مکمل بنزین
گوناگونتحلیلی

تسلا تنها خودروسازی که با جان مردم بازی می‌کند!

حتما اخبار تلخی که اخیرا در رابطه با تصادف تسلا مدل S در حالت رانندگی خودکار منتشر کرده‌ایم را خوانده‌اید و به این فکر می‌کنید که مگر این قابلیت فوق پیشرفته به تکامل نرسیده است؟ در این مقاله پاسخ روشنی به تمام پرسش‌های شما پیرامون سیستم رانندگی خودکار یا Autopilot تسلا می‌دهیم.

قبل از هرچیز باید بدانید که تمامی شرکت‌های خودروسازی از بی‌ام‌و گرفته تا کادیلاک به دنبال تحقق این آرزوی دیرینه بوده‌اند و هستند. اینکه مانند هواپیما خودروی خود را در حالت هدایت خودکار بگذارید و به کارهای خود برسید یا حتی پلک روی هم گذاشته و استراحتی بکنید، واقعا آرزوی همه ماست. اما سوال اصلی این است که تحقق این رویا و دسترسی به این فناوری فوق پیشرفته به چه قیمتی تمام می‌شود؟

autopilot-graphic_416d19b6954282cf7ca50dc841dd24b1.nbcnews-ux-2880-1000

حتما می‌دانید در دنیای فناوری قبل از اینکه اختراعی چه در سطح سخت افزاری و چه به شکل نرم افزار به تکامل برسد، ابتدا نسخه‌های بتای آن آماده شده و در تست کاربری قرار می‌گیرد تا تمامی ایرادات و نواقص طرح خود را نشان داده و تیم توسعه آن‌ها را بر طرف سازند. حالا اگر این حالت تست نسخه بتا را عمومی سازیم ریسکی در خور توجه انجام شده است که همیشه به استفاده‌کنندگان نسخه‌های بتای عمومی گوشزد می‌شود. ولی این‌بار با یک اپلیکیشن یا نرم افزار معمولی و بی‌خطر مواجه نیستیم، این یک خودروی ۱۸۰۰ کیلوگرمی با سرنشین زنده است! ریسک آزمایش عمومی روی مردم عادی چقدر می‌تواند باشد؟! خب جواب ساده است بازی با جان آن‌ها.

tesla-autopilot-2

البته توجه به این فناوری نوظهور و کامل نشده‌ تسلا زمانی متمرکز شد که قربانی گرفت. خبر تصادف دلخراش و مرگ نابهنگام راننده در حالی‌که خطری وی را تهدید نمی‌کرد، دنیا را تکان داد. اینجا بود که تحقیقات پلیس دامن تسلا را گرفت و بر همگان مشخص شد که این فناوری هنوز کامل نشده و در نسخه بتا به سر می‌برد. البته خبر شکایت دارنده مدل X بابت بی‌کیفیتی و کامل نبودن این فناوری هدایت خودکار و درب‌های شاهین آن در توجه افکار عمومی به اتفاقات واقعی پیرامون تسلا بی‌تاثیر نبود.

ایلان ماسک مدیر عامل و صاحب شرکت تسلا در پیامی درباره این اتفاقات و فناوری هدایت خودکار و اینکه چرا نام آن همانند فناوری مورد استفاده در هواپیماهاست چنین گفته است:

Autopilot در هواپیما حجم کار خلبان را کاهش می‌دهد و در عین حال ایمنی پرواز بیشتر می‌شود. اما با این حال بدون نظارت انسانی چنین چیزی میسر نیست. این است که ما این نام را برای این فناوری انتخاب کردیم.

جالب است بدانید که شرکت آئودی یکی از پیشگامان صنعت خودرو برای محقق کردن فناوری هدایت خودکار و یا خودروهای خودران، بیش از ۱۱ سال است که در این زمینه تحقیق و توسعه انجام می‌دهد اما به گفته سخنگوی آنها هرگز برنامه‌ای برای آزمایش عمومی نسخه بتای فناوری خود ندارند. حتی آلمانی‌ها به کارمندان خود نیز اجازه آزمایش رانندگی با خودروهای خودران جدید را نمیدهند.

landscape-1444854516-tesla-autopilot

آزمایش کردن و بررسی دقیق ضعف‌ها و ایرادات فنی این قبیل فناوری‌ها بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار است. پس ‌می‌توان نتیجه گرفت که با سپردن آزمون و خطا به کاربران عمومی هم این روند تسریع پیدا می‌کند و هم اینکه با کمترین هزینه‌ها به بهترین شکل ممکن انجام می‌پذیرد. حال می‌ماند سلامت و جان مردم که باید دید چه کسی به آن اهمیت میدهد. نتیجه‌گیری ما با توجه به اظهارات تسلا درباره این اتفاقات اخیر و آزمایش عمومی این فناوری خطرناک و بازی با جان مردم این است که آنها فقط به غرور برای اولین بودن و پشت سر گذاشتن رقبای خود میاندیشند و نه هیچ چیز دیگری.

 

علیرضا فروتن

طراح، نویسنده و مترجم از عاشقان فناوری و خودرو، ماشین باز و نیدفوراسپید باز حرفه‌ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا