مکمل بنزین
گوناگونآموزش

آیا ارزش دارد از چراغ‌های LED برای خودرو استفاده کنیم؟

اگر به دنبال خرید خودروی جدید و به روز هستید، احتمالا لابه‌لای آپشن‌های بسیار زیاد و متنوع آن، مواردی همچون چراغ‌های LED، سیستم زنون یا Bi-Xenon برای نوردهی به گوش شما خورده باشند. اما واقعا چه تفاوتی بین این گزینه‌ها وجود دارد و اینکه آیا ارزش دارد که هنگام خرید، حتما خودروی جدید به این آپشن‌ها مجهز باشد؟ حتی گاهی اوقات افراد دوست دارند چراغ‌های اتومبیل فعلی خود را به مدل‌های جدید که به سیستم‌های نوین مجهز شده‌اند، تغییر دهند. در ادامه به صورت خیلی خلاصه به تفاوت این فناوری‌ها و سودمند بودن یا نبودن آنها اشاره می‌کنیم.

install-xenon-headlights

چراغ زنون:

در ابتدا لازم است به مبحث چراغ‌های زنون و سیستم Bi-Xenon اشاره کنیم که اخیرا خیلی مطرح شده‌اند. همانطورکه می‌دانید زنون یک گاز است، همانند نئون، و به صورت گسترده در لامپ چراغ‌های جلو بسیاری از خودروها از آن استفاده می‌شود. لامپ‌های زنون اگرچه برد بالاتری داشته و نور بسیار روشنتری را تولید می‌کنند، اما در مقایسه با لامپ‌های معمولی، طول عمر بسیار بالاتر و مصرف انرژی کمتری را به همراه دارند. به‌طور ساده در این لامپ‌ها، نور سفید رنگ در اثر ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود تولید می‌شود.

xenon

البته ناگفته نماند که استفاده از لامپ‌های زنون غیراستاندارد که بدون کیت اصلی ارائه شده‌اند، به دلیل تولید نور بسیار قوی و کنترل نشده، باعث اذیت شدن رانندگان دیگر شده و حتی در صورت مشاهده توسط پلیس، برخورد قانونی با استفاده کنندگان انجام می‌گیرد. در خودروهایی که از طرف کارخانه به این سیستم مجهز شده‌اند، به دلیل بهره‌مندی از کیت شامل فیلترها و عدسی‌های مخصوص، مشکلی بابت استفاده وجود ندارد.

bi-xenon-hid-bulb-h4-2

اما سیستم جدید Bi-Xenon، برخلاف چراغ‌های زنون معمولی که فقط به نور پایین مجهز هستند، هر دو طیف نور پایین و نور بالا را پوشش می‌دهند. درواقع تفاوت اصلی اینجاست که در چراغ های زنون معمولی، همانند مدل‌های هالوژن، از دو جفت لامپ تفکیک شده برای نور بالا و پایین استفاده می‌شود اما در بای زنون، یک جفت لامپ وجود دارد که هر لامپ می‌تواند با استفاده از یک سیستم مکانیکال، هم نور بالا و هم نور پایین را پوشش دهد.

ledheadlights

چراغ های LED:

بعد از اشاره ای گذرا به سیستم زنون، به چراغ‌های LED می‌رسیم که در سطح دیگری از فناوری ارائه شده‌اند. این لامپ‌ها از تکنولوژی دیود ساطع کننده نور بهره می‌برند و قابلیت‌های بیشتری را باخود همراه کرده‌اند. ایجاد روشنایی کنترل شده از مهمترین مزیت‌های این چراغ‌ها می‌باشند که بوسیله آن می‌توان در مسیرهای پرترافیک و یا جاده‌های باریک و دوطرفه، بدون اینکه مزاحمتی برای دیگران ایجاد شود، به‌طور ویژه برروی مسیر یا نقطه موردنظر متمرکز شد.

led-angel-eye-car-headlight-auto-accent-lighting

طول عمر بسیار بالا، مصرف انرژی فوق العاده پایین، انعطاف پذیری در استفاده، کارکردن در شرایط سخت آب و هوایی و مواردی از این دست جزء مزایای لامپ‌های LED هستند. اما فراموش نشود که قیمت این آپشن در خودروها تقریبا بالا است و اگر در اثر تصادف مشکلی پیش بیاید، شما متحمل هزینه زیادی در مقایسه با مدل‌های معمولی خواهید شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا