مکمل بنزین
گوناگونخبر

57امین سالگرد تولد “کمربند ایمنی سه نقطه‌ای” مبارک!

پنجاه و هفت سال پیش در چنین روزی، یک مهندس سوئدی توانست حق اختراعی برای یکی از مهمترین و موفقیت‌ آمیزترین وسیله‌های ساخته شده برای حفظ زندگی بشر را به نام خود ثبت کند.

آقای نیلز بوهلین یکی از مهندسین شرکت ساب (Saab) بود که طراحی سیستم پرتاب خلبان از هواپیما به بیرون را به عهده داشت. در دهه 1950 میلادی شرکت ولوو وی را به خدمت گرفت. در آن زمان ولوو بر روی شیشه جلوی چند لایه، داشبوردهای با جنس نرم و حتی یک مدل از کمربندهای استاندارد کار می‌کرد، این درحالی بود که آن موقع هیچ قانون و اجباری برای استفاده از کمربند ایمنی وجود نداشت. آقای بوهلین در شرکت ساب بیشتر تمرکز خود را برروی سیستم خروج اضطراری خلبان از هواپیما (اجکت) معطوف کرده بود ولی در ولوو باید برعکس عمل می‌کرد! یعنی تلاش برای ثابت نگه داشتن راننده در زمان تصادف.

Nils-Bohlin

کمربند ساخته شده توسط ولوو با مشکلات زیادی همراه بود. به طور مثال محل چفت شدن آن درست در پایین قفسه سینه قرار می‌گرفت که هنگام تصادف به خاطر نیروی زیاد وارد شده، احتمال آسیب دیدن به اندام‌های حیاتی وجود داشت. یعنی در این حالت بدن به سمت شیشه جلو پرتاب شده و این گیره همانند یک لولا باعث تا شدن آن می‌شد. در سال 1955 دو فرد آمریکایی مدل دیگری از کمبرند ایمنی را اختراع کردند که از سه بخش، یکی در وسط و دوتای دیگر در قطرها، شکل گرفته بود. اما هرسه بخش درست دروسط به هم گره می‌شدند. آقای بوهلین از این طراحی ایده گرفت و شروع به ایجاد تغییراتی در آن نمود. وی از دو بخش برای ثابت نگه داشتن یک کتف و قفسه سینه استفاده کرد که طرح کلی آن به صورت V شکل درآمد. در این حالت نیروی وارد شده به‌طور مساوی روی قفسه سینه و بالای ران‌ها توزیع می‌شد. از طرفی سگگ آن‌هم به پایینترین قسمت در کنار صندلی منتقل شد.

1468243076-syn-pop-1468174571-patent

شاید این ایده خیلی ساده به‌نظر برسد اما بیش از یک سال طول کشید تا بوهلین نمونه اولیه آنرا طراحی کند. این اختراع در سال 1958 میلادی در سوئد به ثبت رسید و یک سال بعد در آمریکا و سایر نقاط دنیا به رسمیت شناخته شد. بعد از آن شرکت ولوو کمربند ایمنی سه نقطه‌ای را بعنوان یک استاندارد در خودروهای تولیدی خود به‌کار برد و چهار سال بعد، قانون ملی ترافیک و ایمنی وسائل نقلیه موتوری در آمریکا استفاده از کمربند ایمنی را اجباری اعلام کرد. از آن زمان تا به امروز تغییرات زیادی در آن رخ نداده ولی بعضا شاهد برخی شیرین کاری‌ها از طرف برخی خودروسازان بودیم. مثل استفاده از مدل خودکار در باز یا بسته شدن! ولوو بدون هیچ چشم‌داشتی اجازه داد تا همه شرکت‌های خودروسازی در سراسر دنیا از این اختراع استفاده کنند تا ناجی جان میلیون‌ها انسان در حوادث رانندگی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا