مکمل بنزین
گوناگونخبر

۸ خودرویی که دیگر در بازار خودروی آمریکا خریدار ندارند!

اگرچه امسال خودروسازان سالی به خوبی سال ۲۰۱۵ نداشته‌اند، اما میزان فروش تا تابستان ۲۰۱۶ به حدی بوده که آن‌ها بتوانند وانمود کنند که امسال سال خوبی بوده است. با این حال، اگر یک بخش خوب از تجارت خودروسازی متکی به فروش خودروها باشد، پس باید سال ۲۰۱۶ را یک سال بد بدانیم. خودروسازان برخی اوقات نمی‌توانند سگمنتی که خودروی خود را در آن عرضه کرده‌اند، مقصر بدانند. به هر حال به‌نظر می‌رسد که برخی از خودروها دیگر در بازار خودروی آمریکا خریدار ندارد. در این‌جا به بررسی ۸ خودرویی که آمریکایی‌ها آن‌ها را نمی‌خرند، می‌پردازیم:

۱. کرایسلر ۲۰۰

2016 Chrysler 200S

اگر می‌خواهید بدانید که یک خودرو خوب است یا نه، به برنامه‌های سازنده ‌آن برای عرضه‌ مدل‌های دیگر از آن خودرو نگاه کنید. مدل‌های برنده طراحی بدنه جدید، تکنولوژی‌‌های بهتر و حتی یک موتور جدید دریافت می‌کنند. مدل‌های بازنده برنامه‌ای مبهم دارند، هیچ چیز جدیدی برای سال آینده ندارد و حتی ممکن است محکوم به مرگ شوند.

این دقیقا بلایی است که برسر کرایسلر ۲۰۰ آمد. خودرویی که در بین بدترین مدل‌‌های سال ۲۰۱۶ جای گرفت. این خودرو پس از مبارزه در جدول فروش، به‌سختی توسط رقبا شکست خورد. در ماه ژوئیه، این خودرو در چارت فروش در جایگاه هفتاد و پنجم قرار گرفت و کاهشی ۶۴ درصدی را در ۷ ماهه نخست سال نشان داد. کرایسلر گفته است که بنابر تقاضای بازار، در سال ۲۰۱۷ نیز ۲۰۰ را تولید خواهد کرد، اما تعداد خودروهای تولیدی کاهش می‌یابد.

۲. تویوتا پریوس C

2016_prius_c_007_39acfbd106d102103da6b648314703c995f3627e

سگمنت خودروهای هیبریدی نیز از زمان کاهش قیمت نفت،‌ دچار کاهش فروش شدیدی شده است و حتی خودروی بسیار پربازده تویوتا پریوس هم نتوانسته است در سال ۲۰۱۶ کاری از پیش ببرد. همه مدل‌های خط تولید پریوس هم درست مانند پریوس C، که کوچک‌ترین خودروی این خط تولید است، با کاهش فروش مواجه شده‌اند. در ماه ژوئیه، فقط ۱۴۰۲ دستگاه از این خودروی کم مصرف در بازار خودروی آمریکا به فروش رسیده است که نسبت به آمار سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است. در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی، پریوس C نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش فروش داشته است.

۳. بی‌ام‌و سری ۶

bmw-6-series

بی‌ام‌و سری ۳، سری ۴ و کراس‌اوور X5 همگی در سال ۲۰۱۶ کاهش فروش داشته‌اند،‌ اما بی‌ام‌و سری ۶ در جدول فروش بازار خودروی آمریکا در جایگاه ۲۳۱‌ام قرار دارد. فروش این خودرو در طی ۷ ماهه نخست سال جاری، اسف‌بار بوده است و ۵۰ درصد کاهش یافته است. خریداران آمریکایی خودروهای لوکس  امروز جور دیگری به سری ۶ کوپه (با قیمت ۷۷۶۰۰ دلار)، گرن کوپه (با قیمت ۷۹۸۰۰ دلار) و کانورتیبل (با قیمت ۸۵۱۰۰ دلار) نگاه می‌کنند.

۴. فیات 500L

2016_fiat_500l_pop_4dr_wagon_14l_4cyl_turbo_6m

فقط کافی است تا به فیات 500L نگاه کنیم تا متوجه شویم که چرا کسی آن را نمی‌خرد. منتقدان نیز چندان با این خودروی چاق ایتالیایی مهربان نبوده‌اند. البته در چارت‌های فروش، 500L در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی، فروش بیش‌تری نسبت به سایون xB (خودرویی که تولیدش متوقف شده) داشته است. در ماه ژوئیه امسال، فیات فقط ۲۵۲۷ دستگاه از این خودرو را به فروش رسانده است که نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهشی ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. به دلایلی واضح و شاید چند دلیل غیرمشخص، این خودرو یکی از خودروهایی است که مردم دیگر آن‌ها را نمی‌خرند.

۵. کیا K900

2015-kia-k900

منتقدان خودرو تاحدودی با کیا K900 مهربان بوده‌اند، اما این امر کمکی به فروش بیش‌تر این خودرو در بازار خودروی آمریکا نکرده است. در حقیقت شرایط برای K900 بسیار بدتر شده است و از این خودرو در ماه ژوئیه سال جاری فقط ۶۱ دستگاه به فروش رفته است! که کاهشی ۸۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. در ۷ ماهه نخست سال جاری، این خودرو ۵۸ درصد کاهش فروش را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده و از خودروی بسیار بدنام کادیلاک ELR فروش بیش‌تری داشته است و با در نظر گرفتن اینکه این کادیلاک پلاگینی دیگر تولید نمی‌شود، نشانه بدی است.

۶. مرسدس‌بنز B-Class Electric Drive

2014-b-class-ev-ch02-d

وقتی که شما درباره خودروهای مرسدس‌بنز فکر می‌کنید، معمولا مدل‌های کلاس C، کلاس E و کلاس S به ذهنتان خطور می‌کنید. آیا اصلا تا به حال راجع‌به کلاس B فکر کرده‌اید؟ طبیعتا خریداران آمریکایی نیز همین‌طور هستند. پس از ماه‌ها فروش بالای ۲۰۰ دستگاه در ماه، در سال ۲۰۱۵، مرسدس‌بنز B-Class Electric Drive بالاخره با فروش ۳۷ دستگاه در فوریه ۲۰۱۶ شکست خورد.مرسدس برای ارائه یک مدل به‌روزشده، اجازه خواهد داد که خودروی الکتریکی کلاس B در آرامش بمیرد.

۷. نیسان جوک

2016-nissan-juke-solar-yellow-exterior-original

نیسان جوک با ظاهر عجیبش توانسته است از زمان رونمایی نظر منتقدان را به دلیل رانندگی لذت بخشش جلب کند، اما در حال حاضر در رده ۱۴۹ام جدول فروش خودروها در آمریکا قرار دارد. متاسفانه خریداران در سال ۲۰۱۶ علاقه چندانی به این نیسان نشان نداده‌اند. در آگوست امسال، ۱۱۴۳ دستگاه جوک در بازار خودروی آمریکا به فروش رسیده است که نسبت به سال گذشته ۵۱.۶ درصد کاهش داشته است. فروش این خودرو در طول سال جاری ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال‌ گذشته کاهش داشته است و حتی ارقام فروش در طول تابستان بدتر هم شده‌اند.

۸. دوج دارت

2016-dodge-dart

اگر خریداران آمریکایی نسبت به یک چیز اتفاق‌نظر داشته باشند، آن این است آن‌‌ها دیگر دوج دارت را نمی‌خواهند. این خودروی کامپکت، که به همراه کرایسلر ۲۰۰ قربانی شاسی‌بلندها شده، لنگ‌لنگان به خط پایان خود در سال ۲۰۱۶ نزدیک می‌شود. در طول ۷ ماهه نخست امسال این خودرو در بازار خودروی آمریکا ۴۲ درصد فروش کمتر نسبت به سال ۲۰۱۵ داشته است. منتقدان به این خودرو به دلیل شخصیت رانندگی در هر کدام از گیربکس‌ها و آپشن‌هایش خرده گرفته‌اند و خریداران نیز این انتقادات را با جان و دل خود پذیرفته و از خرید این خودرو، خودداری کرده‌اند.

فربد داودی

فربد داودی نویسنده و مترجم مطالب و اخبار حوزه خودرو در چرخان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا