مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌هابررسی

بررسی ساینا GX با موتور قوی‌تر و آپشن‌های بیشتر از تیبا

در حال حاضر با توجه به خاتمه تولید تیبا و تا پیش از آغاز عرضه سهند، ساینا تنها سدان اقتصادی سایپا محسوب می‌شود. به همین دلیل، این شرکت با ارائه نسخه‌های مختلفی از این خودرو با پسوندهای مختلف مثل S، آپشنال، SR، اتوماتیک، S DA و… قصد دارد تنوع خانواده آن را بیشتر کند و جدیدترین عضو این خانواده ساینا GX نام دارد که قصد داریم در این مقاله آن را بررسی کنیم. البته همین ازدیاد تیپ‌ها با نام‌های مختلف و تفاوت‌های جزئی با یکدیگر می‌تواند باعث گیجی و سردرگمی خریداران شود.

همانطور که می‌دانید سایپا برای اینکه اوضاع را از این هم پیچیده‌تر کند همانطور که گفتیم، به‌تازگی تیپ جدیدی از ساینا را با نام GX برای عرضه در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو در خرداد 1402 معرفی کرده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌های این نسخه با تیپ‌های قبلی ساینا می‌پردازیم.

بررسی ساینا GX

ساینا GX در اصل نسخه جدیدی از ساینا S محسوب می‌شود که تغییراتی را در بخش پیشرانه و تجهیزات تجربه کرده است. ساینا S به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت ساینا با تغییراتی نه‌چندان بزرگ در نیمه دوم سال 1399 به بازار آمد و هم‌اکنون به‌طور کامل جای ساینای قدیمی را در سبد محصولات سایپا گرفته است زیرا آن مدل دیگر تولید نمی‌شود. ساینا S در نسخه‌های مختلفی مثل اتوماتیک و دوگانه‌سوز راهی بازار شد و حالا مدل جدید GX ساینا هم به خانواده آن افزوده شده است.

ساینا GX

طراحی بیرونی ساینا GX

ساینا GX در بیرون هیچ تغییری را نسبت به ساینا S تجربه نکرده و بنابراین در اینجا هم شاهد همان طراحی هستیم. طراحان سایپا در ساینا S با سپر جلوی جدید با ورودی هوای کوچک‌تر و ساده‌تر، جلوپنجره جدید با قاب استیل، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو و چراغ‌ها و سپر عقب جدید سعی داشتند ظاهر خودرو را نسبت به ساینای قدیمی بهبود بخشیده و مدرن‌تر کنند.

در قسمت جلو می‌توان گفت این امر تا حدودی محقق شده اما در عقب طراحی و گرافیک چراغ‌ها اصلاً مدرن نیست و پرایدهای صبای قدیمی را به یاد می‌آورد. درهرحال، تنها تغییرات بیرونی که در تیپ جدید GX نسبت به ساینا S ایجاد شده پنجره‌ها و شیشه عقب دودی و ارائه رینگ آلومینیومی است.

ساینا GX

طراحی داخلی

زمانی که ساینا S معرفی شد، سایپا وعده ارائه نسخه مجهزتری از آن را با نام ساینا G داد که این نسخه علاوه بر تجهیزات و آپشن‌های بیشتر، در داخل به کنسول میانی جدیدی با دریچه‌های تهویه دایره‌ای مجهز شده و نمای مدرن‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به نسخه قبلی داشت.

حال اما در تصاویری که از داخل ساینا GX منتشر شده، همان داشبورد قدیمی بدون هیچ تغییر خاصی دیده می‌شود و مشخص نیست که آیا سایپا اصلاً آن داشبورد جدید را ارائه خواهد کرد یا کلاً فراموش شده است.

درهرحال، با توجه به این موضوع، ویژگی قابل‌ذکری در مورد داخل ساینا GX وجود ندارد و در اینجا هم شاهد همان داشبوردی هستیم که سال‌ها است در مدل‌های مختلف ساینا و کوییک دیده‌ایم.

ساینا GX

تجهیزات داخلی ساینا GX

یکی از دو تغییر اصلی ساینا GX در بخش تجهیزات صورت گرفته است. به این تیپ چند آپشن جدید شامل روکش چرمی صندلی‌ها، نمایشگر لمسی 7 اینچی با ناوبری، دوربین دید عقب و دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان اضافه شده است.

مجهز بودن به رینگ آلومینیومی و شیشه‌های دودی عقب هم که در بالا به آن اشاره کردیم.

دیگر تجهیزات ساینا GX هم شامل دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، آینه‌های جانبی برقی، غربیلک فرمان D شکل، سنسور دنده عقب، تنظیم دستی شش جهته صندلی راننده و چهار جهته صندلی سرنشین جلو، چراغ‌های مشایعت‌کننده، دی‌لایت، سیستم نمایش باد تایرها و چراغ‌های جلوی اتوماتیک می‌شود.

ساینا GX

پیشرانه ساینا GX

دومین تغییر مهم ساینا GX را هم در بخش پیشرانه یا همان انجین می‌بینیم زیرا این تیپ جدید به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر M15 مجهز شده که با نام M15 I شناخته می‌شود. این نسخه هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییرات فنی مختلفی که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT-i است،

به لطف این تغییرات خروجی موتور به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی جزئی را نسبت به 87 اسب بخار و 130 نیوتن متر نسخه قبلی نشان می‌دهد.

ساینا GX

اما علاوه بر این افزایش خروجی، نمودار گشتاور موتور هم بهبود پیدا کرده و حالا در دورهای پایین گشتاور بیشتری را ارائه می‌کند.

این همان پیشرانه‌ای است که در مدل‌های جدید اطلس و سهند هم ارائه خواهد شد. بااین‌حال، در ساینا GX فرمان همچنان هیدرولیک بوده و انتقال نیرو توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد. مصرف سوخت ترکیبی ساینا GX هم 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

قیمت و جمع‌بندی

سایپا هنوز قیمت ساینا GX را اعلام نکرده است اما با توجه به قیمت 241 میلیون تومانی ساینا S، احتمالاً برای این تیپ جدید باید انتظار قیمتی در حدود 270 میلیون تومان را داشته باشیم.

همچنین همین تیپ GX برای کوییک هم با همین بهبودها در بخش تجهیزات و پیشرانه ارائه شده ولی قیمت این خودرو هم هنوز مشخص نیست.

به‌طورکلی، هرچند اضافه شدن آپشن‌ها و بهبود موتور در ساینا GX و کوییک GX حرکت مثبتی تلقی می‌شود ولی همان‌طور که در ابتدا گفته شد، تعداد زیاد تیپ‌های این خودروها کاملاً خریداران را گیج خواهد کرد و بهتر است سایپا از این همه تنوع تیپ‌ها با تفاوت‌های جزئی کاسته و خانواده این دو محصول را ساده‌تر و تفاوت بین تیپ‌ها را بیشتر کند.

ساینا GX

جدول مشخصات فنی ساینا GX

پیشرانه M15 I
حجم موتور 1503 سی‌سی
سوپاپ 8 سوپاپ VVT
قدرت 90 اسب بخار
گشتاور 137 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک جلو
وزن خالص 1050 کیلوگرم
طول 4,209 میلی‌متر
عرض 1,667 میلی‌متر
ارتفاع 1,490 میلی‌متر
فاصله محوری 2,414 میلی‌متر
مصرف سوخت 6.9 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 41 لیتر
حجم صندوق بار 370 لیتر
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
فرمان هیدرولیک
رینگ و لاستیک 14 اینچی 185

 

نوشته های مشابه

‫50 دیدگاه ها

  1. خر همون خره پالانش عوض شده ولاغیر
    حونت آباد سایپا تو قرن 23 هستیم به فکر باش ، درسته ما بد بختا مجبور به استفاده از این محصولات هستیم ولی برای پیشرفت و ترقی ساینا بشه ساینا اس دردی رو دوا نمیکنه

      1. به جای این حرفها یک چراغ با دوربین عقب بروید دنبال بنزسواری چیزی اگر اونور آبها بفهمند میان نصف شب میبرنتون

    1. سایپا مطمئن
      من از سال 88پراید صبا داشتم خیلی رازی بودم الان 2ماهه ساینا اس دارم بازم راضیم

    2. حرفات تقریباً درسته حاجی فقط ما الآن تو قرن بیست و یکم هستیم نه ۲۳

    1. سلام.دویستا با ساینا اس مدل اردیبهشت ۱۴۰۲ کار کردم وقتی کلاج میگیرم صدای تق تق وسایدگی میده

  2. با سلام
    در اوّل متن نوشتید که “در حال حاضر با توجه به خاتمه تولید تیبا و تا پیش از آغاز عرضه سهند، ساینا تنها سدان سایپا محسوب می‌شود.”

    پس شاهین چیه؟

    بهتر نبود بگید تنها سدان اقتصادی یا کلاس B سایپا ؟!

  3. اصلا ماشین ساینا هر مدلی که باشه بدرد نمیخوره
    نه ظاهر خوبی داره نه هم ایمنی
    توصیه من این است که از محصولات سایپا استفاده نکنید بخصوص طرح ساینا

    1. من که ساینا اس دارم خیلی هم ازش راضیم در مورد آپشن وایمنی هم بخواهیم حرف بزنیم فقط ساینا نیست کل ماشین های ایران ندارند

    2. ازچ نظرمیگی ؟البته حرف شما کاملا صحیح چون مابقیه ماشینابدون راننده حرکت میکنن درضمن باکامیون ک تصادف میکنن ازکامیون فقط تریلیش میمونه ولی اون۱خط جزئی میفته.برادرمن ماشین ماشینه دیگ این حرفا چیه فعلابحث قیمت گذاری و چیزهای دیگ ن اینک کدام ماشین خوبه کدوم بد؟

      1. طرف‌صحبتم‌با‌اونایی‌که‌ایراد‌میگیرن،شما‌که‌پول
        بیشتر‌ندارید‌وبالاخره‌هم‌ماشین‌ایرانی‌سوار‌میشید
        پس‌دیگه‌نق‌زدن‌نداره،مگه‌مجبورتون‌کردن‌که‌
        بخرید؟بدرود

        1. سلام دوست عزیز
          بندگان خدا چه کنن
          ماشین خریدن و انتظار دارن که حداقل برابر استاندارد باشه ….ماشین باید کیفیت داشته باشه

        2. تیبا را از چرخه خارج کردن کوییک رو اوردن تا بتونن ۱۰۰ میلیون بیشتر به ملت غالب کنن
          الان هم آپشن چراغ و موتور رو روی ساینا سوار می کنند با یک حرف انگلیسی جدید چند میلیون بیشتر غالب می کنند.
          این خودروساهای داخلی خونخوارند.
          وارد کننده ها هم خودروهای بی کیفیت خارجی وارد می کنند که از این داخلیها بهتره بعد چند برابر ارزش خودش غالب می کنند.
          اگر اینها ادم بودند یک نوع پارس یک نوع ساینا یک نوع ۲۰۶ و .. با کیفیتشو تولید کنند بدن دست مردم

        3. اصلا هرکی اعتراض داره خو بزاره از ایران بره

    3. ولی قیمت هاش استهلاک و مصرف بنزین برای من کارگر مناسبه

  4. واقعا خجالت نمیکشید GXرا برا حلبی های خودتون مصرف میکنید

    1. از مشهد تا کاشمر رفتیم انگار با موتور هندا رفته بودیم آپشن داره ساینا خخخخ پس ماشینهای چون سراتووبنزوپورش والباقی بجای آپشن چی باید بگن اگه سایپا ماشینی مثل فراری یا لامبورگینی تولید بکنه چی میگه بحای آپشن برام سواله واقعا خخخ

  5. ببین چقدر بدبخت شدیم حلبی راتین همه پول بدیم آخرشم چی سوار شیم

  6. ازچ نظرمیگی ؟البته حرف شما کاملا صحیح چون مابقیه ماشینابدون راننده حرکت میکنن درضمن باکامیون ک تصادف میکنن ازکامیون فقط تریلیش میمونه ولی اون۱خط جزئی میفته.برادرمن ماشین ماشینه دیگ این حرفا چیه فعلابحث قیمت گذاری و چیزهای دیگ ن اینک کدام ماشین خوبه کدوم بد؟

    1. استاد هیچوقت نگوماشین ماشینه شما تصادف کادیلاک وشورلت وماشینخای آمریکآیی رو ببین بعد ماشینهای دآخلی رو ببین اژ سروته ماشین ها میزنن تو تصادف اولین ضربه به سرنشینها میخوره ولی تو ماشینهای خارجی یا آمریکایی دومتر طول کاپوته اصلا به موتور ماشین نمیرسه چه برسه به راننده وسرنشین بدبختیه ما اینه که به مرگ گرفتن تا به تب راضی باشیم

  7. باسلام اگه کمی فکرکنیداسمشون خودرو ولی درکل ی مشت آهن کهنه بدرد نخورن آپشن هم دارن خنده داره به ی آئینه اضافه میکنند ده تومان میزان روقیمت بیایید این خودروهای درپیتتون را ببرید کل کشورهای جهان بچرخانید ببینم به پول ایران 10میلیون بیشتربابتشون پول میدن آره میخرن ده تومان نه برای استفاده البته برای اوراقیهامیخرن بخداحیف ملت ماباچیاسروکاردارن آخه یکی نیست بگه بی ناموسامابااین پول باید خودروی خارجی باکیفیت سواربشیم

  8. خوش به حالتون که این لگناتون رو با قیمت‌های کذایی و نجومی به ملت جا میکنین.
    واقعأ باید به خودتون افتخار کنین و به این ملت بندازید.

  9. واقعا اگه میخواهید بدونید که ایا اتومبیل خوب تولید میکنید یا نه درب واردات خودرو را باز بگذارید ببینید کسی نگاه تولیدات اشغال سایپا وایرانخودرو میکنه ملت مجبوره بخره چون تنوعی نیست وگرنه خود مدیران ایرانخودرو وسایپا ومسولین رده بالا هم میدونند که هیچ امنیتی برای سرنشینان در خودرو های سایپا نیست واگرهم هست چرا برای نمونه خودشان سوار نمیشوند…
    فقط یک لحظه فکر فقط فکر وتامل…
    خودرو نهاد ریاست چیست؟؟
    خودرو وزرا دولت ؟؟؟
    خودرو مجلس خبرگان؟؟
    آیا محصولات سایپا وایرانخودرو است

  10. آیاواقعا این خودروها توان رقابت با خودروهای خارجی وهمتراز با خودشان را دارند

  11. واقعا که ….یه ذره به فکر پیشرفت باشید تا کی میخواهید این مسیر ادامه بدید.بهترین نخبه های دنیا ایرانی هستن چرا استفاده نمیکنید؟یه ماشین درست کنید در حد ایرانی باشه.

    1. سلام‌ چون‌ سودش‌ کم‌ میشه‌ وگرنه‌ میتونن‌ خوب هم‌میتونن

  12. حداقل ترمزهای عقب رو دیسکی می‌زدی بعد 40میلیون اضافه میکردین

  13. حداقل ترمزهای عقب رو دیسکی می‌زدی بعد 40میلیون اضافه میکردین

  14. سلام.هجده اردیبهشت ۱۴۰۲ ساینا اس تحویل گرفتم تا حالا دویست تا باهاش کار کردم وقتی کلاج میگیرم کل صدای تق تق میده هیچکی هم جوابگو نیست .فیلم برداری هم ازش کردم .این حرف را باسند ومدرک دارم میگم

  15. سلام .جالبه وقتی از ایراد ساینا تو این سایت نوشتم با سند ومدرک برام پیغام آمد شما قبلا هم همین موضوع را اعلام کرده بودید

  16. سلام ،قابل توجه خودرو سازان بخصوص سایپا، یه زحمت بکشید وقتی ماشین جدید تولید میکنید بیشتر به ظاهر بیرونش توجه کنید تا زیباتر بشه،،فعلا پراید از تمام ماشینهاتون خوشتیپ تره ،ساینا و تیبا که از همه بدتره ، کوییک هم که یه نفر بشینه صندلی عقب ،سپرش میخوره به زمین…..یکم بیشتر دقت کنید،،،

  17. سلام ،قابل توجه خودرو سازان بخصوص سایپا، یه زحمت بکشید وقتی ماشین جدید تولید میکنید بیشتر به ظاهر بیرونش توجه کنید تا زیباتر بشه،،فعلا پراید از تمام ماشینهاتون خوشتیپ تره ،ساینا و تیبا که از همه بدتره ، کوییک هم که یه نفر بشینه صندلی عقب ،سپرش میخوره به زمین…..یکم بیشتر دقت کنید،،،

  18. با سلام خدمت مردم شهید پرور ایران عزیزم.
    از نظر بیشتر کارشناسان بهترین و موفق ترین شرکت خودرو سازی دنیا:
    ۱- سایپا.
    ۲-ایران خودرو.
    به هزارو یک دلیل.
    ۱-عدم صادرات به کشور های اروپایی و در اولویت قرار دادن مردم عزیز ایران.
    ۲-اتفاق نظر تمامی مردم ایران با بلوکه نمودن۱۰۰میلیون تومان وجه رایج و تحمل زمان انتظار حداقل ۲سال تا تخصیص خودرو.
    ۳-پرداخت معادل ۱۰برابر ارزش خودرو از طرف خریدار به شرکت.در قبال خودرو مورد انتخاب.
    ۴-کنار آمدن خیلی زود با قلق های خودروی محبوب مثل نیاز هفته یک بار مراجعه به نمایندگی و تعمیرات و…
    ۵- لطفا شما هم چندتا بفرستید.که اگه خدا بخواهد کمپین گسترده ای تشکیل شود.
    با تشکر.

  19. من از سایپا قبلا پراید داشتم الان ساینا اس دارم.کاری باپولشم ندارم ولی ماشینی که زدی من راضیم اینایی هم که میگن اینجاش خرابه اونجاش ایراد داره چرت میگن پیشرفت کرده په روز شده

  20. سلام به همگی …والله ما که سواری نداریم …خدا کنه همین سایناS رو بتونیم بخریم …ان شاالله که راضی کننده باشه

  21. سلام‌ چون‌ سودش‌ کم‌ میشه‌ وگرنه‌ میتونن‌ خوب هم‌میتونن

  22. شما را به خدا قسم میدم مسعولین سایپا قیمت کوییک و ساینا 250 میلیون تومان هست یک هزاری هم بیشتر حرام حرام حرام

  23. باسلام
    مدیران محترم سایپا خداوکیلی قیمت کوییک و ساینا تو این بازار و با این قیافه و کیفیتشون 250 میلیون تومان بیشتر یک هزاری حرام حرام حرام خودتون هم میدونید به خدا مردم ندارند بزارید قشره ضعیف جامعه مثله خودم بتونه با قرض و قوله یه ماشین برای زن و بچش بخره

  24. سلام خدمت دوستان عزیز
    یکی به سایپا بگه اول مشکل قفل مرکزی ساینا و ساینا اس رو رفع کنه بعد به فکر چیزهای دیگه باشه
    چند ماهه ساینا اس گرفتم قفل مرکزی خراب شده هیچ کسی هم پاسخگو نیست
    سرویس 5 هزار بردم پیچ کارتل روغن رو شل بستن
    بعداز چند روز متوجه شدم که ماشین روغن میده
    بردم نمایندگی میگه نمیتونم بزنم پیچ کارتل شل بوده باید چیز دیگه ای ثبت کنم برای مراجعه ای که داشتی
    اینم از وضعیت خدمات

  25. سلام .اسم تجهیزات که تو خودروهای ایرانی میاد یاد این فیلم هندیا میوفتم.کی از شر این خودروسازا راحت میشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا