مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

شش سیلندر افسانه‌ای: مرسدس AMG One، قدرتمندترین در جهان

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندری که امسال به بازار آمده‌اند، با تمام محصولات موجود در این رده که در گذشته به بازار عرضه شده بودند، متفاوت هستند. برای مثال، مرسدس بنز از یک موتور توربوشارژ 1.6 لیتری شش سیلندر وی‌شکل در هایپرکار Mercedes-AMG One خود استفاده کرده بود.

با همین پیشرانه قدرتی معادل 1000 اسب بخار تولید می‌شد که رقم بسیار بالایی شناخته می‌شود. Mercedes-AMG One یکی از خودروهای خوبی است که عملکرد منحصربفردی از خود نشان داد و تنها در تعداد محدودی تولید و به بازار عرضه شد. هیچکدام از برندهای خودروسازی نتوانستند با بکارگیری اصول و تکنولوژی فرمول یک، چنین محصول قدرتمندی بسازند.

مرسدس AMG One

تمامی طرفداران فرمول یک خواهان رانندگی با این محصول هستند، چرا که تجربه رانندگی با یک محصول مجهز به فناوری‌های فرمول یک می‌تواند بسیار جذاب باشد. حالا مرسدس بنز از آن هم فراتر رفته و به علاقمندان اجازه می‌دهد تا با این خودرو در جاده‌ها رانندگی کنند.

از زمانی که برای اولین بار از کانسپت AMG One در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد ۵ سال زمان برد تا نسخه نهایی آن در ۲۷۵ دستگاه ساخته شود. یعنی سال ۲۰۲۲ بود که نمونه نهایی از این کانسپت پیچیده به بازار عرضه شد، حتی جای تعجب دارد چرا که ساخت چنین خودرویی می‌توانست ‌زمان‌برتر هم باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: اولین خودروی سری فوق لوکس مرسدس میتوس معرفی شد

بیشتر محبوبیت مرسدس AMG One به موتور ۱.۶ لیتری ۶ سیلندر وی‌شکل آن برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۶ در مرسدس فرمول یک معرفی شد. پس بدون شک باید تغییرات گسترده‌تری در این موتور به وجود می‌آمد تا در نسخه استاندارد این خودرو به کار گرفته می‌شد.

گیربکس ۷ سرعته تک کلاچه خودکار دستی قدرت تولید شده توسط موتور را به تمام چرخ‌ها منتقل می‌کرد. هنوز اطلاعات زیادی درباره میزان گشتاور تولید شده توسط این پیشرانه وجود ندارد ولی شک نداریم که این رقم نیز مانند قدرت آن بسیار بالا و منحصر به فرد خواهد بود.

نکته جذاب دیگر این است که تنها ۲.۹ ثانیه زمان لازم است تا خودرو به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. حداکثر سرعت این محصول نیز تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

جدول مشخصات فنی

موتور پیشرانه توربوشارژ 1.6 لیتری وی‌شکل با چهار موتور برقی
گیربکس ۷ سرعته تک کلاچه خودکار دستی
قدرت 566 اسب بخار (1063 اسب بخار خروجی ترکیبی)
گشتاور نامشخص
نیروی محرکه تمام چرخ متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 2.9 ثانیه
حداکثر سرعت 349 کیلومتر بر ساعت (محدود شده)

رعایت قوانین انتشار

یکی دیگر از جنبه‌های مهم ساخت در مرسدس AMG One این بود که علاوه بر ارتقای موتور ۶ سیلندر وی‌شکل، مهندسان بتوانند آن را با قوانین انتشار نیز هماهنگ کنند. فناوری‌های به کار رفته در موتور به پیشرانه امکان می‌دهند تا انتشار کمتری داشته و با موتور برقی، 16 کیلووات انرژی الکتریکی تولید کند و کارایی را بهبود بخشد.

پیچیدگی استفاده از این موتور احتراقی

اگرچه قدرت خروجی کلی نسبت به نسخه سال 2016 مرسدس فرمول یک کاهش یافت، عملکرد موتور 1.6 لیتری وی‌شکل کاملا حفظ شده بود. با 566 اسب بخار قدرتی که این موتور تولید می‌کرد (بدون در نظر گرفتن هیچ موتور برقی هیبریدی)، به جرئت می‌توان گفت که پیشرانه AMG One یک هیولای پرقدرت در مهندسی شناخته می‌شد. هرچه بیشتر درباره این موتور اطلاعات کسب کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که با چه عجوبه‌ای روبرو هستید!

فناوری‌های به کار رفته در پیشرانه جدید

یکی دیگر از مهم‌ترین گام‌هایی که کمپانی در ساخت این پیشرانه برداشته است، توانایی چرخش موتور 11000 دور در دقیقه است. این رقم دیوانه‌کننده با بکارگیری سیستم سوپاپ هوا فشاری به جای سیستم فلزی معمولی بدست آمده بود.

خوب است بدانید که این سیستم سوپاپ در ابتدا در دهه 1980 در مسابقات فرمول یک استفاده شده بود و تا به حال در هیچ خودروی جاده‌ای به کار گرفته نشده بود. پس 7000 دور در دقیقه چرخش به این معنی است که موتور هنوز توان بالایی برای رسیدن به 11000 دور در دقیقه دارد!

این مطلب را نیز بخوانید: این خودروهای بنزینی کم مصرف را با مدل‌های هیبریدی اشتباه نگیرید!

مهندسان مرسدس بنز بسیار تلاش کردند تا مشکلات کوچک و بزرگ موتور را برطرف کنند. یکی از این اقدامات کاهش NVH یا نویز و ارتعاشات آن بود. کاملا واضح است که زمانی که آنها به این راه‌حل دست یافتند، دیگر هیچ مشکلی وجود نداشت که مهندسان از پس آن بر نیایند.

بهبود بازدهی حرارتی

چهار موتور برقی نیز به پیشرانه 1.6 لیتری پیوستند و قدرت بیشتری تولید می‌کردند. فناوری MGU-H یکی از گران‌ترین تکنولوژی‌های به کار رفته در این موتور است که به دلیل تغییر قوانین 2026 اکنون دیگر از خودروهای فرمول یک با موتور شش سیلندر وی شکل حذف شده‌ است.

این فناوری می‌تواند با گرمای تولید شده از گازهای اگزوز، قدرت سیستم هیبریدی را بازتولید کند.

دیگر رقبای قدرتمند شش سیلندر بازار

برندهای خودروسازی دیگر نیز در این سال‌ها سعی کردند که به تولید محصولات شش سیلندر اقدام کنند. برای مثال، نسخه پلاگین هیبریدی فراری 296 GTB و مک‌لارن Artura از جمله این محصولات هستند.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا