مکمل بنزین
گوناگونخبر

کروزکنترل هوشمند فورد، گامی درجهت خودرو‌های بدون راننده

با اینکه به بعضی کروزکنترل‌ها صفت “انطباق پذیر” می‌دهند، اما در واقعیت آن‌ها چندان هوشمند و منطبق نیستند. این بار فورد می‌خواهد کروز کنترل هوشمند‌تر و کاربردی‌تری برای خودروهای آینده بسازد. این خودروساز به تازگی پتنتی ثبت‌ کرده که نحوه کار این سیستم را تغییر می‌دهد و آن‌ را هوشمندتر می‌کند. طبق آن، سیستم تثبیت سرعت خودروها از اطلاعاتی همچون وضعیت مسیر، ترافیک و تنظیمات موردنظر راننده استفاده می‌کند تا ایده‌آل‌ترین میزان مصرف سوخت را به ارمغان بیاورد.

Ford wants smart cruise that's speed and grade sensitive

تکنولوژی جدید فورد مسیر مورد نظر راننده تا مقصد را به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌کند. هر کدام از قسمت‌ها با اطلاعات GPS خودرو و ترافیک مسیر بررسی می‌شود. زمان مورد نظر راننده برای سفر نیز از جمله پارامترهایی است که مورد تحلیل قرار می‌گیرد. سیستم همه‌ اطلاعات مذکور را در کنار یکدیگر قرار داده و در نهایت بهترین سرعت برای بخش‌های مختلف راه را در اختیار راننده می‌گذارد. البته همه این محاسبات از عهده کامپیوتر ماشین خارج است و بعضی از محاسبات به شبکه‌های ابری سپرده خواهد شد.

به نظر فورد، بیش‌ترین کارایی این کروزکنترل در مسیرهای شیب‌دار و عبور از تپه‌ها مشخص می‌شود. به یقین پیمودن سربالایی و سرپایینی‌های یک تپه آن‌ هم با یک سرعت، به صرفه‌‌ترین وضعیت نخواهد بود اما سیستم جدید به راحتی از پس بررسی شرایط بر‌آمده و بهترین سرعت را برای مصرف سوختی به صرفه پیشنهاد می‌کند.

ford-self-driving-car-5

البته این خودروساز بیش‌تر سعی در توسعه تکنولوژی‌هایی برای هوشمندتر کردن ماشین‌های بدون راننده دارد و همزمان در حال کار بر روی پروژه‌های مشابهی نیز هست تا بتواند خودروهای بدون راننده برای آینده بسازد و به رقابت با گوگل بپردازد.

کروزکنترل منطبق فورد توانایی لازم برای قرار گیری در این خودروها را نیز دارد؛ به نحوی که سرنشینان می‌توانند سرعت مورد نظر خود را به ماشین داده و در نهایت بهترین سرعت برای حرکت انتخاب شود. به هرحال چند لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت طی سفرهای طولانی می‌تواند بسیار مفید واقع شود و صدالبته تولید گاز‌های گلخانه‌ای را نیز کاهش دهد.

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا