مکمل بنزین
آموزش

چطور روغن موتور اصل و تقلبی را تشخیص دهیم؟

 اهمیت روغن موتور برای خودرو، نیازی به تجربه‌ بالا یا رانندگی طی سال‌های طولانی ندارد و هر فردی که چند صباحی رانندگی کند، این موضوع را به خوبی درک می‌کند. یک روغن موتور ضعیف که نتواند روان­کاری، تمیزکنندگی و سایر وظایف حساسش را به‌خوبی انجام دهد، باعث خسارت به خودرو و جیب صاحب ماشین خواهد شد. اما خبر خوب این است که با هوشیاری و کسب اطلاعات پایه برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی، می‌توانیم از بروز مشکلاتی جدی برای خودروی خود پیشگیری کنیم. در ادامه مهم‌ترین موارد را بررسی خواهیم کرد:

شرایط بسته‌بندی

یک راه ساده برای تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی، بررسی وضعیت بسته‌بندی و اطلاعات درج‌شده روی قوطی روغن موتور است. به خاطر داشته باشید که در هنگام خرید روغن موتور خودرو حتما به فونتی که عنوان برند با آن، بر روی قوطی نوشته شده دقت کنید، توجه به تاریخ انقضا و سایر اطلاعات نوشته‌شده روی قوطی، وضعیت برچسب‌ها و مقایسه‌ آن‌ها با نمونه اصلی در زمان خرید بسیار راهگشا است. اگر در اطلاعات درج‌شده غلط املایی وجود داشته باشد، احتمالا محصول تقلبی است. مقایسه‌ شکل لوگو روی بسته‌بندی با برچسب هم می‌تواند به شما در تشخیص روغن موتور تقلبی کمک کند. نکته‌ دیگر وجود خراش و ضرب‌دیدگی روی قوطی روغن موتور است، که باید حتما روی این مورد حساس باشید.

پس اگر با چنین مواردی مواجه شدید، به اصل بودن روغن موتور شک کنید. به همین سادگی و با این اطلاعات محدود و توجهی که هنگام خرید به خرج می‌دهید، از بروز مشکلات ناشی از روغن موتور تقلبی برای خودروی خود جلوگیری خواهید کرد. همچنین برای اینکه در هنگام خرید بتوانید شکل و وضعیت بسته‌بندی روغن موتور را با محصول اصلی مقایسه کنید، می‌توانید یک نمونه‌ قوطی روغن موتور اصلی را پس از خریداری نگه دارید.

رنگ و بوی روغن موتور

با افزایش روغن موتورهای تقلبی در بازار، دقت به وضعیت ظاهری روغن موتور بسیار ضروری است. پیش از باز کردن محصول از روی اطلاعات، شرایط بسته‌بندی و پس از آن نیز، با توجه به وضعیت فیزیکی روغن موتور می‌توان به اصل بودن یا نبودن آن پی برد. سودجویان برای تولید روغن موتور تقلبی از روغن‌های استفاده‌شده و سوخته بهره می‌برند و این مواد را با روغن موتور اصلی مخلوط می‌کنند. استفاده از این مواد، تغییراتی ظاهری در روغن موتور ایجاد خواهد کرد که به‌راحتی می‌توان این مورد را تشخیص‌ داد.

روغن موتور اصلی رنگی طلایی و شفاف دارد و اضافه کردن روغن موتور سوخته و ترکیباتی از این قبیل، رنگ آن را تیره‌ خواهد کرد. پس اختلاف رنگ روغن موتور با رنگ طلایی نرمال و تیره بودن آن، نشانه‌ تقلبی بودن محصول است. بوی روغن موتور عامل دیگری برای تشخیص اصل بودن آن است، اگر پس از باز کردن قوطی روغن موتور، بوی تندی به مشامتان خورد، حتما به اصل بودن آن شک کنید. این بوی تند نشانه‌ وجود ترکیبات نامطلوب در روغن موتور است و می‌تواند باعث خرابی موتور ماشین شما شود. درنهایت وجود رسوب و ناخالصی در روغن موتور، جای هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که محصول خریداری شده تقلبی است.

ویسکوزیته و قوام روغن موتور

ویسکوزیته‌ روغن موتور یا قوام آن، شاخصی مهم برای تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی است. استفاده از این عامل برای تشخیص اصل بودن روغن موتور، نیاز به تجربه دارد. کسانی که بارها از روغن موتور اصل استفاده کرده‌اند، از میزان قوام روغن موتور خریداری‌شده به اصل یا تقلبی بودن آن پی خواهند برد؛ پس اگر چنین تجربه‌ای را ندارید، از افراد متخصص یا باتجربه‌تر کمک بگیرید. قوام و ویسکوزیته‌ پایین و کیفیت نامطلوب روغن موتور، افت کارکرد آن را به‌خصوص در شرایط آب‌وهوایی گرم و سرد در پی خواهد داشت و به موتور ماشین شما آسیبی جدی وارد خواهد کرد.

چک کردن روغن موتور به صورت دوره­ای

وقتی روغن موتور تقلبی باشد، پس از رانندگی و در مدت زمان کوتاهی (در حدود یک ساعت)، نشانه‌هایی را از خود بروز می‌دهد. ایجاد صدایی جدید و غیرعادی در موتور یکی از این نشانه‌­ها است و شما را از کیفیت نامطلوب روغن موتور آگاه می­کند. فارغ از صدای موتور، با بررسی سطح روغن موتور و چسبندگی آن، پس از همان مدت کوتاه می‌توان به اصل یا تقلبی بودن روغن موتور پی برد.

خرید روغن موتور از مراکز معتبر

تهیه‌ روغن موتور اصل و مناسب برای خودور، ضروری‌ترین کاری است که هر راننده‌ای باید انجام دهد. هر گونه اهمال در این زمینه، هزینه‌های هنگفتی را روی دست صاحب خودور خواهد گذاشت. ارزان بودن روغن موتور نسبت به متوسط قیمت بازار، آن هم در این وضعیت اقتصادی، حتما باید در اصل بودن محصول تردید ایجاد کند. با خرید روغن موتور ارزان که نشان از تقلبی بودن یا کیفیت پایین محصول دارد، مشکلات و هزینه‌های بیشتری برای خود خواهید ساخت.

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای خرید روغن موتور اصل، مراجعه به مراکز معتبر فروش است. پس چه بهتر که برای خرید هرکدام از لوازم جانبی خودرو، به خصوص روغن موتور که اهمیت آن برای ماشین، مثل روز روشن است، خیالتان را از بابت سلامت قطعات و کارکرد بهینه‌ خودرو‌ی خود، راحت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا