مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

ماشین‌هایی که باید بخریم و نخریم!

ما قصد داریم در این مقاله به شما پیشنهاد خرید چند خودروی حاضر در بازار داخلی که نسبت به قیمتشان ارزش دارند (با توجه به لیست قیمت) را بدهیم و چند مدلی که زیادی گران هستند نیز معرفی کنیم تا فعلا از آن‌ها دوری کنید! البته ممکن است جابه‌جایی‌هایی در این لیست و با گذشت زمان رخ دهد، پس اگر قصد خرید دارید، حتما به تاریخ آخرین پیشنهاد ما (تاریخ به روز رسانی مطلب) توجه کنید! هر سئوالی هم در این باره دارید، برای گرفتن جواب دقیق آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا بسته به علاقه و شرایط مدنظرتان، بهترین گزینه‌ها را برایتان معرفی کنیم (با کلیک بر روی نام هر ماشین، مشخصات کامل آن را مشاهده نمایید).

نکته ۱: به طور حتم سلیقه‌های مختلفی در انتخاب بهترین و بدترین وجود دارد و هیچ مطلبی به طور کامل صحیح نیست. این مقاله هم بیشتر از هرچیزی، دیدگاه نگارنده و وب‌سایت چرخان بوده و کاملا طبیعی است که با سلیقه برخی از کاربران منطبق نباشد.

نکته ۲: با توجه به شرایط متفاوت بازار خودرو در کشور ما که شاید در هیچ کجای دنیا هم نتوان مشابهش را دید، شاهد قیمت‌ها و مدل‌های عجیب و غریب هستیم و ما محصولاتی را در این مقاله می‌آوریم که حتما در بازار همچنان عرضه شده و از تیراژ قابل قبولی برخوردار باشند.

نکته ۳: ماشین‌های معرفی شده، بسته به ارزش خرید در رنج قیمتی خودشان مطرح گشته‌اند و برای همین بایستی با ماشین‌های هم رده مورد ارزیابی قرار بگیرند. ضمن اینکه تا حد امکان تلاش شده تا نام برند و کشور سازنده، در این پیشنهادات تاثیری نداشته باشد.

ماشین‌هایی که باید بخریم!

جک J5 دنده‌ای

j51

اگر به دنبال یک خودرو با طراحی زیبا،‌ موتوری نسبتا مدرن و بهایی منطقی و مقرون به صرفه هستید (البته برای بازار ایران)، این ساخته کمپانی JAC که توسط کرمان موتور در ایران عرضه می‌شود، یکی از بهترین‌ها خواهد بود.

دیزاین این ماشین توسط موسسه مشهور پنین فارینای ایتالیا انجام شده و بایستی در رنج قیمتی ۵۰ میلیون تومان، این خودرو را زیباترین دانست. بدنه بزرگ و جادار، موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با قدرت ۱۱۱ اسب بخار در کنار آپشن‌های معقول، آن را تبدیل به یکی از خودروهای خوش فروش بازار نیز کرده است، جایی که اکثر خریداران نسبت به بهای پرداختی از آن راضی بوده و شاید ایرادات اصلی آن را بتوان به رنگ ضعیف بدنه و پیشینه نه چندان خوب محصولات چینی نسبت داد.

برلیانس H320 اتوماتیک

h320

این روزها بیشترین تنوع محصولات به همین خودروهای چینی مربوط است که برلیانس H320 که توسط سایپا تولید می‌شود، بایستی یکی از خوب‌ها محسوب کرد. این ماشین که توسط شریک تجاری بی‌ام‌دبلیو در چین تولید شده و به همین علت دارای رگه‌هایی از طراحی این کمپانی آلمانی نیز است، به یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با توان ۱۰۳ اسب‌بخار مجهز است و گیربکس ۴ سرعته وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد.

قیمت این خودرو (اتوماتیک) در حدود ۵۷ تا ۵۸ میلیون تومان بوده و با توجه به آنکه یک هاچ‌بک با دیزاین دوست داشتنی و آپشن‌های فراوان است، می‌تواند یک گزینه خرید مناسب برای کاربران باشد.

سانگ یانگ تیوولی

ssangyong-tivoli-india-2

این خودروی کره‌ای را می‌توان ارزان‌ترین محصول از یک شرکت غیر چینی دانست که در رده کراس‌اوورها جای گرفته و از طراحی بسیار عالی به همراه امکانات مختلف بهره می‌گیرد. تیوولی از یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با حداکثر قدرت ۱۲۰ اسب بخار بهره گرفته و دارای گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک است.

این ماشین که توسط رامک خودرو به بازار کشورمان عرضه می‌شود، در صورت ثبت نام برای شما کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد خورد اما با توجه به مدت زمان نسبتا زیادی که بایستی در انتظار دریافتش باشید، بهای آن در بازار آزاد به ۱۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

جک S5 دنده‌ای

s5_car

یک شاسی بلند چینی که پس از ورودش به بازار، به واسطه موتور قدرتمند ۲۰۰۰ سی‌سی توربو، طراحی مدرن و آپشن‌های متنوع، با اقبال بسیار خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شده و هم اکنون نمونه با گیربکس اتوماتیکش نیز کم کم وارد بازار شده است.

جک S5 را بایستی یک کراس اوور نسبتا بزرگ شهری با رگه‌هایی از یک ماشین اسپرت دانست که توسط کرمان موتور به بازار عرضه می‌شود و در نمونه گیربکس دستی، در حدود ۸۲ تا ۸۴ میلیون تومان قیمت دارد.

هیوندای ولاستر

veloster

پنجمین خودروی پیشنهادی ما، محصول کمپانی مشهور کره‌ای یعنی هیوندای است که آن را خیلی هم در خیابان‌ها نمی‌بینیم. این هاچ‌بک نسبتا بزرگ، شاید در سایه سواری‌های موفق و مشهوری چون النترا، سوناتا و آزرا قرار گرفته باشد اما با توجه ظاهر اسپرت و خاصش، بایستی آن را یکی از زیباترین و البته جسورانه‌ترین محصولات هیوندای دانست که با رنگ‌بندی شاد و خاص به بازار عرضه شده است.

این خودروی ۳ درب (ردیف دوم ماشین یک درب دارد) از یک موتور ۱۵۹۱ سی‌سی با توان قابل قبول ۱۳۸ اسب بخار بهره می‌گیرد و با کمک یک گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک قادر است تا در حدود ۱۰ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این محصول خوش تیپ کره‌ای در حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.

ماشین‌هایی که نباید بخریم!

تیبا ۲

tiba2

اگر شما خودروی تیبا (سواری) را دیده باشید، متوجه خواهید شد که تیبا ۲ که در واقع نسخه هاچ بک این ماشین است، از ظاهر بسیار بهتری برخوردار بوده و به همین خاطر از اقبال مناسب‌تری در بازار برخوردار است. تیبا ۲ همچون مدل سواری، از یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با توان ۸۰ اسب بخار بهره می‌گیرد و از نظر ابعادی، کمی کوچک‌تر از مدل صندوق‌دار است.

حال چرا ما می‌گوییم آن را نخرید؟ زیرا با وجود سایز کوچک‌تر و امکانات کاملا مشابه با مدل سواری، در حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان گران‌تر بوده (در صورتی‌که منطقا باید ارزان‌تر هم باشد) و بدین سبب آن را تبدیل به نخستین ماشینی می‌کند که به شما می‌گوییم نخرید، حتی اگر ظاهر بهتری نسبت به مدل سواری‌اش داشته باشد. اگرچه، از موتور ضعیف و کیفیت پایین کابین و مشکلات ریز و درشت این خودروی ۲۸ میلیون تومانی، سخن دیگری نمی‌گوییم!

تندر ۹۰ اتوماتیک

tondar90-at-gearbox-guide

اگر بخواهیم یکی از زشت‌ترین ماشین‌های داخلی (و حتی خارجی!) را انتخاب کنیم، بدون شک L90 یا همان تندر۹۰ یکی از کاندیداهای اصلی خواهد بود، محصولی که روزگاری قرار بود با قیمتی پایین وارد بازار شده و جانشین پیکان آن زمان شود. اما هرچه زمان گذشت، نه تنها این فرض محقق نشد، بلکه قیمتش نیز بالا و بالاتر رفته و در مدل اتوماتیک، تبدیل به یکی از عجایب بازار شده است!

این خودرو که از ظاهری قدیمی و کاملا نچسب بهره می‌گیرد، نزدیک به ۵۰ میلیون تومان قیمت داشته و مشخص نیست که چرا باید چنین بهای گزافی برای یک محصول قدیمی داچیا که گیربکس آن هم نسخه‌ای تاریخ گذشته است، پرداخت نمود!

میتسوبیشی میراژ

mirage-yellow1

اگر به‌دنبال یک خودروی کوچک، کم توان، ناموفق، زشت و با این حال گران هستید، بهترین گزینه پیش روی شما، میتسوبیشی میراژ است! در ارتباط با این خودرو همین و بس که بدانید در سطح جهانی هم یکی از ناموفق‌ترین ساخته‌های این کمپانی مشهور ژاپنی تلقی شده و بسیاری لب به انتقاد از آن گشوده‌اند.

حال فکر کنید در کشور ما، بایستی برای این خودروی ۳ سیلندر که مشخصه اصلی‌اش مصرف کم است، نزدیک به ۷۰ میلیون تومان پول بدهید! آیا هیچ عقل سلیمی، پرداخت چنین مبلغی را می‌پذیرد؟

سوزوکی گرند ویتارا

wr5viryacb

زمانی که این شاسی بلند ژاپنی وارد کشورمان شد، بسیاری آن را پسندیدند، در آن روزگار قیمت این خودرو که محصولی به‌روز هم محسوب می‌شد کمی بیشتر از ۴۰ میلیون تومان بود و با توجه به طراحی دلپذیر و ارایه توسط ایران خودرو، با استقبال خوبی مواجه گشت.

اما هرچه زمان گذشت، طبق عادت دیرینه شرکت‌های سازنده داخلی، هیچ نغییری در محصول ایجاد نشد به‌جز قیمت! تا جایی که این روزها بهای آن به ۳ برابر قیمت اولیه رسیده و بسته به مدل و موتور، بین ۱۲۰ تا نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. ای‌کاش حداقل چنین مبلغ گزافی برای نسخه به‌روز آن پرداخت می‌شد، ولی حیف که همچنان بایستی محصولی قدیمی را با قیمتی چند رقمی بخریم و دم هم نزنیم!

MVM 550 اتوماتیک

chery-e5-thumb-img

مدیران خودرو، اولین بار، سواری چری E5 را که در ایران با نام MVM 530 شناخته می‌شد، چندین سال پیش و با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به بازار عرضه کرد. سطح تجهیزات بالا، در کنار موتوری که از توان خوبی بهره می‌برد با فاکتور قیمت گذاری مناسب، دلیلی شد تا این ماشین بتواند به موفقیتی نسبی دست یابد.

سری جدید این محصول که به نوعی فیس لیفت محصول قبلی محسوب می‌شود که طبق عرف جهانی، بایستی با بهایی نزدیک به خودروی قبلی عرضه گردد، با نام MVM 550 عرضه شد، ماشینی که از نظر توان موتوری مشابه با قبل بود اما مجهز به گیربکس اتوماتیک نیز شده و تلاش کرده بود تا از سطح تجهیزات به‌روزتری نیز بهره بگیرد. اما بهای ۶۲ میلیون تومانی برای خودرویی که همان ابتدا از ظاهرش خوشتان نخواهد آمد، برچسب خیلی بالایی است، تا جایی که عدم استقبال خریداران علی‌رغم طرح‌های بسیار متنوع این شرکت، نشان می‌دهد که این محصول با وجود رقبای قدرتمندی که بسیاری از آن‌ها هم‌وطن آن نیز محسوب می‌شوند، هیچ توجیهی نداشته و رسما چند ده میلیون تومان خودتان را خرج خودرویی می‌کنید که نه از چهره جذابی بهره می‌گیرد و نه موتور به‌روزی درون خود دارد.

شما چه خودروهایی را شایسته حضور در این لیست می‌دانید؟ دیدگاه‌های خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

‫40 دیدگاه ها

  1. عال بود مقالتون واقعا سایت خیلی خوبی دارین اگر هم میشه مقایسه از مقاله های معتبر خارجی هم بزارین تو سایتتون. ممنون.

  2. از بین چینی ها فقط محصولات جک به خصوص جی 5 اتومات و دنده ای خوب جواب داده و استهلاک قابل قبولی دارن

  3. اصولا متاسفانه ماشین ایرانی نباید بخریم. تا زمانی که خودروسازی کشور دچار یک تحول اساسی بشه. با این وضعیت خرید خودروی داخلی یعنی هدر رفت پول، سرمایه، منابع، وقت و از همه مهمتر سلامتی و جانمان!

  4. یه نفر خارجی این لیست رو ببینه فکر میکنه وارد یه سیاره دیگه شده!!
    اما با توجه به شرایط کشور ما بنظرم انتخابای خوب و منطقی هستش

  5. ویتارا اگر زیر 100 تومن قیمت گذاری میشد ارزش خرید داشت در مورد ال نود صد در صد باشما موافقم اما کاربرانی هستند مخصوصا در سایت دنده6 که ال نود یا ال نوت یا ال ممد با مزدا3 مقایسه می کنند و هیچ رقمه کوتاه نمی ایند که این خودرو قوطی کبریتی بیش نیست

    1. دوستانی که مزدا 3 رو با ال 90 مقایسه میکنند رو اذیت نکنید.

  6. با سلام می خواستم نظر تان را در مورد میتسوبیشی اوتلندر بدانم آیا برای استفاده دراز مدت و مصارف خارج شهری مناسب است ؟

  7. من تو ماشینای چینی از aziro5 چری خیلی خوشم اومد و نظرم راجع به برندای چینی کمی تغییر کرد

  8. هیوندای ولاستر??!!
    120 تومن برا ماشینی که ….چمیدونم والا هر کی یه سلیقه ای داره خب

  9. تو رده 30 تومان الان 405 ارزش خرید خوبی داره. چون موتور TU5 هست که به نسبت موتور قبلی کم مصرف تر و کم استهلاک تر هست. اگر هم طراحی قدیمیش رو دوست ندارید با کمی هزینه بیشتر رانا میتونه جایگزین مناسبی باشه.

    در حدود 40 تومان سابرینا با موتور 1500 میتسوبیشی و گیبرکس آیسین میتونه انتخاب خوبی باشه.

    سراتو سایپا 1600 برای رده 75 تومان میتونه گزینه معقولی از نظر مصرف، هزینه نگهداری، و بازده باشه. اگر دنبال قدرت بیشتری در این رده هستید B50F که بر پایه پلتفورم مزدا 6 ساخته شده و موتور 1800و گیبرکس 6 دنده اتومات تیپترونیک داره رو میتونید در نظر داشته باشید.
    —————————————————————-
    داچیا(رنو) ساندرو 2009 با توجه به قیمت 50-60 میلیون تومانی در بازار ما اصلا ارزش خرید نداره ! لازم به ذکر که مدل 2016 با کمتر از6 هزار یورو در رده ارزانترین های دنیا جا میگیره.

    1. از سال 89 تا همین الآن ماشین های پژو405 – 206 – رانا – پرشیا فقط اسم پژو فرانسه رو یدک میکشن و کل موتورو تشکیلاتش چینی و بی کیفیت هست..

  10. شما احیانا شرکتهای درپیت چینی اسپانسرتون نیستند؟!!!!!!!!!

    1. از آشغالهای تولید داخل که صددرصد بهترند.البته شما گه بنز میرونی

  11. با سلام.
    تقاضا دارم در مورد ميتسوبيشى ASX توضيحاتى آرائه دهيد.

    1. قيمتش ١٧٧ت هست و يكي از عاليترين ماشين هاست و اگر ميتونيد تا ٢٠٠ تومن هزينه كنيد ترجيحا ميتسوبيشي اوتلندر بخرين قيمتش ٢٣٠تومن هست و يك سري اپشن هاي بيشتري نسبت به asx داره بطور مثال ترمز دستي asx دستي هست ولي اوتلندر دكمه اي. asx دوربين عقب داره فقط ولي اوتلندر دوربين ٣٦٠درجه داره ( روي سقف، زير اينه هاي بغل و پشت ) و شيشه شور چراغ هاي جلو رو هم داره و سيستم فرمونش هيدروليك نيست بلكه يك چيز فراتر از هيدروليك هست و در اين ماشين چرخ دنده ها حذف شده و يك سيستم پيشرفته جايگزين ان شده. و خودرو ها ٥سال گارانتي داره و تاحالا نشده حتي ١ مورد از اوتلندر دچار مشكل بشه و هم asx و هم اوتلندر از سيستم ايمني فوق العاده بالايي برخوردارن من خودم ميخاستم اوتلندر بگيرم ولي حيف كه خيلي زياده قيمتش اميدوارم مفيد بوده باشه براتون با ارزوي موفقيت.

  12. حدود 2 ماه است لیفان 820 گرفته ام
    وخیلی ازش راضی ام و نظرم کلا نسبت به چینی ها فرق کرده
    اگه می خواستم ب این امکانات ماشین کره ای بخرم بایستی دو برابر پول میدادم
    البته شنیده ام که استقبال خیلی خوبی در ایران شده است

    1. دوست عزیز لیفان 820
      والا اگه دوستی یا اشنایی تو نمایندگیهای خودروهای چینی داشته باشین حتما بهتون پیشنهاد میدن که اصلا سراغ خودروی چینی نروید .
      با یکی از این چینی ها در مورد ماشیناشون سوال کردم ….. گفت برو موتور بخر ماشین چینی نخر

  13. نظر شما بهبچوجه فنی و منصفانه نیست.۵۵۰ اتومات با مشخصات بارز فنی بخصوص مصرف پایینتر و گیربکس هماهنگتر از جک ببازار آمده و در زمستان ۹۴ در رده قیمتی خودش بگفتهء خبر شبکه یک سیما پرفروشترین خودرو بوده است. ماشینی با ظاهری کلاسیک و خانوادگی که هنگامی تفاوتش با خودروهای همرده خود از جمله جک جی ۵ اتومات مشخص خواهدشد که در جاده پرپیچ و خمی مثل چالوس با وی همسفر شوید.هندلینگ و تعویض دنده عالی نسبت به جک بخصوص در سربالاییها مرد سفر را بشما معرفی خواهد کرد.مصرف را هم چک و مقایسه کنید.متاسفانه شما نظر کارشناسی ندادید بلکه جانبدارانه چشمها را بروی واقعیت بستید.

  14. اینجور که معلومه پس فقط ماشین های کرمان موتور ماشینن، به نظر من ام وی ام خیلی از لیفان و جک سرتره

  15. سلام
    ام وی ام 550 قیمتش 58 میلیون هست و نه 62 میلیون
    همچنین شما چجوری و رو چه حسابی میکی همون اول کار ادم از قیافش خوشش نماید؟والا از خیلی ماشینایی مثل جی فایو و …زیبا تره…..
    موتور 2000 با گیرکس عالی که واقعا مناسب دنده میده با کابین بسیار جادار چیزی هست که من رو وقتی 58 میلون پول دادم رو راضی کرده
    قبلا هم من 206 و پارس و جیلی داشتم
    هرکی خواست هم بیاد یه درگ بزاریم ببینه شتاب ئو گشتاور 550 در چه حده
    البته نیازی نیست چیزی رو بهکسی ثابت کنم ولی اقای نویسنده شما من شریط میبندم سوار 550 نشده باشی….و مطالب سایت رو با برداشت های ذهنیت بی ارزش نشون میدی

    1. من قبلا ۵۵۰ داشتم والا فک نکنم شتابش نسبت به موتورش که ۲۰۰۰ هستش زیاد باشه و با جیلی و جک مقایسه نکن که اگه مقایسه کنی یعنی چون داری با تعصب نظر میدی نه با منطق

  16. تیگو ۵ جزو این ماشین ها نیست ؟؟؟؟
    ی سوال دیگه هم از مردم دارم اینه ک نظرشون رو در مورد تیگو ۵ بگن یا حد عقل با لایک بگن ک رازین یا ن

    ممنون

    1. تیگو ۵ من نمایشگاه تهران سوار شدم صندلی عقب ارگونومی خوبی نداشت متاسفانه درب تیگو ۷ را هم باز نکردند راحتی صندلی ها را ببینم

      1. هر کی هر چی داره اونو تعریف میکنه و هیچ کس به ماست خودش نمیگه ترشه. راستی اینجا ایران است مهد دلیران ما به خودکاری که تو جیبمون داریم هم تعصب داریم چه برسه به ماشینمون …..چون جهان سوم…

  17. واقعن سایت مزرفی هست
    مقاله ای ک مینویسین نظر شخصی خودتونه یا منبعی یا چیزی دارین
    الکی ک نمیشه هرکی بیاد نقد و بررسی انجام بده
    من فک میکردم سایت چرخان سایت معتبری باشه
    ولی واقعن مثل اینستا میمونه
    میاد چارتا پست با علایق خودش میزاره
    بدون دلیل خاصی و بدون منبع خاصی مینویسه بقیه هم میان تایید میکنن
    متاسفم واقعن

  18. خدایی جک s5 بخریم ویتارا نخریم؟
    برید پی کارتون با نقد مزخرفتون

  19. اگر كسي سانگ يانگ تيوولي داره ممنون ميشم نظرشو درباره نقاط قوت و ضعف ماشين بگه. ايا راضي هستين يا نه؟

  20. آقا شما واقعا استادی ماشینای بی درو پیکر چین ارزش خرید دارن ولی بقیه ارزش خرید ندارن ماشین فقط زیبایی نیست ال90 شاید چهره معمولی داشته باشه ولی کیفیت وامنیت وسواری قابل قبولی داره جی 5 باموتور 1500 دنده ای وزن. بیشتر از ال90 ارزش 50 ملیونو داره ولی ال90 با گیربکس اتومات موتور 1600 وزن مناسب وکیفیت مناسب ارزش خرید نداره اول فکر کن بعد بنویس

  21. معلومه از ام وی ام خیلی بدت میاد در ضمن بی سوادم هسی موتور ام وی ام سه میلیون کیلومتر تست شده اصلا درک میکنی ؟؟؟ ماشین نرم و راحتی هست موتور قوی پر قدرت شتابش عالی 10 ثانیه جادار فرمان برقی ترمز اوکی بدنه محکمی داره ظاهرش خیلی دلچسبه دیگه از ی ماشین چی میخای؟؟؟ تو این مملکت قربونش برم ی پراید مال 20 سال پیشه 22 میلیون …!!!ی کم انصاف داشته باشین تعصبی نظر ندین

  22. mvm550 یکی از بهترین تولیدات شرکت چری است موتوری قدرتمند همراه با امنیت وظاهر شیک و باکلاس که اتوماتیک آن واقعا عالیه
    البته ایراداتی داره که جزیی و قابل چشم پوشیه و هر خودرویی یه سری ایرادات داره.
    منکه از ش واقعا راضیم سواریش عالیه ؛ خدمات پس از فروشش خوبه و خلاصه بگم حلالشون باشه

  23. به نظر من درست گفتن که تندر ۹۰ اتوماتیک نخریم واقعا ماشین زشت و گرونیه ولی نمی دونم چرا همه ال نود می خرن و ازش رازین درست گفتن .

  24. ام وی ام 550 از جک j5 بهتره قیافه ان هم خوب است و بسیار سواری خوبی داره پس چرا نخریمش

  25. هر کی هر چی داره اونو تعریف میکنه و هیچ کس به ماست خودش نمیگه ترشه. راستی اینجا ایران است مهد دلیران ما به خودکاری که تو جیبمون داریم هم تعصب داریم چه برسه به ماشینمون …..چون جهان سوم…

  26. دوست عزیز تاریخ مطلب 30 بهمن 98 ولی قیمتهای که زدی برا 96 مطالب رو بروز رسانی واقعی کنید..بهتره..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا