مکمل بنزین
گوناگونخبر

رونمایی از کانسپت ویژن‌بایک، یک دوچرخه الکتریکی چند موتوره!

گرچه برخی از دوچرخه‌سواران لزوما نیازی به دوچرخه‌های الکتریکی نمی‌بینند یا اساسا علاقه‌ای به آن‌ها ندارند، اما دنیای دوچرخه با ایده استفاده از پدال به همراه موتورهای الکتریکی رشد کرده است. کمپانی بروسه (Brose)، تولیدکننده آلمانی تجهیزات راندن الکترونیکی امیدوار است که بتواند افراد بیش‌تری را به وجود موتورهای الکتریکی متعدد در دوچرخه‌ها علاقمند کند. کانسپت ویژن‌بایک (Visionbike) این کمپانی احتمالا وحشی‌ترین ظاهر را در میان دوچرخه‌های موجود در نمایشگاه اخیر یوروبایک ۲۰۱۶ داشته‌است. دوچرخه‌ای که از چندین سیستم موتوری برای حرکت و تعویض بین پروفایل‌های حرکت‌کردن و پارک‌کردن استفاده می‌کند.

brose-visionbike-3

به عنوان یک تأمین‌کننده تجهیزات خودرو، بروسه برخی از تخصص‌های خود را در طی چند سال اخیر به دنیای دوچرخه‌های الکتریکی منتقل کرده است. این کمپانی کار را با ساخت یک موتور فرمان شروع کرد، یک دوچرخه الکتریکی موتور وسط را توسعه داد و تولید آن را در سال 2014 آغاز کرد. از درایوهای همه‌کاره این شرکت در دوچرخه‌های الکتریکی‌ای مانند پینین‌فاریا اوولوتسیونه و بیز بایک استفاده شده است، دوچرخه‌هایی که طراحی بسیار متمایزی در دو نمایشگاه اخیر یوروبایک به عرصه ظهور گذاشته‌اند.

به عنوان تجسمی از اشکال و رنگ‌های متضاد، ویژن‌بایک حتی چشم‌نوازتر از دیگر دوچرخه‌های بروسه در نمایشگاه یوروبایک است. این دوچرخه مسیرهایی را پیمود که در آن‌ها موتورهای الکتریکی کاری بیش‌ از کمک به پدال زدن انجام می‌دهند، کاری مثل کمک به بهبود سایر جنبه‌های ارگونومی و کاربردپذیری یک دوچرخه الکتریکی. بنابراین، شکل و ظاهر منحصر به فرد فقط چشم شما را درگیر نمی‌کند و فقط قوه تخیل شما را قلقلک نمی‌دهد،‌ بلکه سیستم‌های ویژه‌ای را پشتیبانی می‌کند.

 

چیزی که بیش‌تر از همه در این دوچرخه خودنمایی می‌کند فرمان دوتکه آن است، که هر قسمت از آن به میله متصل به چرخ وصل شده است. این مجموعه حرکتی مانند دو بال دارد. این فرمان هیچ مزیتی در هنگام حرکت ندارد (و حقیقتا تا حدی هم زشت است)، اما درعوض مزیت اصلی آن قابلیت جمع شدن در هنگام استفاده نکردن از دوچرخه است.

در زمان پارک دوچرخه به صورت خودکار دسته‌های فرمان درون میله‌های متصل به چرخ جلو جمع می‌شوند که موجب صرفه‌جویی در فضای موجود می‌شود. این ویژگی منحصرا هنگامی مورد توجه قرار می‌گیرد که شما سعی در قرار دادن دوچرخه در انبار قرار یا حمل و نقل آن را در فضاهای کوچک داشته باشید که در این صورت متوجه می‌شوید که فرمان دوچرخه مشکل بزرگی است.

شاید حتی مفیدتر از این فرمان، زین الکتریکی دوچرخه باشد. در هنگام پارک کردن دوچرخه، زین آن پایین می‌رود و بین فریم و چرخ عقب دوچرخه قرار می‌گیرد. البته در این مورد اشغال فضای کمتر توسط دوچرخه چندان هم مزیت چشم‌گیری نیست، چرا که زین اکثر دوچرخه‌ها به راحتی از آن جدا می‌شود و از این جهت مشکلی برای حمل و نقل دوچرخه‌ها یا قرار دادن آن‌ها در انبار وجود ندارد. این طراحی زین مزیت دیگری دارد: قوس پلاستیک قسمت عقب زین هنگام پایین رفتن و نزدیک شدن آن به چرخ عقب دوچرخه می‌تواند به عنوان یک قفل ضدسرقت برای چرخ دوچرخه عمل کند. البته این امر نمی‌تواند به طور کامل از به سرقت رفتن دوچرخه جلوگیری کند، اما مانند دیگر قفل چرخ‌ها، احتمال به سرقت رفتن همزمان چرخ و دیگر تجهیزات را کاهش می‌دهد.

همچنین زین و فرمان این دوچرخه الکتریکی قابلیت تنظیم خودکار دارند، که به دوچرخه‌سوار کمک می‌کند بدون نیاز به ابزارخاصی آن‌ها را به‌راحتی تنظیم کند. زین این دوچرخه می‌تواند هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی تنظیم شود و دوچرخه سوار می‌تواند سوار بر آن ارتفاعش را تنظیم کند. مانند صندلی خودروها، تنظیمات زین این دوچرخه نیز می‌تواند در چندین حالت مختلف (مانند حالت گردش، سرعت و …) ذخیره شده و با فشار دادن یک دکمه انتخاب شود.

brose-visionbike-2

فراتر از این، بروسه اشاره داشته است که یک سیستم mid-drive با استفاده از یک chainstay که به صورت سه بعدی پرینت شده، به چرخ عقب متصل است. فریم اصلی و طوقه‌های چرخ‌ها به نظر از جنس فیبرکربن هستند، البته بروسه تأکیدی بر این جنبه از طراحی نداشته و وزن این دوچرخه الکتریکی را نیز اعلام نکرده است. فرض ما این است که این مشخصات عملا برای یک دوچرخه کانسپت که براساس تکنولوژی موتورها به نمایش گذاشته شده است، آنقدرها هم مهم نیست.

 

جالب توجه است که بروسه درابتدا ویژن‌بایک را در نمایشگاه خودروی فرانفورک سال پیش به نمایش گذاشت، اما این دوچرخه الکتریکی در یک نمایشگاه دوچرخه احتمالا راحت‌تر است! ما وانمود می‌کنیم که این دوچرخه کانسپت توجهات بیش‌تری را در نمایشگاه یوروبایک هفته گذشته به خود جلب کرده است، اگرچه در این نمایشگاه نیازی به رقابت با چیزهایی مانند مرسدس کانسپت IAA حیله‌گر یا خودروی الکتریکی فوق‌منحنی پورشه Mission E نداشته است. بروسه امیدوار است که این طراحی بتواند الهام‌بخش دیگر دوچرخه‌سازان برای خلق نوآوری‌های جدید در زمینه‌های ایمنی و راحتی دوچرخه‌‌ها باشد (و آن‌ها موتورهای بیشمار بروسه را بخرند و آن‌‌ها را به زندگی بازگردانند).

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا