مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌هاخبر

۱۰ خودرو که در طول تاریخ به نماد بی‌ام‌و تبدیل شدند…

بی‌ام‌و به‌عنوان یکی از خودروسازان لوکس و موفق در جهان، خودروهای نمادین بسیاری را در طول تاریخ به خود اختصاص داده. خودروهایی که به نام پرچمدار محصولات بی‌ام‌و نیز شناخته می‌شوند. این غول خودروسازی آلمانی، افتخار می‌کند که برخی از خودروهای پرچمدار این شرکت، در جهان به‌عنوان بهترین خودرو شناخته می‌شوند. بی‌ام‌و در طول تاریخ ۱۰۰ ساله‌ی خود، برخی از بهترین خودروهای اسپرت را ساخته است. مجله AutoGuide در پستی ویژه، برترین خودروهای نمادین یا همان پرچمداران، بی‌ام و را معرفی کرده است. با ما همراه باشید تا با این خودروها آشنا شوید…

10. E39 M5

P90053041

در زمان معرفی این خودرو در سال 1986، M5 به‌عنوان سریع ترین سدان در جهان شناخته می‌شد. این مدل چهار درب به‌عنوان یک سدان اسپرت کامل شناخته می‌شد. E39 M5 مجهز به موتور 4.9 لیتری هشت سیلندر بود که توانایی تولید 400 اسب بخار قدرت و 370 پوند فوت گشتاور را داشت. وزن بیش از 4000 پوند هم باعث نشد که این خودرو از رقبای فراری و پورشه در آن زمان عقب بماند. استفاده از گیربکس دستی باعث شده بود خودرو به درجه بالایی از چالاکی و شتاب دست پیدا کند.

9. E23 سری ۷

bmw-e23-7-series

سری ۷ بی‌ام‌و همچنان نیز طرفدار دارد و به‌تازگی شایعه‌‌های زیادی از تولید مدل کوپه و جدید این خودرو به گوش می‌رسد. محبوبیت این سری از گذشته بوده است و احتمالا یک مدل جدید با نهایت تکنولوژی بزودی معرفی خواهد شد. در واقع، اولین بی‌ام‌و سری 7 نیز یک مدل مجلل در زمان خود بوده و اولین مدل BMW با شاخص فاصله خدمات و سیستم‌های کنترل دمای کابین در جهان بوده است. این مدل بی‌ام‌و سری ۷ در سالهای 1977-1987 تولید شد و بعد از آن E32 سری 7 جایگزین این مدل شد.

8. Z8

bmw-z8

تولید BMW Z4 به تازگی به پایان رسید، این خودرو در ادامه محبوبیت Z8 تولید شد اما به‌نظر می‌رسد بی‌ام‌و هدف جدیدی برای جایگزینی و ادامه نسل این مدل دارد. Z8 تولید شده از سال 1999 تا 2003 در واقع توسط هنریک فیسکر طراحی شده و با استفاده از یک بدنه تمام آلومینیومی چند گام جلوتر از خودروهای اسپرت زمان خود بوده است. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور 4.9 لیتری V8 با 400 اسب بخار قدرت و 370 پوند فوت گشتاور قرار داده شده بود، درست مثل پیشرانه استفاده شده در E39 M5.

7. سری 8

bmw-8-series

بی ام و سری ۷ به‌عنوان پرچمدار محصولات این شرکت در سالهای 1989-1999 ساخته شد و در آن از پیشرانه‌های V8 و V12 استفاده شده بود. در مجموع، این خودروساز آلمانی توانست 30،621 دستگاه از سری 8 را، با چراغهای جلو پاپ آپ و یک طراحی درخشان بفروش برساند.

6. M1

bmw-m1

تولید این خودرو بین سال‌های 1978 و 1981 توسط بی‌ام‌و انجام شد. اگر چه ظاهر این خودرو شبیه به طراحی ایتالیایی‌ها بوده اما دلایل خوب زیادی وجود دارد که فقط مربوط به خودروهای آلمانی می‌شود. BMW در اصل قرار بود براساس قرارداد همکاری با لامبورگینی، M1 را به مرحله تولید برساند اما دراثر ورشکستگی کمپانی ایتالیایی در سال ۱۹۷۸، بی‌ام‌و مجبور شد این قرارداد را لغو کند. پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر با توانایی ۲۶۶ اسب‌بخار قدرت، یک موتور خوب برای این خودرو محسوب می‌شد.

5. Isetta

bmw-isetta

یک دقیقه صبر کنید، چگونه ممکن است این خودرو در این لیست قرار داده شده باشد؟ دلیلش این است که این خودروساز آلمانی تصمیم به ساخت یک خودروی بسیار کوچک با پیشرانه 247 سی‌سی تک سیلندر، چهار زمانه  با قدرت تنها 13 اسب بخار، گرفت که در آن زمان نمونه مشابهی وجود نداشت. این شرکت مدل‌های Isetta 250 و Isetta 300 در سالهای 1956-1962 به بازار عرضه کرد.

4. 507

bmw-507

تنها ۲۵۲ دستگاه از این خودرو در طول تاریخ ساخته شد. البته بی‌ام‌و با اعلام ورشکستگی خود، پول تمام این خودروها را از دست داد و این یک کابوس در تاریخچه این شرکت محسوب می‌شود. به‌دلیل اهمیت این خودرو برای مردم، بی‌ام‌و بعدها کوپه‌های Z3، Z4 و Z8 را براساس ۵۰۷ به بازار معرفی کرد.

3. i8

bmw-i8

i8 سالها به‌عنوان یک محصول بی‌نظیر از بی‌ام‌و در تاریخ جاودان خواهد ماند. این خودرو در لیست این مقاله، مدرن‌ترین مدل محسوب می‌شود که همچنان نیز به‌عنوان یک خودروی مدرن شناخته می شود. پلاگین هیبریدی قدرتمند این مدل باعث می شود مردم تجربه خسته‌کننده خودروهای برقی را فراموش کنند و حتی برخی ترجیح می‌دهند تا به‌جای M4 با یک I8 رانندگی کنند.

2. 2002 توربو

bmw-2002-turbo

این خودرو به‌عنوان اولین محصول توربودار بی‌ام‌و شناخته می‌شود که توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت و 180 پوند بر فوت گشتاور را داشت. به‌تازگی بی‌ام‌و یک مدل کانسپت را به یاد ۲۰۰۲ معرفی کرده است که سر و صدای زیادی به پا نموده. فقط می‌توان امیدوار بود که در آینده یک محصول عرضه شود که از ۲۰۰۲ الهام گرفته است.

1. E30 M3

bmw-e30-m3

اما E30 M3 به‌عنوان برترین پرچمدار و خودروی نمادین برند بی‌ام‌و در این لیست شناخته می‌شود. این خودرو در زمان خود موفق زیادی را کسب کرد که کمتر محصولی در برندهای جهانی، توانستند موفقیتی مشابه کسب کنند.  شاید یک خودرو موفق مانند E30 را بتوان از کمپانی پورشه با نام ۹۱۱ معرفی کرد که سالهاست تولید می‌شود اما M3 در سالهای ۱۹۸۰ فراتر از انتظار بود. یک خودروی ۲ درب اسپورت که طرفداران فراوانی داشت.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا