مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاتحلیلی

5 ویژگی ایمنی مدرن که هنگام خرید خودروی جدید باید مدنظر داشت!

هرچه خودروها از لحاظ قابلیت‌های فنی ارتقاء پیدا می‌کنند، به‌همان میزان نیاز به ایمنی بالاتر در آنها احساس می‌شود. به‌اعتقاد برخی دارندگان خودروهای روز که به‌امکانات متعددی از لحاظ ایمنی مجهز شده‌اند، بعضی مواقع این گزینه‌ها برای یک رانندگی جذاب و هیجانی کمی دست و پاگیر می‌شوند. شاید این ایراد تاحدی درست باشد اما وقتی آمارها نشان می‌دهند این موارد تا چه حد آمار تصادفات و تلفات جانی را کاهش داده‌اند، پس می‌توان آن‌را نادیده گرفت. نکته دیگر اینکه تا چند سال پیش ویژگی‌هایی همچون ترمز ABS و یا سیستم کنترل پایداری خودرو جزء آپشن‌ محسوب می‌شدند اما حالا با یکسری ویژگی‌های مدرن‌تر به یک باید در تولید محصولات جدید تبدیل شده‌اند. در ادامه به 5 مورد از این ویژگی‌های جدید و مدرن که هنگام خرید خودروی جدید باید به آن توجه کرد، اشاره می‌شود.

 

1- دوربین پشتیبان

581760

581762

موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در آمریکا (NHTSA) اعلام کرده که از ماه می سال 2018 میلادی، تمامی خودروهای عرضه شده در بازار این کشور باید به دوربین پشتیبان مجهز شوند، در غیر اینصورت از فروش آنها ممانعت به‌عمل می‌آید. درحال حاضر دوربین کمکی یک آپشن در خودروها است. این سیستم که با عنوان چشم اضافی راننده هم شناخته می‌شود، قابلیت‌های خوب و سودمندی را ارائه می‌کند. به طور مثال دوربین 360 درجه هنگام پارک کردن خودرو و یا استفاده از آینه‌های جانبی مجهز به دوربین، تمامی نقاط کور و غیر قابل دیدن از داخل خودرو را برای راننده به خوبی آشکار می‌سازند.

 

2- سیستم هشدار دهنده موانع و ترمز کمکی

581763

581764

در دنیای امروز چند وظیفه‌گی یکی از واقعیت‌های زندگی مدرن محسوب می‌شود. این مشغله هنگام رانندگی هم دست از سر افراد بر نمی‌دارد. با‌توجه به ابزارهای در اختیار رانندگان مثل تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های سرگرمی داخل خودرو که مشغولیت فراوانی را بوجود آورده‌اند، شاید دیگر خبری از تمرکز کافی برای مواجه با عابران پیاده و یا موانع دیگر موجود بر سر راه، نباشد. این حواس پرتی باعث شده تا مدت زمان لازم برای عکس العمل نشان دادن و ترمز گرفتن افزایش یابد. خوشبختانه خودروسازان برای به‌حداقل رساندن بروز مشکلات، محصولات خود را به سیستم‌های جدیدی مثل هشدار دهنده موانع و ترمزهای کمکی مجهز نموده‌اند. البته فعلا این گزینه‌ها به صورت آپشن ارائه می‌شوند ولی مطمئنا در آینده‌ای نزدیک به یک استاندارد تبدیل خواهند شد.

 

3- پلتفرم رابط برای تلفن هوشمند

581765

581766

تلفن‌های همراه هوشمند به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده‌اند. به دلیل نیاز مبرم در استفاده از این ابزارها، خودروسازان تصمیم گرفته‌اند تا دسترسی به آنها را از طریق خودرو برای رانندگان فراهم کنند. حالاکه این دستگاه‌های هوشمند قابلیت‌های فراوان و جذابی مثل سیستم ناوبری GPS، سرگرمی و پخش موسیقی را ارائه می‌کنند، خودروسازان استفاده از آنها را برای یک همراهی خوب در هنگام رانندگی دراختیار می‌گذارند. شرکت‌های اپل و گوگل نسخه‌های مخصوص به خود (Android Auto و Apple CarPlay ) را برای پلتفرم خودرو ارائه داده‌اند که به‌طور مستمر درحال ارتقاء کاربردهای آنها هستند. انتظار می‌رود استفاده از این سیستم ها باعث کاهش بکارگیری دستگاه تلفن همراه توسط رانندگان و درنتیجه پایین آمدن احتمال تصادف شود.

 

4- سیستم هشدار نقطه کور

581767

581768

دولت ژاپن اخیرا موافقت کرده تا خودروسازان در محصولات جدید خود به‌جای استفاده از آینه‌های جانبی، از دوربین استفاده کنند. اما باتوجه به اینکه زمان نسبتا زیادی برای جایگزینی کامل این طرح نیاز است، می‌توان فعلا به تکنولوژی کنترل نقاط کور در حین رانندگی، بسنده کرد. شاید استفاده از این سیستم بیشتر به نفع خودروهای کوچک و یا موتورسیکلت‌ها باشد که از طرفین به خودروی شما نزدیک می‌شوند و از طریق آینه‌ها نمی‌توان آنها را مشاهده کرد. شاید در این لیست، ساده‌ترین ویژگی که به آن اشاره شده، همین باشد. استفاده از چند حسگر به همراه علامتی بر روی آینه که هنگام قرار گرفتن وسیله ای در نقطه کور شما، شروع به چشمک زدن می‌کند.

 

5- چراغ های تطبیقی

design-led-01

ergonomics_ahc

هنگامیکه در تاریکی شب و در یک مسیر پرپیچ و خم رانندگی می‌کنید، تابش مستقیم نور چراغ‌ها در زمان پیچیدن به طرفین معمولا وقفه‌ای را در قابلیت تشخیص مسیر پیش رو ایجاد می‌کنند. اما استفاده از فناوری تطبیقی در چراغ‌های خودرو باعث می‌شود تا متناسب با چرخش فرمان و متمایل شدن خودرو به طرفین، زاویه تابش نور چراغ ها هم تغییر کند. البته گفته می‌شود ویژگی‌های جدیدی هم به این سیستم در حال اضافه شدن است که از آنها می‌توان به انطباق با شرایط رانندگی در آب و هوای بارانی و برفی و همینطور تنظیم هوشمند ارتفاع تابش نور هنگام تشخیص وسیله نقلیه از روبه‌رو برای جلوگیری از اذیت شدن چشم، اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا