مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیتازه‌ها

بررسی رنو کپچر: کوچولوی تازه وارد!

بالاخره پس از سال‌ها انتظار برای وارد شدن یک خودروی اروپایی توسط خودروسازان داخلی،‌ ایران‌خودرو چندی پیش اقدام به پیش‌فروش رنو‌ کپچر کرد تا بتواند در بازه قیمتی ۱۰۰ میلیون‌تومان به رقابت با حریفان سرسخت چینی بپردازد. رنو پیش از این نیز سابقه خوبی در ایران داشته و خودروهایی مانند تندر ۹۰ و مگان پیش از این موفق به جلب رضایت مشتریان شده‌اند. به همین دلیل احتمال می‌رود که ایرانیان از کپچر نیز استقبال زیادی داشته باشند.

رنو برای رقابت با نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸ و فورد اکواسپرت، این کراس‌اور را روانه بازار کرد. کپچر از شاسی مشترک با کلیو استفاده می‌کند که زمزمه‌های حضور این ماشین نیز زمانی به گوش می‌رسید. هدف از تولید این کراس‌اور کوچک، ارائه بخشی از امکانات SUVها با قیمتی کم است که صدالبته رنو در زمینه تولید خودروهای مقرون‌ به صرفه استعداد خاصی دارد.

2015-renault-captur-24

ایران‌خودرو کپچر را تنها در یک مدل وارد می‌کند. این مدل شامل امکاناتی همچون کروزکنترل، صفحه‌نمایش، سیستم روشنایی در روز، بدنه دو رنگ و کامپیوتر سفری می‌شود. در ادامه به بررسی این کراس‌اور می‌پردازیم.

طراحی

ظاهر کپچر با بقیه کراس‌اور‌ها تفاوت زیادی دارد و در آن گوشه‌های گرد زیادی را می‌توان دید. در جلو لوگوی بزرگ رنو خودنمایی می‌کند. طراحی جلوپنجره و چراغ‌ها به گونه‌ای‌ است که می‌توان بلندتر و عضلانی‌تر بودن کپچر نسبت به کلیو را کاملا حس کرد.

2015-renault-captur-21

نوار کناری و سپر با طراحی کپچر کاملا هماهنگی دارد اما مهم‌ترین عامل زیبایی این فرانسوی کوچک، رنگ‌های متفاوت و دو رنگه بودن بدنه خودرو به شمار می‌رود. رنو چه در داخل و چه در خارج خودرو، امکانات زیادی برای شخصی سازی کپچر در نظر گرفته است. در هردو بخش می‌توان از رنگ‌های متفاوت برای تزیین و روح‌بخشی به ماشین استفاده کرد.

در بعضی قسمت‌های کابین ‌رنو از رنگ‌های مشابهی با خارج خودرو استفاده کرده و همین باعث افزایش حس اسپرت بودن آن شده است.

2015-renault-captur-19

علاوه بر شاسی مشترک، کلیو و کپچر از طراحی داخلی مشابهی نیز بهره می‌برند. کیلومتر شمار و کنسول میانی که سیستم سرگرمی را نیز در خود جای داده، در هر دو خودرو یکسان هستند. از یک خودروی مقرون به صرفه نمی‌توان انتظار زیادی از کیفیت قطعات داخلی داشت و در کپچر نیز این قضیه صادق است و در قسمت‌های مختلف پلاستیک‌های خشک و بی‌کیفیت مشاهده می‌شود.

2015-renault-captur-15

درضمن برای راحتی بیش‌تر، پوشش صندلی‌ها زیپی طراحی شده و می‌توان آن‌ها را برای شستشو و یا تعویضشان جدا کرد.

رانندگی

کپچر با بهره‌گیری از سیستم‌تعلیقی نرم، خودرویی راحت به شمار می‌رود؛ گرچه در پیچ‌ها کمی لغزش خودرو مشاهده می‌شود. فرمان نیز حس خوبی از جاده را به راننده منتقل نمی‌کند و مقداری در جاده‌های بین شهری خسته‌کننده است. البته سبک بودن فرمان آن را برای رانندگی در شهر مناسب می‌سازد.

با این که رانندگی لذت‌بخشی در کپچر ارائه نمی‌شود، اما در داخل کابین حس راحتی و ایمنی قابل لمس است. فنر و کمک‌فنر به خوبی از عهده چاله‌ها بر می‌آیند و تنها خیابان‌های پر دست‌انداز و ترکدار است که سیستم‌تعلیق را به زانو در می‌آورد و ضربات به کابین وارد می‌شود.

2015-renault-captur-16

تریم انتخاب شده برای ایران به موتور ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر دارای توربوشارژر مجهز شده است. این موتور ۱۲۰ اسب‌بخار را در دور موتور ۴۹۰۰rpm و ۱۹۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۲۰۰۰rpm توسط یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. گیرکس در دور موتورهای پایین کمی دیر عمل می‌کند و عمل شتابگیری را به تاخیر می‌اندازد. درکل موتور کپچر با اینکه عملکرد مناسبی دارد اما در مقایسه با دیگر رقبا کمی ضعیف به نظر می‌رسد.

ایمنی

مدلی که در ایران عرضه می‌شود مجهز به ۴ کیسه‌‌هوای ایمنی– جلو و جانبی شده است. سیستم پایداری الکتریکی (ESP)، ترمز ضد قفل (EBD ،(EBA و ABS از دیگر امکانات ایمنی این ماشین به شمار می‌رود. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که کپچر موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر Euro NCAP شده است.

کاربرد

۳۷۷ لیتر فضای حمل‌بار در کپچر در نظر گرفته شده که به نسبت رقبایی همچون جوک و اکواسپرت مقداری بیش‌تر است. درضمن امکان افزودن یک طبقه به صندوق بار وجود دارد. این ویژگی کار را برای ساختن فضایی صاف در هنگام خم کردن صندلی‌ها راحت می‌سازد. می‌توان با جداسازی این طبقه فضا را به ۴۵۵ لیتر افزایش داد. همچنین با خم کردن کامل صندلی‌ها مقدار ۱۲۳۵ لیتر برای حمل وسایل در دسترس خواهد بود. فضای زیادی برای قراردادن وسایل سرنشینان در کپچر وجود ندارد. جعبه داشبورد نیز جای کمی در اختیار می‌گذارد و چندان نمی‌توان به آن برای گذاشتن وسایل اتکا کرد.

2015-renault-captur-28

2015-renault-captur-302015-renault-captur-11  2015-renault-captur-20

با اینکه از نظر فضای سر در عقب خودرو مشکلی وجود ندارد، اما قسمت در نظر گرفته شده برای پا به خصوص برای افراد قد بلند می‌تواند آزار دهنده باشد.

نتیجه‌گیری نهایی

2015-renault-captur-8

رنو کپچر خودرویی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند کراس‌اوری اسپرت را در مقابل پرداخت پولی نسبتا کم (البته نه در ایران) در اختیار داشته باشند. امکانات زیادی برای شخصی سازی خودرو درنظر گرفته شده و از این لحاظ از بسیاری از رقبا سرتر است. اگرچه شروع به حرکت خودرو کمی دیر صورت می‌گیرد و موتور نیز به نسبت کمی ضعیف است. البته موتور به راحتی از پس کارهای معمول برمی‌آید و به دلیل وزن کم خودرو نباید زیاد نگران این قضیه بود. همچنین کپچر یک خودروی شهری‌ست و نباید انتظار زیادی برای مسافرت داشت؛ به خصوص فضای کم درنظر گرفته شده برای پا می‌تواند در مسافت‌های طولانی آزار دهنده باشد. به هرحال قیمت ۱۰۵ میلیونی کپچر کمی شک‌ برانگیز است و خودرویی که در خارج از کشور به عنوان خودرویی مقرون‌ به صرفه به فروش می‌رسد، در ایران دارای چنین قیمت بالایی است.

به سوپر گروه رنو کپچر ملحق شوید…

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. فرانسوی ها کلا مثل اینکه برای سرنسینان عقب پا در نظر نمی گیرند. آن از 206 و دیگر محصولات اینهم از رنو کپچر. قیمت این خودرو در بازار نهایتا باید 75 میلیون باشد نه 105 میلیون. این سواستفاده از وضعیت بازار است که مطمینا باعث فروش کمتز و نارضایتی نمایندگان رنو را در بر خواهد داشت

  2. حدود سی هزار دلار پول بدی.بعد ماشین به اصطلاح شاسی بلند با حجم موتور 1200 سی سی سوار بشی،ایران خودرو مردم رو چی فرض کرده؟؟؟؟

  3. دوست عزيز جهت اطلاع عرض مي كنم كه اين رنو در خود اروپا با 2 نوع موتور عرضه مي شه، مدل 1 كه در ايران نيست موتور 2000 هست و مدل قويتر 1200 همراه با توربوشارِژ كه در ايران هم عرضه مي شه. 1200 همراه با توربوشارژ واسه اين ماشين كم كه نيست هيچ و واقعا عالي هم هست، تنها ايراد اينه كه بايد بنزين سوپر بزنيد تا جايي كه مي تونيد. من خودم فلوئنس دارم، رنو واقعا ماشين عالي هست ولي با دوست ديگمون كه نسبت به جاي پاي سرنشين عقب ايراد گرفتن موافقم و يكمم صندلي ها سفت و خشك هستند.

  4. رنو کپچر: مصرف شهری (6.5) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (120) اسب بخار، شتاب 0-100 (10.9) ثانیه، قیمت (106) میلیون تومان
    هوندا سی آر وی: مصرف شهری (9.8) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (185) اسب بخار، شتاب 0-100 (8.5) ثانیه، قیمت (244) میلیون تومان
    تویوتا راوفور: مصرف شهری (10.7) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (176) اسب بخار، شتاب 0-100 (9.3) ثانیه، قیمت (214) میلیون تومان
    میتسوبیشی: مصرف شهری (10.2) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (147) اسب بخار، شتاب 0-100 (11.9) ثانیه، قیمت (159) میلیون تومان
    رنو کولئوس: مصرف شهری (12) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (170) اسب بخار، شتاب 0-100 (9.3) ثانیه، قیمت (170) میلیون تومان
    سوزوکی گراند ویتارا: مصرف شهری (11.4) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (169) اسب بخار، شتاب 0-100 (11.7) ثانیه، قیمت (135) میلیون تومان
    ام جی جی اس : مصرف شهری (11.9) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (217) اسب بخار، شتاب 0-100 (7.9) ثانیه، قیمت (140) میلیون تومان
    هیوندای سانتافه: مصرف شهری (12.5) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (190) اسب بخار، شتاب 0-100 (10.0) ثانیه، قیمت (198) میلیون تومان
    کیا سورنتو: مصرف شهری (12.5) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (188) اسب بخار، شتاب 0-100 (10.0) ثانیه، قیمت (218) میلیون تومان
    هیوندای توسان: مصرف شهری (11.8) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (177) اسب بخار، شتاب 0-100 (10.0) ثانیه، قیمت (165) میلیون تومان
    کیا اسپورتیج: مصرف شهری (11.2) لیتر در 100 کیلومتر، قدرت (177) اسب بخار، شتاب 0-100 (10.0) ثانیه، قیمت (168) میلیون تومان

  5. آقای نمیخریمممممم
    بدو دارن قسطی میدن! جا نمونی… خخخخخخخخخخخ

  6. سلام
    دفاع از مشخصات در كشور ما حرف آخره. وقتي ايران خودرو گاري ساز بيشتر از سه ما تاخير در تحويل اين خودرو داره و هيچ تاريخي رو هم اعلام نميكنه براي تحويل، چه بحث فني اخه.

  7. سلام.می خوام کپچر بگیرم ولی مردد هستم. از دوستانی که از این ماشین سواری گرفتن می خواستم در مورد سرعتو شتاب و قدرت موتورش بپرسم و اینکه این آیتم ها با چیزایی که در موردشون توی صفحاتشون میگن همخونی داره یا نه ؟ ممنون میشم از راهنماییتون.

  8. خودروی سازی دولتی وکلا اقتصاد دولتی در ایران ونداشتن فرهنگ رقابت که ناشی از همان دولتی بودن است منجر به اینگونه واردات میشود.

  9. من این خودرو رو دارم و با اینکه اهل دور دور نیستم ولی وقتی سوارش می شم مسیرمو طولانی می کنم تا ازش بیشتر لذت ببرم. در یک کلام فوق العادست.

  10. سلام میخواستم رنوی گپچر بخرم از کسانی که دارن ی راهنمایی مبخواستم

  11. سلام من تازه خریدم قبلا اپتیما داشتم هر چند به اپتیما نمیرسه اما حقیقتا ماشین ترم و خوشی است .شتاب خوبی داره .و پنج ستاره ایمنی هم گرفته .هاشم

  12. سلام دوستانی که قصد خرید کپچر دارند مدل ۲۰۱۶ بازار رو الان نخرند چون تو سایت ایران خودرو مدل ۲۰۱۷ ثبت نام میشه تحویل مهر و..ومدل ۲۰۱۶ افت زیادی خواهد داشت .

  13. اقا من این ماشینو دارم ماشینه عالی هست بهد که یکسری میگن ۳۰۰۰۰ هزا دلار نمیارزه قربونت فکردی ماشین ای دیگه که وارداتین چه جورین نزدیک ۴ برار میکنن تو پچه ملت این باز به نسبت اونا قیمتش تو ایران بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا