مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاهکاری دیگر از کپی‌برداری چینی‌ها؛ زوتی SR8 در لباس پورشه ماکان!

در کشور چین خودروسازان بومی کوچک و تازه‌کار زیادی را می‌توان یافت که با سرعتی باورنکردنی اقدام به تولید خودروهای جدید در قیمت‌های بسیار پایین می‌کنند. بازار بزرگ و مصرفی چین به قدری جذاب است که هرخودرویی که وارد آن شود، با فروش بالایی مواجه خواهد شد. شاید یکی از دلایلی که باعث شدت گرفتن تولید خودرو در این کشور شده، کپی‌برداری بی‌رویه و آزادانه از محصولات دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی باشد. با وجود تهدیدات و شکایت‌های رسمی، بازهم این روند در چین ادامه دارد به طوریکه در جدیدترین مورد، کمپانی زوتی که تبحر خاصی در موضوع کپی‌برداری از محصولات لوکس و گرانقیمت دارد، اقدام به تولید مدلی تحت عنوان SR8 نموده که به دلیل شباهت کامل خود به پورشه ماکان، به آن لقب ماکان چینی را داده اند!

zotye-sr8-5

در این خبر که توسط رسانه‌های چینی منتشر شده، تصاویر متعددی از SR8 به نمایش درآمده که درآن می‌توان کپی برداری حرفه‌ای چینی‌ها را از پورشه مشاهده کرد، به طوریکه حتی به طرح داشبورد و صندلی‌ها هم رحم نکرده‌اند. گفته می‌شود شاید زوتی اسم این مدل را به SR9 تغییر دهد. قیمت تعیین شده برای این خودرو در کشور چین 88 تا 99 هزار یوان (در حدود 13500 تا 15 هزار دلار) است که در مقایسه با مدل اصلی ماکان با قیمت 560 هزار یوان (در حدود 90 هزار دلار)، بسیار ارزانتر می‌باشد.

zotye-sr8-9

برای پیشرانه این خودرو از دو مدل، یکی چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژردار یا 150 اسب بخار خروجی و دیگری چهار سیلندر 2 لیتری توربوشارژردار با 190 اسب بخار خروجی استفاده شده است. منبع اصلی تامین این پیشرانه‌ها و قطعات اصلی آنها، به عهده کمپانی شنیانگ میتسوبیشی می‌باشد که تمامی شرکت‌های خودروسازی خورد و کوچک در چین را تغذیه می‌کند. همچنین در بخش انتقال قدرت، این خودرو از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره‌مند شده است.

zotye-sr8-4

برای اینکه مقایسه بهتری از لحاظ ابعاد داشته باشید، بهتر است بدانید زوتی SR8 با ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع) 4744/ 1647/1929 و فاصله دو محور 2850 میلی‌متری طراحی شده درحالیکه پورشه ماکان با ابعاد  4681/ 1624/1923 و فاصله دو محور 2807 میلی‌متری، مقدار جزئی از آن کوچکتر است. پورشه رسما اعلام کرده که از کمپانی زوتی به خاطر چنین کپی‌برداری، شکایت می‌کند. اما به‌نظر نمی‌رسد اینکار باعث ترس زوتی شود چراکه این شرکت قبلا با تولید محصولاتی همچون SR7 (مشابه آئودی Q3)، Damai X5 (مشابه فولکس واگن تیگوان)، T600 (مشابه آئودی Q5) و Damai X7 (مشابه مدل مفهومی فولکس واگن کراس بلو کوپه)، نشان داده که هدفش تولید محصولاتی مشابه و به اصطلاح، های کپی اما بسیار ارزان قیمت است.

zotye-sr8-7

مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی برای فعالیت شرکت زوتی وجود دارد. مخالفان می‌گویند این شرکت صنعت خودروی چین را بدنام کرده ولی موافقان اعتقاد دارند که فعالیت این شرکت باعث می‌شود قشر کم درآمد بتوانند حداقل خودروهایی را سوار شوند که در ظاهر بسیار شبیه مدل‌های لوکس و بسیار گران‌قیمت خودروسازان غربی هستند. مشابه این ماجرا برای خودروی Landwind X7 هم اتفاق افتاده، محصولی که بسیار شبیه رنجروور Evoque طراحی شده و فروش بسیار بالایی را هم برای تولید کننده چینی خود به ارمغان آورده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا