مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

4 دلیل برای اینکه خودروی خود را در سایه پارک کنید!

همیشه موضوع پارک کردن خودرو، مخصوصا در شهرهای شلوغ و پرجمعیت، یکی از دغدغه‌های مهم رانندگان بوده است. بالا رفتن تعداد وسائل نقلیه و ترجیح مردم به استفاده شخصی و گاهی غیر ضرور از خودروها باعث شده تا گاهی پیدا کردن یک محل پارک مناسب به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شود. در این مطلب فرض براین است که شما برای پارک خودروی شخصی خود چندین انتخاب دارید، مثلا می‌توانید آنرا در کوچه یا خیابان و زیر نور مستقیم خورشید پارک کنید و یا اینکه سایه‌ای تشکیل شده و آنهم قابل انتخاب است و یا در نهایت گزینه پارکینگ مسقف هم در اختیار شماست. پیشنهاد اول ما به شما استفاده از پارکینگ است تا هم جنبه‌های ایمنی رعایت شود و هم از فواید سایه بهره‌مند شوید. اما پیشنهاد بعدی اینکه حتما سعی کنید در معابر، خودروی خود را زیر سایه پارک کنید.

جالب اینجاست که در کشور آلمان، رانندگانی که به دنبال سایه برای پارک کردن خودروی خود هستند، مورد تمسخر قرار گرفته و به آنها لقب ترسو یا Schattenparker را می‌دهند. ولی به نظر عقلانی است که لقب ترسو را به جان بخریم تا اینکه در گرمای ظهر تابستان مجبور به استفاده از خودرویی شویم که دمای داخل آن همانند سونای خشک غیرقابل تحمل شده و از همه بدتر باید   برروی صندلی‌های چرمی بسیار داغ آن هم بنشینیم و با فرمانی که حالا دمای آن به نقطه ذوب نزدیک شده، ماشین را هدایت کنیم! برای اینکه اهمیت پارک خودرو در سایه بیشتر برای شما روشن شود، در ادامه به 4 دلیل اصلی اشاره می‌شود.

1- آسیب رسیدن به پوست بدن

hrv_16-768x576

اکثر خودروهای امروزی به روکش چرم صندلی‌ها مجهز شده‌اند، و یا اگر هم نباشند بیشتر مالکان خودرو به خاطر زیبایی و دوام این نوع روکش‌ها، ترجیح می‌دهند از آنها در داخل اتومبیل خود استفاد کنند. در این شرایط وقتی خودرو چندین ساعت زیر نور مستقیم آفتاب پارک شده باشد، یکی از جدی‌ترین و در عین حال دردناک‌ترین خطراتی که بعد از ورود به داخل خودرو، افراد را تهدید می‌کند، دمای بسیار زیاد این روکش‌ها است. یعنی اگر لباس نازک باشد و یا از شلوارک استفاده شود، حتما به پوست پاها و ناحیه پشت آسیب می‌رسد. در اینجور مواقع بیش از همه، مراقب کودکان باشید. سعی کنید قبل از سوار شدن با یک دستمال خیس برروی صندلی‌ها و محل در معرض نور مستقیم خورشید بکشید.

2- حرارت بالای غربیلک فرمان

2016-ford-focus-se_7

در بخش قبلی درباره روکش چرم صندلی‌ها صحبت کردیم، اما اینجا موضوع بحث غربیلک فرمان خودرو است. معمولا یکی از اجزایی که مستقیما زیر نور خورشید قرار می‌گیرد و حرارت شدید از شیشه جلو آنرا بشدت سوزان می‌کند، فرمان خودرو می‌باشد که مخصوصا در نوع چرمی این مشکل بیشتر هم می‌شود. لمس فرمان خودرو در این حالت بسیار دشوار است و اگر شما اتومبیل را به حرکت درآورید، احتمال بروز مشکل در کنترل آن دوچندان می‌شود. بهتر است قبل از ترک خودرو، شیشه جلوی اتومبیل را با یک پوشش مخصوص بپوشانید و یا قبل از لمس فرمان، از یک پارچه یا دستکش پارچه‌ای استفاده کنید.

3- خسارت دیدن خودرو

widebody-lexus-rc-f

حتما تا به حال خودروهایی را که بدنه آنها، مخصوصا در قسمت سقف، دچار آفتاب سوختگی شده‌اند را مشاهده کرده‌اید. یا اینکه حالت رنگ پریدگی در بعضی از مدل‌ها، مخصوصا وقتی با همتای هم رنگش مقایسه می‌شود، حتما نظر شما را جلب کرده است. بله، گاهی اوقات فکر می‌کنیم صدمات و مشکلاتی که برای خودرو ایجاد می‌شود مربوط به مجموعه موتور، سیم کشی و یا حتی تصادفات است. اما همین پارک کردن طولانی مدت زیر نور خورشید، باعث معیوب شدن رنگ بدنه و یا ایجاد ترک در داشبورد خودرو می‌شود. بنابراین بهتر است برای توقف های طولانی مدت، از روکش برای بدنه و یا آفتابگیر پشت شیشه جلو استفاده کنید.

4- تولید گازهای سمی

lexus-rx450h_14

چندین سال است که شرکت‌های تولید کننده پلاستیک، مخصوصا مواردیکه با خورد و خوراک مردم در ارتباط هستند، در محصولات تولیدی خود ملزم به عدم استفاده از برخی مواد شیمیایی بسیار مضر برای سلامتی انسان ها مثل BPA (بیسفونل آ) شده‌اند. اما باوجود سختگیری‌های زیاد، بازهم می‌توان ردپای این مواد شیمیایی را در مواد پلاستیکی پیدا کرد. در فضای داخل کابین خودروها هم به دلیل استفاده زیاد از مواد پلاستیکی، مخصوصا در بخش داشبورد، در زمان قرار گرفتن مستقیم زیر نور خورشید و همچنین ایجاد حرارت بالا، برخی گازهای سمی و خطرناک از این پلاستیک‌ها تولید می‌شوند که استشمام آنها می‌تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد. همچنین توصیه می‌شود در این شرایط بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو، از کولر استفاده نکنید چون این بخارات سمی در مجاری ورودی هوا انباشته شده‌اند.

شما جز کدام دسته هستید؟ معمولا به دنبال جای پارکی در سایه هستید یا برایتان اهمیتی ندارد؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا