مکمل بنزین
بررسی

بررسی دانگ فنگ S30: یک چینی خوش شانس دیگر!

چند وقتی است که نام دانگ فنگ در ایران زیاد به‌گوش می‌رسد و آن هم به‌دلیل محصول جدید ایران‌خودرو به نام‌ ‌اچ سی کراس بوده که قرار است وارد بازار کشورمان شود. یکی دیگر از محصولات این شرکت که ممکن است شانس حضور در ایران را پیدا کند، دانگ فنگ S30 است. این سدان نه‌چندان بزرگ در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه دانگ‌فنگ تولید می‌شود. نسخه هاچبک این خودرو H30 نام دارد. بنابراین فِنگ‌شِن اچ‌۳۰ کراس که توسط ایران‌خودرو عرضه خواهد شد، دقیقا مدل هاچ‌بک یا استیشن S30 است. دانگ‌فنگ S30 برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ رونمایی و به سبد محصولات این شرکت اضافه شد. خط تولید اس۳۰ در کشور ونزوئلا فعال شده و در آن کشور نیز این خودرو حضور پررنگی دارد.

طراحی ظاهری S30

طراحی محصولات دانگ‌فنگ چندان به‌روز نیست و بیشتر این خودروها از ظاهری قدیمی و ساده برخوردار هستند، S30 نیز مانند اچ‌۳۰ طراحی ظاهری ساده‌ای داشته و بعد از مدتی چهره آن تکراری و خسته کننده خواهد شد. در نمای روبرویی خودرو همانطور که مشخص است، اس۳۰ کاملا مشابه اچ۳۰ طراحی شده است. وقتی از نمای روبرو و حتی از عقب به‌خودرو نگاه می‌کنیم، شباهت‌هایی با برخی از خودروهای سال ۲۰۱۲ می‌توان در آن یافت، اما کپی‌کاری به‌حدی نبوده که بتوان اس۳۰ را یک کپی دیگر از چینی‌ها دانست.

dongfeng-fengshen-s30-2013-005

نمای روبروی خودرو واقعا حرفی برای گفتن ندارد و ما هیچ بخش جذابی در آن پیدا نکردیم که بخواهیم برای شما تعریف کنیم، خطوط بزرگ روی کاپوت نیز بسیار بد طراحی شده‌اند و اگر این شرکت از خطوط ظریف‌تری برای نمای روبروی خودرو استفاده می‌کرد، بی شک چهره قابل قبول‌تری را در این محصول شاهد بودیم. چراغ‌های مه‌شکن در قسمت پایین سپر نیز طراحی معمولی دارند و خلاقیتی در آنها دیده نمی‌شود. جالب اینجاست که با دقت به این خودرو، می‌توان مشاهده کرد که خودروی ساینا که توسط سایپا طراحی شده، شباهت‌هایی با S30 دارد.

dongfeng-fengshen-s30-2013-003

به جانب خودرو نگاه می‌کنیم، تا اگر شد یک نکته مثبت در طراحی ظاهری این محصول پیدا کنیم، اما متاسفانه بازهم چیزی وجود ندارد. لاستیک‌های خودرو فوق‌العاده کوچک هستند و حتی جای قرار گیری آنها نیز قطر لازم را ندارد تا چهره خودرو بهتر شود. خطوط خشن نیز در بخش جانبی دیده می‌شوند و اصلا قابل قبول نیستند.

dongfeng-fengshen-s30-2013-001

طراحی قدیمی خودرو به‌طور واضح در بخش پشتی قابل مشاهده است. چراغ‌های زاویه دار که به‌وسیله نوار کرومی به هم متصل شده‌اند اگر چه نسبت به مدل استیشن این خودرو، یعنی اچ‌۳۰ کراس از زیبایی بیشتری برخوردار هستند، اما هنوز هم جلب توجه نمی‌کنند و حرفی برای گفتن ندارند. اگر به تصویر دقت کنید، عدم تناسب ارتفاع و عرض خودرو، نشان می‌دهد که از لحاظ طراحی این خودرو واقعا ضعف دارد.

طراحی داخلی S30

کابین اس۳۰ خیلی بهتر از نمای خارجی آن طراحی شده و کمی جای امیدواری باقی گذاشته است. فضای پا برای سرنشینان نسبت به ابعاد خودرو بسیار خوب است و طراحی داشبورد نیز سادگیِ دلچسبی دارد اما نقطه ضعف این کابین، پلاستیک سخت و بی‌کیفیت آن است. البته این نوع جنس کابین در خودروهای ارزان قیمت، طبیعی است. دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان اکثر خودروها وجود دارد اما شما نباید انتظار داشته باشید که اس ۳۰ هم مانند آن‌ها باشد. صفحه نمایش تعبیه شده بر روی داشبورد نیز ابعاد کوچکی دارد و جای خالی یک صفحه نمایش بزرگ در کابین حس می‌شود.

dongfeng-fengshen-s30-4

پیشرانه S30

S30 با ۳ نوع موتور مختلف عرضه شده است اما قدرتمندترین پیشرانه این خودرو، یک نمونه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است که می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید کند و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اس ۳۰ از یک مخزن سوخت ۵۱  لیتری برخوردار بوده و مصرف سوخت آن نیز عدد ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهد. انتقال قدرت در تیپ‌های مختلف اس۳۰ از طریق گیربکس ۴ سرعته اتومات و ۵ سرعته دستی انجام می‌پذیرد.

این خودرو اگر شانس حضور در بازار ایران را پیدا کند احتمالا دوباره با موتور TU5 عرضه شود.

dongfeng-fengshen-s30-2013-013

البته کم سلیقگی دانگ‌فنگ در موتور هم دیده می‌شود و آن زمانی‌ مشخص می‌شود که شما درب کاپوت را بالا می‌زنید و با صحنه‌ای دلخراش روبرو خواهید شد. ما در اینجا یک تصویر دیگر از خودروی شرکت سایک چین را قرار می‌دهیم و خود شما تفاوت بین این تصاویر را متوجه خواهید شد. اما اگر متوجه نشدید از لحاظ چیدمان و نوع پوشش موتور به این دو تصویر دقت کنید، بدون شک متوجه سطح کیفیت این ۲ شرکت با یکدیگر خواهید شد.

saic-roewe-750-hybrid-020

هندلینگ S30

از لحاظ قدرت رانندگی نمی‌توان انتظار داشت که یک خودروی ارزان قیمت، چیز شگفت‌انگیزی برای شما داشته باشد. اس‌۳۰ در دست‌اندازها و ناهمواری‌ها زیاد خوب عمل نمی‌کند و ضربات را به کابین منتقل می‌کند. اما در پیچ‌‌های جاده‌ها، خودرو عملکرد قابل قبولی دارد. به طور کلی اگر بخواهیم این خودرو را در یک و یا دو جمله شرح دهیم، اس۳۰ یک سدان کوچک، با چهره ساده و مناسب فعالیت‌های شهری است.

dongfeng-fengshen-s30-2013-009

کلام آخر

صنعت خودروسازی کشور ما مدت‌ها است که در اثر تحریم‌ها با بیماری مواجه شده، اما درمان این بیماری با لغو تحریم‌ها، به یک پزشک خوب نیاز دارد و به‌نظر نمی‌رسد همکاری با پزشکان از رده خارج چینی، دردی را دوا کند. دانگ‌فنگ به‌عنوان یک مونتاژ کننده خودروهای پژو در چین، شاید مورد قبول باشد اما تولید کننده مستقل خوبی نیست و این حرف با مشاهده خودروهای این شرکت مانند اچ‌۳۰ کراس که برای کسی مشخص نیست یک استیشن است یا هاچ‌بک، و یا حتی اس۳۰ قابل اثبات است. امیدواریم اگر خودروی چینی وارد بازار ایران می‌شود، یک ماشین با کیفیت باشد، نه خودرو‌هایی که در خود چین هم از رده خارج و بی‌کیفیت محسوب می‌شوند.

مشخصات کلی و تجهیزات

S =استاندارد، O =اختیاری، N =موجود نیست

(علائم بخش تجهیزات)

۱.۵ AT 1 ۱.۵ AT 2 ۱.۶ MT 1 ۱.۶ MT 2 ۱.۶ MT 3 ۱.۶ MT CNG (گاز طبیعی )
قیمت:  (یوان چین) ۷۹،۸۰۰ ۸۸،۸۰۰ ۶۷،۸۰۰ ۷۱،۸۰۰ ۷۹،۸۰۰ ناشناخته
تاریخ ورود به بازار
۲۰۱۳ مارس ۱۵
 مشخصات فنی و موتوری 
موتور
بنزین ۱.۵L (1497cc) L4 16V DOHC VVT-I (E-TECO A15)
بنزین ۱.۶L (1587cc) L4 16V DOHC
۱.۶L
قدرت (کیلو وات / دور در دقیقه)
۸۵/۶۰۰۰
۷۸/۵۷۵۰
۶۷/۵۷۵۰
گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه)
۱۵۳/۴۲۰۰
۱۵۰/۴۰۰۰
۱۲۰/۴۰۰۰
انتقال
۴ دنده اتوماتیک
۵ دنده دستی
سیستم تعلیق جلو
مکفرسون
سیستم تعلیق عقب
پیچشی دو بازویی
پیشرانه
موتور جلو – محور جلو
ترمز (جلو / عقب)
دیسک / دیسک
بیشترین سرعت (کیلومتر / ساعت)
۱۸۰
۱۸۷
بنزین: ۱۸۷ CNG: 172
فرمان
EPS
HPS
مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای
مصرف سوخت ترکیبی  (L / 100km در)
۶.۶
۶.۹
بنزین: ۶.۹ CNG: 0
مصرف  سوخت در ۹۰km / ساعت (L / 100km در)
۵.۶
۵.۷
بنزین: ۵.۷ CNG: 0
ظرفیت مخزن (لیتر)
۵۱
حجم مخزن  CNG  (L)
۸۰
سطح انتشار آلایندگی
چین / یورو IV / OBD V
ابعاد
طول (میلی متر)
۴۵۲۶
 عرض (میلی متر)
۱۷۴۰
ارتفاع (میلی متر)
۱۴۶۵
فاصله دو محور (میلی متر)
۲۶۱۰
ارتفاع از زمین (میلی متر)
۱۳۰
شعاع چرخش (M)
۵.۲۶
 وزن (kg)
۱۲۲۰
۱۲۱۵
۱۳۰۰
گنجایش
۵
حمل و دوره (L)
۴۸۷
۱.۵ AT 1 ۱.۵ AT 2 ۱.۶ MT 1 ۱.۶ MT 2 ۱.۶ MT 3 ۱.۶ MT CNG
داخلی
ECU S S N S S S
کروز کنترل N S N N N N
پنجره های برقی S S S S S S
قفل درب برقی S S S S S S
پنجره برقی  و درعقب گرم کن دار S S N S S S
آینه داخی ضد تابش S S S S S S
تریم کائوچو N S N N S N
فرمان مولتی لینک N S N N S N
صندلی های پارچه ای S S S S S S
تعداد بلندگو ۴ ۶ ۲ ۴ ۶ ۴
رادیو، AUX- S S S S S S
یو اس بی S S N S S S
دی وی دی پلیر با مانیتور ۷ اینچی  لمسی  رنگی N S N N S N
تهویه کننده هوا کتابچه راهنمای خودکار کتابچه راهنمای خودکار خودکار کتابچه راهنمای
ایمنی
دو کیسه هوای جلو S S S S S S
کیسه هوا جلو مسافر S S N S S S
کیسه هوای جانبی N S N N N N
ABS + EBD S S S S S S
کمربند ایمنی Pretensioners S S S S S S
قفل درب عقب برای کودک S S S S S S
قفل مرکزی حساس به سرعت S S S S S S
قطع سوخت هوشمند S S S S S S
دوربین دید عقب N S N N N N
سیستم ضد سرقت S S N S S S
کلید کنترل از راه دور S S N S S S
سنسور دنده عقب S S N S S S

dongfeng-fengshen-s30-3

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. میشه بفرمایید شما کی با این خودرو رانندگی کردید که متوجه شدید هندلینگش چطوره ‌؟؟؟!
    اگر هم مقاله ترجمه از نویسنده خارجی است پس چرا ذکر نکردید ؟؟؟؟
    کلا من سبک شما و آقای گلکار رو اصلا نمیپسندم و باید بگم این سایت با اینجور عرضه مطالب شانسی در آینده نخواهد داشت

    1. دوست عزیز، چه اصراری به ایراد گرفتن دارید شماها!
      خوب مشخصه این بررسی ترجمس؛ بررسی اختصاصی اگر باشه تصاویرم اختصاصیه !

  2. از یه طرف میگین این ماشین ارزان قیمته و از طرفی دیگه میاین چیدمان موتور رو با یک ماشین گرانتر و سطح بالاتر saic مقایسه میکنید ؟؟؟؟؟

    به نظر میرسه که شما فقط با استناد به چند عدد عکس در اینترنت این خودرو را بررسی کردید و این نوع بررسی ( اگر واقعا بررسی باشد و ترجمه مقاله خارجی نباشد ) به نظر من جز پر کردن سایت به هر قیمتی هدف دیگه ای نداره

  3. درود بر آقای شیرعلی

    مردم ما لاقتشون بیشتر از این ماشینای مسخرس به خدا

    خدا از سره ایران خودرو نگذره

  4. قشنگ مشخصه ایران خودرو میره میگرده مسخره ترین هارو پیدا میکنه میاره !

    الانم یه سری میان اینجا میگن فلان سایت گفته خوبه!

    اینم فلانه و بهمان!

    خدا آخر و عاقبتمون رو به خیر کنه واقعا.

    با تشکر از سایت محترم چرخان که بدون چشم داشتی داره نقد میکنه و ترسی هم نداره

  5. بهتره این آشغال های به درد نخور چینی عرضه نشه چون نه طراحی خوبی داره نه کیفیتشون چنگی به دل می زنه.

  6. یعنی کافیه ایران خودرو فراخوان بزنه، اخ ادمه که میره ثبت نام میکنه!
    بعد میان میگن پراید نخرید!!!

  7. سلام خدمت دوستان ديگه خيلي خسته شدم از بي وسيله بودن اگه دعوتنامه ها به اين زودي نياد ميخوام بفروشم و يه شكايت از ايران خودرو كنم خدايي وقتي نميتونن تحويل به موقع بدن چرا مردم بدبختو كه با هزار ويك مشكل و قرض و وام پول رو جفت و جور ميكنن سر كار ميذارن الكي پرايدمو فروختم و چن ماهه كه بي وسيله ام . قول به بچه ام داده بودم كه تو شهريور با ماشين جديد ميريم مسافرت خدايي ادم نبايد به اين كلاهبردرا اعتماد كنه.

  8. به نظر میاد اونهایی که در مسند تصمیم گیری هستند مردم رو مسخره کردن . از طرفی می گن جنس چینی بی کیفیت از طرفی به شرکت های خودرو سازی اجازه ورود این. ماشینهلی بی کیفیت رو میدن.اقای وزیر صنعت پول طبقه پایین رومی گیری میدی به چینی ها که انها رو گنده کنی.مردم رو بیچاره

  9. سلام به دوستان عزیز
    باید بگم من خودم اخبار مربوط به خودرو را دنبال میکنم شدیدا … و خودم هم شدیدا ماشین بازم
    من وقتی عکس این ماشین و دیدم گفتم نباید چیز جالبی باشه هر چند موتور tu5 پژو نقطه قوتیه واسه خود ش (حداقل از تامین قطعه خیالت راحته )
    تا اینکه این ماشینو تو نمایندگی زنجان همین چند روز پیش رفتم دیدم
    راستش به نظر من این ماشین از همه ماشینای ایران خودرو سر تره باور کنین من پژو پارس . 206 اس دی وی 8 .پژو . سمند lx … همشونو داشتم آقا خدایی این از همشون بهتره مطمعن باشبن این ماشین قیمتش اینجوری نمیزارن بمونه .. میبرن بالا
    در ضمن من خودم ثبت نام نکردم که بخوام دفاع کنم ولی انصافا خوبه و در آینده حتما یکیشو میخرم
    قربونتون برم

  10. متاسفانهنویسنده یا یا بیسواد فنیه! اندازه تایر این ماشین ببربر قطر ه و از پارس و پژو هم بزرگتره د

  11. خودروسازان۱۰۰درصدوابسته به چین شدن بجای تولید وبکارگیری از نخبه ها فقط بفکر واردات وفایده خیش هستن…تو این ۵۰سال هیچ ارثی واسه نسلها نوه ها نگزاشتن….نوه ها اینده گان در باره صنعت خودروایران چه خواهند گفت…متسفانه کسی هم تو فکر این فاجعه صنعتی وابسته نیست…………………………………..

  12. باسلام بنده حدود ۱ ماه است که خودرو اچ سی کراس خریداری کرده و یک مسافرت طولانی تا جزیره قشم داشته ام قبلا پژو پارس وسمند هم داشتم .. ولی رانندگی بسیار راحت شتاب خوب وقدرت مانور در پیچ جاده ها وسربالاییها از مزایای این خودرو است ونسبت به حدود قیمت خودرو بسیار خوبی است

  13. خیلی مقاله سطح پایینی بود. اصلا منصفانه نبود… من صحنه دلخراشی تو موتور این ماشین ندیدم و ….

  14. واقعا این ماشین رو ایران خودرو قیمتش رو ۱۴۱ میلیون اعلام کرده خوب پس حتما اچ سی کراس که هم ازین قیافش بهتره تمام مشخصات فنیش هم همینه حتما میشه ۲۰۰ میلیون
    لطفا این ماشین ها رو تحریم کنید تا ایران خودرو و شرکت های خودرو ساز بفهمن که مشتری هاشون خر نیست و ورشکست بشن لعنت بهشون

  15. این وبسایت صادقترین وبسایت خودروییه من حداقل ۲۰ تاشونو هرروز چک میکنم، در جواب دوستایی که میگن شما مگه سوار این ماشین شدین باید پرسید چه فرقی بین اچ ۳۰ کراس با این هست، به وضوح هیچی غیر ازینکه زشت تره

  16. واقعا ارزش خرید نداره
    H30 قیمتش ۷۵ هست و فقط بخاطر یه صندوق عقب و یه روکش چرم این ۱۴۰؟!؟!؟! تازه h30 هم رینگش بزرگتره هم چهارتا ایربگ داره
    کدوم ماشینی رو میشناسید که هاچ بکش با صندوق دارش انقدر اختلاف قیمت داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا