Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چگونه خودروی خود را تمیز کنیم؟! این 10 نکته به شما کمک می‌کند!

روش‌های متعدد و مختلفی برای تمیز کردن یک خودرو وجود دارد. در این‌جا چند روش محبوب و سریع را برای تمیزکردن خودرو بیان می‌کنیم. بنابراین دفعه دیگر می‌توانید در وقت خود صرفه‌جویی کنید، چرا که دیگر همه چیز را می‌دانید.

۱. چرا و هر چند وقت یک‌بار باید خودرو را تمیز کنیم؟

car-detailing-7

تمیزکردن خودرو اولین مرحله برای محافظ از خودرو در برابر المان‌های مختلف است. بدون تمیزکردن و پاک‌کردن‌های معمولی، داخل و بیرون خودرو مستعد رنگ‌رفتگی، به‌وجود آمدن لکه،‌ ترک‌خوردن و پوسته پوسته شدن به دلیل تابش آفتاب، آلودگی‌ها و زباله‌های خیابان‌ها و جاده‌ها و هر آلاینده دیگر می‌شود.

این‌که چند‌ وقت یک‌بار یک خودرو نیاز به تمیزکاری دارد در درجه اول به میزان استفاده از خودرو، شرایط استفاده از آن (در برف، تگرگ، طوفان شن و …) و مدت استفاده از خودرو در آفتاب بستگی دارد.

توصیه می‌شود که هفته‌ای یک‌بار خودرو برای نگه‌داری آن در شرایط بسیار تمیز، شسته شود. شستشو و واکس ماهیانه خودرو نیز توصیه می‌شود که بدنه خودرو را با یک لایه براق می‌پوشاند. استفاده از درزگیر بدنه برای پوشش و تمیزکردن خودرو نیز کار بسیار حرفه‌ای‌ است که انجام آن بسته به شرایط خودرو هر دو سال یک‌بار توصیه می‌شود.

۲. چگونه بفهمیم که خودروی ما چه نیاز دارد؟

car-detailing-5

طبق یک قانون تجربی، یک خودرو باید هفته‌ای یک‌بار برای تشخیص نیازش، چک شود. هنگام نگاه‌کردن به خودرو، بهترین کار بازرسی رنگ بدنه‌ آن زیر آفتاب مستقیم یا نور بسیار زیاد است. در این‌صورت کوچک‌ترین، خش و خراش و عیبی برروی بدنه خودرو قابل مشاهده است. چراغ‌های جلو نیز برای تارشدگی یا وجود خش باید چک شوند. گلگیرها نیز برای وجود ترک، نمک و دوده و آسفالت جاده باید بازرسی شوند.

۳. آیا خودرویمان را درست می‌شوییم؟

BRAZIL-DAILY LIFE-CAR WASH-BEETLE-VOLKSWAGEN

در هنگام شستن یک خودرو، می‌توان به آسانی با انجام ندادن چند نکته بدنه آن را خراب کرد. برای شستشوی خودرو این سه کار را قدم به قدم انجام دهید:

۱. از سه سطل، حداقل دو دستکش ابری رنگی مخصوص شستشو، یک برس نرم با طول موی حدود ۵ سانتی‌متر و یک دستگیره چوبی یا پلاستیکی بدون فلز استفاده کنید. یک سطل باید مقداری مناسب از شامپوی خودرو داشته باشد و سطل‌های دیگر هم باید پر از آب باشند.

تمامی سطل‌ها باید دارای حداقل یک سطح پلاستیکی توری باشند. دستکش‌های ابری و آب کفی باید در سطل ۳ باشد و سطل‌های ۱ و ۲ پر از آب باشند. با استفاده از یک دستکش ابری شروع به شستشو از مرکز خودرو کنید و به آرامی به سمت پایین خودرو کار را ادامه دهید.

مطمئن شوید که هربار دستکش ابری را به ترتیب درون سطل ۱، سطل ۲ و سپس سطل ۳ (سطل کف) فرو ببرید و سپس آن را به خودرو بمالید. همین‌کار را با آن‌یکی دستکش خود برای شستن قسمت‌های پایین‌تر خودرو و سپرها انجام دهید. برای تمیزکردن جاهایی مانند زیر گلگیرها، درب باک و سایر نقاطی که با دستکش خوب تمیز نمی‌شوند، از برس استفاده کنید.

۲. خودروی خود را کاملا آبکشی نمایید و مطمئن شوید که کف و آلودگی از تمام سطح آن پاک شده است. برای به حداقل رساندن احتمال به وجود آمدن لکه یا رنگ‌رفتگی بدنه خودرو را با یک بلوور خشک کنید. برای این‌که مطمئن شوید هوای خروجی از بلوور تمیز است،‌ از آن فقط برای خشک کردن خودرویتان استفاده کنید.

۳. سطح خودرو را با یک لایه نازک اسپری درزگیر یا اسپری واکس پوشش دهید سپس آن را با یک پارچه میکروفیبر نازک تمیز کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که خودرویتان خط نمی‌افتد.

۴. چگونه خودرویمان را برای پولیش زدن و یا محافظت نهایی آماده کنیم؟

car-detailing-10

این گام حیاتی در تمیزکردن خودرو معمولا شامل نقاط کلیدی می‌شود. شیشه‌ها را با روزنامه و جاهای مشخص مثل اگزوز را با پلاستیک بپوشانید. از این‌که مرحله قبل به خوبی انجام شده و خودرو عاری از هرگونه آلودگی‌‌ که ممکن است در فرآیند پولیش زدن تاثیرگذار باشد، است، اطمینان حاصل کنید.

یک روش خوب برای جلوگیری از ایجاد خش و لکه برروی بدنه استفاده از درزگیر بدنه خودرو نیمه دائمی است. این درزگیرها برای مدت یک یا دو روز از خودرو محافظ می‌کند، اما درزگیرهای خشک تا دو سال این کار را انجام می‌دهند. این پوشش برروی سطح رنگ باقی می‌ماند. پوشش ضدخش آب‌گریز و نیمه‌دائمی نیز بیش از هر چیزی توصیه می‌شود.

۵. پولیش‌زدن چیست؟ چکار می‌کند؟ چگونه باید خودرویما را پولیش بزنیم؟

car-detailing-3

پولیش‌زدن عملی است که با استفاده از یک دیسک پولیش بسیار نرم به صورت دستی یا با دستگاه برقی برای به وجود آمدن یک پوشش براق روی خودرو انجام می‌شود. این‌ کار می‌تواند برروی تمام سطح خودرو انجام شود و خش‌های آن را بپوشاند. ترکیبات سایشی مختصر نیز می‌تواند در این مرحله استفاده شود. این کار باید با دقت انجام شود، چرا که هرگونه فشار بیش‌از حد می‌تواند موجب به وجود آمدن لکه یا سوختن پوشش تمیز روی خودرو شود.

فرآیند پولیش‌زدن در یک خودروی شسته شده و خشک شده ساده است. فرد انجام دهنده این کار ترکیب مواد پوشش دهنده را با یک دیسک چرخان برروی خودرو اعمال می‌کند. حرکات آرام و طولانی با فشار یکسان، کلید انجام این کار است. مطمئن شوید که پد پولیش و خودرو هر دو برای محافظت از رنگ خودرو مقدار کمی آب داشته باشند. به این نکته هم توجه داشته باشید که سطوح بیرونی دیسک پولیش کمی سریع‌تر از مرکز آن می‌چرخد. البته پولیش‌زدن زیاد توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است به پوشش خودرو آسیب بزند.

۶. آیا باید برروی خودرو از واکس، درزگیر یا پوشش استفاده کنیم؟ فرق بین این سه مورد چیست؟

car-detailing-6

تفاوت بین واکس خودرو و درزگیر این است که واکس حاوی مواد موم مانند طبیعی است اما درزگیر رنگ بدون موم است و معمولا از مولفه‌های ترکیبی ساخته شده و حاوی پلیمر به عنوان جایگزین است.

یک پوشش سخت‌تر است و زمان بیش‌تری برروی خودرو باقی می‌ماند. از آنجایی که جنس مواد پوشش معمولا رزین یا موادی برپایه کوارتز است، محافظت آن بیش از ترکیب واکس و درزگیر است. این لایه سخت‌تر و ضخیم‌تر معمولا یک یا دو سال از خودرو محافظت می‌کند،‌ درحالی‌که واکس و درزگیر نیاز به تجدید ماهانه دارند. در نهایت انتخاب به عهده مالک خودرو است و این‌که او کدام یک را ترجیح می‌دهد. قیمت پوشش رزینی بیش‌تر است.

۷. چگونه پرداخت خودروی خود را بین زمان واکس زدن، استفاده از درزگیر یا پوشش حفظ کنیم؟

car-detailing-9

تمیزکردن مناسب خودرو، پارک نکردن آن زیر درختانی که ممکن است شیره آن‌ها برروی خودرو بریزد و استفاده از محصولات با کیفیت برای تمیزکردن خودرو توصیه می‌شود. انجام شتسشوی هفتگی خودرو و واکس زدن ماهانه نیز موجب حفظ بهتر رنگ آن می‌شود.

انجام عکس‌العمل مناسب در سریع‌ترین زمان بسیار ضروری است،‌ چرا که پاک کردن بیش‌تر کثیفی‌ها مانند شیره درختان یا مدفوع پرندگان هنگام خشک شدن سخت‌ می‌شود که ثابت می‌کند نگهداری پیشگیرانه خودرو می‌تواند بهتر از تمیزکردن آن باشد.

۸. چگونه می‌توان فرآیند تمیزکردن خودرو را کم‌تر انجام داد؟

car-detailing-4

برای کاهش نیاز به تمیزکردن خودرو، نگهداری پیشگیرانه،‌ استفاده از مواد مناسب برای تمیزکردن خودرو و سپردن خودرو به دست اهل فن در زمان مناسب توصیه می‌شود.

دلیل این‌که رنگ خودروها خراب می‌شود،‌ تمیزکردن خودرو بدون رعایت نکات موردنیاز است. اکثر افراد هنوز هم از فرآیند تمیزکردن خودرو به‌دلیل وقت‌گیر بودن آن فرار می‌کنند.

۹. مزایای مراقبت مناسب از پرداخت یک خودرو چیست؟

car-detailing-2

پرداخت یک خودرو در حقیقت همان محافظت از رنگ آن در مقابل المان‌های مختلف است و هنگامی که مشکلی برای رنگ آن پیش بیاید، خودرو ظاهر خود را از دست می‌دهد و ممکن است پس از آن دچار صدمه‌هایی مانند زنگ‌زدن شود. معمولا افراد هنگام خرید خودروی جدید تا مدت‌ها آن را تمیز نگه می‌دارند. اگر بخواهید که خودروی خود را بفروشید، ظاهر مناسب و سالم آن می‌تواند تاثیر مثبتی برروی قیمت خودرو داشته باشد. داخل خودرو نیز می‌تواند به همین نسبت نقشی حیاتی داشته باشد، چرا که هیچ‌کسی حاضر نیست برای چرم ترک خورده صندلی‌های، داشبرد آسیب‌دیده زیر آفتاب یا کف کثیف اتومبیل پول اضافه بدهد.

۱۰. چه‌کارهایی را خودمان می‌توانیم انجام دهیم و چه‌کارهایی را باید به اهل فن واگذار کنیم؟

car-detailing-8

برخی اوقات انجام یک کار برای یک مالک معمولی خودرو سخت است، در این صورت باید آن را به اهل فن این کار واگذار کند. این کار ممکن است وقت زیادی از او بگیرد، ابزار خاصی نیاز داشته باشد یا برای کسی که چیز زیادی درباره تمیزکردن خودرو نمی‌داند، مشکل آفرین باشد.

بدون در نظرگرفتن این‌که مشکل ممکن است چه باشد، تمیزکننده‌های ماهری وجود دارند که این کار خسته‌کننده را انجام می‌دهند. آیا همه آن‌ها تجربه، دید و حرفه‌ای‌گری لازم را دارند؟ احتمالا خیر. بنابراین حتما به جای مطمئنی مراجعه کنید، جایی که دوستان یا آشنایانتان آن را توصیه می‌کنند. به دلیل این‌که تمیزی و سالم بودن هر خودرو، بازتابی از راننده آن است.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.