مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی نیسان ماکسیما 2016: سامورایی جسور!

2016 Nissan Maxima-1
2016 Nissan Maxima

همه ما از ماکسیما خاطرات خوبی داریم. با آن موتور 3 لیتری 227 اسب بخاری که وقتی به بازار در سال 1381 عرضه شد، هیچ اتومبیلی نمی‌توانست با آن رقابت کند. این اتومبیل در حقیقت نسل پنجم آن بود که در ایران توسط پارس‌خودرو عرضه می‌شد. شتاب گیری فوق‌العاده، فضای زیاد، تجهیزات رفاهی متنوع و … همه از صفاتی است که به این اتومبیل می‌دهند، اگرچه مشکلاتی مانند طول زیاد و مصرف سوخت بالا داشت اما با این‌حال همه آن را دوست داشتند. حتی این اتومبیل در اولین نسل خود در آمریکا هم خوش درخشید و در سال 1981، 2.9 میلیون ماکسیما توسط نیسان به فروش رسید. حالا بعد از گذشت چندین سال از عرضه نسل اول آن، اوایل سال 2015 نسل جدیدتر آن معرفی شد تا هنوز هم خواهان و طرفداران زیادی داشته باشد.

2016 Nissan Maxima-2
2016 Nissan Maxima

نیسان با ارائه این نسل سنگ تمام گذاشت و تا جایی که توانست هر چیزی را که در چنته خود داشت، در آن جای داد. از موتور 300 اسب بخاری گرفته تا سبک جدید طراحی، همه را در این اتومبیل قرار داد تا ماکسیما را به‌عنوان یک اتومبیل سدان 4 نفره اسپرت معرفی کند. این ماکسیما در حقیقت نسل هشتم آن است که توسط نیسان معرفی شد. در این اتومبیل می‌توانید آپشن های متفاوتی را ببینید، برای مثال به موتور V6 می‌توان یک موتور الکتریکی اضافه کرد تا تبدیل به یک اتومبیل هیبریدی شود یا می‌توان از سیستم 4 چرخ متحرک در این سدان خانوادگی اسپرت بهره برد. ماکسیما بار دیگر تاکید می‌کند که این اتومبیل یک سدان 4 در اسپرت است، هرچند می‌توان به‌عنوان سدان خانوادگی هم استفاده کرد.

2016 Nissan Maxima-3
2016 Nissan Maxima

طراحی بیرونی زیباست و با آرایشی غلیظ همراه است. در طراحی این اتومبیل از قسمت‌های براق و کروم به‌شدت استفاده شده است. چهره این ژاپنی با یک U کرومی مزین شده و سقف به دلیل مشکی بودن ستون‌ها آن‌طور به نظر می‌رسد که روی بدنه شناور است.

این اتومبیل بسیار طویل است و با داشتن طول ۴۸۷۷ میلی‌متری خود به ما یادآوری می‌کند که نسبت به ماکسیما نسل پنجم 53 میلی‌متر کوتاه‌تر است، هرچند 5 سانتی‌متر زیاد نیست و به‌احتمال قوی پیدا کردن جای پارک برای چنین اتومبیلی بسیار دشوار است. دوربین‌های عقب تا حدودی به پارک کردن کمک کرده‌اند؛ اما بهتر بود که سیستم پارک نیمه‌خودکار همانند کیا Ceed وجود داشت. ماکسیما نسبت به سایر اتومبیل‌های در جاده کمی بزرگ‌تر است و احساس می‌کنید که در اتومبیلی فول سایز نشسته‌اید، البته اگر یک اتومبیل فول سایز از کنار شما رد شود دیگر چنین حسی نمی‌کنید!

2016 Nissan Maxima-4
2016 Nissan Maxima

خیلی‌ها استفاده از جعبه‌دنده CVT را برای این اتومبیل بی‌خود و بی‌جهت توصیف کرده‌اند چراکه اگر بخواهیم بر اساس اسمی که نیسان بر روی ماکسیما قرار داده (یعنی 4 در اسپرت) صحبت کنیم، استفاده از CVT مساوی است با نابود کردن شتاب اتومبیل، اما اگر بخواهیم بر اساس منطق و فلسفه اقتصاد و مصرف کم صحبت کنیم، مطمئنا بهترین کار ممکن بوده است. این جعبه‌دنده CVT با یک موتور 3.5 لیتری 300 اسب بخاری 6 سیلندر با آرایش V شکل جفت شده است و انتقال قدرت به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. این اتومبیل 4 در اسپرت قیمتی در حدود 32410 دلار در مدل پایه تا 39860 دلار در مدل Platinum دارد و در تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی چون S ،SV ،SL ،SR ،Platinum ارائه می‌شود. اتومبیل تست شده در این مقاله نسخه SR است که قیمتی در حدود 37670 دلار دارد و از رینگ‌های آلومینیمی و صندلی‌های اسپرت با چرم آلکانترا بهره می‌برد.

2016 Nissan Maxima-5
2016 Nissan Maxima

بسیاری از قطعاتی که در موتور نیسان ماکسیما، موسوم به VQ35 بهره گرفته‌شده، جدید هستند. همچنین با اعمال تغییراتی می‌توان بدون توربو 10 اسب بخار دیگر به این موتور قدرتمند 3.5 لیتری اضافه کرد. این موتور می‌تواند در دور 6400 قدرتی معادل 300 اسب بخار و در دور موتور 4400، گشتاوری معادل 354 نیوتن متر تولید کند. چیز جالبی که درباره این موتور وجود دارد، این است که نیسان گفته برای ماکسیمای جدید بیش از 60 درصد آن تغییر کرده است.
سیستم‌های مختلفی که در این نیسان وجود دارند، کمک می‌کنند تا جعبه‌دنده CVT اتوماتیک که توسط کمپانی Jatco ساخته شده، به نحو عالی عمل کند (کمپانی Jatco یکی از شرکت‌های به نام صنعت جعبه‌دنده سازی است و حدودا 75 درصد مالکیت این شرکت برای نیسان است و مابقی آن برای دو کمپانی بزرگ ژاپنی به نام‌های سوزوکی و میتسوبیشی است).

2016 Nissan Maxima-6
2016 Nissan Maxima

با نگه داشتن پدال گاز خبرهای بدی به شما می‌رسد، چراکه به دلیل جعبه‌دنده CVT شتاب ناامید کننده ای خواهید داشت ولی صدای عصبانی موتور به شما بازگو می‌کند که چیزهای بیشتری هنوز برای رو کردن دارد. شیفترهای پشت فرمان به‌خوبی کار می‌کنند و عملکرد مناسبی دارند، همچنین به سبب وجود جعبه‌دنده CVT سوخت کمتری سوزانده می‌شود و اقتصادی‌تر عمل می‌کند.

2016 Nissan Maxima-7
2016 Nissan Maxima

برای ماکسیما 2016، قرار است نیسان جعبه‌دنده CVT  هفت سرعته اتوماتیک را عرضه کند. اگرچه CVT نمی‌تواند دنده مشخصی داشته باشد اما نیسان بیان کرده که برای بالا بردن لذت رانندگی می‌خواهد جعبه‌دنده را با دو نوع دستی و اتوماتیک ارائه دهد. زمانی که روی پدال گاز فشار می‌دهید، صدای غرش موتور V6 را می‌شنوید و زمانی که دنده‌معکوس می‌کشید، صدای خرناسی به گوشی می‌رسد که به شما می‌گوید دوباره دنده را افزایش بده! در حالت اسپرت زمانی که پایتان را از روی پدال بر می‌دارید، ماکسیما به‌سرعت دنده‌ها را کاهش می‌دهد.

در حقیقت، نیسان بر روی این مسئله که ماکسیما یک سدان اسپرت است، تاکید دارد. هندلینگ این اتومبیل ضعیف نیست، در حقیقت به سبب وزن و سایز این اتومبیل، فرمان پذیری مطلوبی دارد، اما به سبب طول زیاد اتومبیل، کمی کند فرمانی احساس می‌شود.

2016 Nissan Maxima-8
2016 Nissan Maxima

نیسان شاسی ماکسیما را سفت‌تر ساخته و میله موج گیر پیچشی را نرم‌تر تا رانندگی بهتری به وجود بیاید. همچنین کنترل فعال رانندگی و ترمزهای خوب به دریفت کردن اتومبیل کمک فراوانی می‌کنند. اگر همه چیز به‌خوبی کار کند، ماندن در جاده و ادامه دادن در مسیر به سبب راحتی و نرمی که در اتومبیل برقرار است نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد. سیستم لغو صدای باس کمک می‌کند تا تمامی نویزهایی که ممکن است بر اثر عوامل مختلف به وجود بیاید را از بین ببرد. همان‌طور که گفته شد، این اتومبیل رانندگی نرم و راحتی در حالت نرمال دارد و نیسان بر روی این موضوع در این اتومبیل بسیار تمرکز کرده است.

2016 Nissan Maxima-9
2016 Nissan Maxima

صندلی‌ها بسیار راحت هستند و تمامی اجزای بدن را به‌طور کامل در بر می‌گیرند و این صندلی‌ها به‌طور کامل کمر را در بر می‌گیرند تا مشکلی بعد از چندین ساعت رانندگی و ماندن در ترافیک به وجود نیاید.

صندلی مرکزی در ردیف عقب نسبت به دو صندلی مجاورش کمی بلندتر است، به همین جهت فضای سر کمتری را داراست. ماکسیما SR روشنایی محیط کابین زیبایی دارد. در کابین تجهیزات رفاهی زیادی وجود دارد مانند گرم‌کن دسته‌فرمان، گرم‌کن و خنک‌کن صندلی‌های جلو و… که می‌تواند در فصول سرد سال به رانندگی بهتر کمک فراوانی کند.

2016 Nissan Maxima-10
2016 Nissan Maxima

این اتومبیل می‌تواند با آکورا TLX و یا BMW 328i رقابت کند. چرم و صندلی‌های آلکانترا زیبایی خاصی را به کابین داده است، در ماکسیما می‌توان 5 تریم مختلف را انتخاب کرد، همه تریم‌ها تا روی در ادامه می‌یابند و روی داشبورد هم از تریم استفاده شده است. ماکسیما SR با یک پکیج کنترل بیش فرمانی به همراه چرم آلکانترا عرضه می‌شود، مواد به کار رفته در کابین حس خوبی را به شما القا می‌کند و از مواد باکیفیتی ساخته شده‌اند. همچنین چرم به کار رفته نیز از کیفیت خوبی بهره‌مند است.

2016 Nissan Maxima-11
2016 Nissan Maxima

طراحی داخلی زیاد تمیز طراحی نشده و کمی شلوغ است. کروم به کار رفته در کابین زیبایی‌اش را دوچندان کرده است اما شیفترهای پشت فرمان از پلاستیک ساخته شده‌اند. صندلی‌های عقب نیز نرم و راحت هستند، هرچند فضای پای زیادی وجود ندارد و از چنین اتومبیلی و در کلاس اتومبیل‌های سایز متوسط انتظار بیشتری می‌رفت. صفحه‌نمایش 8 اینچی که در وسط داشبورد و در زیر دریچه کولرها قرار دارد، اطلاعات زیادی را به نمایش می‌گذارد. البته هرلحظه اطلاعاتی را نیز روی صفحه‌نمایش می‌دهد اما به‌سرعت از روی آن محو می‌شود، این موضوع زمانی عذاب‌آور می‌شود که شما نیاز به اطلاعات زیادی دارید اما چون به‌سرعت محو می‌شوند باید صبر کنید تا دوباره تکرار شوند.

2016 Nissan Maxima-12
2016 Nissan Maxima

شما می‌توانید از دو درگاه USB، یک درگاه AUX، سیستم ناوبری، کروز کنترل هوشمند و بلوتوث در این صفحه‌نمایش بهره ببرید. علاوه بر این صفحه‌نمایش 8 اینچی لمسی، یک صفحه‌نمایش 7 اینچی در بین کیلومتر شمار و دور موتور وجود دارد که هر دو صفحه‌نمایش رزولوشن بالایی دارند. مشکلی که وجود دارد این است که رابط کاربری نیسان نمی‌تواند از تمام پیکسل‌های موجود استفاده کند. به همین جهت زیبایی خاصی در آن وجود ندارد. اسپیکرهای باس که متشکل از 11 عدد هستند، صدای خوبی دارند.

2016 Nissan Maxima-14
2016 Nissan Maxima

می‌توان این اتومبیل را نقطه‌ای میان نیسان آلتیما و اینفینیتی Q50 دانست، اتومبیلی اسپرت و خانوادگی که می‌تواند بهتر از حتی رقیبان آمریکایی و آلمانی و کره‌ای خود مانند: کرایسلر 300 و شورولت ایمپالا و یا کیا کادنزا باشد. ماکسیما و اتومبیل‌های همانندش، این نوید را می‌دهند که حداقل نیسان بیشتر از تویوتا می‌تواند عمر می‌کند.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا