هاچ‌بک و جمع و جور امتیاز محسوب می‌شود. به علاوه این دو محصول با تنوع زیادی ارائه می‌شوند؛ برای مثال پژو 207 دستی و اتوماتیک، 206 تیپ دو و پنج و یا آپشن‌های متفاوت.

پژو 206

پژو 206 یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران خودروست و از سال 1380 در بازار حضور دارد. این خودروی هاچ‌بک ابتدا در شش تیپ متفاوت عرضه شد. اما از سال 1391 فقط در تیپ‌های دو و پنج ارائه شد. تفاوت اصلی این دو تیپ در موتور است. 206 تیپ 2 به موتور 1.4 لیتری تیو3 مجهز شده است؛ اما 206 تیپ 5 به موتور قوی‌تر 1.6 لیتری تیو5 مجهز شده و شتاب بهتری را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، امکانات رفاهی‌ای مانند شیشه بالابر برقی عقب، آینه برقی جانبی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … تنها در 206 تیپ 5 وجود دارد. پژو 206 تیپ دو بعدا به امکاناتی مانند ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS مجهز شد. اما تیپ 5 دیگر ترمزهای دیسکی عقب را ندارد.

پژو 206 این روزها به یک خودروی کاملا داخلی تبدیل شده است؛ زیرا تمام قطعات آن ایرانی بوده و هیچ قطعه و نشان فرانسوی در آن به کار نمی‌رود. طی سال‌های اخیر، کیفیت این محصول نیز به طرز کاملا محسوسی افت داشته است.

ایران خودرو در سال 1401، نسخه جدیدی از پژو 206 را معرفی کرد که سقف شیشه‌ای دارد. این محصول با نام پژو 206 تیپ 3 پانوراما شناخته می‌شود؛ زیرا تمام ویژگی‌های تیپ 3 و همچنین ترمز دیسکی و رینگ آلومینیومی دارد.

این محصول نسبتا جدید با قیمت 181.5 میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه می‌شود؛ اما قیمت آن در بازار به 640 میلیون تومان می‌رسد.

پژو 207

پژو 207 ای که در ایران عرضه می‌شود، در واقع فیس‌لیفت پژو 206 بوده و 206 پلاس نام دارد. اما ایران خودرو نام 207 را برای آن انتخاب کرد و از سال 1389 عرضه شد. این خودرو تا سال 1392 به بازار آمد و سپس نسخه جدید آن در سال 1395 به مشتریان تحویل داده شد. پژو 207 جدید فیس‌لیفت شده و دی‌لایت، آینه جانبی جدید، نمایشگر لمسی کابین، سیستم صوتی جدید، دکمه کنترلی روی فرمان و … دارد.

عرضه پژو 207 تا به امروز ادامه دارد؛ اما باز هم تغییراتی در آن اعمال شده است. از سال 1397، رینگ‌های آلومینومی از این خودرو حذف شدند. از سال 1399 نیز ایران خودرو آپشن فرمان برقی را برای این خودرو ارائه داد و سپس 207 پانوراما معرفی شد. پژو 207 پانوراما را می‌توان با گیربکس دنده‌ای و یا اتوماتیک خریداری کرد.

ایران خودرو در سال 1401 تغییرات بیش‌تری را روی 207 اعمال کرد. بنابراین پژو 207 MC با سقف قرمز معرفی شد. این خودرو ظاهری دو رنگ دارد و می‌توان آن را در رنگ‌های سفید- قرمز و مشکی- قرمز تهیه کرد. رینگ‌های این خودرو مشکی هستند و تریم قرمز در داخل کابین نیز دیده می‌شود.

207 ام سی، علاوه بر تغییرات ظاهری، با ارتقا فنی نیر همراه بوده و موتور جدید تیوفایو پلاس روی آن نصب شده، گیربکس آن نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک است. تجهیزات استاندارد این خودرو شامل ترمزهای دیسکی، رینگ، کروز کنترل و فرمان برقی می‌شود.

قیمت 207 ام سی در کارخانه برابر 417.7 میلیون تومان بوده و در بازار 960 میلیون تومان است.

دانگ فنگ اچ سی کراس

اچ سی کراس هاچ‌بک قدبلندی است که طبق پلتفرم یکی از محصولات قدیمی سیتروئن ساخته شده است. این خودرو در سال 1395 به مشتریان تحویل داده شد.

اچ سی کراس از پیشرانه ایرانیزه شده تیوفایو نیرو می‌گیرد و گیربکس آن از نوع 4 سرعته اتوماتیک است. مهم‌ترین رقیب اچ سی کراس را باید ساندرو استپ‌وی دانست. اما اچ سی کراس امکانات بهتری را مانند سانروف، نمایشگر 6.5 اینچی، ایربگ جانبی جلو، تهویه اتوماتیک، گرمکن آینه‌های جانبی و … ارائه می‌دهد.

این هاچ‌بک جادار از سال 1397 بدون رینگ آلومینیومی عرضه شد. اکنون با وجود توقف تولید آن، هنوز هم مشتریان نسبتا زیادی دارد. قیمت این خودرو در بازار به 840 میلیون الی یک میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: https://bama.ir/

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مدیران ایران خودرو و مسئولین تصمیم گیرنده اگر کوچکترین اشنایی با شناسایی بازارهای هدف بالقوه داشتند البته به جز مهندس قروی پدر پروژه سمند و کامسپت های سال های هشتاد هشتاد و یک ها به حای هزینه های الکی و محصولات موازی ساختن و رقیب تراشیدن برای محصوبات خودشون در وهله اول اون زمان که پروژه رانا اومد و اشتقبال نشد و قرار بود رانا هاچبک بیاد یهو با برجام اومدن از پژو پول گرفتن یه فیس جدید با اپشن بییشتر از پژو دویست و هفت آی رو زدند که ابان هم انقدر پول نقده و گرون همون رانا هاچبک رو که مانیتور و فرمونش رو گذاشتن رو دویست و هفت آی رو تولید میکردند هر چی مباشه لوکو خودشون روش بود کمترین کاری هم که میکردند میوندن امتیاز و نقشه های بخش جانبی نمونه سه در پژو ۲۰۶ رو میخریدند و حالا یه رانا هاچبک سقف شیشه ای سه در البته منظور از سه در همون دو در هست تو هاچبک ها و استیشن ها در صندوق رو هم میشمارند میساختن میدیدند بازار چطور استقبال مسکنه فکرش رو بکنید رانا هاچبک سقف شیشه ای سه در با گیربکس اتوماتیک یا همون سال هشتاد ویک پروژه سورن مهندس قروی که یه سمند کوپه بود رو پلتفرم کوتاه شده سمند تازه با در فریم لس اگر متوجه فریم لس نشدید مثل در بنز سی ال اس که دور شیشه در هیچ فریم و قابی وجود نداره سرچ کنید متوجه میشید همون پروژه رو که حتی سه نمونه پرتوتایپ رو هم تولید شده بود ازش ادامه میدادند نه میومدن رو همون پروژه دنا که انصافا برای زملن خودش فیس جلو خشن و جذابس داشت رو رو همون پلتفرم سمند کوپه یه دنا کوپه با در فریم لس که رسما نقشه ها و ساختش رو دارند و ساختند ازش رو میبوردند جلو با موتور ای اف هفت توربو،حالا پروژخ کنسل شده سمند جوانان رو اصلا اسک نمیبرم که چقدر کیتونست موفق باشه،الان هم دنا جوانان رو میخوان بزنند نکردند حتی نمیخوان خرج کنند فیس رو عوض کنند سگ خورد مسومدید یه لسپ سپر جلو و بال عقب اضافه میکردید یه طرح رینگ جدید و سایز بزرگ تر میزدید یا سلیقه به خرج میدادید توی کاسه چراغ جلو دنا لنز دوبل کار میکردید به یاد چراغ جلو های دوبل پیکان جوانان حداقل سال ۸۴ پروژه سمند جوانان هم سیستم صوتی کنوود با سابووفر داشت هم سپر جلو و عقب بلند و اسپرت داشت هم دیفیوزر و بال داشت واقعا نمیدونم وقتی موفقست تو این پروژه ها هزار درصدی هشت و رسما یبار خرج کردند و پتوتایپ و تک نمونه ازش ساختند و با یه هزینه ناچیز میتونند طرح هارو اپدیت کنند و انحام بدند چرا انجام نمیدند حتی پروژه سمند سریر که چندین سال رو خط تولید بود رو نیومدن اپدیتش کنند چه سورن سریر بزنند چه دنا سریر حالا با بهتر کردن شاسی و رفع معدود نواقصش باز حداقل بنده خدا خطیبی مدیرعامل قبلی دمش گرم اون افتضاح طراحی ریرا رو که مصل تارا ناقص الخلقه بود رو خرج کرد طراحیش رو درست کرد به ایم خوشگلی ریرا فعلی درش اورد امسدوارم این پروژه تی اف ۲۱ که قراره کلا ۲۰۶ و ۲۰۷ آی رو کلا قطع تولید کنند و جاش این رو بزنند با سطح اپشنی و موتور های مختلف رو حالا که حطیبی رفته عظیمی ادامش بده از شر این ماشین های پژو الکی قدیمی راحت بشیم و امیدوارم پروژه ایکو پارسا که رو پلتفرم تارا برلی جیاگزسنی پژو پارس بود رو هم ادامه بدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا