مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

رقابت داغ بی‌ام‌و M3، لکسوس GS F و مرسدس AMG C63 S

به جرات می‌توان گفت بیش از نیمی از مردم جهان علاقه‌مند به داشتن یک خودرو از سه برند لکسوس، بی‌ام دبلیو و مرسدس، هستند. امروز رقابت هیجان انگیز بین ۳ سدان دوست داشتنی و قدرتمند را شاهد خواهیم بود. همه مردم برای خرید یک خودرو، دوست دارند بهترین و لوکس‌ترین مدل را براساس بودجه مالی خود انتخاب کنند. در این رقابت ۳ گزینه مطرح شده است که آنها به ترتیب بی‌ام دبلیو M3، لکسوس GS F و مرسدس AMG C63 S هستند.

BMW-M3-Mercedes-AMG-C63-comparison-4

مرسدس AMG C63 S سدان در حدود 155،900 دلار و بی‌ام دبلیو M3 در حدود 144،615 دلار قیمت گذاری شده است و لکسوس GS F به‌عنوان خودرو سوم در این رقابت، 148،800 دلار قیمت دارد. در این رقابت زیبا جای یک محصول قدرتمند دیگر خالی است و آن خودرویی نیست جزء آئودی RS4. لکسوس در مقایسه با خودروهای آلمانی این مقایسه، ابعاد بزرگتری دارد و از لحاظ قیمت بین مرسدس و بی‌ام دبلیو قرار خواهد گرفت.

2017-Mercedes-AMG-C63-S-sedan-4

برای این آزمون از آخرین نسخه بی‌ام دبلیو M3، با رنگ آبی جذاب استفاده شده است. لکسوس GS F و مرسدس AMG C63 S نیز آخرین مدل‌های ساخته شده از این‌ خودروها هستند که به‌وسیله رانندگان حرفه‌ای مسابقات رالی در این مقایسه، آزمایش شده‌اند. دو نماینده آلمانی، از موتورهای توربو شارژر بهره می‌برند، در حالی که ماشین ژاپنی در اینجا توسط یک موتور تنفس طبیعی 5.0 لیتری V8 عرضه شده است.

bmw-m3_lexus-gsf_mercedes-amg-c63s_comparison_01

بی‌ام دبلیو M3 با موتور توئین‌توربو شش سیلندر 3.0 لیتری توانایی تولید 443 اسب‌بخار قدرت را در گشتاور ۵۵۰ نیوتن‌متر دارد. در مقابل مرسدس C63 S نیز با موتور 4.0 لیتری V8 توئین توربو می‌تواند 502 اسب‌بخار قدرت در گشتاور 700 نیوتن متر تولید کند. موتور تنفس طبیعی لکسوس GS F نیز 470 اسب‌بخار قدرت در گشتاور 530 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

در این رقابت، مرسدس به‌عنوان سنگین‌ترین خودرو،  1865 گیلوگرم وزن دارد و لکسوس و بی‌ام دبلیو به‌ترتیب 1730 و 1560 کیلوگرم وزن دارند. شرایط در شتاب صفر تا صد خودروها اصلا به وزن مرتبط نمی‌شود و لکسوس در ۴.۶ ثانیه از صفر به ۱۰۰ می‌رسد و ۲ رقیب آلمانی ذر زمان مشابه ۴.۰ ثانیه به این شتاب دست پیدا می‌کنند. آمار و ارقام مصرف سوخت رسمی 8.6L / 100km را برای مرسدس C63 S و 8.8L / 100km را برای M3 و 11.3L / 100km را برای لکسوس نشان می‌دهند.

2017-Mercedes-AMG-C63-S-sedan-3

 

در نمای خارجی، هر سه اتومبیل دارای یک حس طراحی تهاجمی هستند. اما می‌توان گفت لکسوس شجاعانه‌ترین طراحی را با خطوط زاویه‌دار جسورانه با قسمت‌های فیبرکربنی دارد که حس داشتن یک خودرو گران قیمت را منتقل می‌کند. سلیقه لکسوس در طراحی این خودرو به ما نشان می‌دهد که یک خودرو تا چه حد می‌تواند عالی باشد اما رینگ‌های 19 اینچی کمی برای این خودرو کوچک به‌نظر می‌رسند. کابین لکسوس نیز مانند ظاهر آن، پر زرق و برق بوده و هیچ قسمت ضعیفی در آن دیده نمی‌شود. صندلی های چرم قرمز احساس شگفت انگیز را بوجود می‌آورد که با یک صفحه نمایش 12.3 اینچی و ارگونومی خوب تکمیل می‌شود. صندلی های عقب بزرگ هستند و به راحتی می توان دو فرد بزرگسال سنگین وزن در آن مستقر شوند.
2017-Lexus-GSF-8

 

مرسدس C63 S در طراحی ظاهری کمی متفاوت است و به‌نظر می‌رسد برای کسانی مناسب است که فعالیت‌های تجاری انجام می‌دهند و نمای ظاهری آن چندان اسپرت نیست. در کابین، آن چیزی وجود دارد که خیلی ها از جمله ما آن را دوست داریم. این کابین ترکیب خوبی از سادگی و زیبایی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در داخل کابین به‌جای خطوط تیز، بیشتر بخش‌های دایره‌ای و منحنی‌وار استفاده شده است. صندلی‌های جلو و عقب راحت و جادار هستند، و فضای مناسب یرای ۴ فرد بزرگسال را دارا هستند.2017-Mercedes-AMG-C63-S-sedan-10
در مورد بی‌ام دبلیو M3 فقط باید شما را به دیدن تصاویر دعوت کنیم، چرا که این خودرو واقعا خوب طراحی شده که هیچ بخش بدی در آن وجود ندارد. در کابین، صندلی‌های چرم مخصوص حس لوکس بودن را کاملا دارند. به‌طور کلی خودروهای بی‌ام دبلیو در طراحی داخلی از چارچوبی مشخص پیروی می‌کنند که با هم تفاوت کمی دارند. این ممکن است یک ضعف برای خودروهای بی‌ام دبلیو محسوب شود ولی خیلی‌ها آن را دوست دارند.


2017-BMW-M3-Competition-Pack-2

 

از لحاظ کیفیت رانندگی، مرسدس C63 S بسیار قدرتمند ظاهر شده و به‌نحوی نرم‌ترین رانندگی را در بین خودروهای دیگر دارد. پیشرانه V8 با تکنولوژی بالا و سیستم تعلیق منحصر به فرد، همه به‌عنوان یک پکیج، بهترین رانندگی را برای شما فراهم خواهند کرد و بی‌ام دبلیو M3 بسیار تند و تیز حتی در سرعت‌های پایین، عمل می‌کند اما برای رانندگی روزمره ممکن است کمی خسته کننده ظاهر شود. اگر یک سدان را بر اساس استفاده روزانه بخواهید انتخاب کنید، به طور کلی، C63 S در این بخش برنده خواهد بود.

2017-Lexus-GSF-8

در لکسوس احساس سنگینی و تا حدودی تنبلی دیده می‌شود و از لحاظ عملکرد در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت. سیستم تعلیق لکسوس GS F بسیار خشک بوده و در حالت رانندگی احساس خوبی نخواهید داشت و سواری خشک آن کاملا مشهود است. اگر چه ظاهر نماینده لکسوس در جاده بسیار جذاب خواهد بود ولی از لحاظ فنی، عملکرد ضعیف‌تری دارد. بخش ضعیف دیگری که ما دوست داریم شما در ارتباط با لکسوس بدانید، موتور آن است. اگر فکر می‌کنید این موتور V8 تنفس طبیعی عملکرد خوبی دارد، سخت در اشتباه هستید.

2017-BMW-M3-Competition-Pack-7

اگر بخواهیم قدرت و عملکرد یک موتور را در جاده مدنظر بگیریم، بی‌ام دبلیو M3 بسیار خوب عمل می‌کند و در جایگاه نخست قرار خواهد گرفت. وزن کمتر آن در چالاکی خودرو بسیار موثر بوده است  و گیربکس ۷ سرعته اتومات آن با موتور بسیار هماهنگ عمل میکند، چیزی که در لکسوس کمتر شاهد هستیم. شاید در بخش‌هایی به نقاط ضعف M3 اشاره کردیم ولی بدون شک در این رقابت بی‌ام دبلیو برنده خواهد بود. با توجه به ماهیت سبک و عملکرد فوق العاده تهاجمی و قیمت مناسب، این خودرو واقعا عالی است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام
    اينجا اينطور به نظر مي رسيد كه بنز برنده باشه چون هم در قدرت موتور و هم در كيفيت رانندگي حرف اول رو مي زد بر طبق گفته مقاله ولي آخرش چه طوري ب ام و اول شد من كه نفهميدم چون بحث كاملي هم در مورد كابينش نشده بود به نظرم اين دو آلماني هم طراز هم هستند و لكسوس دنباله رو اينهاس

    1. سلام، طبق نسخه اصلی مقاله که به‌صورت ترجمه در سایت قرار گرفته، مرسدس عملکرد خوبی داره ولی در بخش هندلینگ سنگین ظاهر شده و از لحاظ ظاهری بی‌ام و برتر اعلام شده. در کل از لحاظ مختلف به این خودروها نمره دادند که بی‌ام دبلیو و مرسدس هر دو امتیاز ۹ رو دریافت کردند ولی کارشناسان بی‌ام و رو ترجیح دادند اول انتخاب بشه و لکسوس هم نمره ۷.۵ رو از ۱۰ دریافت کرده

  2. واقعا مرسدس بهتر از هردو خودرو هست طراحی بی ام و و لکسوس کمی قدیمی هستش از نظر شتاب هم مرسدس بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا