مکمل بنزین
گوناگونخبر

با نیسان پاترول Ti مدل ۲۰۱۶ آشنا شوید!

نیسان پاترول در کشورمان نامی آشنا محسوب می‌شود، مدل‌های قدیمی این خودرو هنوز در کشورمان طرفدار دارد و با وجود گذشت بیش از ۲ دهه از عمر آنها، جوانان زیادی را جذب خود کرده است. این نام که قدمتی بیش از 50 سال دارد به‌تازگی نو شده و آماده رقابت با نام‌های “لندرور” یا “لندکروزر” شده است. اولین بار نیسان، در سال ۱۹۶۰ این نام را بر سر زبان‌ها انداخت و نسل سوم آن با ابعاد بزرگتر با واژه MQ راهی بازار کرد که در کشورهایی مانند استرالیا طرفداران فراوانی داشت. این خودرو در طول تاریخ رقبای قدرتمند لوکس فراوانی داشته است اما قدرت مانور پاترول آن را به یک رقیب سرسخت تبدیل می‌کرد.

2016-nissan-patrol-y62-ti-28

نیسان برای پاترول جدید خود از یک موتور بزرگ و عظیم‌الجثه استفاده کرده است، این پیشرانه ۸ سیلندر ۹۰ درجه با ۳۲ سوپاپ، ۵.۶ لیتر حجم دارد و می‌تواند ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت را در گشتاور 5800 دور بر دقیقه تولید کند. حتی وزن 2800 کیلوگرمی این خودرو، مانع افزایش قدرت آن نسبت به نسل قبلی این خودرو نشده است. اما پاترول همیشه به عنوان یک خودرو پرمصرف جلب توجه می‌کرده است. این قدرت متحمل پرداخت هزینه زیادی برای سوخت پاترول جدید می‌شود، چرا که در حالت ترکیبی مدل ۲۰۱۶ پاترول ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند و در شهر نیز این مصرف به ۲۰.۶ لیتر افزایش پیدا می‌کند. این مصرف سوخت سبب شده که نیسان یک باک ۱۴۰ لیتری را برای آن درنظر بگیرد، تا بتواند مسافت ۷۰۰ کیلومتری را طی کند.

2016-nissan-patrol-y62-ti-24

نیسان در ابتدا برای مدل ۲۰۱۳ این خودرو قیمتی معادل 92850 دلار درنظر گرفت که بعد از شش ماه حدود ۵۰۰ دلار قیمت آن افزایش پیدا کرد و بعد از آن مجدد قیمت این خودرو را به 69،990 دلار رساند. این کاهش قیمت با توجه به امکانات پاترول، کار مثبتی از سوی نیسان محسوب می‌شد. این درحالی است که نزدیکترین رقیب این خودرو یعنی تویوتا لندکروزر GXL توربو دیزلی ۸۷۰۰۰ دلار قیمت دارد. اما با فرض اینکه هر دو اتومبیل در سال 20،000 کیلومتر مسافت را طی کنند، نیسان تقریبا 1000 لیتر سوخت بیشتر در هر سال مصرف می‌کند. که این هزینه در مدت ۱۷ سال به عدد 17،۰۰۰ دلار می‌رسد که نزدیک به اختلاف قیمت این دو خودرو می‌شود.

2016-nissan-patrol-y62-ti-22

موتور قدرتمند این خودرو می‌تواند در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست پیدا کند. با ورود به کابین پاترول جدید با فضای زیادی روبرو خواهید شد که احتمالا در شهر دوبی از آن به عنوان یک تاکسی جا‌دار استفاده شود. تجهیزاتی مانند صندلی چرم باکیفیت، دوربین‌های کمک پارک، سیستم ورود بدون کلید، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و … برخی از تجهیزات این مدل محسوب می‌شوند. فضای داخلی کلی این خودرو با سه ردیف صندلی به ۳۰۰۰ لیتر می‌رسد که با تا شدن صندلی‌ها این فضا نیز افزایش پیدا می‌کند. دکمه‌های سخت‌افزاری زیر صفحه‌نمایش چندان طرح مدرن و جدیدی ندارد و بیشتر خودروسازها، این کلیدها را از خودروها خود حذف کرده‌اند اما نیسان تصمیم گرفته همان سبک قدیمی را در پیش بگیرد.

2016-nissan-patrol-ti-y62-v8-25

موتور قدرتمند و امکانات رفاهی قابل قبول در کنار برچسب قیمتی کمتر از ۷۰۰۰۰ دلار سبب می‌شود این خودرو ارزش خرید بیشتری پیدا کند، و سیستم چهارچرخ متحرک این خودرو جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد. براساس ادعای نیسان درخواست خرید این خودرو روز به روز افزایش پیدا می‌کند. اگرچه به‌نظر می‌رسد عرضه پاترول با موتور توربوشارژر می‌توانست توجهات بیشتری را به خود جلب کند، اما احتمال می‌رود نیسان برای اینکه در آینده قابلیت جدیدی بتواند در این خودرو قرار دهد این کار را انجام نداده است. این خودرو در سایت CarAdvice در مجموع امتیاز ۷.۵ را به خود اختصاص داده و بر اساس قیمت با نمره ۸.۰ ارزش خرید بالایی دارد.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا