مکمل بنزین
بررسی

بررسی مشخصات سینوگلد تانگو 5، همتای برقی آریزو 5

در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که سایپا برای اولین بار اقدام به رونمایی از یک سدان برقی بنام سینوگلد کرد. ظاهر این خودرو اما کاملاً آشنا به نظر می‌رسید زیرا سینوگلد اساساً نسخه برقی چری آریزو 5 است که سال‌ها در کشورمان حضور دارد. در آذر 1402 نیز این خودرو به سامانه عرضه خودروهای وارداتی اضافه شد تا آماده عرضه به بازار شود. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم بیشتر با این سدان برقی وارداتی سایپا آشنا شویم.

معرفی کلی سینوگلد تانگو 5

سینوگلد یک شرکت خودروسازی چینی است که در سال 2016 در شاندونگ تأسیس شد. این شرکت اما به دلیل فروش پایین و بدهی‌های فراوان، چند سال بعد توسط چری تصاحب شد. پس‌ازاین اتفاق، در اوایل سال 2022، سینوگلد نسخه برقی آریزو 5 را با نام جانژینگ (Junxing) معرفی کرد. ازآنجایی‌که این سدان چینی سال‌ها است توسط مدیران خودرو در کشورمان مونتاژ می‌شود، انتظار می‌رفت جانژینگ هم توسط این شرکت به ایران آورده شود اما این کار توسط سایپا صورت گرفت. این خودرو در کشورمان با نام تانگو 5 عرضه می‌شود.

سینوگلد تانگو 5

طراحی بیرونی سینوگلد تانگو 5

ازآنجایی‌که تانگو 5 اساساً همان آریزو 5 است که سال‌ها در خیابان‌های کشورمان دیده‌ایم، در طراحی بیرونی ویژگی تازه و قابل‌ذکری ندارد و از همان ظاهر آشنایی استفاده می‌کند که به آن عادت کرده‌ایم. تنها تفاوت بزرگ تانگو 5 با آریزو 5 در بیرون، استفاده از جلوپنجره مسدود است که لوگوی سینوگلد روی آن خودنمایی می‌کند. علاوه بر این، طراحی ورودی‌های هوای روی سپر جلو هم با آریزو 5 متفاوت است و تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. بااین‌حال، درمجموع ازآنجایی‌که پیشینه طراحی تانگو 5 به آریزو 5 سال 2016 بازمی‌گردد، در طراحی بیرونی سالخورده شده و قطعاً در برابر خودروهای جدیدتر چینی حرفی برای گفتن ندارد.

سینوگلد تانگو 5

داخل سینوگلد تانگو 5

تانگو 5 در داخل هم از همان داشبورد قدیمی آریزو 5 استفاده می‌کند و جتی با تغییراتی، اقتصادی‌تر از همتای بنزینی خود شده است. در اینجا شاهد همان تریم نقره‌ای‌رنگ روی داشبورد و دریچه‌های تهویه طرح سراسری بالای آن هستیم درحالی‌که کمی پایین‌تر، پانل شکیل لمسی سیستم تهویه که در آریزو 5 وجود داشت کاملاً حذف و با یک محفظه بدشکل برای اشیاء جایگزین شده که اصلاً نمای جالبی ندارد. همچنین کنسول مرکزی خودرو هم با حذف دسته‌دنده، خیلی ساده‌تر شده است. کل کابین خودرو هم با پلاستیک سیاه پوشیده شده است که از لحاظ کیفیت چنگی به دل نمی‌زند. بااین‌حال، غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر لمسی بزرگ‌تر 9 اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی توانسته کمی از حال و هوای اقتصادی و قدیمی کابین تانگو 5 بکاهد.

سینوگلد تانگو 5

امکانات و تجهیزات سینوگلد تانگو 5

تانگو 5 از لحاظ تجهیزات و امکانات هم حرفی برای گفتن ندارد و از بسیاری تجهیزاتی که در آریزو 5 می‌بینیم بی‌بهره است. لیست امکانات این سدان الکتریکی صرفاً به موارد زیر محدود می‌شود:

  • فرمان برقی
  • دو ایربگ
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • چراغ‌های خودکار
  • کنترل پایداری
  • کنترل کشش
  • سیستم پایش باد تایرها
  • نمایشگر لمسی 9 اینچی
  • صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی
  • کروز کنترل
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم تهویه اتوماتیک

پیشرانه سینوگلد برقی

این خودرو از یک موتور الکتریکی در جلو استفاده می‌کند که 134 اسب بخار قدرت و 175 نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین، از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ آریزو 5 ضعیف‌تر است. حداکثر سرعت این سدان الکتریکی هم تنها 130 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این خودرو با وزن 1460 کیلوگرم، ظرف 6 ثانیه از صفر به سرعت 50 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. تانگو 5 به یک پکیج باطری لیتیوم یونی 48.16 کیلووات ساعتی ساخت شرکت چینی CATL مجهز است که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا 405 کیلومتر را فراهم می‌کند. این باطری‌ها از قابلیت شارژ سریع هم برخوردار هستند که ظرف 30 دقیق باطری را شارژ می‌کند اما این کار با شارژر معمولی بین 7 تا 9 ساعت زمان می‌برد.

سینوگلد تانگو 5

قیمت و رقبا

سایپا هنوز قیمت سینوگلد تانگو 5 را اعلام نکرده است اما این خودرو در چین با قیمت 159,800 یوآن معادل 22 هزار دلار عرضه می‌شود که برای سدانی با این مشخصات و ویژگی‌ها رقم بالایی به نظر می‌رسد. در کشورمان اما تانگو 5 می‌تواند از مزیت تعرفه واردات کمتر خودروهای الکتریکی بهره‌مند شود. به‌طورکلی، این خودرو اگر در ایران با قیمتی بیش از آریزو 5 عرضه شود، به‌احتمال‌زیاد شانس چندانی برای موفقیت نخواهد داشت زیرا از همه لحاظ پایین‌تر از سدان بنزینی مدیران خودرو قرار می‌گیرد. رقیب اصلی تانگو 5 در ایران کی‌ام‌سی EJ7 خواهد بود که قیمت 1.3 میلیارد تومانی دارد درحالی‌که لونای ایران‌خودرو با قیمت 1.2 میلیاردی هم یکی دیگر از رقبای آن محسوب می‌شود.

مشخصات فنی سینوگلد برقی

سینوگلد تانگو 5

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا