مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

نگاهی کوتاه به چانگان EADO الکتریکی؛ حرکت با برق چینی!

می‌خواهید باور کنید یا نکنید؛ صنعت خودروسازی چین به حدی پیشرفت کرده است که تا چند سال دیگر پا در کفش کمپانی‌های بزرگ خودروسازی شرق و غرب جهان می‌کند. این پیشرفت به حدی سریع بوده که به هیچ عنوان تصور تولید یک خودروی الکتریکی را از چینی‌ها نداشتیم؛ اما حالا تقریبا تمام خودروسازان چینی برنامه‌هایی برای تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی دارند و هیچ بعید نیست که زمانی کمپانی‌های چینی تبدیل به رقیب سر سخت تسلا و امثال آن شوند.

eado_ev

در این بین و درست وسط پیشرفت شرق و غرب در صنعت خودروسازی؛ خودروسازان وطنی هاج و واج مانده و فقط به تولید خودروهای دهه 80 و 90 میلادی بسنده می‌کنند. حالا که تحریم‌ها را برداشته‌اند؛ خودورسازان غربی شاید اندکی به شرکت‌های داخلی نزدیک شوند و کمی از آبروی رفته خودروسازان وطنی را به جوی صنعت بازگردانند؛ ولی باز هم کافی نیست و ظاهرا به این سادگی‌ها آنها تن به مونتاژ محصولات خود در ایران نمی‌دهند. به همین دلیل هم خودروسازان داخلی دست به دامن اژدهای سرخ می‌شوند تا شاید راهی برای تولید خودروهای روز پیدا کنند.

خودروهای چینی ابتدا با عدم استقبال مواجه شدند ولی هم اکنون دیدگاه‌های منفی درباره این خودروها به شدت کاهش یافته و همین موضوع باعث شده است که شرکت‌های ایرانی، بیشتر از گذشته به سمت چینی‌ها متمایل شوند. آخرین دست آورد این تمایلات باعث شده است که سایپا مجددا شریک چینی خود را انتخاب کرده و دست به دامن کمپانی معتبر چانگان شود. ابتدا با عرضه EADO  سدان و سپس با تولید CS35، راه را برای چانگان باز کرده و حالا به احتمال زیاد سه خودروی چینی در راه خطوط مونتاژ سایپا هستند. این سه خودرو؛  CS75، EADO هاچبک و EADO الکتریکی نام دارند که به تفصیل درباره CS75 و EADO هاچبک مقالاتی در وب سایت چرخان منتشر شد؛ اما هنوز یک خودروی جالب توجه از بین سه تفنگدار چینی باقی مانده است! خودروی مورد نظر، نسخه الکتریکی EADO بوده که قطعا مورد توجه بسیاری قرار خواهد گرفت.

eado_ev

نسخه الکتریکی چانگان EADO به لحاظ ظاهری کاملا شبیه به نسخه سدان EADO بوده و فقط جلو پنجره‌ای آن آبی رنگ شده است. از لحاظ ابعاد؛ EADO الکتریکی 4620 میلی‌متر طول و 1820 میلی‌متر عرض دارد. ارتفاع آن 1515 میلی‌متر و فاصله بین دو محور نیز 2660 میلی‌متر است. وزن نسخه الکتریکی EADO حدود 1610 کیلوگرم بوده و از لاستیک‌های 16 اینچی بهره می‌برد. به طور کلی ظاهر نسخه الکتریکی EADO چیز زیادی برای گفتن ندارد! در واقع اصل مطلب پیشرانه این خودرو است!

eado_ev

نسخه الکتریکی EADO مجهز به یک موتور برقی با توان 120 اسب‌بخار و 280 نیوتن‌متر گشتاور است. انرژی مورد نیاز پیشرانه EADO الکتریکی از سه باتری 320 واتی لیتیوم‌یون تامین می‌شود. باتری‌های مذکور حاصل سرمایه‌گذاری مشترک چانگان با دو کمپانی BAIC و شرکت SK کره‌جنوبی است. حداکثر سرعت خودرو 140 کیلومتر در ساعت بوده و راننده در استفاده عادی 160 کیلومتر و در استفاده اقتصادی حدود 200 کیلومتر را می‌تواند با EADO الکتریکی بپیماید. تقریبا چیزی نزدیک به 8 ساعت به طول می‌انجامد تا باتری‌های EADO کاملا شارژ شوند؛ البته اگر خیلی عجله داشته باشید می‌توانید از قابلیت شارژ سریع استفاده کرده و در نیم ساعت، تا 80 درصد از ظرفیت باتری‌ها را پر کنید.

eado_ev

eado_ev

اما نسخه الکتریکی EADO در ورژن کامل خود، امکانات فراوانی دارد؛ که از آن جمله می‌توان به کیسه هوای جلو، سیستم تهویه مطبوع، 6 بلندگو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای، صندلی‌های چرمی، صفحه نمایش لمسی، دوربین عقب، سنسور پارک، پاور سانروف، ABS / EBD، BA، TCS، ESC اشاره کرد.

ev-banner2

eado_ev

این خودرو در کشور چین قیمتی بین 23 تا 30 هزار یوان دارد. تا زمان عرضه نمی‌توان درباره قیمت این خودرو در ایران نظر قطعی داد؛ ولی کاملا مشخص است که در صورت قیمت‌گذاری مناسب با استقبال بسیار خوبی مواجه خواهد شد. این خودرو می‌تواند گزینه خوبی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور باشد و تا حد زیادی از میزان مصرف و آلودگی هوا بکاهد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا