مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

نگاهی کوتاه به سوزوکی بالنو به بهانه حضور در ایران

بعد از امضای توافق نامه هسته ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی روز به روز به تعداد نام‌ها و محصولات جهانی که قرار است در ایران تولید شود، افزوده می‌شود. بعد از خبر توافق ایران خودرو با پژو، به‌نظر می رسد روابط غول خودروسازی ایرانی با شریک ژاپنی خود نیز بهتر شده است. ایران‌خودرو خبرهای مختلفی را از عرضه محصولات سوزوکی در ایران منتشر کرده است. بعد از عرضه موفق ویتارا و عرضه ناموفق کیزاشی، ایران‌خودرو برای عرضه سوزوکی بالنو پیش‌قدم شده است.

suzuki_baleno_45

سوزوکی بالنو در کشور هند و توسط ماروتی سوزوکی هند تولید شده که در کلاس ساب کامپکت‌ها قرار می‌گیرد و در همین کلاس، ایران‌خودرو قرار است سوئیفت را نیز معرفی کند. چهره ظاهری بالنو از کیفیت خوبی برخوردار است و طراحی آن توجه را به خود جلب خواهد کرد. در بازار ایران که بیشتر محصولات از کشور چین هستند احتمالا اگر این خودرو با قیمت منصفانه عرضه شود، خریداران را به خود جذب خواهد کرد. بالنو بر اساس پلتفرم جدید سوزوکی طراحی شده و در آینده شاهد حضور محصولات بیشتری بر اساس همین پلتفرم خواهیم بود. بالنو از لحاظ ابعادی با طول 3.9 متر و عرض 1.9 متر و فضای بار 320 لیتری فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

suzuki_baleno_32

همانطور که گفته شد کابین بالنو فضای خوبی دارد. این فضا به‌نحوی طراحی شده که اگر صندلی جلو را تا آخر عقب بکشید باز سرنشینان عقب فضای کافی را در اختیار خواهند داشت. البته اگر شما قد بلندی داشته باشید احتمالا سقف این خودرو شما را اذیت خواهد کرد. اگر صندلی های عقب را تا کنید، فضای فوق‌العاده‌ای برای حمل بار ایجاد خواهد شد. طراحی داخلی کابیت تا حد بسیار زیادی دلنشین است و صندلی‌ها اگر چه راحتی زیادی ندارند اما خیلی آزار دهنده نیستند و شما بعد از مدت طولانی در آن بازهم احساس خستگی نخواهید کرد. یکی از نقاط ضعف این خودرو عایق‌بندی ضعیف آن است که صدای محیط اطراف را به داخل کابین هدایت میکند. این خودرو به حد زیادی چابک و نرم است و شما از سواری آن نهایت لذت را خواهید برد. اگرچه فرمان خودرو سبک طراحی شده اما این خودرو در پیچ‌ها قوی عمل می‌کند. در کل از لحاظ عملکرد بالنو از سوئیفت بهتر خواهد بود.

suzuki_baleno_36

سوزوکی برای این مدل موتورهای متنوعی را انتخاب کرده که هنوز مشخص نیست کدام پیشرانه برای بالنو در ایران درنظر گرفته شده است. این خودرو در بازار محلی هند با دو پیشرانه 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی و 1.3 لیتری چهار سیلندر دیزلی عرضه شده است که این موتورها به ایران راه پیدا نخواهند کرد، بالنو در بازارهای جهانی با موتورهای سه سیلندر 1 لیتری توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت، پیشرانه‌ای چهار سیلندر 1.2 لیتری با سیستم محرک هیبریدی و  یک موتور 1.2 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر عرضه شده است. احتمالا ایران خودرو این مدل را با پیشرانه 1.2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه خواهد کرد، مگر اینکه بخواهد مشتریان خود را سورپرایز کند. بنابراین با توجه به حجم محدود موتور بالنو، مصرف سوخت نیز تا حد شگفت انگیزی پایین خواهد بود. موتور ۱.۲ لیتری بالنو با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه شده است.

suzuki_baleno_36

بالنو با تجهیزات خوبی برای مدل استاندارد عرضه شده که از جمله آنها می‌توان به رینگ‌های آلیاژی، رادیوی DAB، اتصال بلوتوث و USB و شیشه‌های عقب تیره. سیستم ناوبری اشاره کرد. البته تجهیزات دیگری نیز وجود دارد که هنوز مشخص نیست کدام آپشن‌ها را ایران‌خودرو انتخاب خواهد کرد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا