مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

10 خودروی محبوبی که دیگر تولید نخواهند شد!

در دنیای پرتلاطم امروزی که غرق در تکنولوژی و نوآوری‌های جدید شده، خودروها هم به سرعت جای خودشان را به مدل‌های جدید می‌دهند. برای بسیاری از علاقه‌مندان معرفی تازه واردها و جایگزین شدن آنها به جای مدل‌های قدیمی در نوع خود بسیار جذاب است. درواقع این آمد و رفت‌ها به نحوی تحولات مهم در صنعت خودرو را رقم می‌زنند. اما در روی دیگر سکه، شنیدن اینکه برخی از خودروها علی رقم اینکه چندین سال در بازار حضور خوبی داشتند ولی قرار نیست دیگر تولید شوند، کمی ناراحت کننده به نظر می‌رسند. در این مطلب قصد داریم به 10 خودرویی اشاره کنیم که بنا به دلایلی دیگر قرار نیست بعد از سال 2016 میلادی تولید شوند.

 

1- میتسوبیشی لنسر Evo X

15LanEvoGSRwhite_f3.4PassengerWheelTurned-1024x682

شاید بتوان این مدل را یکی از قدیمیترین موارد در این لیست 10 نفره به حساب آورد، ولی شنیدن خبر توقف تولید آن، به طور حتم بیشترین ناراحتی را برای علاقه‌مندان به همراه خواهد داشت. سالهای زیادی است که Evo بعنوان یک سدان چهار چرخ متحرک و اسپرت با قابلیت‌های بسیار خوب در رانندگی شناخته شده و طرفداران زیادی هم در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. این خودرو از سال 2008 تا به امروز درحال تولید است ولی میتسوبیشی بدون اینکه جایگزینی برای آن درنظر داشته باشد، می‌خواهد تولید آنرا متوقف کند.

 

2- هوندا کراس‌تور

2015_Honda_Crosstour_EX_L_03

روی کاغذ، وقتی به ویژگی‌های کراس‌تور نگاهی داشته باشید، به احتمال زیاد آنرا یک محصول ایده آل و کامل در این کلاس انتخاب می‌کنید. ترکیب استفاده از یک کراس‌اور فول سایز با پلتفرم یک خودروی محبوب و دوست داشتنی، یعنی هوندا آکورد، مطمئنا محصول جذابی را بوجود می‌آورد. اما با نگاه به خط تولیدات هوندا و دیدن چندین مدل کراس‌اور در این سایز و امکانات، شاید دیگر لزومی به وجود کراس‌تور نباشد. شاید فروش 9000 دستگاه از این خودرو در سال جاری میلادی یکی از توانمندی‌های خوب بازاریابی هوندا باشد، اما وجود مدل‌های جذاب و پرفروشی همچون HR-V و CR-V به خوبی وظیفه رقابتی هوندا در بخش کراس‌اورها را انجام می‌دهند.

 

3- جیپ کامپس

Jeep-Compass-e1427300678406

یکی از مدل‌های جیپ در کلاس کراس‌اورهای سایز متوسط که در دوران سخت و پر از مشکل این شرکت معرفی شد، مدل کامپس بود. این خودرو علی رقم اینکه عنوان جیپ را با خود به همراه دارد، اما اصلا نتوانسته قابلیت‌های آفرود را حتی در ساده‌ترین شرایط به نمایش بگذارد. با این وجود و به دلیل محبوبیت برند جیپ، کامپس فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد به صورتیکه فیس لیفت سال 2011 و همینطور اضافه شدن امکانات متنوع به آن، به این روند کمک بسیاری کردند. اما از آنجائیکه جیپ تصمیم گرفته جایگاه خود را بعنوان یک برند پرفروش تقویت کند، تصمیم گرفته کامپس را بازنشسته کند.

 

4- جبپ پتریوت

Jeep-Patriot-e1427300927431

این مدل هم روی همان پلتفرم جیپ کامپس طراحی و توسعه یافته بود و شرکت آنرا بعنوان یک کراس‌اور سطح پایین به فروش می‌رساند. اما از اواسط سال 2016 میلادی، جیپ تصمیم گرفت تا این دو مدل را از رده خارج و یک محصول جدید را که احتمالا ترکیبی از مدل جمع و جور Renegade و مدل سایز متوسط Cherokee باشد، طراحی و تولید کند. با این اوصاف جیپ با متوقف کردن تولید این دو خودرو، محصولی با قابلیت‌های آفرود خوب و همینطور کامپکت را در نظر دارد.

 

5- سایون xB

2013ScionxB006-1024x684

در سال 2007 میلادی، نسل دوم مینی‌ون سایون xB  عرضه شد اما به دلیل اینکه پلتفرم آن تغییر کرد و همچینین زبان طراحی آن عوض شد، کم کم  با کاهش محبوبیت و فروش در مقایسه با نسل اول خود مواجه شد. این خودرو در نسل اول خود توانست فروش 61306 دستگاه را در سال 2006 تجربه کند و این درحالیست که در سال 2015 فروش آن به 15000 دستگاه رسید. همچنین وجود مدل‌های بسیار جذاب iA و iM در خط تولیدی این شرکت باعث شد تا دستور مرخصی دائمی برای این خودرو صادر شود.

 

6- فولکس واگن Eos

Eos-front-top-up-e1450378069642

به عقیده بسیاری از کارشناسان، فولکس واگن در قیمت‌گذاری این خودرو زیاده روی کرده است. مدل Eos با قیمت پایه 31 هزار دلار روانه بازار شد اما امکانات و قابلیت‌های آن به هیچ وجه در این حد و اندازه‌ها نبود. برای فردی که به دنبال یک خودروی کانورتیبل در این کلاس است پیشنهادهای بسیار خوبی همچون آئودی A3 کانورتیبل و یا مدل خوش قیمت‌تر مزدا MX-5 میاتا وجود دارد. به هرحال این شرکت آلمانی هم حتما متوجه شده که نمی‌تواند شانسی برای رقابت داشته باشد و ترجیح داده تولید Eos را متوقف کند.

 

7- ولوو S80

2012_Volvo_S80-e1410791284828

اگر بخواهیم در این قسمت از منظر مدت زمان حضور بدون تغییر یک خودرو در بازار صحبت کنیم، باید ولوو S80 را یک فسیل تلقی کنیم! این خودرو آخرین به روز رسانی خود را در سال 2007 دریافت کرده بود و تابه امروز هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نشده است. بعد از اینکه ولوو مدل فوق‌العاده مدرن و لوکس S90 را معرفی کرد، به‌نظر می‌رسد حالا تصمیم این شرکت سوئدی برای متوقف کردن S80 کاملا منطقی باشد.

 

8- دوج کاروان

DG015_011CV

دوج کاروان خودرویی است که از زمان پا به میدان گذاشتنش، مفهوم مینی‌ون را به دنیا معرفی کرد و در این مدت به قدری خوب بوده که شاید خبر توقف تولید آن باعث ناراحتی خیلی‌ها شود. البته بعد از اینکه این شرکت به زیرمجموعه فیات کرایسلر منتقل شد، برنامه‌ریزی‌هایی برای ارائه یک مدل مینی‌ون با همین پلتفرم و با عنوان Town & Country صورت گرفت.

 

9- نیسان XTerra

Xterra-e1427471355312

برای عاشقان و علاقه‌مندانی که به دنبال ماجراجویی‌های رانندگی آفرود بودند ولی بنا به دلایلی از مدل‌های تویوتا خوششان نمی‌آمد، گزینه‌ای به نام نیسان XTerra وجود داشت تا خیالشان راحت باشد. این خودرو با وجود اینکه از قابلیت‌های رانندگی بر روی آسفالت خیلی خوبی برخوردار شده، اما اساسا برای خارج شهر و شرایط سخت طراحی شده است. نزدیکترین رقیب این مدل، تویوتا FJ بود که سال گذشته بازنشسته شد. حالا متاسفانه شرکت نیسان تصمیم گرفته تا تولید این محصول را متوقف کند بدون اینکه حرفی از جانشین آن به میان بیاورد.

 

10- مینی کوپر کوپه

coupe_overview_gallery_1_1

برای خیلی‌ها جای تعجب بود که شرکت مینی با این همه انباشتگی مدل‌ها در خط تولید خود، چرا کوپر کوپه را تولید کرد. به عقیده کارشناسان درست است که این خودرو به یک سقف ثابت و فلزی جدید مجهز شده اما هیچ حس خوبی را برای کاربردی بودنش منتقل نمی‌کند. این محصول نه اسپرت‌تر شده و نه اینکه سرعت آن افزایش یافته بلکه فقط به درد کسانی می‌خورد که از سقف مدل معمولی آن راضی نیستند! شرکت مینی هم متوجه این موضوع شده و تولید آنرا متوقف کرد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. وقتی تولید پراید متوقف بشه. میره تو دسته آشغال هایی تولید آنها به زور متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا