مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

چگونه فریب دلالان خودرو را نخوریم!

گرچه حرفه دلالی و یا به عبارتی واسطه گری در خرید و فروش هر کالایی به ذات خوب ایرادی نداشته و نوعی خدمت نیز محسوب میشود، اما همیشه و در تمام مشاغل و صنوف برخی افراد سود جو از عدم آگاهی افراد بهره برده و با دروغ و دغلکاری کالای با ارزشی را با قیمت کمتر خریده و یا کالای کم ارزشی را با قیمت بالاتری می فروشند. در این میان برخی از دلالان صنف خرید و فروش خودرو که از صداقت و راستی هیچ بهره ای نبردهاند برای فروش و یا به اصطلاح قالب کردن خودرویی با قیمتی بیش از قیمت واقعی و منصفانه اقداماتی را انجام میدهند که در ادامه برخی از این اقدامات فریب کارانه را برای آگاهی مخاطبین محترم بیان میکنیم:

 – کم کردن عدد کیلومتر شمار خودرو

اولین کاری که یک فروشنده فریب کار برای فروش خودرو با بهایی بالاتر انجام خواهد داد کاستن از مقدار مسافت طی شده خودرو است که توسط کیلومتر شمار خودرو نمایش داده میشود. این توهم را از خود دور کنید که کیلومترهای دیجیتال و انواع جدیدتر آن در برای این تقلب مصون هستند. متاسفانه یا خوشبختانه علم و تکنولوژی به اندازهای پیشرفت کرده که کیلومتر شمار خودروهایی نظیر مرسدس بنز هم دستکاری میشود دیگر چه برسد به خودرو های ساخت داخل!

kilometr

اما برای کشف این موضوع خریدار محترم سریعا به فکر دیاگ زدن میافتد که مسلما اگر کاهش عدد کیلومتر شمار توسط حرفهایها انجام شده باشد، در دیاگ هم همان عدد نمایش داده خواهد شد. بنابراین برای یافتن حقیقت باید به برخی موارد دقت بیشتری کرد که عبارتند از:

  • اسفنج های ضربه گیر کارخانه روی درب ها: هیچ دلیلی ندارد که یک پژو پارس مدل 90 هنوز دارای اسنفج های ضربه گیر نو روی درب های خود باشد. وجود چنین چیزی نشان میدهد فروشنده صداقت کافی ندارد.

esfanj

  • روکش صندلی نو: اگر خودرویی با مدل پایین مشاهده کردید که فروشنده آن اقدام به نصب روکش صندلی نو کرده بود و یا اینکه روکشها را باز کرده و صندلیهای اصلی نمایان بود، احتمال بدهید که کارکرد خودرو بیش از مقدار اعلامی است. به یاد داشته باشید یک روکش صندلی با کیفیت متوسط چنانچه بصورت غیر کاری و اصطلاحا خانگی استفاده شده باشد تا 70 هزار کیلومتر بدون پارگی و سوختگی خواهد بود.

 

  • ساییدگی غربیلک فرمان و دسته دنده: اگر مشاهده کردید که خودرو با دو سه سال عمر دارای فرمان ساییده شده است یقین بدانید که برای مسافرکشی از آن استفاده شده است! براق و صیقلی بودن دسته دنده هم همین حکم را دارد.

44

لازم به یادآوریست که روکش فرمان نو میبایست شک شما را دوچندان کند.

  • در هنگام خرید و بررسی خودروی دست دوم حتما به پدال کلاچ دقت کنید. ساییدگی بیش از حد لاستیک روکش پدال بیانگر استفاده نامتعارف از خودرو است.

lower-clutch-1

  • به رکابهای زیر دربها دقت کنید. ساییدگی و خط و خراش در این منطقه نشانگر احتمال مسافرکشی با خودرو است. چنانچه این ناحیه با طلق رکاب پوشانده شده بود، باید کمی بیشتر شک کنید.

 

  • تمیز بودن نامتعارف و غیر طبیعی سقف داخلی خودرو، یک خودرو با دو یا سه سال کار کرد آنهم در شهری مثل تهران که پر از آلودگی است قطعا باعث کمی تیره شدن رنگ سقف خودرو خواهد شد. چنانچه خودرو مورد نظر با همین سن دارای سقف براق و تمیز بود احتمال بدهید که به علت کارکرد نامتعارف سقف خودرو شسته شده است.

 

موارد یاد شده تنها گوشه ای از ترفندهای مورد استفاده توسط فروشندگان حقه باز بود که قصد دارند خودرو خود را با قیمتی بیش از ارزش آن به خریدار قالب کنند. اما در کنار این می بایست حتما وضعیت قسمتهای فنی خودرو هم مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرد که در مقالات بعد به ترفند های مورد استفاده در مورد قسمتهای فنی خودرو هم خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. رنگ خودرو هم خیلی مهم که نشون میده از کجا تصادف شده و اون هم به لطف همین دوستان با تعویض با فابریک تو کارشناس رنگ هم نشون نمیده چه برسه به چشمای خریدار

  2. اینجور‌ که‌ گفته شد هیچ ماشین دست دومی قابل اطمینان نیست چون بی عیب نیست اصلا نباید ماشین دست دوم خرید باید نو خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا