مکمل بنزین
گوناگونبرترین‌هاتحلیلی

انقلاب الکتریکی در صنعت خودرو: خداحافظی با بنزین، سلام به آینده!

آینده صنعت خودروها مسلما الکتریکی خواهد بود و هیچ شکی در این مورد وجود ندارد! برای کاهش انتشار مواد شیمیایی توسط خودروها هم شده باید خودروسازان بیشتری به ساخت محصولات الکتریکی روی بیاورند!

کمپانی‌ها سرمایه زیادی را برای ارتقای محصولات خود اختصاص داده‌اند و برای مثال شرکتی مانند جگوار برنامه دارد تا تمام محصولات آینده‌اش را به صورت تمام الکتریکی بسازد! با تمام این‌ها حدس می‌زنیم که آینده خودروهای الکتریکی به شکل باورنکردنی تغییر کند! در ادامه به سراغ چندین پیش‌بینی که امکان دارد تا سال 2030 برای خودروهای برقی رخ دهد، رفته‌ایم.

تسلا هیچ تسلطی در بازار نخواهد داشت

تسلا چند سالی است که در صنعت خودروسازی فعالیت دارد و محصولات الکتریکی زیادی را نیز به بازار عرضه کرده است. یکی از پرطرفدارترین محصولات تسلا در سال 2023، مدل Y است که توانست 1.15 میلیون دستگاه بفروشد.

اما این‌ها دلیل نمی‌شود که تسلا بتواند در آینده نیز در صدر خودروسازان الکتریکی قرار داشته باشد. یک پیش‌بینی قوی درباره این موضوع وجود دارد مبنی بر اینکه تا انتهای این دهه، تسلا ممکن است از رقبایش عقب بیفتد! چرا که این شرکت‌ها اکنون محصولات بهتری را به بازار عرضه کرده‌اند.

دیگر برد خودروها اهمیتی نخواهد داشت!

همیشه میزان برد خودروهای الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطوری که در سال‌های گذشته برد این محصولات خیلی بالا نبود، اکنون هرچه جلوتر می‌رویم، برد خودروهای الکتریکی افزایش می‌یابد!

این مطلب را نیز بخوانید: شتابی باورنکردنی در زیر ۶ ثانیه؛ ۵ اژدهای آتشین در خیابان‌ها!

باتری‌های حالت جامد نیز نقش مهمی در افزایش برد خواهند داشت. ظرفیت، سرعت شارژ، عمر این نوع از باتری‌ها بالاتر است و به عنوان یک استاندارد جدید در دنیای الکتریکی شناخته می‌شود.

خودروهای الکتریکی در دسترس‌تر خواهند بود

قیمت متوسط محصولات الکتریکی از دیگر خودروهای بنزینی بالاتر است. ولی گفته می‌شود که در آینده با در دسترس بودن خودروهای الکتریکی، قیمت این محصولات نیز کاهش یابد. متخصصان این صنعت عقیده دارند که در آینده، با بکارگیری تکنولوژی‌های باتری ارزان‌تر، تاثیر مثبتی روی خودروها می‌گذارد.

بروز تغییرات جدید در زیرساخت‌های شارژ

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که در صنعت خودروهای برقی وجود دارد، زیرساخت‌های شارژ است. این مسئله بدون شک در آینده حل می‌شود و شاهد جایگاه‌های شارژ گسترده‌ای برای خودروهای برقی در بیشتر کشورها خواهیم بود.

البته کمپانی‌هایی مانند بی‌ام‌و‌، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای، کیا، مرسدس بنز و … دست به دست هم داده‌اند تا زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی را ارتقا بخشند.

سیستم خودران در خودروهای الکتریکی متداول‌تر می‌شود

علاوه بر اینکه، آینده از آن خودروهای برقی است، هیچ شکی وجود ندارد که سیستم خودران نیز در این محصولات به کار خواهد رفت. این سیستم قادر است از هزاران تصادف مرگبار جلوگیری کند. تسلا، جنرال موتورز، فورد و …از جمله کمپانی‌هایی هستند که در این صنعت به ارتقای سیستم خودران اقدام کرده‌اند.

کشورهای در حال پیشرفت با آغوش باز به استقبال خودروهای الکتریکی می‌روند

فروش استثنایی خودروهای برقی در چین، اروپا و ایالات متحده به همه ثابت کرد که این صنعت آینده چشمگیری خواهد داشت. بدون شک، کشورهای در حال پیشرفت مانند هند و اندونزی نیز می‌توانند در آینده با پیشرفت زیادی روبرو شوند و از محصولات الکتریکی استقبال کنند.

البته این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که قیمت محصولات کاهش یابد. در این صورت، می‌توان گفت که تمام مصرف‌کنندگان در این کشورها قادر هستند به سراغ ماشین‌های برقی بروند.

چین رهبر صنعت خودروهای برقی خواهد شد

ایلان ماسک در سال 2011 اعلام کرده بود که چین یک تهدید بزرگ برای بازار خودروهای برقی شناخته می‌شود. کمی نگذشت که در سال 2024، چین به یکی از قدرتمندترین کشورها در این صنعت تبدیل شد و از رقبای بسیاری پیشی گرفت.

چین موفق شد در جهان به طور سالیانه، 60 درصد از کل خودروهای الکتریکی را به فروش برساند. کلید موفقیت کمپانی‌های چینی، مقرون به‌صرفه‌ بودن محصولات آنهاست.

افزایش تقاضا برای خودروهای برقی کارکرده

بالا بودن قیمت خودروهای برقی یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی است که خریداران با آن مواجه هستند. با این هزینه‌های بالا، منطقی بنظر می‌رسد که به سراغ خریداری یک خودروی بنزینی یا هیبریدی بروید. تنها در یک صورت، خریداری خودروی برقی منطقی بنظر می‌رسد که به سراغ محصولات کارکرده بروید.

این مطلب را نیز بخوانید: ارزان‌ترین سدان هیبریدی بازار: تویوتا کرولا ۲۰۲۴ را بشناسید!

پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای خریداری چنین محصولاتی در سال‌های آینده افزایش یابد. حتی تسلا نیز برای رقابت با چین اعلام کرد که قیمت خودروهایش را به شدت کاهش خواهد داد تا توجه خریداران بیشتری را به خود جلب کند.

افزایش استارت‌آپ‌های فعال در حوزه خودروهای برقی

اگرچه در این روزها شاهد افزایش تعداد استارت‌آپ‌های جدید در جهان هستیم، باز هم متخصصان در این حوزه عقیده دارند که ممکن است وضعیت کنونی نتواند پاسخگوی نیاز افراد باشد. در حال حاضر، چین در صدر صنعت خودروهای برقی قرار دارد ولی 600 استارت‌آپ جدید نیز در حال اضافه شدن به این صنعت هستند.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا