Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

فونیکس و تحول اجتماعی، از ایده تا اجرا

شروع تغییر بزرگ از تحول اندیشه

کشورهای توسعه یافته، عمدتا در زمینه توجه به محیط زیست و میزان مصرف سوخت هم پیشگام هستند. بخش مهمی از فرآیند جایگزینی سوخت‌های تجدیدپذیر و غیرفسیلی به صنعت خودرو مربوط است و کشورهای اسکاندیناوی، اروپای غربی، چین، ژاپن و کالیفرنیا از ایالات متحده در این رقابت، جلوتر از سایرین حرکت می‌کنند.

نکته قابل توجه در این جوامع در کنار امکان دسترسی به خودروهایی با سوخت پاک، نهادینه شدن فرهنگی برای مصرف‌کننده است که از اهمیت محیط زیست و بحران انرژی به خوبی آگاه شده است و لذا مصرف سوخت محصول را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در هنگام انتخاب خودرو در نظر می‌گیرد. از سویی مردم در تلاش برای رهایی از آلودگی و رسیدن به هوای پاک برای تنفس، نقش حیاتی برای حصول این تحولات دارند و از سوی دیگر، تحقق این تغییرات بنیادین نیز می‌تواند با دگرگونی سبک زندگی مردم همراه باشد. ایجاد تغییر در سبک زندگی، گامی بزرگ است و با تغییر در ساختار اندیشه، می‌تواند سایر ابعاد زندگی را نیز با تحولات بزرگی همراه کند. در ایران، برند فونیکس که با تمرکز بر تکنولوژی محصولات شناخته می‌شود، برای شروع این مسیر تازه و کمک به تغییر ذائقه مصرف‌کننده را به‌عنوان بخشی از رسالت بزرگ خود می‌شناسد.

نروژ، پرچم‌دار خودروهای سبز

شروع همه گیر شدن استفاده از خودروهای برقی با محصولات تمام برقی (BEV) طی دهه اول از قرن بیست و یکم آغاز شد و در ادامه به صورت تکنولوژی‌های جدیدتر یعنی Hybrid و Plug-in Hybrid توسعه یافت.

در اواخر سال 2010 به دنبال معرفی خودروهای تینک سیتی (Think City)، نیسان لیف و شورلت ولت، که به نوعی اولین تولید انبوه از خودروهای برقی پلاگین از جانب خودروسازان بزرگ محسوب می‌شد، فروش این نوع خودروها با افزایش از 50 هزار دستگاه در سال 2012 به 125 هزار دستگاه در سال 2012 و حدود 213 هزار دستگاه در سال 2013 همراه شد.

احتمالا اطلاع از این آمار برای شما هم جالب توجه باشد که در مارس 2014، نروژ به اولین کشوری تبدیل شد که از هر 100 خودروی سواری در معابر، حداقل یک دستگاه خودروی برقی بود. سرعت روند این تغییرات به نحوی بود که تا اکتبر 2018، از هر 10 خودروی سواری این کشور، 1 خودروی برقی باشد. امروز 28 درصد از کل خودروهای مورد استفاده در این کشور، برقی شده اند و طبق برآورد سال 2022، خودروهای برقی، 88 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. یعنی تقریبا از هر 4 خودرو که در خیابان‌های این کشور دیده می‌شوند، یک خودرو برقی است و از هر 10 خودرو صفر کیلومتر که وارد خیابان‌های نروژ می‌شود، تقریبا 9 خودرو، برقی خواهند بود.

از همین محدوده جغرافیایی، در کشورهای سوئد و ایسلند نیز، خودروهای برقی، بالغ بر نیمی از سهم بازار را به خود اختصاص داده اند و دانمارک و فنلاند نیز در رده‌های بالا قرار دارند. وجود نام‌های دیگری نظیر هلند، آلمان، انگلستان، فرانسه، بلژیک و سوئیس یا کشورهای آسیایی چین و ژاپن، در رتبه‌های بالای این رده‌بندی، به خوبی ارتباط معناداری میان توسعه یافتگی و استفاده از خودروهای سبز را نشان می‌دهد. وجود چنین آمارهایی از جایگزینی خودروهای برقی در این کشورها، گواه ذهنیت آماده جامعه درباره اهمیت محیط زیست و بحران انرژی است که در ادامه به اقبال عمومی در خصوص خودروهای برقی می‌انجامد.

تفاوت از هند تا چین

هند و چین، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شوند و بسیاری از شهرهای این دو کشور هم پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان هستند. اما نکته جالب توجه اینکه تمام شهرهای پرجمعیت هند با مشکل آلودگی هوا به طور جدی دست به گریبان هستند اما چین به مدد توسعه تکنولوژی و استفاده انبوه از خودروهای برقی توانسته است به خوبی معضل آلودگی هوا را مهار کند. به‌عنوان مثال، ناوگان حمل و نقل شهر شانگهای در شرق چین که با 26 میلیون نفر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر این کشور شناخته می‌شود، تا حد زیادی با وسایل نقلیه‌ای که از سوخت‌های پاک بهره می‌برند جایگزین شده است و به همین خاطر علی‌رغم خودروهای زیاد در این شهر، آلودگی هوا دیگر یک معضل نیست و رایحه ناشی از سوخت‌های فسیلی استشمام نمی‌شود.

راهی نو، مسیری تازه، با فونیکس و محصولات برقی

بر کسی پوشیده نیست که تحقق آنچه در مقام عمل به صورت قابل لمس و مشاهده پدیدار می‌شود، زمانی از مرحله ایده آغاز شده است. طبعا، رسیدن به یک تحول صنعتی بزرگ در عرصه خودروسازی و مشاهده خودروهای پرشمار برقی در سطح معابر، از یک تحول اجتماعی به دست می‌آید. به منظور رسیدن به تغییرات در رویه تولیدکنندگان، به مصرف‌کنندگانی نیاز است که سطح فراتری از نیازها را مطالبه کنند. برند فونیکس که قصد دارد در روند شکل‌گیری این تحولات، نقش پیشرو داشته باشد، برنامه‌های خود را مطابق انتظارات در سگمنت‌های مختلف مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا پیش می‌برد. علاوه بر خودروهای تمام برقی (BEV)، فونیکس بر ارائه محصولات پلاگین-هیبرید (PHEV) به بازار خودروی کشور مصمم است که در کنار مصرف ناچیز بنزین، امکان شارژ شدن از طریق برق شهری و استفاده از الکتریسیته به‌عنوان نیروی محرک را نیز خواهد داشت. در ماه‌های آتی، بازار خودرو کشور، ظهور محصولاتی را شاهد خواهد بود که پیش از این در صنعت ما حضور نداشته اند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.