مکمل بنزین
گوناگونخبر

ایکاش این 5 آپشن در تمام خودروهای جدید وجود داشت!

استفاده از فناوری‌های نوین در خودروهای جدید هرسال با پیشرفتهای اساسی و چشمگیری همراه است. اگرچه کم توجهی زیادی به استفاده از جعبه دنده دستی و یا پیشرانهها با تنفس طبیعی دیده می‌شود اما در اکثر جنبه‌ها می‌توان گفت این فناوری‌ها باعث بهبود وضعیت ایمنی و راحتی افراد شده‌اند. امروزه تعبیه آپشن‌ها بسته به نوع و قیمت خودروها متفاوت است. در مدل‌های گرانقیمت شاهد طیف وسیعی از امکانات لوکس و قابلیت‌های فنی سطح بالا هستیم در صورتیکه در محصولات ارزان قیمت، یک سطح حداقلی از این موارد به چشم می‌خورند. در این مطلب سعی شده به 5 مورد از قابلیت‌هایی اشاره شود که اگر همه خودروهای جدید به صورت استاندارد به آنها مجهز شوند، شاید کمی به نقطه ایده‌آل رانندگی نزدیکتر شویم.

1- سیستم رانندگی خودران

autopilot

یکی از قابلیت‌هایی که انتظار می‌رود در آینده بخش عظیمی از خودروهای تولید شده را پوشش دهد، سیستم رانندگی خودران است. چه چیزی از این بهتر و راحتتر که هنگام رانندگی با اطمینان بالایی فرمان و پدال‌ها را رها کرده و از مناظر اطراف لذت ببرید؟ تسلا یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود که در حال حاضر محصولاتش به سیستم کاملا خودکار برای رانندگی مجهز شده‌اند. البته به‌نظر می‌رسد با توجه به چند مورد مشکل پیش آمده برای تسلا طی ماه‌های اخیر، این سیستم هنوز کامل نباشد اما پیشرفت‌های ایجاد شده کاملا قابل تقدیر است. رانندگی ایمن و مطمئن که از قبل به صورت کاملا دقیق و هوشمندانه برنامه‌ریزی شده باشد، علاوه براینکه آمار تصادفات و تلفات جانی را کاهش می‌دهد، آرامش خاطر را هم به رانندگان القا می‌کند.

2- سیستم ارتباطی هوشمند

audi

یکی از مواردیکه باعث می‌شود سیستم رانندگی خودران به تکامل برسد، موضوع ارتباط هوشمند با مراکز زیرساختی همچون سرورهای اطلاعات ترافیکی است که اخیرا توسط کمپانی آئودی معرفی و به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است. اساسا برای اینکه خودروها با اجزاء اطراف در ارتباط باشند، دو راه وجود دارد. یکی ارتباط خودرو با خودرو است، یعنی حالتی که وسایل نقلیه با یکدیگر صحبت می‌کنند تا مشکلی برای هم بوجود نیاورند. درحال حاضر این ارتباط توسط سیستم‌های ایمنی و حسگرهای سطح بالا و همینطور سیستم رانندگی خودران اتفاق می‌افتد. راه دوم ارتباط خودرو با زیرساخت می‌باشد که در این حالت خودروها با علائم جاده‌ای و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی صحبت می‌کنند. بدین صورت خودرو می‌فهمد که در شرایط مختلف چه رفتاری از خود نشان دهد و یا چه مدت باید پشت چراغ قرمز باشد و درصورت لزوم موتور را به حالت استندبای دربیاورد. تصور کنید ترکیب این قابلیت ارتباطی با سیستم رانندگی خودران چه تحولی را رقم می‌زند!

3- سیستم سرگرمی پیشرفته

apple-auto

باتوجه به اینکه سیستم خودران در اتومبیل‌ها هنوز به صورت کامل پیاده سازی نشده، اما می‌توان انتظار داشت که هنگام رانندگی از یک سرگرمی همه جانبه لذت برد. تولید کنندگان خودرو به این قابلیت infotainment یا به اصطلاح خودمان سرگرمی پیشرفته می‌گویند. این قابلیت که به سرعت درحال پیشرفت است به خوبی به رانندگان اجازه می‌دهد تا با دستگاه‌های همراه و هوشمند خود به خودرو متصل شده و از برنامه‌های کاربردی آن به راحتی بهره‌مند شوند. به همین دلیل است که دو سیستم سرگرمی خودرویی با عناوین اپل کارپلی و اندروید اتو توسعه یافته و در برخی محصولات جدید از آنها استفاده می‌شود. پس خیلی راحت و بدون ایجاد خللی در رانندگی، می‌توان از جذابیت‌های به‌روز و بهتر سرگرمی‌هایی که در گوشی‌های هوشمند وجود دارد، برروی خودرو استفاده کرد.

4- سیستم دوربین پشتیبان

camera

دراین چند سال اخیر شاهد استفاده بسیار گسترده از دوربین‌ها در خودروها هستیم. زمانی برای حرکات رو به عقب، استفاده از دوربین یک نوآوری بزرگ محسوب می‌شد اما درحال حاضر دوربین‌های 360 درجه، جانبی، جلویی و … بعنوان قابلیت‌های نوین و بسیار سودمند دراختیار رانندگان قرار دارند. براساس قوانین تصویب شده در اروپا و آمریکا، تمامی خودروهای تولید شده تا سال 2018، باید حتما به سیستم دوربین پشتیبان مجهز شوند. اما این فقط الزام برای یک استاندارد معمولی محسوب می‌شود و مطمئنا خودروسازان به ورای این می‌اندیشند. به‌طور مثال سیستم دوربین یکپارچه با داشبورد خودرو که برای ثبت و ضبط تصاویر استفاده می‌شود و حداقل کاربرد آن می تواند تعیین مقصر در تصادفات باشد.

5- سیستم متغیر سیلندرها

cylender

ایده استفاده از سیستم غیرفعال سازی سیلندرها با توجه به شرایط رانندگی، موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود. در واقع، کمپانی بزرگ جنرال موتورز در سال 1981 میلادی، برای اولین بار این فناوری را برای پیشرانه  L62 V-8-6-4 خود استفاده کرد. در آن زمان برخی مدل‌های کادیلاک به این پیشرانه مجهز شدند که در آن به صورت کاملا خودکار، سیلندرها غیرفعال می‌شدند، یعنی این پیشرانه 8 سیلندر می‌توانست به مانند یک پیشرانه 6 و یا 4 سیلندری هم انجام وظیفه کند. پایه و اساسی که این ایده از آن مشتق شده، به کاهش میزان مصرف سوخت باز می‌گردد. حالا این سیستم بسیار پخته و مدرن‌تر شده و همچنان توسط جنرال موتورز برای مدل‌هایی از کامارو و کوروت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌نظر ایده‌آل می‌رسد وقتی شما از تمام قدرت خودروی خود استفاده نمی‌کنید، بخش کوچکی در اختیار قرار گیرد و بدین ترتیب در مصرف سوخت و میزان آلایندگی هوا تاثیر مثبتی ایجاد شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا